Babetta 207.100-500 galéria

1975-ben csodálatos dolog történt: a PS hátsó lengővillával szerelte fel a 207-es Babettákat. Igaz ebben az évben még főként csak 228-as és 207.000 típusok találtak gazdára, de már elindult a 207.100 típus gyártása is.

A fejlesztés érthető, hiszen a 28-as Babettánál ugyan komfortosabb volt a 16″-os kerékméretű 207.000, de azért 35-40 km/h utazó sebességnél igencsak kerülgetni kellett a gödröket, bukkanókat a merev hátsó felfüggesztés miatt. A változtatás nagyon jót tett a moped kinézetének, mert amilyen kecses volt a 28-as, pont olyan aránytalan lett a 207.000. A 207.100 típus a 16″-os kerékkel is kecsesnek hat.

Az első teleszkópok és a kormány, a kerekek, valamint a motorblokk változatlan maradt. De ezen kívül szinte mindent átdolgoztak a 207-es Babettákon. A váz sokat egyszerűsödött, már majdnem egészében csővázzá vált. A csomagtartó a váz szerves részévé vált, a hátsó lengővillát a pedáltengelyre szerkesztették, amihez gumi szilentekkel csatlakozott. A lengővilla U profilból készült, a láncfeszítőket a csavaros kialakítás helyett excenteresre cserélték. Eltűnt a hátsó féktámasz, mert ezt a szerepet a lengővilla látta el. A hátsó rugóstagok csillapítás nélküli egyszerű rugóstagok voltak gumi ütközővel.

Újítás volt a könyökkel összehegesztett kipufogódob. Az új hangtompítót szabadalmaztatták és valóban jól és csendesen működött vele a moped. A könyökkel való összehegesztés elsőre jó ötletnek tűnt, mert eggyel kevesebb helyen kellett tömíteni. A kipufogó tisztítása viszont szinte teljesen lehetetlenné vált ezáltal.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
previous arrow
next arrow

A fotón látható gép ülése kifejezetten a magyarországi igényeknek megfelelően lett kialakítva. A bőr ülés olcsóbb és tartósabb volt a műgumi ülésnél. A gyújtás változatlanul Tranzimo alkalmazásával elektronikus gyújtás volt.

A 207-esek új oldallemezt is kaptak és elhagyták a kis láncvédőt. Ez olcsóbbá tette a mopedet, de sajnos pont ott nem volt takarva a lánc, ahol felcsapja a szennyeződést. Innentől fogva a 207-es Babetták jellemzőjévé vált a csomagtartó alján jobb oldalt az olajsár. Az itt látható 207.100-as Babetta nyeregtáskában hordja a szerszámkészletét, de már ki volt alakítva a csomagtartó alatt a műanyag szerszámos doboz felfogatására szolgáló két fül.

b207-13
b207-12
b207-14
previous arrow
next arrow

A fenti fotósorozaton barátom, Tóth Vilmos felújított 207.100 típusú Babettáját mutatom be. A felújítás költséghatékonysági alapon történt, ezért lett ezüst színű a sárvédő szürke helyett és ezért kapott fekete bowdenházakat szürke helyett. A gyári állapottól eltérően itt az első teleszkópokra felkerült a gumi harmonika a porvédelem miatt. Magyarországon kötelezővé vált a csengő és bal oldalon visszapillantó tükör alkalmazása. A tanksapka dugóként működött még, mint a 28-as és 207.008-as modelleken, a középső betét gyárilag fehér volt, a hosszú évek alatt sárgult be.

A 207.100 másik újítása a nyeregcső felfogatása és a behajtó lánc feszítőjének egyszerűsített megoldása. Mindkét módosítás dícséretes, mert nem csak az előállítés lett olcsóbb, hanem praktikusabbak is lettek ezek a megoldások.

Forradalmi újítás történt a Jikov benzincsapnál is: felhagytak a csavarhúzós nyitással, áttértek egy olyan karos megoldásra, mint ami a JAWA 350-nél is volt. Egyedül a benzincsap karja volt hosszabb, hogy a burkolaton kívülre kerüljön és a karon lévő vezérlő tárcsa állása is a ferde beépítési helyzethez lett igazítva. A benzincsap karja kicsit útban volt a bal lábnak, de nagy katasztrófa nem történt ha az ember pedálozás közben hozzáért a benzincsap karjához, mert a nyitott állás pont lefelé volt.

