Babetta 28 váz és sárvédők felújítása, szerelése

Szétszerelés:

– A felújításhoz minden egyes alkatrészt el kell távolítanunk a vázról. Nem egyszerű a műanyag H-talp alatt lévő 2 db gumibolha kiszerelése. A felvételen még szép pirosra le van mázolva. Használjunk csavarlazítót és kicsit melegítsük is meg a bolhákat, majd egy lapos csavarhúzóval nyomjuk ki a vázból. Legyünk óvatosak, szinte beszerezhetetlen ez az alkatrész.

– Minden később még felhasználható alkatrészt őrizzünk meg. Addig ne is dobjunk el semmit amíg a motor felújítása teljesen be nem fejeződik.

– Ez különösen vonatkozik a kötőelemekre és a védőcsövekre! Félgömbfejű csavart ma már nem gyártanak, így érdemes a még használhatóakat újra krómoztatni. A látványon rengeteget emel végül ha eredeti félgömbfejű csavarokkal van összeszerelve a moped. A PVC (Mipolán) csöveket szürkében csak aranyáron lehet gyártatni, viszont feketében minden méretben beszerezhető pl. a Boda Autóvillamossági boltban.

– A felvételen látható, hogy a kerékpárlánc feszítő és az oldallemez tartócsavarjai a vázhoz vannak hegesztve. A felújítás során ezek meneteire nagyon vigyázzunk.

A váz felújításakor döntő hogy milyen állapotú az alkatrész fényezése.

– Nagyon ritkán bele lehet futni olyan 28-as és kiskerekű merevvázas Babettába, melyek gyári fényezése szinte makulátlan.


Elméletileg ezeket nem is szabad bolygatni. Azt azonban jó tudni hogy 30 év alatt a kívülről tökéletesnek tűnő festés alatt is megindul a rozsdásodás. Ezzel legyünk tisztában, de amíg nem látjuk jelét a korróziónak, ne távolítsuk el a gyári fényezést. A fényezésről az olajsarat, sarat távolítsuk el vízzel, némi oldószerrel. Az oldószerrel bánjunk óvatosan, fel ne marja a festéket!

– Legtöbbször kissé kopott, kissé rozsdás a váz. Ilyenkor sokan csak a meglévő fényezés felcsiszolása után átfestik az alkatrészeket. Sajnos a fent említett rejtett korrózió ilyenkor megmarad és tovább terjed. Ha nem mindennapi használatra szánt hanem megmentésre ítélt példányról van szó, akkor én a teljes újrafestést javaslom. Ha meg munkagép, akkor akár maradhat is rozsdás-kopott. Úgyis mindenkiben ez a Babetta-kép él kis hazánkban.

– Belefuthatunk nagyon rozsdált vagy szakszerűtlenül festett mopedekbe is (mint amilyen az enyém is volt). Ekkor irány egy homokfúvató műhely, aztán egy fényező műhely. Én sokat próbálkoztam akril sprayk használatával, de a végeredménnyel soha nem voltam elégedett. Vagy a felület minősége nem érte el a mércét vagy szép lett ugyan, de az elégtelen zsírtalanítás miatt nem maradt a felületen. Bízzuk szakemberre a festést ha szép végeredményt akarunk!

– A váz újrafényezése előtt tisztítsuk meg a szennyeződésektől oldószerrel (pl. lakkbenzin hígítóval) a vázat, vizsgáljuk végig a váz minden részét, hogy ép-e. Ugyanis célszerű minden javítást a fényezés előtt elvégezni. Ha esetleg alakítani kell a vázon akkor keressünk egy karosszérialakatos ismerőst és bízzuk meg a feladattal. A vázon minden varratnak védőgázas hegesztőautomatával kell készülnie, felejtsük el a barkácstrafót!

– A benzintank belsejét még festés előtt célszerű kitisztítani. Erre sokan a mechanikus tisztításnak azt a válfaját ajánlják, mely abból áll, hogy némi fémalkatrészt (csavaranyát) és apró szemű kavicsot (lehetőleg homokmentest) helyeznek a tankba és addig rázzák, míg ínhüvelygyulladást nem kapnak. Én kipróbáltam és nem értem el vele azt a hatást, amit szerettem volna. Én a festékmaradványt Szuper Kromofággal távolítottam el, a rozsdát RO-55 rozsdamaróval alakítottam át. Majd jött némi rázogatás, utána pedig hosszú szárú acélsörtés tisztítópálcával vettem kezelésbe a tank belsejét. Babra munka, de szerintem hatásosabb. Lehet a belső rozsdátlanítást citromsavval végezni, talán ez a legolcsóbb megoldás.

