Merevvázas, kiskerekű JAWA Babetta múzeumban

 

 

 

Vágbeszterce mellett, Pelyvássomfalun (Plevník-Drienové, Szlovákia) kiállított 206-os (vagy 207.00x típusú) Babetta.

 

Ez a felvétel igazán hiteles, restauráláshoz nagyon jó kiindulópont. Látható, hogy még ezeken a Babettákon is szürke bowdenházat használtak.

 

A nálunk 207.008 típusszámú, de Németorszáfban 206 típusszámú, 16"-os kerekekkel rendelkező Babetta sokkal népszerűbb lett nagykerekű elődjénél, de talán épp ennek köszönhetően mára sokkal nehezebb jó állapotú példányt találni belőle, szinte mindenki elnyűtte. Ez már igazi melós moped volt, lehetett vele földúton is közlekedni, bár éppen ezt nem hálálta meg hosszú távon: a hátsó kerékfelfüggesztés merevítője a nyeregtartóhoz csatlakozó lemeznél nagyon hajlamos volt a törésre. A sárvédőgumit pedig többé nem az első, hanem a hátsó sárvédőre szerelték.

Kezdőlap

Kezdőlap

JAWA Babetta 206 képgaléria. Ezek voltak az első "kiskerekű" Babetták, még hátsó lengővilla nélkül. Ezeknél a modelleknél még a kormány a kerékpárokéhoz hasonló, állítható kivitelű volt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

Merevvázas, kiskerekű JAWA Babetta

képgaléria

Felújított JAWA Babetta 207.008

 

 

 

A www.hasznaltmotor.hu oldalon árulták sokáig ezt a szépen felújított példányt.

JAWA Babetta 206 múzeumban
JAWA Babetta 206 múzeumban
Felújított JAWA Babetta 28
Felújított JAWA Babetta 28

Az Amerikai Egyesült Államokba és az Egyesült Királyságba nem szállítottak 28-as (nagykerekű) Babettát. Az USA-ban kicsit átszerkesztve és Transistor 40 névvel ellátva indult pályájára a Babetta.
A szögletes fényszóró helyett a Mustang fényszóróját és egy kerek hátsó lámpát kapott, amúgy mindenben megegyezett európai testvéreivel.
Ez a hátsó lámpa teherautókhoz készült, de az amerikai igényeket jól ki tudták elégíteni vele: kerek volt, alkalmas volt féklámpa használatára,
alul volt rajta rendszám megvilágító ablak. Már ekkor felmerült az oldalsó fényvisszaverő prizmák igénye. Elöl a tankra ragasztott kör alalkú prizma került a motorra, hátul pedig a csomagtartóra ragasztott fényvisszaverő csík.

Érdekes, hogy az európai modellek sebességmérője kilométer és mérföld skálával is rendelkezett, azonban az angolszász területekre szállított modellek csak mérföld beosztású órát kaptak. Felmerül a kérdés hogy akkor miért is volt mérföld osztás a mi gépeinken, ha ezt az órát sosem építették be másutt?

Reklámfotón a Babetta 28
Reklámfotón a Babetta 28

Felújított JAWA Babetta 207.008

 

 

 

A www.hasznaltauto.hu oldalon hirdették ezt a felújított merevvázas Babettát. Annak ellenére hogy nem minden alkatrésze típusazonos, egész igényes munka.

 

Felújított JAWA Babetta 206
Felújított JAWA Babetta 206

Amerikai JAWA Babetta -

JAWA Transistor 40

 

Amerikai JAWA Babetta -

JAWA Transistor 40

 

Épp mint a felső fotón, de ez egy kicsit későbbi és jobb állapotban megmaradt amerikai merevvázas Babetta. Az első teleszkóp már el van látva fényszórótartó fülekkel és nem csak rá van bilincselve. Nem csak az amerikai piac igényelte ezt, a német piacra készülő prémium 206-os és 207-es modellek is ezt az első villát kapták, de nem a Mustang fényszórójával, hanem a felénk ismert szögletes 207-es fényszóróhoz hasonló első lámpával.

Felújított JAWA Babetta 206
Gyári állapotú JAWA Babetta 206

Gyári állapotú JAWA Babetta 207.008

 

 

 

A www.vatera.hu oldalon árulták ezt a nagyon jó állapotú 206-os Babettát. Szinte minden eredeti állapotban és jó kondícióban van rajta. Ilyenért érdemes pénzt kiadni.

A merevvázas kiskerekű Babetták egy év késéssel jelentek meg a 28-ashoz képest.

 

Míg a kecses 28-as Babetta nem volt túl kelendő a vékony gumiabroncsok és nagy kerekek miatt, addig a tömzsibb 206-os és 207.008-as modell nagyon kedvező fogadtatásra talált. Főként a német piacon, és épp ez volt a lényeg, mert a csehszlovák gyárnak valutára volt igazán szüksége.

 

Igaz, hogy az egész moped különbözik a nagykerekű testvérétől, technikai különbség azonban egyáltalán nincs. Létezett fapados változata is, de a többség fényváltó kapcsolóval volt felszerelve. Az export modellek elektromos kürtöt is kaptak a csengő helyett.

 

A német piacon 206B típusjelzéssel került forgalomba, ezért is ragadt rajta ez a név, de nálunk már 207.008 típusszámot kaptak azok a modellek melyekről tudomásom van.

 

De hogy zavarosabb legyen a kép: a német piacra készültek olyan hátsó lengővillás Babetták is, melyek még mindig 206-os típusszámmal rendelkeztek.

Sunday, 21 January 1900
JAWA Babetta 207.008

Felújításra váró Babetta 207.008

 

 

Ez a majdnem gyári állapotú merevvázas Babetta nálam várja az újjászületés pillanatát.