Babetta 207.100-500 galéria

1975-ben csodálatos dolog történt: a PS hátsó lengővillával szerelte fel a 207-es Babettákat. Igaz ebben az évben még főként csak 228-as és 207.000 típusok találtak gazdára, de már elindult a 207.100 típus gyártása is.

A fejlesztés érthető, hiszen a 28-as Babettánál ugyan komfortosabb volt a 16″-os kerékméretű 207.000, de azért 35-40 km/h utazó sebességnél igencsak kerülgetni kellett a gödröket, bukkanókat a merev hátsó felfüggesztés miatt. A változtatás nagyon jót tett a moped kinézetének, mert amilyen kecses volt a 28-as, pont olyan aránytalan lett a 207.000. A 207.100 típus a 16″-os kerékkel is kecsesnek hat.

Az első teleszkópok és a kormány, a kerekek, valamint a motorblokk változatlan maradt. De ezen kívül szinte mindent átdolgoztak a 207-es Babettákon. A váz sokat egyszerűsödött, már majdnem egészében csővázzá vált. A csomagtartó a váz szerves részévé vált, a hátsó lengővillát a pedáltengelyre szerkesztették, amihez gumi szilentekkel csatlakozott. A lengővilla U profilból készült, a láncfeszítőket a csavaros kialakítás helyett excenteresre cserélték. Eltűnt a hátsó féktámasz, mert ezt a szerepet a lengővilla látta el. A hátsó rugóstagok csillapítás nélküli egyszerű rugóstagok voltak gumi ütközővel.

Újítás volt a könyökkel összehegesztett kipufogódob. Az új hangtompítót szabadalmaztatták és valóban jól és csendesen működött vele a moped. A könyökkel való összehegesztés elsőre jó ötletnek tűnt, mert eggyel kevesebb helyen kellett tömíteni. A kipufogó tisztítása viszont szinte teljesen lehetetlenné vált ezáltal.

previous arrow
next arrow
Slider

A fotón látható gép ülése kifejezetten a magyarországi igényeknek megfelelően lett kialakítva. A bőr ülés olcsóbb és tartósabb volt a műgumi ülésnél. A gyújtás változatlanul Tranzimo alkalmazásával elektronikus gyújtás volt.

A 207-esek új oldallemezt is kaptak és elhagyták a kis láncvédőt. Ez olcsóbbá tette a mopedet, de sajnos pont ott nem volt takarva a lánc, ahol felcsapja a szennyeződést. Innentől fogva a 207-es Babetták jellemzőjévé vált a csomagtartó alján jobb oldalt az olajsár. Az itt látható 207.100-as Babetta nyeregtáskában hordja a szerszámkészletét, de már ki volt alakítva a csomagtartó alatt a műanyag szerszámos doboz felfogatására szolgáló két fül.

previous arrow
next arrow
Slider

A fenti fotósorozaton barátom, Tóth Vilmos felújított 207.100 típusú Babettáját mutatom be. A felújítás költséghatékonysági alapon történt, ezért lett ezüst színű a sárvédő szürke helyett és ezért kapott fekete bowdenházakat szürke helyett. A gyári állapottól eltérően itt az első teleszkópokra felkerült a gumi harmonika a porvédelem miatt. Magyarországon kötelezővé vált a csengő és bal oldalon visszapillantó tükör alkalmazása. A tanksapka dugóként működött még, mint a 28-as és 207.008-as modelleken, a középső betét gyárilag fehér volt, a hosszú évek alatt sárgult be.

A 207.100 másik újítása a nyeregcső felfogatása és a behajtó lánc feszítőjének egyszerűsített megoldása. Mindkét módosítás dícséretes, mert nem csak az előállítés lett olcsóbb, hanem praktikusabbak is lettek ezek a megoldások.