– Ha a kormánycsészék kopottak, akkor most üssük ki őket a vázból egy acélrúd és kalapács segítségével némi melegítés mellett, majd üssünk újat a helyükre (vagy sajtoljunk ha van hozzá kézi présünk).

– Mielőtt elvisszük a vázat a homokfúvatóhoz tekerjük be szigetelőszalaggal (ha lehet szövetbetétessel, pl. Pattex Power) a vázra hegesztett csavarok menetes végét, dugaszoljuk be a vázon lévő levegőnyílásokat. A csavarok helyét se hagyjuk szabadon, mindenhová tekerjünk be hatlapú csavart, de ne ütközésig, így a menet ép marad, de mindenhova odafér a homoksugár. Végül a váz nyaktábláját vagy szereljük le (a szegecsek lefúrásával) vagy védjük meg ragasztószalaggal. A pedáltengely perselyét szintén védjük meg a homoktól. A benzintank betöltő nyílását és a benzincsap felőli menetet is védjük, a tankból a beékelődött homokot nagyon körülményes eltávolítani.

– Homokfúvatás után távolítsuk el az összes csavart és ragasztószalagot, majd 150-es csiszolópapírral kézzel mindenhol távolítsuk el a vázba tapadt homokszemcséket. Ha a benzintank lyukas volt vagy a homokfúvás után az lett, akkor hegesztéssel, forrasztással foltozzuk azt be még festés előtt.

– Mehetünk a fényezőhöz, aki némi csiszolás után wash primerrel, fillerrel majd kétkomponensű festékkel fújja le az alkatrészeket. Mindenképpen tisztázzuk előre hogy melyik alkatrész milyen színű is legyen. Takarjuk le a váz nyaktábláját festőszalaggal, valamint a kormánycsészéket és a pedál perselyét is. Ha lehet a meneteket most is védjük anyákkal és csavarokkal, de most se tekerjük be ütközésig őket.

– A benzintank belsejének kifestését nem javaslom. Egykomponensű festékkel rövid távon sem érünk el hatást, kétkompnensű festék pedi évek alatt, de leválik, leoldódik, akkor is ha rá van írva hogy benzin- és olajálló. Ha végképp el szeretnénk kerülni, hogy a tankban lévő rozsda eltömítse a szűrőt vagy a fúvókákat, akkor ajánlom a hazánkban is kapható POR-15 műgyantát, vagy a tengerentúlon használatos KREEM műgyantát. Ezek pont erre a célra készültek, viszont az áruk igencsak húzós.

Itt elnézést kérek azoktól akik festési tanácsokat vártak volna. A festéshez éppúgy nem értek mint a hegesztéshez és a hengerfúráshoz. Ezeket én mindig szakemberre bízom.


Váz összeszerelése:

– Ha visszakaptuk az újrafényezett vázat a fényezőtől akkor neki is kezdhetünk az összeszerelésnek. Most már nagyon óvatosan bánjunk a tárolással, csavarozással! Tönkre ne tegyük egy mozdulattal a csillogó fényezést!

– Távolítsuk el az összes maszkolást, csavart és anyát! Ahová később testvezeték szemessaruja kerül a saru helyén kaparjuk le a festéket hogy a testelés valóban meg tudjon történni!

– Először a hátsó villa merevítőjét kell visszacsavaroznunk. Érdemes a szerelést úgy időzíteni, hogy eddigre már elkészüljön a
krómozott alkatrészek újrakrómozása is. Ne kelljen többször szét- és összeszerelni a motort. Ha nem krómoztatjuk újra az alkatrészeket, legalább a csavarokat cseréljük újakra, a kötőelemek a legolcsóbb alkatrészek, de rengeteget dob a megjelenésen ha csillog egy új csavar. Az itt említett csavarok viszont kivétel nélkül 8.8-as, vagy A2-es minőségűek legyenek! A bal alsó csavar normál hatlapú, anyával befelé fordítva szereljük be. A jobb alsó csavar speciális, a feje a kerék fele nézzen (ez akasztja meg a féktámaszt), az alátét és anya kívülre kerül. Fent egy átmenő csavar kerül a vázba, mely egyúttal a nyeregtartó bilincset is a helyén tartja, valamint a váz és bilincs összehúzásával együtt a nyeregcsövet is rögzíti. Tehát szereljük be már most az újrakrómozott vagy krómtisztító pasztával negtisztított nyeregtartó bilincset. Arra figyeljünk beszerelésnél, hogy a belül tágabb bilincs kerüljön felülre.

