Babetta 207.100-500 galéria

1975-ben csodálatos dolog történt: a PS hátsó lengővillával szerelte fel a 207-es Babettákat. Igaz ebben az évben még főként csak 228-as és 207.000 típusok találtak gazdára, de már elindult a 207.100 típus gyártása is.

A fejlesztés érthető, hiszen a 28-as Babettánál ugyan komfortosabb volt a 16″-os kerékméretű 207.000, de azért 35-40 km/h utazó sebességnél igencsak kerülgetni kellett a gödröket, bukkanókat a merev hátsó felfüggesztés miatt. A változtatás nagyon jót tett a moped kinézetének, mert amilyen kecses volt a 28-as, pont olyan aránytalan lett a 207.000. A 207.100 típus a 16″-os kerékkel is kecsesnek hat.

Az első teleszkópok és a kormány, a kerekek, valamint a motorblokk változatlan maradt. De ezen kívül szinte mindent átdolgoztak a 207-es Babettákon. A váz sokat egyszerűsödött, már majdnem egészében csővázzá vált. A csomagtartó a váz szerves részévé vált, a hátsó lengővillát a pedáltengelyre szerkesztették, amihez gumi szilentekkel csatlakozott. A lengővilla U profilból készült, a láncfeszítőket a csavaros kialakítás helyett excenteresre cserélték. Eltűnt a hátsó féktámasz, mert ezt a szerepet a lengővilla látta el. A hátsó rugóstagok csillapítás nélküli egyszerű rugóstagok voltak gumi ütközővel.

Újítás volt a könyökkel összehegesztett kipufogódob. Az új hangtompítót szabadalmaztatták és valóban jól és csendesen működött vele a moped. A könyökkel való összehegesztés elsőre jó ötletnek tűnt, mert eggyel kevesebb helyen kellett tömíteni. A kipufogó tisztítása viszont szinte teljesen lehetetlenné vált ezáltal.

previous arrow
next arrow
Slider

A fotón látható gép ülése kifejezetten a magyarországi igényeknek megfelelően lett kialakítva. A bőr ülés olcsóbb és tartósabb volt a műgumi ülésnél. A gyújtás változatlanul Tranzimo alkalmazásával elektronikus gyújtás volt.

A 207-esek új oldallemezt is kaptak és elhagyták a kis láncvédőt. Ez olcsóbbá tette a mopedet, de sajnos pont ott nem volt takarva a lánc, ahol felcsapja a szennyeződést. Innentől fogva a 207-es Babetták jellemzőjévé vált a csomagtartó alján jobb oldalt az olajsár. Az itt látható 207.100-as Babetta nyeregtáskában hordja a szerszámkészletét, de már ki volt alakítva a csomagtartó alatt a műanyag szerszámos doboz felfogatására szolgáló két fül.

previous arrow
next arrow
Slider

A fenti fotósorozaton barátom, Tóth Vilmos felújított 207.100 típusú Babettáját mutatom be. A felújítás költséghatékonysági alapon történt, ezért lett ezüst színű a sárvédő szürke helyett és ezért kapott fekete bowdenházakat szürke helyett. A gyári állapottól eltérően itt az első teleszkópokra felkerült a gumi harmonika a porvédelem miatt. Magyarországon kötelezővé vált a csengő és bal oldalon visszapillantó tükör alkalmazása. A tanksapka dugóként működött még, mint a 28-as és 207.008-as modelleken, a középső betét gyárilag fehér volt, a hosszú évek alatt sárgult be.

A 207.100 másik újítása a nyeregcső felfogatása és a behajtó lánc feszítőjének egyszerűsített megoldása. Mindkét módosítás dícséretes, mert nem csak az előállítés lett olcsóbb, hanem praktikusabbak is lettek ezek a megoldások.

Forradalmi újítás történt a Jikov benzincsapnál is: felhagytak a csavarhúzós nyitással, áttértek egy olyan karos megoldásra, mint ami a JAWA 350-nél is volt. Egyedül a benzincsap karja volt hosszabb, hogy a burkolaton kívülre kerüljön és a karon lévő vezérlő tárcsa állása is a ferde beépítési helyzethez lett igazítva. A benzincsap karja kicsit útban volt a bal lábnak, de nagy katasztrófa nem történt ha az ember pedálozás közben hozzáért a benzincsap karjához, mert a nyitott állás pont lefelé volt.

A 207.104 típusszámú mopedek Belgiumba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, a hátsó lámpára az SK-90 moped kerek fényvisszaverőjét rögzítették, hátsó sárvédőn nincs sárfogó toldat, üléstáska, km/h osztású sebességmérő, eltérő kormányzár, váznyakon beütött vázszám fehér festékkel lefestve. Visszapillantó tükör, új kipufogó, krómozott tanksapka, a benzintankon JAWA Transistor 40 matrica.

A 207.105 típusszámú mopedek az Egyesült Királyságba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, hátul a sárvédőn és elöl a reflektor felett fekete rendszámtábla. Nyeregtáska, csengő, új hangtompító a kipufogóban. 48 mm átmérőjű mph skálás sebességmérő, új fajta kormányzár, módosított hátsó lámpa vezetékelés.

