Babetta 225 galéria

Már 1978-ban elkezdődött a berúgókaros motorblokk fejlesztés Povážske Strojárnében, ideiglenesen M-224 nevű prototípus blokkal. Végül sok alternatíva kipróbálása után 10 évvel később, 1988-ban kapták meg a Babetták az M-225-ös típusszámú motorblokkot. Ez a motorblokk végül több Babettába is beépítésre került, de első körben a blokk típusszámát kapta meg a 210-es Babettákból kialakított berúgókaros Babetta. A piacra lépést az tette lehetővé, hogy a legtöbb államban eltörölték a segédmotoros kerékpároknál a kötelező kerékpár üzemmódot és pedállal való indítást.

previous arrow
next arrow
Slider

A fent látható 225-ös Babetta teljesen alap felszereltséggel készült a gyártás első éveiben. A berúgókaron lévő gumigyárilag nem sima volt, a lánckerék elől pedig hiányzik a műanyag takaróelem. De éppen ezért látható a módosított kihajtás, a lánckerék átváltót már száműzték, hiszen nem kell pedálozni. Ez az egyszerűsítés azonban okozott egy problémát: ha műszaki hiba történt és hosszú távon tolni kellett a Babettát, akkor csak nagyon lassan lehetett ezt megtenni, mert egyébként az indítópofák kitapadtak. Ha valaki napi szinten használja a 225-ös Babettát az tudja értékelni a kerékpárátváltót.

Maga a motorblokk zseniális lett, a 210-es blokkhoz képest csak minimális módosítás történt, a 210-es blokk primer hajtásának minden alkatrésze felhasználásra került. Egyedül a szabadonfutó kapott egy plusz fogaskereket a módosított indítás miatt. Ennek az új fogaskeréknek úgy tervezték a geometriáját, hogy indítás előtt éppen csak de kiemeli a szabadonfutó görgőket a zárt állapotból és ezért akkor is lehet indítani a motort ha történetesen nem állványon van, hanem a vezető ül rajta. Cserében érdekes módon a berúgókar nem bal oldalon, hanem jobb oldalon található és nem hátrafelé, hanem előre kell mozdítani. Nem megszokhatatlan, de fura dolog. Ez lett az ára a végtelenül egyszerű belső felépítésnek.

Felújított 225-ös Babetta, szerintem nem teljesen gyári színkombinációval és matricázással.
previous arrow
next arrow
Slider

A ’90-es években a ‘Lux’ kivitel olajos csillapítású hátsó rugóstaggal és Domino kezelőszervekkel lett felszerelve. A 225-ös Babetták gyártásának beindulása után a motorállvány rugójának tartóját hegesztettről csavarosra módosították a lábtartó rögzíthetősége miatt. Az egyszerűség miatt ettől fogva a 210-es mopedek is ezt a vázat kapták az újabb rugótartó csavarral.

previous arrow
next arrow
Slider

A ‘Grand Lux’ kivitel már 16″-os Bernardi kerekeket is kapott a Domino fékkarok, olajos csillapítású hátsó rugóstagok és kürt mellé.


previous arrow
next arrow
Slider

A fenti képsorozaton az én 1993-as gyártású 225.023-as Babettámat mutatom be. A ‘Super grand lux’ felszereltség az előbb ismertetett extrákon kívül irányjelzőt is tartalmazott. A hosszú ülés későbbi változatokon kapott helyet, én csak próba kedvéért szereltem fel.

A vázról készült fotón látható, hogy az irányjelző relé bal oldalon kapott helyet, míg a gyújtótrafóval integrált tirisztoros gyújtóegység jobb oldalon található. Az irányjelző a kívánt oldalon nem egyszerre, hanem felváltva villogtatja a 10W-os izzókat. Erre a generátor kis teljesítménye miatt volt szükség. Ma már szabálytalan az ilyen kialakítás, előírás hogy egyszerre kell felvillannia az első és hátsó irányjelző izzónak.

A vázról készült másik közeli felvételen az előbb említett motorállvány-rugó tartó csavar látható, mely egyben a lábtartó csavarja is. A lábtartó másik csavarja a motorblokkot tartó alsó csavar. A 228-as típusnál voltak ilyen többfunkciós csavar megoldások, de itt kevésbé zavaró. A lábtartót és motorblokkot ritkábban szereli le az ember mint a hátsó kereket.


previous arrow
next arrow
Slider

A fenti fotókon (forrás: Horvát Kristóf fényképgyűjteménye) az Egyesült Államokban árusított Supersport és Hípersport Babetták láthatók 225-ös motorblokkal. Egy kicsit motorkerékpárosabbak lettek a pedálok száműzésével.