Kezdőlap

Kezdőlap

Export JAWA Babetta 210 képgaléria. A külföldi piacokra jobban felszerelt,

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

Export Babetta 210

képgaléria

A Babetták történetében mindig fontos szerepet játszott a nyugat-európai és az amerikai piacok igényeinek kielégítése.

 

A 210-es Babettákat is ennek megfelelően alakította a gyártó, ezeket mutatom be itt amennyire lehet.

 

Ezeknél a mopedeknél a féklámpa és a kürt alaptartozék volt. Az irányjelző opcionális, de általában jól fogyott a jobban felszerelt 210-es is, nem úgy mint nálunk.

 

Érdemes végigböngészni hogy más szerencsésebb államok polgárai milyen Babetták közül válogathattak.

JAWA Babetta 210.130

JAWA Babetta 210.130 - USA

 

 

A Babetta gyár Kolárovóba költöztetése után a tengerentúlra gyártott 210-es Babetták szinte mindig fűzött kerekeket kaptak, de ekkor már mindent komaxit bevonat fedett. Lehet hogy a behajózás közbeni károsodás csökkentése volt a cél, minden esetre hosszú távon a komaxit bevonat kevésbé tartósnak bizonyult mint a króm.

 

A kilométeróra és a CEV 1211 fényszóró egy csinos kis burkolóelemmel lett egybeépítve, Európában sajnos ezt szinte sosem alkalmazták.

 

Az amerikai modelleken az irányjelzőket és hosszú nyerget nem feltétlenül alkalmazták, de a CEV fényszóró és a Domino fékkar, CEV hátsó lámpa elengedhetetlen volt. Ezek nélkül eladhatatlan lett volna a 210-es a Puch és Tomos mopedek piacán.

Babetta 210 Sport prototípus

JAWA Babetta 210 Sport - USA

 

 

Az amerikai piacon a 207-es modellből kialakított Supreme modellek nagyon kelendőek voltak, ezért adta magát, hogy 1983-ban az új 210-es modellből is készüljön ilyen konstrukció. A bal felső képen Safarík mester által készített prototípus-fotók láthatók, melyeket a www.speaker.cz oldalon publikáltak. A nyereg a Supreme modell nyerge, a tankot pontosan nem tudom melyik mopedről kölcsönözték. A csomagtartó valamelyik Puch vagy Tomos moped alkatrésze volt, a fejidom pedig egy érdekes elképzelés, szerencsére hamar elvetették a használatát.

 

A jobb oldali fotón (www.mopedarmy.com) pedig az első generációs Babetta 210 Sport gyártott példánya látható. A tankmatrica a Supreme kecses matricáját idézi, de sajnos a tank formája már korántsem olyan kecses... A nyereg alatti szerszámos láda szintén a Mustangról érkezett, ezen a modellen sokkal jobban mutat mint a hosszú nyereggel szerelt 210-es Babettákon.

Babetta 210 Sport prototípus
Babetta 210 Sportline

A bal oldali felvételen a szintén a www.speaker.cz oldalról származó Safarík-prototípus fotót láthatjuk. Itt merült először a fekete kipufogó használata, mely végül a Nagy-Britanniába szállított 210-es modelleken kipróbálásra került. A moped Korado-szerű műanyag sárvédőkkel és rakétára emlékeztető tank-nyereg-hátsó lámpa vonulattal rendelkezik, ami nagyon jól ötvözi a Supreme kecsességét és a szoci-retro modern formatervezést a '90-es évek kezdetén. Egyedül a 207-es modellről származó motorállványt nem értem a fotón. Ez sosem került gyártásba, helyette a jobb oldalon látható 210 Sportline (www.mopedarmy.com) váltotta fel a korábbi 210 Sportot. A festett kerékráf itt is megmaradt, de új tankot kölcsönöztek a Riga Deltáról, valamint spanyol hosszú nyereg került a gépre, ami a csomagtartót már végképp megszüntette. A nyereg alatt immár nem a Mustang szerszámos ládája van, hanem egy műanyag idom ami jótékony hatással van a moped kinézetére. A korábbi 210 Sporthoz képest sokkal kisebb a moped közepén tátongó lyuk, így a szemnek is kellemesebb. A középső fotón a gyári rezonátorral látható a moped.

