Babetta MX - reklámfotó

 

 

1994-ben a Babetta gyár kétségbeesetten kereste a kiutat a válságból, így a Csehországban és Szlovákiában népszerű mini bike kategóriába próbált meg betörni ezzel a modellel.

Ez nem közlekedési eszköz, kizárólag hobbi motor. Nincs világítás és elmaradt a gyújtás műanyag fedeléről is a forgalomba helyezés egyik feltétele: a CM 49 ccm felirat.

 

A fotó alapján jól lehet becsülni a méretét, tényleg csak gyerekek használatára lett kitalálva. Kicsit hamar jött ki ezzel a gyár a gyerekmotorok piacára és nem is volt rossz a koncepció, de sajnos csak 5-10 évvel később deült ki hogy az MX nagyon jó ellenpéldája a távolkeleti gagyi gyerekmotoroknak.

Kezdőlap

Kezdőlap

Babetta MX galéria. A Stella mini moped mérete alatti, igazi gyerekmotor lett az MX. A ma kapható gyerekmotorok nem feltétlenül jobbak és megbízhatóbbak ennél.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

Babetta MX

képgaléria

A '90-es évek elejétől fejlesztették és sikeresen be is mutatták a Stella mérete alatti mini motorkerékpárt, az MX-et. Ez igazi gyerek motor volt, a képek alapján többféle versenyág kiszolgálására alakították. Mivel közúti közlekedés céljára alapból nem akarták használni, így a legtöbb példány világítás nélkül jött ki a gyárból, ahogy ez egy versenymotornál egyértelmű.

 

A felső képeken látható modellek voltak a legjobban kiforrott modellek, egyedül a tárcsafék és a régi konstrukciójú Babetta motor miatt korszerűtlenebbek a ma kapható gyerekmotoroknál. A minőség azonban biztosan jobb, hiszen 15 évesen is jó áron adják-veszik ezeket a gyerekmotorokat, míg a mai névtelen gyerekmotorok jelképes áron cserélnek gazdát többnyire.

 

Ugyan nálunk nincs nagy kereslet az ilyen motorkerékpárokra, tőlünk északra működőképes ez a koncepció. Olyannyira, hogy a Babetta MX utódjait más erőforrással a csehországi J.H.Pento cég mai napig gyártja.

Babetta MX reklámfotó

Eladó Babetta MX - Csehország

 

 

A gyermek-krosszmotornak szánt Babetta MX a 161.000 típusszámot kapta. A váz, első villa és spoilerek teljesen új fejlesztéssel készültek, az erőforrás a jól ismert 225-ös berúgókaros blokkal szerelt Babetta motor. A kormányon Domino fékkarok kaptak helyet, a kerekek pedig az új Mini Hooperről kerültek.

 

A felvételek egy a www.inzercia.cz honlapon meghirdetett motorkerék párt mutatnak.

 

A jármű egyetlen igazi érdekessége az, hogy a hátsó lengővilla csapja és az első lánckerék igen messze került egymástól, ezért a meghajtólánchoz egy vezető görgőt kellett alkalmazni, ami persze krosszmotoroknál nem ritka megoldás. Az első teleszkóp formájából arra következtetek, hogy hidraulikus lengéscsillapítással rendelkezett.

Eladó Babetta MX - Szlovákia

 

 

Ezt az eladó példányt a www.bazos.sk honlapon találtam.
Érdekes, hogy a tulajdonosa a hátsó féket lábfékesre alakított át.
A típus sikeres lehetett volna, az egyetlen problémája az ára volt.
A '90-es években már betörtek Európába a japán motorok, így a gyermek motorok is. A Babetta MX gyakorlatilag annyiba került, mint a versenytársai, de sajnos a motorja jóval elavultabb konstrukció volt azokénál, így kevesen választották. Az átütő siker itt is elmaradt.

 

Azt nem nagyon tudom hogy milyen lehet egy automata váltós terepmotort vezetni. Arra viszont biztosan tökéletes volt ez a kis moci, hogy a gyerekek megismerkedjenek a motorozás élményével egy biztonságos pályán és nem a forgalom közepén.

Babetta MX

Babetta (talán) MX

 

 

Néha nálunk is feltűnik egy eladó különleges Babetta modell a pitbike vagy gyerekmotor kategóriában.

 

Hogy ez a modell az MX egyik első példánya-e vagy egy átalakítás a pitbike és az MX közt, nem tudom. Minden esetre az MX spoilerei vannak rajta, de hátsó lámpaként egy 207-es lámpa került a gépre. Az első teleszkópok hagyományos, csillapítás nélküli rugózásúak, szemre valami minimális rugóúttal.

Nem teljesen ide tartozik, de tematikailag máshová nem helyezhetem az alábbiakban következő pitbike-okat és versenymotorokat, ezért itt szerepelnek. Sajnos elnevezést egyikről sem tudok, csak annyit hogy a Babetta gyár termékei és nem sufniban készültek. Némelyik kiforrott konstrukció volt, némelyik kevésbé.

Babetta (talán) MX

 

 

Ez a Babetta az Egyesült Királyságban kereste új gazdáját. Én ezt is az MX egy korai változatának nézem, de a váz és a spiler is eltér kissé, a kipufogó dob pedig még a 210-esről származik, ha jól látom.

 

Kicsit használt, de még egész egyben van. Sajnos az ilyen ritka de használt példányok sorsa meg van pecsételve: alkatrész egyáltalán nincs hozzá, gyűjtemény számára kissé viseltes, használni már nem lehet...

Babetta gyerek gyorsasági motorkerékpár

 

 

Sokáig eladó volt kis hazánkban ez a Babetta pitbike. A fent látható korai MX változatok váza tűnik ki a spoiler alól, de a spoiler már a superbike motorokat idézi. Valószínűleg a Babetta gyár gyerek-versenymotor építésének egyik terméke.

Babetta gyerek gyorsasági motorkerékpár

 

 

A Vaterán volt egy ideig eladó ez a kis gyöngyszem. Ezt is a korai MX vázra építették, de a fentinél sokkal igényesebb superbike spoilerezést kapott. Az ember szíve sajog, amikor egy ilyen jó állapotú ritka és nem túl drága motorra sincs pénze.

 

Csak abban bízom, hogy új tulajdonosa megbecsüli.

Babetta gyerek gyorsasági motorkerékpár

 

 

Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban itt látható három felvétel, melyet Kovács Nikolett fotóalbumából kölcsönöztem, remélem nem veszi zokon. Nem csak attól különleges a felvétel hogy egy ilyen kaliberű versenyző egy Babetta társaságában látható (Niki a sárga motoron ül), hanem ami miatt a képeket ide becsatoltam: ezt a versenymotort eddig sehol nem láttam. A '89-ben készült felvételen Babetta versenymotor látható, valószínűleg a Babetta gyár közreműködésével készült, de eddig erről a modellről semmilyen más információt nem tudtam fellelni. Ha jól látom, az 1 rajtszámú versenyző motorját is Babetta erőforrás hajtja, pedig kissé más a versenymotor felépítése.

 

Minden esetre örülök, hogy Niki pályafutásának kialakulásához egy Babetta is hozzá tudott járulni és gratulálok neki az elért eredményeihez.

Sunday, 21 January 1900