A 207.104 típusszámú mopedek Belgiumba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, a hátsó lámpára az SK-90 moped kerek fényvisszaverőjét rögzítették, hátsó sárvédőn nincs sárfogó toldat, üléstáska, km/h osztású sebességmérő, eltérő kormányzár, váznyakon beütött vázszám fehér festékkel lefestve. Visszapillantó tükör, új kipufogó, krómozott tanksapka, a benzintankon JAWA Transistor 40 matrica.

A 207.105 típusszámú mopedek az Egyesült Királyságba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, hátul a sárvédőn és elöl a reflektor felett fekete rendszámtábla. Nyeregtáska, csengő, új hangtompító a kipufogóban. 48 mm átmérőjű mph skálás sebességmérő, új fajta kormányzár, módosított hátsó lámpa vezetékelés.

A 207.107 típusszámú mopedek Libanonba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, CEV fényszóró, nyeregtáska, elektromos kürt, módosított generátor, váznyakba beütött vázszám, angol nyelvű váznyaktábla, JAWA Transistor 40 tankmatrica, hátsó sárvédőn műanyag sárfogó toldat.

A 207.109 típusszámú mopedek Ausztriába kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, CEV fényszóró, sebességmérő, krómozott tanksapka, JAWA Transistor 40 tankmatrica, váznyakba beütött vázszám, váznyaktábla és szegecsfuratok nélkül. Eltérő kormányzár, új kipufogó hangtompító. Először ennél a típusnál került a szerszámtartó műanyag doboz a csomagtartó alá, ezért nem volt nyeregtáska.

A 207.112 típusszámú mopedek Görögországba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, sebességmérő km/h skálázással, francia nyelvű váznyaktábla, nyeregtáska.


Két év intenzív gyártás után 1978-ban csak egy apró, de fontos változtatást végeztek a 207-es típuson, mely miatt új típusszám, a 207.200 került a mopedekre. A Tranzimo gyújtóegység helyett a továbbiakban tirisztoros gyújtóegységet alkalmaztak. A moped külseje nem változott.

A 207.206 típusszámú mopedek Ciprusra kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, sebességmérő mph skálázással, váznyakba beütött vázszám, angol nyelvű váznyaktábla, visszapillantó tükör, új kipufogó és kormányfej, hátsó sárvédőn műanyag sárfogó toldat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
previous arrow
next arrow

A 207.208 típusszámú mopedek Magyarországra kerültek (fenti forósorozat). Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, Lengyelországból szállított ülés, magyar nyelvű váznyaktábla, 6V 5W-os pótizzó, 60×70 mm-es piros fényvisszaverő a hátsó sárvédő, visszapillantó tükör, módosított generátor, kormányzár és pedál.

A 207.210 típusszámú mopedek a magyarországi Mezőgép vállalat számára készültek. Módosult az tengelykapcsoló lendkerék kúpja, a generátor, szívóidom és a szerszámok csomagolása. JIKOV 2909 DC porlasztó 58-ról 63-ra növelt főfúvókával.

b207-15
b207-16
b207-17
b207-18
b207-19
b207-20
b207-21
previous arrow
next arrow

A 207.211 típusszámú mopedek az Egyesült Államokba kerültek (fenti képsorozat). Főbb jellemzők: hasonló, mint a 207.011. PM 421 jelű hátsó lámpa, ami megnövelt lámpatartó lemezt követelt. Féklámpa kapcsoló mindkét fékbowdenen, sebességmérő mph skálával, módosított generátor, G.E. sealed beam fényforrás a J-23 Mustang lámpatestben, világítás kapcsoló a kormányon, porvédő gumi harmonika az első teleszkópszárakon, krómozott tanksapka.

A 207.213 típusszámú mopedek Tunéziába kerültek. Főbb jellemzők: francia nyelvű váznyaktábla, km/h skálázású sebességmérő, visszapillantó tükör, hátsó sárvédőn műanyag sárfogó toldat.


