Babetta 28 galéria

previous arrow
next arrow
Slider

Egyik barátom 1972-es évjáratú 28-as Babettáját mutatom be itt azért, hogy a legelső Babetták kinézetéről fogalmunk legyen. A benzincsap kivételével minden gyári kialakítású a gépen. A korai 28-as Babettákra jellemző az első teleszkópok szerelt perselyezése, valamint a jobb oldali oldalburkolatban lévő nyílás, ami a moped megemelésének megkönnyítése miatt lett kialakítva. A bal oldali gumi markolat nem véletlenül lyukas: ide lehetett a visszapillantó tükröt becsavarozni, épp úgy mint a ’70-es évekbeli motorkerékpároknál.


previous arrow
next arrow
Slider

Német piacra szánt Babetta 28, amit az autobazar.eu oldalon árultak. Ráadásul ez mofa, ami 25 km/óra maximális sebességre volt képes, erre utal a benzintank oldalán a JAWA Transistor 25 felirat. A kormány nem eredeti, de a többi alkatrész igen. Megfigyelhető, hogy a Magyarországon kapható modellektől eltérő volt az első (Niox) és hátsó lámpa és a pedálok.


previous arrow
next arrow
Slider

Ezt az 1974-es kiadású Babetta 28-at én újítottam fel, minél inkább az eredeti kialakításnak megfelelően. A típusszám 228.003. Itt már eltűnt az oldallemezen lévő kapaszkodó nyílás, műanyagra cserélték az első teleszkópok perselyeit és kisebb lett a pedáltengelyen lévő lánckerék is. Jellemző a ’70-es évek motorkerékpárjaira a szürke bowdenház, így én is ezt alkalmaztam. A gázhúzó a 28-as gépeken csúszkás volt, a motorleállítás dekompresszorral történt. A pumpa a csomagtartó alatt kapott helyet. A szívócső eredetileg szürke színű mipolán cső volt, sajnos ezt jelenleg nem gyártják. A 28-as Babetták hatalmas újítása az elektronikus gyújtás volt, mely lelke a Tranzimo egység. Ezt már 1968-tól alkalmazták gokartoknál, de sorozatgyártású kétkerekűek közül a Babettákat szerelték fel először ezzel.


previous arrow
next arrow
Slider

Itt Göbölyös Zsolt 2010-es Totalbike cikkében szereplő 28-as Babettát mutatom be. A közeli fotókon jól megfigyelhetők a típus jellegzetességei: a kerékpárra emlékeztető felépítés, szoknyavédő damilok, az eredetileg fehér betéttel rendelkező tanksapka, a PS jelképének megjelenése a hátsó villán és a kerékpár átváltón és a vázon kialakított nyílás, ami a moped megemelését hivatott megkönnyíteni, valamint a főtengelyre rögzített lendkerék, ami egyben porvédő burkolatként is szolgált.

A nyugati piacokon Transistor 25 vagy 40 felirattal látták el a Babettákat a végsebességnek megfelelően, a keleti blokkban viszont egyégesen Babetta felirat szerepelt a tank oldalán, a ‘Babetta sla do sveta‘ című Jiří Suchý szerzemény után.

Megfigyelhető az agyament benzincsap, amit csak csavarhúzóval lehet kezelni. Ezen a gépen már a kisebb méretű, tömör pedáltengely lánckerék található, ezért máshová került az olajszint ellenőrző csavar mint a legelső 28-as Babettákon. A nagy behajtó lánckerékkel rendelkező 28-asoknál még az áttört lánckeréken keresztül kellett az olajszintet ellenőrizni. Az is szembeötlik, hogy a váztakakró műanyag “H”-talpnak a tervezők kihagyták a helyet a tank alatt, mégis úgy került ki az összes Babetta a gyárból, hogy ez a műanyag takaró elem a tankra takart rá.

A szerszámtartó a nyereg alatt kapott helyet egy táskában, épp úgy mint a kerékpároknál volt szokás. A kormányon fényváltó kapcsoló volt, ezzel lehetett az országúti és a tompított világítás között kapcsolni. Eredetileg minden burkolatrögzítő csavar félgömbfejű volt.

Sárvédő toldat csak az első keréken volt. Ezen az 1974-es modellen már a műanyag perselyes első teleszkóp található. Ez sokkal egyszerűbb lett a korábbi szerelt perselynél, viszont itt még nem alkalmaztak porvédő gumi harmonikát, mint a későbbi 207-es típusoknál. Sajnos porlehúzót sem, ezért az alsó persely hamar kopásnak tudott indulni a szennyeződésnek köszönhetően.

A 28-as Babetták a holland elvárások miatt lettek 19″-os kerékkel gyártva, ennek köszönhetően váltak kerékpárra emlékeztető, kecses járművé. Szerencsére Magyarországra ezekből is szállítottak bőséggel és nem csak a kiskerekű változatokból. Így mai napig könnyen beszerezhető felújításra egy-egy példány ebből a gyönyörűségből.