Krómozás:

– Az alkatrészek krómtisztító pasztával való tisztogatása csak jó krómozás esetében mentheti meg az alkatrészt. Régebbi, jócskán használt alkatrészekre ne sajnáljuk a pénzt. Egy újrakrómozás új életet ad a bilincseknek, csavaroknak. Én a táborfalvai Motokrom Kft-hez hordtam az alkatrészeimnek, mindenkinek csak ajánlani tudom őket. Nincs más dolgunk, csak az olajtól és szennyeződéstől kell megtisztítanunk az alkatrészeket és elvinni a krómozó műhelybe. Arra érdemes készülni, hogy a csiszolás és polírozás ára döbbenetessé vált az utóbbi években. Aki teheti az ezeket a műveleteket inkább maga végezze el.

Eredetileg csak a kerékráfok, a kormány, kipufogó könyök, kipufogó dob, pedál hajtókarok rendelkeztek vastag dekorkrómmal. A többi alkatrész vagy vékonyan krómozottak voltak, vagy horganyzottak. Az egyszerűség kedvéért én mindent krómoztattam, ez kicsit csillogóbb küsőt kölcsönöz az alkatrészeknek mint a gyári megjelenés volt. Ha tökéletes restaurálás a cél, akkor viszont az eredeti felületkezelést kell újrakészíttetni.

A krómozó műhelyhez csak hibátlan geometriájú alkatrészeket vigyünk mert nem fogják azokat egyengetni csak a krómozásra előkészíteni. Az alkatrészekről tisztítás után elektrolízissel leoldják a régi krómot és ekkor távozik a rozsda is. Majd az alkatrészeket felcsiszolják, felpolírozzák, aztán elektrolízissel krómozzák. Értelemszerűen a korábban precízen illesztett alkatrészek már nem lesznek eredeti méretűek, így összeszereléskor érhetnek minket meglepetések. A polírkorong nem mindenhova ér el sajnos, nem mindenhol lesz tökéletes a felület, de mindenképpen jobb lesz mint előtte volt.


Sárvédők:

– A váz összeszerelése után foglalkozzunk a sárvédőkkel. A hátsó sárvédőt a csomagtartó is rögzíti, a felvételen épp ez a rögzítőlemez látható. Gyárilag a csavarok pont nem úgy állnak ahogy itt vannak, hanem a félgömbfej van kívül. Ez rendkívül megnehezíti a szerelést, mivel a csomagtartó oszlopaitól nem lehet jól hozzáférni a csavarfejekhez. Annyi eltérést megtehetünk majd összeszereléskor a gyári kialakítástól, hogy mi is így, tehát a csavarfejet a kerék felé fordítva szereljük össze a sárvédőt vagy hatlapfejű csavart használunk.

– A sárvédőt leszereljük a csomagtartóról. A sárvédő alatt van egy erősítő lemez, erre is ügyeljünk, ne keveredjen el. A csomagtartó oszlopait lecsavarozzuk, majd a sárvédőtartó lemezt is leszereljük a csomagtartóról.

– Egy laposfejű csavarhúzóval csavarozzuk le a lámpaburát, oldjuk fel a csúszósarukat, csavarozzuk ki a lámparögzítő csavart és szereljük le a hátsó lámpát a gumi alátéttuskóval együtt. A vezetéket húzzuk ki a sárvédőből és próbáljuk meg egyben kiszerelni a kábelátvezető gumigyűrűt. Ha nem sikerül egyben kiszedni ne keseregjünk, beszerezhető újonnan is. Autóvillamossági szaküzletben keressük vagy éppen a Conradnál.

– Az első sárvédő szétszerelése szintén nem bonyolult. Lecsavarozzuk róla a sárvédőtartó pálcát, majd egy csavarhúzó segítségével eltávolítjuk a sárvédő gumitoldatot. A szegecseket ne bántsuk, pótlásuk házilag körülményes.