1979-ben az új fejlesztések miatt ismét növeltek a típusszámon, ekkor jelentek meg a 207.300 típusszámú Babetták. A fő változtatás az első villát és a kormányt érintették. Az állítható, diós kormányoszlopot száműzték és fix rögzítésű magas kormányszarvat csavaroztak az első villa felső lemezére.

b207-37
b207-36
b207-35
b207-34
b207-33
b207-32
b207-31
b207-30
b207-42
b207-41
b207-40
b207-39
b207-38
b207-43
b207-44
previous arrow
next arrow

A 207.300 típusnál a főfúvókát 58-ról 63-ra növelték, valamint a gyújtógyertya elektródahézagát 0,6 mm-re változtatták. Az első villa teleszkópszárain megjelentek a porvédő gumi harmonikák. Az első villa többé nem szerelt, hanem a felső összekötő lemezt is hozzáhegesztik a teleszkóp csövekhez. Így sokkal merevebbé vált az első villa, bár ez a hegesztés nem mindig sikerült jól és idővel eltörhetett. Történt egy rejtett, de fontos változás: a gázhúzó többé nem csúszkás kialakítású volt, hanem a gázházon belül tekeredett a gázhúzóra a gázbowden. A csúszkás megoldás előnye az, hogy nem hajlítja bowdent és így az nem fog ridegtöréssel tönkre menni. A helyzet az, hogy a csúszka viszont hajlamos volt berágódni a kormányszarvon lévő hasítékba. Ezt javítani szinte lehetetlen volt, de az 5 évente elszakadó gázbowden cseréje nagyon egyszerű. A csúszkás gázhúzó azonban visszatér a Domino kezelőszervekkel, de itt sokkal finomabb megoldások voltak és ezért tartósabbnak bizonyultak mint a régi Babetta csúszka.

1979-ben az Egyesült államokban is a 207.300 típust kezdték árulni, de mint korábban is, most is rengeteg módosítással a nálunk ismert alaptípushoz képest.

b207-53
b207-52
b207-55
b207-51
b207-50
b207-49
b207-48
b207-47
b207-46
b207-54
b207-61
b207-60
b207-59
b207-58
b207-57
b207-56
previous arrow
next arrow

A fenti fotókon egy JAWA X25 típusú moped látható. Az X25 elnevezés a végsebességre utal mph-ben (40 km/h). Szinte mindenben a korábbi amerikai típus változtatásait kapta, de itt a sárvédőket krómozták és PM 421 jelű hátsó lámpát kapott, mely már egy lámpatestben egyesítette a hátsó világítást, féklámpát, hátsó piros fényvisszaverőt, oldalsó piros fényvisszaverőt és lefelé fehér rendszámvilágítást. A hátsó rugóstagok a J-23 Mustangról származó olajos csillapítású rugóstagok voltak. A fényszóró háza szintén a Mustangról származott, benne sealed beam fényforrással.

b207-63
b207-62
previous arrow
next arrow

A fent látható gép a JAWA X30 nevet kapta a 30 mph (48 km/h) végsebességről. Az X25 típustól eltérően itt Bing 1-12-315 porlasztót alkalmaztak a nagyobb végsebesség elérése miatt.

b207-66
b207-67
b207-65
b207-68
b207-69
b207-64
b207-70
previous arrow
next arrow

A 207.356 típus Csehországba került, a specifikáció szerint magas kormánnyal, a Mustang fényszórójával, Domino fékkarokkal és exportra készült hátsó lámpával 1980-ban. A fenti fotósorozaton a www.motorkari.cz oldalról származó szépséget mutatom be. Ez a modell már 1983-ból származik de a típusszám ugyanaz, hiába nem a 207.300 alapjaira, hanem a 207.500-ra épült. Érdekesség a taréjjal ellátott henger.

A tengerentúli piacról érkező visszhangok miatt a PS nekiállt egy különleges Babetta megalkotásának. Az amerikaiak idegenkedtek a női vázas kialakítástól és egy mopedtől is azt várták el, hogy fekvő tankos legyen. Ehhez a gyárnak kapóra jött a korabeli Puch Magnum benzintankja.

