Gyári állapotú JAWA Stella

 

 

A '90-es évek elején, amikor megjelent a 225-ös (berúgókaros) Babetta blokk, éppen kapóra jött a Riga gyár legújabb termékéhez, az új mini Rigához. Sok nevet kapott ez a moped az idők folyamán: JAWA Stella, Babetta 134, Mini Mokick, Mini Hooper. Eközben csak minimális változtatások történtek a modellen.

 

Ezen a Vaterán eladóvá vált példányon a kezdeti kialakítást lehet megfigyelni: szögletes fényszóró és lábfék. Nagyon kulturáltan már féklámpával volt felszerelve.

Kezdőlap

Kezdőlap

Babetta 134 képgaléria. A 225-ös blokk megalkotása után a 134-es Babetták a Babetta és a Riga gyár közös termékének indult és igen népszerű lett. Felénk sajnos elég kevés látható belőlük.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

Babetta 134

képgaléria

Amikor a német előírások változásának köszönhetően a Babetta motorját átdolgozták berúgókarosra (225), valamint a szovjet-csehszlovák együtt-működés keretében közös gyártású motorkerékpár ötlete merült fel, akkor határoztak a Stella gyártásáról.

 

A váz a Riga gyárban készült, míg a legtöbb egyéb alkatrészt, főleg a motort a Babetta gyár biztosította, valamint az összeszerelés is a Babetta gyár területén történt. A legfőbb ok az volt az együttműködésre, hogy a moped koncepciója jól ki volt dolgozva, de a Riga még nem gyártott olyan motorblokkot amit ebbe a vázba építhetett volna, így kapóra jött az együttműködés.

 

Sajnos a Riga gyárban készült vázak még a Babettánál megszokott nem túl magas szintet sem érték el és volt amit a gyárban szétszedtek és újra összehegesztettek. Ennek ellenére sok államban nagyon kedvelt mini moped lett, a koncepció tökéletes, ma is divatos.

 

A moped formája sportos, fiatalos. Kezdetben a kormány lehajtható volt, így csomagtartóban is könnyen szállítható volt a Stella.

 

Amilyen életképtelennek tűnhet ez a koncepció mifelénk, annál életképesebb Szlovákiában és Csehországban. A Stellák utódait mai napig árusítja a csehországi J.H.Pento cég. Pedig a Babetta gyár már 16 éve megszűnt.


 Korai JAWA Stella eladó a Vaterán
JAWA Stella
JAWA Stella

Gyári állapotú JAWA Stella

 

 

Az idők folyamán egyre több Babetta alkatrész kapott helyet a Stellán. Ezen a modellen már a 210-es Babetta kerek fényszórója található, de még mindig pedálos megoldású a hátsó fék.

 

A benzintank az ülés alatt kapott helyet, így a többi Rigától eltérően a Stella eleje igen kecses maradhatott.

Mini Mokik Stella
Mini Mokik Stella

Mini Mokik Stella

 

 

Ezen a poszteren nagyon jól megfigyelhető az oldalsztender, a lábfék, valamint a kormányon lévő csomagtartó.

 

A kormányszarv lehajtható volt a könnyebb szállíthatóság érdekében. Nagyon jól sikerült konstrukció volt ez a maga nemében.

JAWA Babetta 134
JAWA Babetta 134

JAWA Babetta 134

 

 

1992-ben már Babetta 134 néven árulták ezt a mopedet. Itt már Domino kezelőszervek vannak a kormányszarvon. A kormányszarv már fix, nem lehajtható, motorállvány van oldalsztender helyett, valamint eltűnt a lábfék és ugyanúgy a bal kormányon lévő kar a hátsófék karja mint bármlyik más Babettán.

 

Sajnos lecsúsztam a megvásárlásról, pedig ez a gyöngyszem nagyon illett volna a gyűjteménybe. Remélem új gazdája megbecsüli.


 Eladó 134-es Babetta az ebayn

Németországi JAWA Babetta 134

 

 

Itt egy németországi 134-es
Babetta fotóit mutatom be.

Az ebayn eladóvá vált kis
mopedről készült pár közeli
felvételen a részletek jól
láthjatóak.

Babetta Mini Hooper kiállításon
Babetta Mini Hooper kiállításon

Restaurált JAWA Stella

 

 

Ezt az eladó JAWA Stellát gazdája igen szépen restaurálta és a Motorkari.cz-n árulta. Érdemes végignézni a sok fotót amit készített, minden részletében megismerhetjük a nálunk nem túl gyakori Stellát.


 Felújított JAWA Stella

Babetta Mini Hooper - bemutató példány

 

 

A 134-es Babetta nálunk ugyan nem aratott nagy sikert, Csehországban és Szlovákiában viszont elég sok elkelt belőle. 1994-től változatlan alapokon új külsővel és új névvel került forgalomba. Mivel a JAWA név nem kerülhetett fel a motorra, így a hangzatos Mini Hooper lett a neve. Egyedül az új műanyag spoiler elemek térnek el az előtte gyártott 134-es Babettákétól.

A Stingtől eltérően ebből a típusból a ZVL Kolárovó bezárásáig még elég sok példány elkelt, északi szomszédainknál használtan még fel-felbukkan néha a kereskedésekben.

Spoilerezett Stellák

 

 

Ezeken a fotókon eladásra kínált Stella mopedek láthatók, melyeken az eddigitől eltérő spoilerek láthatók. Ezek a gépek valószínűleg már a Babetta gyár agóniája utáni időszakból származnak. Ugyan még Babetta blokkal voltak szerelve, ezeket már a J.H. Pento nevű cseh gyár termékeiként adrák el. Ezek az utolsó mohikánok mai napig kaphatók, de már korszerűbb erőforrással. Ugyanitt kaphatók még a Babetta MX leszármazottai is.

Mini Hooper mokick 50

Mini Hooper mokick 50

 

 

A fenti fotón a www.motoinzerce.cz oldalon meghirdetett Mini Hooper látható. Gyakorlatilag csak a műanyag burkolat tér el a korábbi 134-es Babettákétól, viszont így teljesen más lett a moped megjelenése. Hasonlóan népszerű volt ez a mini bike, mint a 134-es.

Mini Hooper mokick 50

 

 

A fent látható Mini Hooper szintén egy eladósorba került modell, melyet hirdetésben találtam. A tulaj szépen körbefotózta, így minden szemszögből megcsodálhatjuk a Hooper műanyag idomait.

Sunday, 21 January 1900

Babetta 134 (Stella) 1989-ből

 

 

Az egyik 134-es Babetta a legelsők közül. Gyönyörű állapotban maradt fenn, szerencsére gondos gazdája lehetett.

JAWA Stella 1994

JAWA Babetta 134 (Stella) 1994-ből

 

 

Itt a spoilerezetlen Stellák egyik utolsó példánya látható. Annak ellenére hogy a hátsó sárvédő meg van metélve nekem nagy kedvencem ez a képsorozat.

 

Gyönyörű motor, gyönyörű háttér, jó beállítás.