Forradalmi újítás történt a Jikov benzincsapnál is: felhagytak a csavarhúzós nyitással, áttértek egy olyan karos megoldásra, mint ami a JAWA 350-nél is volt. Egyedül a benzincsap karja volt hosszabb, hogy a burkolaton kívülre kerüljön és a karon lévő vezérlő tárcsa állása is a ferde beépítési helyzethez lett igazítva. A benzincsap karja kicsit útban volt a bal lábnak, de nagy katasztrófa nem történt ha az ember pedálozás közben hozzáért a benzincsap karjához, mert a nyitott állás pont lefelé volt.

A 207.104 típusszámú mopedek Belgiumba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, a hátsó lámpára az SK-90 moped kerek fényvisszaverőjét rögzítették, hátsó sárvédőn nincs sárfogó toldat, üléstáska, km/h osztású sebességmérő, eltérő kormányzár, váznyakon beütött vázszám fehér festékkel lefestve. Visszapillantó tükör, új kipufogó, krómozott tanksapka, a benzintankon JAWA Transistor 40 matrica.

A 207.105 típusszámú mopedek az Egyesült Királyságba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, hátul a sárvédőn és elöl a reflektor felett fekete rendszámtábla. Nyeregtáska, csengő, új hangtompító a kipufogóban. 48 mm átmérőjű mph skálás sebességmérő, új fajta kormányzár, módosított hátsó lámpa vezetékelés.

A 207.107 típusszámú mopedek Libanonba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, CEV fényszóró, nyeregtáska, elektromos kürt, módosított generátor, váznyakba beütött vázszám, angol nyelvű váznyaktábla, JAWA Transistor 40 tankmatrica, hátsó sárvédőn műanyag sárfogó toldat.

A 207.109 típusszámú mopedek Ausztriába kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, CEV fényszóró, sebességmérő, krómozott tanksapka, JAWA Transistor 40 tankmatrica, váznyakba beütött vázszám, váznyaktábla és szegecsfuratok nélkül. Eltérő kormányzár, új kipufogó hangtompító. Először ennél a típusnál került a szerszámtartó műanyag doboz a csomagtartó alá, ezért nem volt nyeregtáska.

A 207.112 típusszámú mopedek Görögországba kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, sebességmérő km/h skálázással, francia nyelvű váznyaktábla, nyeregtáska.


Két év intenzív gyártás után 1978-ban csak egy apró, de fontos változtatást végeztek a 207-es típuson, mely miatt új típusszám, a 207.200 került a mopedekre. A Tranzimo gyújtóegység helyett a továbbiakban tirisztoros gyújtóegységet alkalmaztak. A moped külseje nem változott.

A 207.206 típusszámú mopedek Ciprusra kerültek. Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, sebességmérő mph skálázással, váznyakba beütött vázszám, angol nyelvű váznyaktábla, visszapillantó tükör, új kipufogó és kormányfej, hátsó sárvédőn műanyag sárfogó toldat.

previous arrow
next arrow
Slider

A 207.208 típusszámú mopedek Magyarországra kerültek (fenti forósorozat). Főbb jellemzők: 40 km/h végsebesség, Lengyelországból szállított ülés, magyar nyelvű váznyaktábla, 6V 5W-os pótizzó, 60×70 mm-es piros fényvisszaverő a hátsó sárvédő, visszapillantó tükör, módosított generátor, kormányzár és pedál.

A 207.210 típusszámú mopedek a magyarországi Mezőgép vállalat számára készültek. Módosult az tengelykapcsoló lendkerék kúpja, a generátor, szívóidom és a szerszámok csomagolása. JIKOV 2909 DC porlasztó 58-ról 63-ra növelt főfúvókával.

previous arrow
next arrow
Slider

A 207.211 típusszámú mopedek az Egyesült Államokba kerültek (fenti képsorozat). Főbb jellemzők: hasonló, mint a 207.011. PM 421 jelű hátsó lámpa, ami megnövelt lámpatartó lemezt követelt. Féklámpa kapcsoló mindkét fékbowdenen, sebességmérő mph skálával, módosított generátor, G.E. sealed beam fényforrás a J-23 Mustang lámpatestben, világítás kapcsoló a kormányon, porvédő gumi harmonika az első teleszkópszárakon, krómozott tanksapka.