Ez a ritka fotó a JAWA Supreme 3 egyik legelső példányát mutatja. Forrás: Babetta tým Krkonoše

Már javában fejlesztette a PS a 207.500 modellt, de ez a Supreme még a 207.300 típusra lett megszerkesztve. Hamarosan a Supreme modellek a 207.500 erősített hátsó lengővillájával készültek.

Egy kicsit furcsán néz ki a benzintank alatti üres tér, kívánta volna a moped hogy a motor a bölcsőbe kerüljön, de akkor már nem lehetett volna fekvő hengeres. De nem bajlódtak új erőforrás kifejlesztésével külön az amerikai piacra, főleg hogy a mintául szolgáló Puch Magnum is a váz alatt hordta az erőforrását. Ha az jó volt, akkor jó ez is. És valóban jó lett, a vevők imádták. Majdnem minden az X30-ról érkezett, de a Mustang fényszóróját száműzték, helyette a CEV fényszóróját alkalmazták. Egyszerűsödött a fényszórótartó is, már saját elemet gyártottak az első villákhoz és nem a Mustangét használták. Később ez az első villa fog visszaköszönni a 210-es Babettákon. Az ülés a Giuliari cég terméke.

supreme3
supreme16
supreme15
supreme14
supreme13
supreme12
supreme11
supreme10
supreme5
supreme4
supreme8
supreme7
supreme9
supreme6
supreme2
previous arrow
next arrow

A fent látható fotósorozaton szereplő Supreme 3 már a 207.500 alapjaira épült. Jól megfigyelhető hogy mennyi mindent megváltoztattak csak ezért az egy modellért az alaptípushoz képest.

A megváltoztatott hátsó sárvédő tartók miatt a műanyag szerszámos doboz többé nem fért el a csomagtartó alatt, ezért ezt a benzintank alatti zártszelvény vázelemre tették. A Domino kezelőszervek különböző cserélhető kapcsolókkal és féklámpa kapcsolókkal rendelkeztek. Így kulturálttá vált a világítás és kürt kezelés, leállító kapcsolót kapott a gép, a hengerfejről is száműzték a dekompresszort, valamint végre nem a bowdeneken voltak a féklámpa kapcsolók és a kapcsolási helyzet is állíthatóvá vált.


A 207.400-as modell prototípus maradt, pár újítás később a 210-es Babettákon látott napvilágot, de előtte még pár évig a 207.500-as modell került gyártásba. Ez volt a legkiforrottabb 207-es.

b207-75
b207-72
b207-71
b207-74
b207-76
b207-73
previous arrow
next arrow

A fenti fotósorozaton egy Képes Motor hirdetésben eladásra kínált gyönyörűen felújított 207.500-as Babettát mutatok be. Egyedül a fényszóróból hiányzó fénytompító lemezre lehet panasz, minden másban teljesen a gyári állapotot tükrözi a gép.

A 207.500 típus apró, de fontos változásokat hozott, de nem olyan markánsakat mint a 207.400 hozott volna. Avatatlan szemek nem is látnak különbséget a 207.300 és 207.500 típusok között. A 207.500-as típusnál vezették be a Jikov 2912DC porlasztót 12 mm-es torokátmérővel a korábban alkalmazott 9 mm-es helyett. A hátsó lengővilla a korábban alkalmazott U szelvényről hajlított, lapított csőszelvényből készült immár, ezzel sokkal merevebbé vált és a hátsó kerék kevésbé volt hajlamos a síkjából kitérni. Változtattak a láncfeszítő kialakításán is, elhagyták az excentert és ismét metrikus csavarral és feszítő szemmel lehetett a hátsó kerék pozícióját beállítani. A benzintank alatt egy új takarólemezt alkalmaztak, ami jótékonyan fedte el a kábelezést és a szívászajcsökkentőt, de kissé teltebbé tette az eddig karcsú mopedet. A tanksapka immár nem egyszerű dugó, hanem bajonettzáras kialakítást kapott.

b207-92
b207-91
b207-87
b207-88
b207-90
b207-84
b207-85
b207-89
b207-86
b207-83
b207-82
b207-81
b207-77
b207-80
b207-79
b207-78
previous arrow
next arrow

A fenti fotósorozaton az általam felújított 207.500-as Babettát mutatom be. A gyári állapottól az utángyártott pedálok és szívócső tér el, valamint a magyarországi modelleken nem volt gyárilag sebességmérő, de a praktikussága miatt én mégis beépítettem.

