Kezdőlap

Kezdőlap

JAWA Babetta 207 képgaléria. Szinte teljesen újjászületett a Babetta, legnagyobb fejlődés a rugózott hátsó lengővilla volt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

képgaléria

JAWA FreeWheeler

JAWA FreeWheeler

 

Az Egyesült Királyságban a '70-es évek közepén a nálunk 207.100 típusjelű mopedeket változatlan formában árulták, csak éppen Transistor 40 néven illették. Majd a '70-es évek végén JAWA FreeWheeler néven érkezett meg a 207.300-as Babetta. Egy kicsit jobban felszerelt volt mint a nálunk szolgáló gépek: fényváltó kapcsoló, elektromos kürt és sebességmérő járt hozzá. Az igazi csemege rajta nem is ez, hanem a porlasztó. A Jikov porlasztók nehézkes beállíthatósága vezethetett oda, hogy a prémium export modelleket Bing porlasztóval szerelték.

JAWA Transistor 40

 

Az Egyesült Államokban egyre nagyobb teret hódított az American JAWA-ČZ Company és a 206-os Babetták után megérkeztek a 207.100-as modellek. Mivel már a 206-oson is gyönyörűen mutattak a körlámpák, így ezek is megkapták a teherautó hátsólámpát, valamint a Mustang fényszórót. A neve egyezett az angliai 207.100-aséval, de a kinézete nagyon nem. Ezt a teljesen gyári állapotú példányt az ebay-n árulták.

JAWA Automatic
JAWA Automatic
JAWA Automatic
JAWA Automatic
JAWA Automatic
JAWA Automatic
JAWA Automatic
JAWA Automatic

JAWA Automatic

 

A PS mindent megtett azért, hogy a tengeren túlon is kelendő legyen a 207-es Babetta: lekrómozták a sárvédőket, új erős hátsó rugóstagot szereltek fel, a hátsó lámpát pedig ugyan szögletes formára cserélték, viszont cserébe beépített oldalsó fényvisszaverő prizmákat kapott és nem kellett a csomagtartó oldalára ragasztgatott csíkokkal megoldani ezt.

Természetesen az első villa is kapott oldalsó fényvisszaverő prizmát, valamint a Mustang átdolgozott elsőlámpáját. A gyújtáskapcsolót elhagyták róla. A sokak számára nem elég megbízható JIKOV karburátort BING-re cserélték.

Egy vicc! A nálunk forgalomba hozott Babetták kilométeróráján volt mérföld osztás is. Minek, ha a tengerentúlra külön mérföld-osztású óra készült?

Minden esetre ez az ebay-n eladó Babetta egész szép állapotban megmaradt, hozzáértő kezek alatt még hosszú évekig róhatná az utakat.

JAWA Automatic

 

Egy másik ebay-n árusított JAWA Automatic. Érdekesség, hogy a szívató csap szőrén-szálán eltűnt... Valószínűleg vannak indítási nehézségei.

Jól megfigyelhető a mérföldóra meghajtó szerkezete a közeli felvételen. Nálunk csak igen ritkán találkozni ezzel felszerelt 207-es mopeddel.

Ez a modell Jikov porlasztót kapott, nem mindegyik Babettát drágították meg a Bing karburátorral.

JAWA Supreme 3
JAWA Supreme 3
JAWA Supreme 3
JAWA Supreme 3

JAWA Supreme 3

 

Felejtsük el a női vázas megoldást, kemény férfias Babettát nekünk!
Ez a Babetta Sport, melyen Domino fékkar, a készülődő 210-es Babetta fényszórója és kilométerórája, külső rugós hátsó teleszkópja került beépítésre, valamint lekrómozták a sárvédőket.

Az összhatás nem rossz, egyedül a veszélyes helyzetű benzincsövet nem tudom megbocsátani a tervezőknek. A benzintank pedig a Puch Magnum kecses alkatrésze. Érdekességként említem, hogy a fényszóró az amerikai modelleken többnyire nem az általunk ismert típus volt, hanem egy CEV 1211 megnevezésű olasz fényszóró.

 

A fotó eredeti környezetében a www.mopedarmy.com oldalon látható.

 

Minden ellentmondása ellenére kecses és sportos lett, kár hogy nálunk soha nem árulták.

JAWA Supreme 3

JAWA Supreme 3 - USA

 

A Babetta Sport kapható volt irányjelző készülékkel felszerelve is, sőt az Egyesült államokban a sima 207.300-as modellhez is
kérhető volt ez a hasznos találmány.
A fotó eredeti környezetében a www.mopedarmy.com oldalon látható.

JAWA Supreme 2

JAWA Supreme 2 - USA

 

Szintén az amerikai piacon elkelt Babetta Sport. A Supreme 2 és 3 között áttételbeli különbség volt csupán: a 2-es 40 km/h, a 3-as pedig 50 km/h végsebességre volt képes, nyilván eltérő gyorsulással.

A fotó eredeti környezetében a www.mopedarmy.com oldalon látható.


 JAWA Supreme 3

JAWA Supreme 3 - USA

 

A www.motomagazin.cz oldalon egy cikk keretén belül nagyon részletesen körbefotózták ezt a Supreme 3-as modellt. Ezeket a fotókat mutatom be én is, nagyon jól látszik minden részlet, minden kapcsoló, felirat. Gyönyörű.

A Babetták gyártása során mindig nagy figyelmet szenteltek a nyugati piacokról érkező visszajelzéseknek. Ez érthető, hiszen a legnagyobb haszonnal a német, angol és amerikai haszonnal lehetett eladni a terméket. A valutára pedig hatalmas szüksége volt az akkori Csehszlovákiának.

 

Míg az angliai piachoz igazított 207-es Babetta csak a Bing porlasztóban különbözött a kontinens többi példányától, addig az amerikai 207-es Babetták lámpái teljesen más igények szerint lettek kialakítva. A modern formához illó szögletes lámpákat itt a kerek lámpák helyettesítették, erre volt igény.

 

Az amerikai piacra készült a kissé tudathasadt, de nagyon kecses moped: a Supreme.

 

Megkockáztatom hogy kecsesebbre sikerült az ötletgazda Puch Magnumnál. Minden esetre a tankja nagyon jól áll neki.

 

Német piacra készült 207.300-as Babetta
Német piacra szánt JAWA Transistor 40

Német piacra készült Babetta 207.300 és JAWA Transistor 40

 

A német piacra készült 207-es modellek első és hátsó lámpája ugyanúgy eltért a felénk megszokottól, mint az amerikai példányoké, valamint ugyanolyan krómozott kerek tanksapkát kaptak mint a tengerentúli modellek. Minden más vonatkozásban azonban megegyeztek a mi 207-eseinkkel. A zöld gépezet meg a kakukktojás: hiába rugózott a hátsó felfüggesztés, a típusjele 206N.

Pár fotó a www.mopedarmy.com és a www.ebay.com oldalakról

 

A teljesség igénye nélkül pár fotót szerepeltetek itt az amerikai JAWA X25, X30 és Transistor 40 modellektről. Itt látható hogy a legkülönfélébb kivitelben készítette a gyár ezeket, valamint rendelhető volt hozzá irányjelző és hosszú nyereg is.

Sunday, 21 January 1900
JAWA Babetta 206N
JAWA Supreme 3

JAWA Supreme 3 - USA

 

Ezt a minden valószínűség szerint restaurált gépet szintén gyönyörűen körbefotózta a gazdája, így a legapróbb részletek is megmaradnak az utókornak. Érdemes végignézni.

 

A típustábla itt is megér egy misét: típusként csak annyi szerepel, hogy JAWA.