A 207.213 típusszámú mopedek Tunéziába kerültek. Főbb jellemzők: francia nyelvű váznyaktábla, km/h skálázású sebességmérő, visszapillantó tükör, hátsó sárvédőn műanyag sárfogó toldat.


1979-ben az új fejlesztések miatt ismét növeltek a típusszámon, ekkor jelentek meg a 207.300 típusszámú Babetták. A fő változtatás az első villát és a kormányt érintették. Az állítható, diós kormányoszlopot száműzték és fix rögzítésű magas kormányszarvat csavaroztak az első villa felső lemezére.

previous arrow
next arrow
Slider

A 207.300 típusnál a főfúvókát 58-ról 63-ra növelték, valamint a gyújtógyertya elektródahézagát 0,6 mm-re változtatták. Az első villa teleszkópszárain megjelentek a porvédő gumi harmonikák. Az első villa többé nem szerelt, hanem a felső összekötő lemezt is hozzáhegesztik a teleszkóp csövekhez. Így sokkal merevebbé vált az első villa, bár ez a hegesztés nem mindig sikerült jól és idővel eltörhetett. Történt egy rejtett, de fontos változás: a gázhúzó többé nem csúszkás kialakítású volt, hanem a gázházon belül tekeredett a gázhúzóra a gázbowden. A csúszkás megoldás előnye az, hogy nem hajlítja bowdent és így az nem fog ridegtöréssel tönkre menni. A helyzet az, hogy a csúszka viszont hajlamos volt berágódni a kormányszarvon lévő hasítékba. Ezt javítani szinte lehetetlen volt, de az 5 évente elszakadó gázbowden cseréje nagyon egyszerű. A csúszkás gázhúzó azonban visszatér a Domino kezelőszervekkel, de itt sokkal finomabb megoldások voltak és ezért tartósabbnak bizonyultak mint a régi Babetta csúszka.

1979-ben az Egyesült államokban is a 207.300 típust kezdték árulni, de mint korábban is, most is rengeteg módosítással a nálunk ismert alaptípushoz képest.

previous arrow
next arrow
Slider

A fenti fotókon egy JAWA X25 típusú moped látható. Az X25 elnevezés a végsebességre utal mph-ben (40 km/h). Szinte mindenben a korábbi amerikai típus változtatásait kapta, de itt a sárvédőket krómozták és PM 421 jelű hátsó lámpát kapott, mely már egy lámpatestben egyesítette a hátsó világítást, féklámpát, hátsó piros fényvisszaverőt, oldalsó piros fényvisszaverőt és lefelé fehér rendszámvilágítást. A hátsó rugóstagok a J-23 Mustangról származó olajos csillapítású rugóstagok voltak. A fényszóró háza szintén a Mustangról származott, benne sealed beam fényforrással.

previous arrow
next arrow
Slider

A fent látható gép a JAWA X30 nevet kapta a 30 mph (48 km/h) végsebességről. Az X25 típustól eltérően itt Bing 1-12-315 porlasztót alkalmaztak a nagyobb végsebesség elérése miatt.

previous arrow
next arrow
Slider

A 207.356 típus Csehországba került, a specifikáció szerint magas kormánnyal, a Mustang fényszórójával, Domino fékkarokkal és exportra készült hátsó lámpával 1980-ban. A fenti fotósorozaton a www.motorkari.cz oldalról származó szépséget mutatom be. Ez a modell már 1983-ból származik de a típusszám ugyanaz, hiába nem a 207.300 alapjaira, hanem a 207.500-ra épült. Érdekesség a taréjjal ellátott henger.