A 207.500-as típusra legalább annyi alváltozat készült, mint a korábbi típusokra. Ahány állam, annyi felszereltség létezett belőle.

b207-111
b207-112
b207-110
b207-108
b207-109
b207-104
b207-103
b207-102
b207-101
b207-100
b207-99
b207-98
b207-97
b207-96
b207-95
b207-94
b207-93
b207-107
b207-106
b207-105
previous arrow
next arrow

A fenti képsorozaton Palcsó Gergely barátom Szlovákiából származó teljesen gyári 1983-as 207.500-as Babettáját lehet szemügyre venni. Ez a modell gyárilag kürttel és sebességmérővel volt szerelve. Jól megfigyelhető a műanyag szerszámos doboz helye és érdekesség hogy elcserélték a váznyaktáblát, de a balesetet korrigálták, igaz nem túl elegánsan.

b207-113
b207-121
b207-119
b207-120
b207-116
b207-117
b207-118
b207-115
previous arrow
next arrow

Szlovákiából Zoltán Dóša posztolta a facebookon ennek a 207.547-es Babettának a gyönyörű fényképét, majd kérésemre küldött még pár csodás fotót. Kísértetiesen hasonlít a 207.356 típusra, de itt a JAWA Mustang hátsó lámpája került a gépre, valamint a 210-es Babettákon rendszeresített hátsó rugóstag is megfigyelhető. Gyárilag persze ezen a gépen is Jikov porlasztó volt, a megbízhatóbb működés miatt lett Dellorto SHA porlasztóra cserélve.

Még egyszer köszönet a képekért, én nem tudok betelni velük!


JAWA Nippy

Az Egyesült Királyságba az amerikai Supreme mintájára készült egy extra felszereltségű 207.500 alapjaira épített moped. A fekvő tank, hosszú ülés és módosított csomagtartót száműzték, valamint a Mustang fényszóróban foncsort és izzót alkalmaztak sealed beam helyett, minden másban viszont egyezett a Supreme modellekkel. Részletesebb adatok és képek a Dokumentációk Reklámok pontjában láthatók róla.

b206-27
b206-25
b206-24
b206-23
b206-22
b206-21
b206-28
b206-26
previous arrow
next arrow
b206-33
b206-29
b206-34
b206-32
b206-31
b206-30
previous arrow
next arrow

Végezetül a német és holland piacra szánt 206-os Babetták – amik a 207-es módosított változatai – egyik utolsó példányát mutatom be a fenti két fotósorozaton. Ezt a gépet gyakorlatilag véletlenül vettem meg, én csak az első villát akartam kinyerni belőle. Otthon azonban megláttam, hogy ez Magyarországon gyakorlatilag nem létező típus. A típusszáma 206 N, 25 km/h maximális sebességre kialakított mofa. A német piacra jellemző Niox fényszórót és hátsó lámpát kapta, a hátsó sárvédőn rendszámtartóval, ék alakú pedálokkal, módosított üléssel. Előírás volt, hogy utólag ne lehessen házilag növelni a maximális sebességet, ezért a hátsó lánckerék, kipufogó és a porlasztó csavarja hegesztéssel került rögzítésre, a kerékpárátváltó nem leszerelhető kivitelű lett. A helyzet az, hogy a karbantartást ezek a fixálások igencsak kizárták. Az igazi különlegessége ennek a modellnek mégis a gyújtása, mert itt száműzték a jól bevált tirisztoros gyújtást és a Mustangról származó megszakítós gyújtás került alkalmazásra módosított mágneses forgórésszel. Mivel a gyújtás rendszere több helyet igényelt, ezért a gyújtásfedél és az azt tartó rugó nagyobb a többi Babettán használt alkatrésznél, valamint a pedáltengely is hosszabb, hogy a jobb oldali kar el tudjon fordulni a gyújtásfedél mellett. Nagyon perverznek találom a konstrukciót, ezért a megmentése mellett döntöttem, nem lett belőle donor.