Babetta 210 Ultrasport
Babetta 210 Ultrasport
JAWA 120/130
JAWA 120/130

JAWA Babetta 210.120/130 - USA

 

 

Az USA piacán megjelenő első 210-es Babetták küllemre szinte semmiben nem különböztek a felénk piacra kerülő 210-es Babettáktól. A hátsó lámpa a kezdetektől fogva CEV gyártmány volt. Eleinte a kerék ráf, csomagtartó, kormány, rugók krómozottak voltak.

Az amerikai és német piac nem túl jól reagált az automata váltós megoldásra, ezért a gyár rögtön egysebességes blokkal is kihozta a 210-es típust nekik. Végül hazánkban is értékesítettek jópár egysebességes 210-est, de nálunk inkább az játszott szerepet hogy az egysebességes blokk gyártása olcsóbb volt.

Babetta Hypersport

Babetta Hypersport

 

A 210-es Babettákra különböző műanyag idomokat készíttetett a gyár, melyek többnyire az áruk miatt nem voltak túl kelendők. Nem mindegyik volt jó próbálkozás, de a Hypersport spoilerkészlet nagyon jól átalakította a női vázas Babetta megjelenését és már korántsem volt olyan szedett-vedett a stílus mint a 210 Sportline esetében.

 

A jobb oldali fotó a felirat ellenére nem 225-ös modell, hanem 210-es, de valószínűleg berúgókaros változatban is összerakta a gépet a Babetta gyár. Ezek a spoilerkészletek gyakorlatilag minden piac számára elérhetők voltak, de leginkább csak a tengerentúlon, az Egyesült Királyságban és Németországban volt rá fizetőképes kereslet.


 Babetta 210 Sportline

 Babetta 210 Sport
JAWA Economy
JAWA Jive
JAWA Jazz

JAWA Economy, Jazz és Jive

 

 

Az Egyesült Királyságban a PS 210-esét még JAWA Shopper, a kolárovói 210-es Babettákat JAWA Economy, Jazz és Jive néven árulták. A fotók John Woods www.jawamoped.com oldaláról származnak. Bal felül látható az alapmodell, az Economy. Ez majdnem megegyezik a felénk ismert 210-es modellekkel, egyedül a fekete kipufogó, csomagtartó, kormány és a magasan lévő irányjelzők különbztek. Jobb oldalt a JAWA Jazz kétféle felszereltséggel látható. Érdemes megfigyelni, hogy nem csak a kerék ráf, de az alumínium kerékagy és talán a küllők is fehér komaxit bevonatot kaptak a fűzött keréken. Balra pedig a legjobban felszerelt JAWA Jive látható, melynek alu kerekeit semelyik másik Babettán nem alkalmazták. Ezek a felnik ugyanúgy mint a korábbi Bernardi kerekek a korabeli Puch és Tomos mopedeken jelentek meg először.

Babetta 210.213

Babetta 210.213

 

 

A német piacra szánt 210.213 és 215 típuszámú 210-es Babetták sárvédője krómozott volt, mint az amerikai prémium modelleké. A fényszóró viszont szögletes volt, náluk egy Babetta ettől volt Babetta, akkor is ha éppen 210-es.

 

A típus különlegessége a 12V-os 65W-os VAPE gyújtás. Ez a gyújtórendszer sokkal nagyobb teljesítményű és jobb minőségű volt a régi Babetta gyújtásoknál, cserébe jóval drágább is. Sajnos nem sok rohangál felénk ilyesmiből.

 

A felső fotón egy hazánkba keveredett, eladó sorba került német példány látható, köszönet a fotókért Őze Tündének és Koncz Antalnak. Fura hogy csengő került a gépre kürt helyett, pedig a kapcsoló ott van a Domino gázhúzónál, a VAPE gyújtás pedig röhögve elég lenne hozzá...

Sunday, 21 January 1900
JAWA Babetta 210 Sport
JAWA Supersport

Babetta Supersport

 

A Babetta Supersport egy nem túl szép, nem túl sikeres, de éppen ezért annál ritkább modell. Kívánságra a tank feletti vázmerevítőt is beépítették, erről a példányról hiányzik ez a támrúd. Olyan csúf, hogy az már szép.