Gyári állapotú JAWA Babetta 210

 

 

 

Az 1983-ban megjelent 210-es Babetta minden részletében új volt, szinte alig akadt olyan alkatrész benne, ami a korábbi modellekével egyezett. Éppen ezért a 207-es modell gyártását gazdaságossági okokból le is állították.

 

A korai 210-esek belső rugós első teleszkóppal rendelkeztek, gyújtó berendezésük a 207.500 Babettáéval azonosak voltak, tehát különálló tirisztoros gyújtóegységet és gyújtó transzformátort kaptak. A legelső példányok még dekompresszoros motorleállítással készültek, de hamar ellátták leállító gombbal a 210-eseket.

Kezdőlap

Kezdőlap

JAWA Babetta 210 képgaléria. 1983-ban új korszak kezdődött, teljesen átdolgozták a Babettát. Ugyanolyan bátor tett volt az automata váltó sorozatgyártása a szocialista blokkban, mint 1970-ben a Tranzimo alkalmazása.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 210

képgaléria

JAWA Babetta 210
JAWA Babetta 210
JAWA Babetta 210

Kitűnő állapotú JAWA Babetta 210

 

 

 

Babetta fórumos barátom, a mindenki által csak Tóni bácsinak ismert Tóni bácsi 210-es Babettája.

A gyártás Kolárovóba telepítése után, a '90-es évek közepén fejlesztették ki a külső rugós első villát, mivel az eredeti, belső rugós kialakítás túl gyengének bizonyult. Nagyobb sebességnél, nehezebb vezető esetén könnyen felütött.

Az új teleszkópok könnyebben szerelhetők, a kenés pedig szétszerelés nélkül is megoldhatóvá vált a felső villaösszekötő műanyag kupakjai levétele után.

 

A fotón látható csinos csomagtartó, kürt és Dellorto porlasztó nem volt széria tartozék.

JAWA Babetta 210 Super Grand Lux

Gyári állapotú JAWA Babetta 210 Super Grand Lux

 

 

 

A felvételen egy eladásra kínált 210-es Babetta látható. A '90-es évek elejétől a gyár mindent megtett a régi modelljeinek piacképessé tételéért. A 210-es Babettákat így Európában is felszerelték irányjelzővel, a Bernardi által készített öntött alumínium felnikkel, az olasz Domino-Tommaselli által gyártott modern fékkarokkal és gázhúzóval, valamint hosszú nyereggel. A felvételen látható Babetta fejidoma és állítható hátsó teleszkópja szintén gyári újítás, akárcsak a krómozást felváltó komaxit-bevonat, ami olcsóbbá tette a gyártást és vidám színeket kölcsönzött a járműnek. Egyedül a bevonat élettartama ellen lehet kifogásunk.

A gyártás legvégén rengeteg színvariációban állították össze a 210-es modelleket.

JAWA Babetta 210
JAWA Babetta 210

JAWA Babetta 210 - Szlovákia

 

 

A Motoinzerce kereskedésében meghirdetett 210-es Babetta.

A mindenen fellelhető fehér komaxit bevonat modernebb külsőt kölcsönzött a Babettának. Bár ez a modern külső épp a távolkeleti modelleket koppintja, felénk sokkal nagyobb értéket képviselnek az igényes krómozott alkatrészeket felvonultató motorkerékpárok.

Érdekessége még ennek a modellnek, hogy piacra kerülésekor a JAWA név használata ellen már erőteljesen fellépett a JAWA gyár.

Prémium 210-es és 225-ös Babetták

210-es és 225-ös Babetták

 

 

Ha valaki nem feltétlenül a legolcsóbb Babettát akarta megvenni, akkor rengeteg színből és felszereltségből választhatott Európában.

 

Származási hely:
www.jawamoped.com

JAWA Babetta 210
JAWA Babetta 210

JAWA Babetta 210

 

 

A felvételen a legutoljára gyártott 210-es Babetta széria látható, valahonnan 1996-ból.

Itt már szögletes indexet kapott és műanyag láncvédőket, Dellorto légszűrőházat.

 

A felvétel a www.bazac.cz autó-motor bazár oldalról származik.

JAWA Babetta 210 reklámfotó
JAWA Babetta 210 reklámfotó

JAWA Babetta 210 reklámfotó

 

 

Ezen a felvételen is látható, hogy ebben az időben a gyár mindent elkövetett az eladások növelése érdekében és a legkülönbözőbb színvariációkat állította össze.

