Babetta 207.000 galéria

A PS tervezői a Babetták megalkotásakor rögtön 16″-os kerékkel szerették volna készíteni a mopedet, de nem voltak biztos abban, hogy mindenhol jó fogadtatásra találna. Pontosabban szólva a számukra fontos holland és német piacokon végzett felmérés alapján a 19″-os kerék volt a kívánatos a ’60-as évek végén. Amikor már 4 éve árulták a Babettákat és látszott, hogy hatalmas igény van rá, csak éppen sokan húzták a szájukat a menetkomfort miatt, elérkezettnek látták az időt arra, hogy végre 16″-os kerékkel készítsék a Babettákat. Az új típus a 207-es lett. Azaz a világon mindenhol 207-es, de a kifejezetten német piacra szánt modellek 206-os típusszámot kaptak a lényeges eltérések hangsúlyozása miatt. 1974-ben a 206-os és 207-es típusok merev hátsó villával készültek, a 228-ashoz hasonlóan. Persze történtek lényeges változtatások: eltűnt a PS embléma a hátsó villáról, változott a hátsó sárvédő és kipuffogó felfogatás, megszűnt a szoknyavédő.

Mivel a hátsó lengővillával készített modellek lényeges eltérést mutattak az első 207-esekhez képest, ezért azokat külön mutatom be.

b206-12
b206-7
b206-8
b206-9
b206-10
b206-11
b206-13
b206-14
b206-15
b206-16
b206-17
b206-18
b206-19
b206-20
B206-1
b206-2
b206-3
b206-4
b206-5
b206-6
previous arrow
next arrow

Itt egy 1975-ös gyártású 206-os Babetta látható. Forrás: ScooterGalleri A benzintank oldalán látható Transistor 25 felirat utal a 25 km/h végsebességre. Megfigyelhető a német és dán területre szánt ULO hátsó lámpa, valamint a német, osztrák és dán területen alkalmazott NIOX fényszóró. A fényszóró felfogatására itt már a JAWA 23 (Mustang) lámpatartóját alkalmazták.

A nálunk használt blokk pedáltól eltérő kúpos pedált kaptak ezek a gépek, valamint a nálunk használatos műanyag tanksapkától eltérően krómozott acél fedelű tanksapkát. A tanksapka még itt is csak dugó volt, mint a 228-as Babettáknál.

A 207.003 típusszámú mopedek Írországba kerültek. Jellemzői: 45 km/h végsebesség, csengő, CEV fényszóró két oldali utólagos tartóval, mérföld skálás sebességmérő, mely a J-05 Pioniernél volt használatos, hosszú hangtompító betét.

A 207.004 típusszámú mopedek Belgiumba kerültek. Jellemzői: 40 km/h végsebesség, a nálunk ismerthátsó lámpára az SK-90 motorkerékpár kerek fényvisszaverőjét csavarozták. Az első sárvédő olyan első sárvédőpálcát kapott, mint a 228-as. Krómozott tanksapka, hosszú hangtompító.

A 207.005 típusszámú mopedek az Egyesült Királyságba kerültek. Jellemzői: 40 km/h végsebesség, angol nyelvű típustábla, JAWA Transistor 40 tankmatrica, elektromos kürt, kürt nyomógomb a kormányon, módosított generátor, mérföld skálás sebességmérő a J-05 Pionierből. Az első fényszóró felett a kormányon nagy, fekete téglalap alakú rendszámtábla kapott helyet, mely a hátsó sárvédőre is felkerült. Hosszú hangtompító.

A 207.006 típusszámú mopedek Ciprusra kerültek. Jellemzői: 40 km/h végsebesség, angol nyelvű típustábla, JAWA Transistor 40 tankmatrica, csengő, módosított generátor, mérföld skálás sebességmérő a J-05 Pionierből, hosszú hangtompító.

A 207.007 típusszámú mopedek Libanonba kerültek. Jellemzői: 40 km/h végsebesség, angol nyelvű típustábla. Az alkatrészek a 001, 003, 005 és 006 altípusoknál használtak voltak. Hosszú hangtompító.