– A szétszerelt sárvédőket elméletileg el is vihetnénk egy homokszóró műhelybe, de inkább ne tegyük. A vékony acéllemezt a nagy nyomással érkező homoksugár könnyen eldeformálhatja és gyakorlatilag használhatatlanná válik. Tehát csak olyan homoszóró mesterre bízzuk aki garantálja hogy nem teszi tönkre az alkatrészt! A sárvédőket (az oldallemezekkel egyaránt) vegyszerrel (pl. Szuper Kromofág) vagy mechanikusan (acél drótkorong, 100-150-es csiszoló papír) tisztítsunk meg a festékmaradványoktól és a rozsdától. Ezután rögtön vigyük a fényezőhöz hogy éppúgy új életet leheljen beléjük mint a vázba.

– A színeken érdemes kissé elgondolkodni. A gyári színek az idő folyamán változtak, de egy 28-as Babetta váz a mi régiónkban többnyire piros vagy sárga (kissé okkeres), illetve fekete volt. Létező színek voltak még a kék és zöld is. A sárvédők és a csomagtartó gyárilag legtöbbször világosszürke volt, de létezett feketében is. Az oldaltakaró lemezek lehettek a vázzal egyező színűek, fehérek vagy feketék. Pontos színkódokat nem ismerek. Érdemes vásárolni egy használt, de eredeti fényezésű alkatrészt színmintának és a fényező egyszerűen ki tudja ez alapján keverni a megfelelő árnyalatot.

– A hátsó sárvédőt a vázra szerelés előtt érdemes összeállítani. Kézenfekvő megoldás lenne az, hogy először a csomagtartót
szereljük fel a vázra, majd alá a sárvédőt, de vannak közös csavarok is, és ott van a nehezen hozzáférhető két sárvédőtartó
csavar problémája is. Egyszerűbb külön összeszerelni és egyben feltenni a vázra az egészet. Még a vázra szerelés előtt szereljük fel a hátsó lámpát a vezetékkel együtt, most könnyen hozzáférhetünk a vezetéktartó fülekhez a sárvédő belső oldalán. Ne felejtsük le a vezetékről a PVC védőcsövet (én zsugorcsövet használtam, mivel a felújításkor még nem találtam az eredetivel megegyező PVC csövet. Szürkét most sem kapni, de fekete színben minden méretben beszerezhető a lágy PVC védőcső, lásd a linkeknél!), majd hajtsuk rá a füleket. A vezetéket ne vágjuk rövidre, a toldás valahol a benzintank alatt lesz!

– A krómozott sárvédőtartó pálcákat és pálcatartó csavarokat tisztítsuk meg krómtisztító pasztával, illetve krómoztassuk újra, ha nagyon menthetetlen a korrózióvédelem.

fog dörzsölődni és zárlatot okoz. Elég kevés elektronikai üzlet forgalmaz ilyen átvezető gumigyűrűt, én végül a Conrad-tól szereztem be a készletem.

– Még a hátsókerék beszerelése előtt érdemes felcsavarozni a fényvisszaverő prizmát.

– Következzen a sárvédőnek a vázra való felszerelése. Kezdjük a csomagtartó lábainak rögzítésével, majd a sárvédő végének a vázhoz csavarozásával, majd a hátsó pálcát is csavarozzuk fel a vázhoz. Ne felejtsük ki a pálca végeiből a kis sasszegeket! A vezetéket bújtassuk át a váz U alakú vízszintes tartóján. Szereljük fel a motorállványt is. A motorállványt előtte érdemes újrafesteni, elég leharcolt szokott lenni. Színe feket vagy a vázzal megegyező volt. A motorállvány csap sokszor nagyon kopott, egy esztergályos könnyen készít újat nekünk, de a korrózióvédelemről (krómozás) utána még gondoskodnunk kell. Kopott csap esetén a motorállvány lötyög és felhajtott állapotban a hátsó gumiabroncs könnyen hozzárhet, mivel a rugó félrehúzza. A motorállvány csap biztosítógyűrűi alól ne felejtsük ki az alátéteket! A rugó beakasztásához lehetőleg beakasztó kampót használjunk, egyébként a véletlenül csavarhúzóról lecsúszó rugó felsértheti az új fényezést!

– Már felkerülhet a szintén krómtisztító pasztával felújított (vagy újrakrómozott) láncfeszítő tartó és a megtisztított levegőszűrő ház. A levegőszűrő betét 30 év alatt teljesen el szokott rozsdálni, célszerűen fém mosogatószivaccsal helyettesíteni. Ha modern műanyag szűrőbetétben gondolkodunk, akkor kerüljük a Babettához ajánlott műanyag szivacsot mert nem stabil anyagból készült. Valami neves légszűrőgyártó alapanyagát vásároljuk és vágjuk méretre.