A tengerentúli piacról érkező visszhangok miatt a PS nekiállt egy különleges Babetta megalkotásának. Az amerikaiak idegenkedtek a női vázas kialakítástól és egy mopedtől is azt várták el, hogy fekvő tankos legyen. Ehhez a gyárnak kapóra jött a korabeli Puch Magnum benzintankja.

Ez a ritka fotó a JAWA Supreme 3 egyik legelső példányát mutatja. Forrás: Babetta tým Krkonoše

Már javában fejlesztette a PS a 207.500 modellt, de ez a Supreme még a 207.300 típusra lett megszerkesztve. Hamarosan a Supreme modellek a 207.500 erősített hátsó lengővillájával készültek.

Egy kicsit furcsán néz ki a benzintank alatti üres tér, kívánta volna a moped hogy a motor a bölcsőbe kerüljön, de akkor már nem lehetett volna fekvő hengeres. De nem bajlódtak új erőforrás kifejlesztésével külön az amerikai piacra, főleg hogy a mintául szolgáló Puch Magnum is a váz alatt hordta az erőforrását. Ha az jó volt, akkor jó ez is. És valóban jó lett, a vevők imádták. Majdnem minden az X30-ról érkezett, de a Mustang fényszóróját száműzték, helyette a CEV fényszóróját alkalmazták. Egyszerűsödött a fényszórótartó is, már saját elemet gyártottak az első villákhoz és nem a Mustangét használták. Később ez az első villa fog visszaköszönni a 210-es Babettákon. Az ülés a Giuliari cég terméke.

previous arrow
next arrow
Slider

A fent látható fotósorozaton szereplő Supreme 3 már a 207.500 alapjaira épült. Jól megfigyelhető hogy mennyi mindent megváltoztattak csak ezért az egy modellért az alaptípushoz képest.

A megváltoztatott hátsó sárvédő tartók miatt a műanyag szerszámos doboz többé nem fért el a csomagtartó alatt, ezért ezt a benzintank alatti zártszelvény vázelemre tették. A Domino kezelőszervek különböző cserélhető kapcsolókkal és féklámpa kapcsolókkal rendelkeztek. Így kulturálttá vált a világítás és kürt kezelés, leállító kapcsolót kapott a gép, a hengerfejről is száműzték a dekompresszort, valamint végre nem a bowdeneken voltak a féklámpa kapcsolók és a kapcsolási helyzet is állíthatóvá vált.


A 207.400-as modell prototípus maradt, pár újítás később a 210-es Babettákon látott napvilágot, de előtte még pár évig a 207.500-as modell került gyártásba. Ez volt a legkiforrottabb 207-es.

previous arrow
next arrow
Slider

A fenti fotósorozaton egy Képes Motor hirdetésben eladásra kínált gyönyörűen felújított 207.500-as Babettát mutatok be. Egyedül a fényszóróból hiányzó fénytompító lemezre lehet panasz, minden másban teljesen a gyári állapotot tükrözi a gép.

A 207.500 típus apró, de fontos változásokat hozott, de nem olyan markánsakat mint a 207.400 hozott volna. Avatatlan szemek nem is látnak különbséget a 207.300 és 207.500 típusok között. A 207.500-as típusnál vezették be a Jikov 2912DC porlasztót 12 mm-es torokátmérővel a korábban alkalmazott 9 mm-es helyett. A hátsó lengővilla a korábban alkalmazott U szelvényről hajlított, lapított csőszelvényből készült immár, ezzel sokkal merevebbé vált és a hátsó kerék kevésbé volt hajlamos a síkjából kitérni. Változtattak a láncfeszítő kialakításán is, elhagyták az excentert és ismét metrikus csavarral és feszítő szemmel lehetett a hátsó kerék pozícióját beállítani. A benzintank alatt egy új takarólemezt alkalmaztak, ami jótékonyan fedte el a kábelezést és a szívászajcsökkentőt, de kissé teltebbé tette az eddig karcsú mopedet. A tanksapka immár nem egyszerű dugó, hanem bajonettzáras kialakítást kapott.

previous arrow
next arrow
Slider

A fenti fotósorozaton az általam felújított 207.500-as Babettát mutatom be. A gyári állapottól az utángyártott pedálok és szívócső tér el, valamint a magyarországi modelleken nem volt gyárilag sebességmérő, de a praktikussága miatt én mégis beépítettem.