A 207.008 típusszámú mopedek Magyarországra kerültek. Ezeket lentebb mutatom be részletesen. Jellemzői: 40 km/h végsebesség, csengő, kormány bal oldalán fényváltó kapcsoló. 1976-tól magyar nyelvű típustábla. Hátsó sárvédőn műanyag sárfogó toldat. 6V-5W tartalékizzó, hátsó sárvédőn 60×70 mm-es fényvisszaverő. Módosított pedálok, hosszú kipufogócső.

A 207.009 típusszámú mopedek Ausztriába kerültek. Jellemzői: 45 km/h végsebesség, NIOX fényszóró a J-23 mopedről származó két oldali tartóra szerelve. Váznyakon beütött vázszám, német nyelvű típustábla. Utólag felszerelt visszapillantó tükrök. Csengő, műanyag burkolat a dekompresszor karon.

A 207.010 típusszámú mopedek az Egyesült Államokba kerültek. Jellemzői: 40 km/h végsebesség, az Egyesült Államoknak megfelelő angol nyelvű típustábla, JAWA Transistor 40 tankmatrica, keverék arány matrica a benzintankon, elektromos kürt, fényváltó és kürt kapcsoló a kormányon, módosított generátor, hosszú kipufogócső.

1976-tól szigorodtak az Egyesült Államok mopedekre vonatkozó előírásai, ezért további módosításokat végeztek a típuson. A 207.011 típusszámú mopedek szintén az Egyesült Államokba kerültek.

Ritka felvétel egy 207.011 típusról. Itt látható a jellemző változtatásokból néhány: A J-23 (Mustang) típusról származott a fényszóró, kezdetben még a kapcsolóval együtt, később kapcsoló nélkül. A fényszóróban G.E. 4583 sealed beam világítótest volt, mely az Egyesült Államokban a ’70-es években még nagy népszerűségnek örvendett. Hátul KD203 lámpa és alatta kör alakú Stratolite SAE-A piros prizma volt. A benzintank két oldalán narancsárga Stimsonite SAE-A-69 prizma kapott helyet. Előírás volt a moped hátulján oldalsó piros fényvisszaverő alkalmazása, ezt itt még nem a hátsó lámpán oldották meg, hanem a csomagtartó lábára ragasztottak piros prizmát. Előírás szerint több feliratot is el kellett helyezni a járművön, ezt matricákkal oldották meg: ‘Choke’ felirat a szívófedélen a szívató pálca mellett, ‘Engine run stop off’ felirat a dekompresszor karon, ‘Fuel ON OFF RES’ felirat a benzincsap körül, ‘Horn ON OFF, Lights ON OFF’ felirat a kapcsolóházon. Mivel még nem volt Domino fékkar a Babettákon és mégis meg kellett oldani a féklámpa kapcsolást egy különleges, a fékbowdenekre szerelt lámpa kapcsoló került alkalmazásra és a generátort is ehhez módosították, mely az elektromos kürtöt is működtette. Azért, hogy a korábban eladott Babettákat továbbra is lehessen használni piacra dobtak egy átalakító készletet, mellyel a szervíz megoldhatta utólagosan is a homologizációt.


Egy szlovákiai 207-es a gyártás elejéről. Itt még megvan a jobb oldali emelő nyílás a burkolaton.
b207-4
b207-3
previous arrow
next arrow

Végül a nálunk árusított 207.008 típusú Babettát mutatom be. Jellemző, hogy nincs rendszámtartó, de van csengő, hátsó piros prizma, valamint fényváltó kapcsoló. Erről a gépről hiányzik a hátsó sárvédőről a műanyag sárfogó toldat.

Ennél a típusnál már függetlenítették a kipufogó dob rögzítését a hátsó kerék tengelyétől. A fejlesztés ésszerű, hiszen a 28-as típusnál nem lehetett egymástól függetlenül szerelni a hátsó kereket és a kipufogó dobot. Pedig elsőre okos megoldásnak tűnhetett hogy a keréktengely több funkciót is ellát, de a gyakorlatban csak nehézséget okozott ez a konstrukció. A hátsó lámpa tartója is megújult, ettől kezdve fémlemez tartóra kerül a lámpa és csak egy lapos gumi aljzat került a lámpatest alá. Ez a megoldás nem csak lényegesen olcsóbb lett, hanem mint később kiderült arra is lehetőséget ad, hogy eltérő hátsó lámpákat alkalmazzanak az eltérő igényeknek megfelelően.