 

A felvétel a www.jawamoped.com oldalon tekinthető meg eredeti környezetében.


 JAWA Babetta 210

Babetta 210

 

 

'Babetta love' fórumos társam késői 210-es Babettája. Ekkor már Grimeca felnit és műanyag láncvédőket használt a gyár. A képre kattintva gyönyörű közeli felvételeken lehet megcsodálni ezt a gépet.

 

Nem véletlenül nem szerepel a tank oldalán a JAWA felirat: a '90-es évek közepén már a JAWA gyár nem járult hozzá a névhasználathoz.

JAWA Babetta 400

Babetta 210.400

 

 

Szép lassan eljött a dicstelen vég. A 210-es modell legutolsó, eredeti vázra szerelt típusa a 400-as számot viselte. Ebből a modellből hasonlóan kevés készült mint a Babetta Stingből.
Az újítás a hidraulikus első villákat, fényszórót, indexeket, kilométerórát és csomagtartót érintette.

Ez a modell valahol 1996-ban került piacra, de vele párhuzamosan fejlesztette a gyár a Stinget is. A Sting elsőbbséget élvezett, sikerült is elindítani a gyártást, de nagyon rövid idő alatt becsődölt a gyár.

Ekkor már a JAWA rég megtiltotta a névhasználatot, a vevők nagyrésze elpártolt a Babettáktól a rossz összeszerelésből következő meghibásodások miatt más, sokkal megbízhatóbb típusok felé.

Vágbeszterce mellett, Pelyvássomfalun (Plevník-Drienové, Szlovákia) kiállított 400-as Babetta.
A fotó eredeti környezetében itt tekinthető meg.

 

Külön érdekesség a beépített olajszivattyú, melyet fogalmam sincs hogy hogyan oldottak meg, de sem a tengelykapcsolónál, sem a gyújtás oldalon nem látható különbség a mezei 210-esekhez képest.


 Nyugati export 210-es Babetták

Nyugati export 210-es Babetták

 

 

A 210-es Babettákat a nyugati országokba, de különösen az amerikai piacra teljesen más alváltozatokkal szállították mint a volt szocialista országkoba. Itt bemutatom azt a pár érdekes modellt, amiről lemaradtunk.

1983-ban pont olyan vakmerő lépésre szánta el magát a PS mint 1970-ben. A szocialista blokk piacán addig nem létező mopedet alkottak, miközben leállították a korábbi nagy sikerű 207-es moped gyártását.

 

A 210-es modell a 207-estől csak a kormányszarvat és a kerekeket örökölte, valamint az elektromos rendszerét is változtatás nélkül ültették át.

 

A lényeg az egyszerű gyárthatóságon, egyszerű karbantarthatóságon volt, miközben ragaszkodtak a moped pofonegyszerű használhatóságához is. Itt is minden automatizálva van: az indító mechanizmus, a tengelykapcsoló és a váltó mechanizmus is. Ezzel a megoldással 10 évvel megelőzte versenytársait a Babetta. A váltó azonban kényes volt az alkatrészek minőségére és a szakszerű javításra, sok helyen elkönyvelték használhatat-lannak. Pedig 5-10 ezer kilométert is el tud menni egy jól karbantartott Babetta a váltó meghibásodása nélkül.

 

Így az érzékeny piacokon a 210-es Babettákat vissza-butított egysebességes blokkal is meg lehetett vásárolni. Itt is olyat alkotott a Babetta gyár (mert idő közben Kolárovóba költözött a termelés), amit addig nem sokan: mindent kihagytak a blokkból amit csak lehetett. Olyannyira hogy nincs is a blokkban klasszikus értelemben vett hajtómű és így hajtóműolajra sincs szükség.

 

A 210-es moped szerelhető-sége minden korábbi elképzelést felülmúlt. Akár a világ végén lévő gyéren felszerelt műhelyben is komoly javításokat el lehet végezni rajta minimális célszerszám alkalmazásával.

 

Az újítás bejött, a 210-es olyan népszerű lett mint 207-es elődje. A verseny kiéleződése miatt a '90-es évek végén különböző ráncfelvarrásokat követtek el a 210-es mopedeken és ekkor vette kezdetét a fejlesztések sora is, de sajnos nagyon elkéstek vele. Mire a Babetta gyár előjött a 210-es utódjával a Stinggel, addigra komoly hírnév vesztéssel és anyagi természetű problé-mákkal kellett szembenézni.

 

Sunday, 21 January 1900