A 207.500-as típusra legalább annyi alváltozat készült, mint a korábbi típusokra. Ahány állam, annyi felszereltség létezett belőle.

previous arrow
next arrow
Slider

A fenti képsorozaton Palcsó Gergely barátom Szlovákiából származó teljesen gyári 1983-as 207.500-as Babettáját lehet szemügyre venni. Ez a modell gyárilag kürttel és sebességmérővel volt szerelve. Jól megfigyelhető a műanyag szerszámos doboz helye és érdekesség hogy elcserélték a váznyaktáblát, de a balesetet korrigálták, igaz nem túl elegánsan.

previous arrow
next arrow
Slider

Szlovákiából Zoltán Dóša posztolta a facebookon ennek a 207.547-es Babettának a gyönyörű fényképét, majd kérésemre küldött még pár csodás fotót. Kísértetiesen hasonlít a 207.356 típusra, de itt a JAWA Mustang hátsó lámpája került a gépre, valamint a 210-es Babettákon rendszeresített hátsó rugóstag is megfigyelhető. Gyárilag persze ezen a gépen is Jikov porlasztó volt, a megbízhatóbb működés miatt lett Dellorto SHA porlasztóra cserélve.

Még egyszer köszönet a képekért, én nem tudok betelni velük!


JAWA Nippy

Az Egyesült Királyságba az amerikai Supreme mintájára készült egy extra felszereltségű 207.500 alapjaira épített moped. A fekvő tank, hosszú ülés és módosított csomagtartót száműzték, valamint a Mustang fényszóróban foncsort és izzót alkalmaztak sealed beam helyett, minden másban viszont egyezett a Supreme modellekkel. Részletesebb adatok és képek a Dokumentációk Reklámok pontjában láthatók róla.

previous arrow
next arrow
Slider
previous arrow
next arrow
Slider

Végezetül a német és holland piacra szánt 206-os Babetták – amik a 207-es módosított változatai – egyik utolsó példányát mutatom be a fenti két fotósorozaton. Ezt a gépet gyakorlatilag véletlenül vettem meg, én csak az első villát akartam kinyerni belőle. Otthon azonban megláttam, hogy ez Magyarországon gyakorlatilag nem létező típus. A típusszáma 206 N, 25 km/h maximális sebességre kialakított mofa. A német piacra jellemző Niox fényszórót és hátsó lámpát kapta, a hátsó sárvédőn rendszámtartóval, ék alakú pedálokkal, módosított üléssel. Előírás volt, hogy utólag ne lehessen házilag növelni a maximális sebességet, ezért a hátsó lánckerék, kipufogó és a porlasztó csavarja hegesztéssel került rögzítésre, a kerékpárátváltó nem leszerelhető kivitelű lett. A helyzet az, hogy a karbantartást ezek a fixálások igencsak kizárták. Az igazi különlegessége ennek a modellnek mégis a gyújtása, mert itt száműzték a jól bevált tirisztoros gyújtást és a Mustangról származó megszakítós gyújtás került alkalmazásra módosított mágneses forgórésszel. Mivel a gyújtás rendszere több helyet igényelt, ezért a gyújtásfedél és az azt tartó rugó nagyobb a többi Babettán használt alkatrésznél, valamint a pedáltengely is hosszabb, hogy a jobb oldali kar el tudjon fordulni a gyújtásfedél mellett. Nagyon perverznek találom a konstrukciót, ezért a megmentése mellett döntöttem, nem lett belőle donor.