Felújított korai 28-as JAWA Babetta

 

 

 

A csomagtartó a sárvédőkkel azonos színben készült eredetileg, a fényszóró pedig legtöbbször fekete vagy szürke festéssel rendelkezett. A nem előírásszerű indítás miatt az állvány elhajlott, a nyereg pedig egy kerékpárról származik. Ettől függetlenül a sorstársaihoz képest nagyon jó állapotba hozták.

A 70-es évek elején a segédmotoros kerékpároknál nem volt szokatlan a 23-as kerék (mai jelöléssel: 19×2.00).

Kezdőlap

Kezdőlap

JAWA Babetta 28 képgaléria. A köznyelv egyszerűen csak nagykerekű Babettának szólítja őket, mivel ezeknek még 19"-os kerekeik voltak, szemben a későbbi modellek 16"-os kerekével.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

képgaléria

Eladásra kínált gyári állapotú 28-as Babetta

Gyári állapotú 28-as JAWA Babetta

 

 

 

Teljes épségben megmaradt korai 28-as modell. Sokáig eladó volt a KépesMotoron, remélem jó gazdára talált. Az állvány itt is kifeküdt a sok rosszul végzett beindítástól.
A jármű minden alkatrésze és festése is gyári, igazi etalon fotó lenne felújításhoz és restauráláshoz, ha jobb felbontásban készült volna.

Egy igen népszerű felvétel 28-as Babettáról

Gyári állapotú 28-as JAWA Babetta

 

 

Ezt a fotót szinte mindenütt fellelhetjük az interneten, származási helyéről fogalmam sincs. Minden esetre a fenti fotóhoz hasonlóan az eredeti gyári alkatrészekkel és festéssel láthatjuk a gépet, még az eredeti szerszámos nyeregtáska is rajta van.

 

Viszont ha ezt a fotót látjuk egy hirdetésben, akkor ne dőljünk be neki, a kép csak illusztráció.

Felújított JAWA Babetta 28
Felújított JAWA Babetta 28
Felújított JAWA Babetta 28
Felújított JAWA Babetta 28

Felújított 28-as JAWA Babetta Csehországból

 

 

 

Ezen a fotón a 28-as Babetta bal oldalát csodálhatjuk meg.


Valószínüleg teljes felújításon esett át, de a színezése megegyezik a gyárival. A Babetta a legelső szériából származik, erről árulkodik az első teleszkóp csövek végén lévő csavar és az áttört behajtó-lánckerék.

 

A háttérválasztás is nagyon jól sikerült, imádom ezt a fotót.

Reklámfotón a Babetta 28
Reklámfotón a Babetta 28

Reklámfotón a JAWA Babetta 28

 

 

 

Valószínűleg 1970-ből való reklámfotón a Babetta 28. A legelső sorozatban legyártott modell fényszórója még a kormányra volt rögzítve és nem az első villára. Elég sután nézett ki így.

 

A későbbi modelleknél az oldallemezeket, a láncvédő lemezt, valamint a motorállványt feketére festették, az első villaszárak végeit pedig a sárvédőkkel azonos színűre.

Felújított, kissé hiányos JAWA Babetta 28
Felújított, kissé hiányos JAWA Babetta 28

Felújított 28-as JAWA Babetta Szlovákiából

 

 

 

Ezen a fotón egy eladásra kínált 28-ast láthatunk, melyet átfestettek.


A felvételen gyönyörűen látható a legendás Tranzimo gyújtóegység.
Ezzel a sűrűn meghibásodó egységgel évtize-dekkel megelőzte korát ez az olcsó segédmotoros kerékpár
.

 

A nyereg típusidegen, az oldalburkolat hiányzik. Sajnos a sárvédő pálcákat krómozás helyett festéssel újították fel, de ettől függetlenül egész mutatós darab lett.

Hazai felújított JAWA Babetta 28
Hazai felújított JAWA Babetta 28

Hazai felújított 28-as JAWA Babetta

 

 

 

Ez a Babetta 2009. februárjában került eladósorba hazánkban. A felújítás a fénykép alapján jól sikerült, de a 28-as modelleken még nem volt benzintank alatti takarólemez. A fotón jól látszik az 1974. előtti modellekre jellemző áttört, nagy lánckerék a pedáltengelyen. Nálunk ugyan előírás a visszapillantó tükör a
segédmotoros kerékpárokon, de a 28-as Babettáknak nem volt gyári tartozéka ez az elem
, és persze az itt látható kürt sem. Pedig a tükör nem teljesen típusidegen, a 207-es Babettákon ilyen kapott helyet.

Gyári állapotú 28-as JAWA Babetta

 

 

 

Egy kuriózum: Babetta Love-fórumos aranyszívű barátom 28-as modellje, mely teljesen gyári állapotban maradt fenn. Egyedül a meghajtólánc feletti takarólemez hiányzik, de ettől függetlenül nagyon irigylésreméltó.

Általam restaurált JAWA Babetta 28

JAWA Babetta 28 felújítása

 

 

 

Ez az én szerzeményem (Hála neked, Vatera!).  Eredetileg sárga színű 1974-es kiadású 28-as. A későbbi Babettákon használt kisebb, tömör lánckerékkel szerelt pedáltengely, módosított gázhúzó és első villa különböztette meg a korai modellektől.
Ezeken a Babettákon már nem volt jobb oldalt emelési fészek az oldallemezen.

 

A képrek kattintva a restaurálás pár fázisát mutatom be.

1970-ben a PS megjelent a 28-as Babettával. A 28-as Babetta a kor hasonszőrű mopedjeivel egyetemben 19"-os kerekeket kapott, de már a tervezés pillanatában sejtették hogy a célpiacokon, az NSZK-ban és NDK-ban nem feltétlenül erre lesz igény, így a gyártás beindítása után azonnal elkészítették a 206-os modellt 16"-os kerekekkel.

 

A 28-as Babetta nem csak kecses és olcsó volt, az elektronikus gyújtás (CDI) alkalmazását kétkerekű jár-művön előtte még sehol máshol nem alkalmazták. A tervezés során mindenhol az egyszerű kezelhetőséget és célszerűséget tartották szem előtt és ez egész jól sikerült is.

 

A PS-nek nem ez volt az első motorizál kétkerekűje, de azért volt pár konstrukciós hiba a mopeden: nehézkes volt a behajtó lánc feszességének állítása, a hátsó merevítőrúd hegesztése hajlamos volt eltörni, valamint az első teleszkóp perselyei rosszul viselték ha felütött a kerék.

 

Mindezek ellenére sikerült nagyon tartós és könnyen használható járművet alkotni, még így 40 év elteltével is van jópár működőképes moped, amit manapság egyre inkább megmenteni akarnak a tulajdonosok mintsem elkótyavetyélni.

Sunday, 21 January 1900
JAWA Transistor 25

JAWA Transistor 25

 

 

 

Egy németországi különlegesség. A kormányon kívül minden gyári rajta. A fényszóró és hátsó lámpa, valamint a pedál a későbbi németországi prémium modelleken is feltűntek. Viszont az első teleszkópja hihetetlenül ritka darab, nem minden nap találkozik ilyennel az ember.

 

Évszámot nem tudok róla, 1971-et tippelek.