A 207.107 típusszámú mopedek Libanonba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, CEV fényszóró, nyeregtáska, elektromos kürt, módosított generátor, váznyakba beütött vázszám, angol nyelvű váznyaktábla, JAWA Transistor 40 tankmatrica, hátsó sárvédőn műanyag sárfogó toldat.

A 207.109 típusszámú mopedek Ausztriába kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, CEV fényszóró, sebességmérő, krómozott tanksapka, JAWA Transistor 40 tankmatrica, váznyakba beütött vázszám, váznyaktábla és szegecsfuratok nélkül. Eltérő kormányzár, új kipufogó hangtompító. Először ennél a típusnál került a szerszámtartó műanyag doboz a csomagtartó alá, ezért nem volt nyeregtáska.

A 207.112 típusszámú mopedek Görögországba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, sebességmérő km/h skálázással, francia nyelvű váznyaktábla, nyeregtáska.


Két év intenzív gyártás után 1978-ban csak egy apró, de fontos változtatást végeztek a 207-es típuson, mely miatt új típusszám, a 207.200 került a mopedekre. A Tranzimo gyújtóegység helyett a továbbiakban tirisztoros gyújtóegységet alkalmaztak. A moped külseje nem változott.

A 207.206 típusszámú mopedek Ciprusra kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, sebességmérő mph skálázással, váznyakba beütött vázszám, angol nyelvű váznyaktábla, visszapillantó tükör, új kipufogó és kormányfej, hátsó sárvédőn műanyag sárfogó toldat.

previous arrow
next arrow
Slider

A 207.208 típusszámú mopedek Magyarországra kerültek (fenti forósorozat). Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, Lengyelországból szállított ülés, magyar nyelvű váznyaktábla, 6V 5W-os pótizzó, 60×70 mm-es piros fényvisszaverő a hátsó sárvédő, visszapillantó tükör, módosított generátor, kormányzár és pedál.

A 207.210 típusszámú mopedek a magyarországi Mezőgép vállalat számára készültek. Módosult az tengelykapcsoló lendkerék kúpja, a generátor, szívóidom és a szerszámok csomagolása. JIKOV 2909 DC porlasztó 58-ról 63-ra növelt főfúvókával.

previous arrow
next arrow
Slider

A 207.211 típusszámú mopedek az Egyesült Államokba kerültek (fenti képsorozat). Főbb jellemzők: hasonló, mint a 207.011. PM 421 jelű hátsó lámpa, ami megnövelt lámpatartó lemezt követelt. Féklámpa kapcsoló mindkét fékbowdenen, sebességmérő mph skálával, módosított generátor, G.E. sealed beam fényforrás a J-23 Mustang lámpatestben, világítás kapcsoló a kormányon, porvédő gumi harmonika az első teleszkópszárakon, krómozott tanksapka.

A 207.213 típusszámú mopedek Tunéziába kerültek. Főbb jellemzők: francia nyelvű váznyaktábla, km/h skálázású sebességmérő, visszapillantó tükör, hátsó sárvédőn műanyag sárfogó toldat.


1979-ben az új fejlesztések miatt ismét növeltek a típusszámon, ekkor jelentek meg a 207.300 típusszámú Babetták. A fő változtatás az első villát és a kormányt érintették. Az állítható, diós kormányoszlopot száműzték és fix rögzítésű magas kormányszarvat csavaroztak az első villa felső lemezére.

previous arrow
next arrow
Slider

A 207.300 típusnál a főfúvókát 58-ról 63-ra növelték, valamint a gyújtógyertya elektródahézagát 0,6 mm-re változtatták. Az első villa teleszkópszárain megjelentek a porvédő gumi harmonikák. Az első villa többé nem szerelt, hanem a felső összekötő lemezt is hozzáhegesztik a teleszkóp csövekhez. Így sokkal merevebbé vált az első villa, bár ez a hegesztés nem mindig sikerült jól és idővel eltörhetett.

1979-ben az Egyesült államokban is a 207.300 típust kezdték árulni, de mint korábban is, most is rengeteg módosítással a nálunk ismert alaptípushoz képest.

previous arrow
next arrow
Slider

A fenti fotókon egy JAWA X25 típusú moped látható. Az X25 elnevezés a végsebességre utal mph-ben (40 km/h). Szinte mindenben a korábbi amerikai típus változtatásait kapta, de itt a sárvédőket krómozták és PM 421 jelű hátsó lámpát kapott, mely már egy lámpatestben egyesítette a hátsó világítást, féklámpát, hátsó piros fényvisszaverőt, oldalsó piros fényvisszaverőt és lefelé fehér rendszámvilágítást. A hátsó rugóstagok a J-23 Mustangról származó olajos csillapítású rugóstagok voltak. A fényszóró háza szintén a Mustangról származott, benne sealed beam fényforrással.

previous arrow
next arrow
Slider

A fent látható gép a JAWA X30 nevet kapta a 30 mph (48 km/h) végsebességről. Az X25 típustól eltérően itt Bing 1-12-315 porlasztót alkalmaztak a nagyobb végsebesség elérése miatt.