1. Prototípus

(pontos nevet, számot nem ismerek)

 

 

1963-ban a Povázške Strojárne megalkotta ezt a mopedet, de nagy karriert már nem futhatott be, hiszen piacra dobása előtt 1964-ben Csehszlovákiában központilag leállították a mopedek gyártását. Ennek kellett volna a JAWA Stadionok és Jawetták piacán tarolni, de így erre már nem volt lehetőség.

 

Nemsokára nagy igény keletkezett a mopedekre, így 6 évvel később ismét be kellett indítani a gyártást. De ennyi idő elteltével nem lehetett a régi mopedet piacra dobni, a kor kihívásainak jobban megfelelő modell kellett. Így ebből a mopedből fejlesztették ki a 228-as (vagy 28-as) típusú Babettát.

 

A képen látható moped dörzshajtásos motorral rendelkezett, rugózatlan futóművekkel és patkófékekkel. Szó szerint semmivel nem volt több mint egy motorizált kerékpár.

 

Érdekes, hogy ez a benzitank forma később a 210-es mopedeken és jobban átalakítva a Sting mopedeken tűnt fel újra.

Kezdőlap

Kezdőlap

A Babetták gyártásának 30 éve alatt rengeteg innováció történt. Ebből mutatom be azokat melyekről tudomást szereztem.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

Babetta prototípusok

képgalériája

Sunday, 21 January 1900
Babetta 28 prototípusa
Babetta ős

Babetta 28 prototípus

 

1968-ban a PS tervezői gőzerővel dolgoztak az új mopeden. A tervezés során mindenben figyelembe vették a piackutatási eredméyneket, tehát egy könnyű, könnyen kezelhető, egyszerű felépítésű és könnyen karbantartható járművet akartak alkotni mely külsőre és belsőre is teljesíti a kor elvárásait.

 

A prototípus még elég darabos, pedig kezd kialakulni a későbbi végtelenül kecses forma. Itt még kerékpár első villa és kormány volt beszerelve, a porlasztón lévő szívócső is kilóg a képből.

 

Valószínűleg az áttételezés is kísérleti stádiumban volt, mert igen nagy (szemre 40-50 közötti fogszámú) hátsó lánckerék van a kerékre csavarozva. A láncfeszítő is méretes darab, szerencsére mindezt sikerült később optimalizálni.

 

Az 1970-ben piacra került 28-as modellek fényszórója szintén magasra került, mint itt, viszont az első csomagtartó már nem került beépítésre, így később a lámpát alacsonyabbra helyezték.

A prototípusokat és a gyártás történetét főként Zdeno Metzker (a PS egykori főkonstruktőre) 2012. május 17-én publikált cikke alapján ismertem meg, köszönöm neki hogy végre fényt derített a Babetták történetének homályos területére. Az eredeti cikk Babettron oldalán található, aki hozzájárult a lefordításhoz és az újrapublikáláshoz. Itt csak a prototípusokat mutatom be, a teljes palettát a fenti linken, valamint a galériában lehet megtekinteni.

JAWA Babetta 28 prototípusa

Babetta 28 prototípus

 

Ez már majdnem a végleges 28-as modell, egyedül a hátsó lámpa nem a végleges.

 

Érdekes hogy eredetileg 16"-os kerekekkel akarták gyártani a mopedet és a holland piac igényeinek engedelmeskedve tértek át a 19"-os méretre, de valahogy sokkal arányosabb a moped a nagy kerekekkel mint a kicsikkel...

 

A német és holland területeken sokszor az itt látható első teleszkóp és fényszóró volt a moped tartozéka, ez még a 207-es modelleken sem változott.

JAWA Supreme prototípus

 

A felvételen az Amerikai Egyesült Államok piacára szállított JAWA Supreme modellek prototípusa látható. A sorozatgyártásból majdnem ezzel megegyező mopedek kerültek ki, egyedül az oldallemezről kerültek le a JAWA X30 matricák és a tank oldalára került a Supreme felirat.

 

Igazi csemege volt ez a moped, Domino fékkarokkal, féklámpával, kürttel szerelve, valamint a helyi előírásoknak megfelelően ún. szigetelt fényszóróval. A tengeren túlon a '70-es években rengeteg járművet szereltek ilyen fényforrással, ma már ott is az olcsóbb izzókat részesítik előnyben.

JAWA Supreme prototípus
Elektromos Babetta prototípus

Elektromos Babetta prototípus

 

Szintén egy csemege látható a felvételen. Egy 207-es moped vázába épített kísérleti elektromos hajtás látható, 1973-ban. Ebből nem lett sorozatgyártás, a tapasztalatokat végül az Elstar elnevezésű elektromos robogóban hasznosították.

Tovább

Babetta tanulmány

 

Jindřich Šafařík mester tanulmánya. Nekem nagyon tetszik, igazán jó utóda lett volna a JAWA Supreme modellnek. De a Sport 210 modelleknél mindenképpen szebb lett volna. Gondolom gazdaságossági okokból nem ezt vették sorozatgyártásba.

Tovább

Sokáig nem sok információ állt rendelkezésre a Babetták kialakulásáról, fejlődéséről. Szerencsére ez a kérdéskör mást is érdekelt már régóta és a Veteran.sk oldtimer magazin 2012. februári számában Zdeno Metzker publikált egy érdekes cikket a Povázške Strojárne gyár mopedekkel kapcsolatos történelméről. Valószínűleg ennek alapja lehetett Gustav Ulicky 2011-ben kiadott PS történelmével foglalkozó könyve is.

 

Ezt a cikket Babettron szerepeltette az Interneten, én onnan fordítottam magyarra.

 

Az itt szereplő felvételek közt nem csak a cikkbeli prototípusok szerepelnek, pár fotóval kiegészítettem, melyeket szintén Babettron oldaláról, valamint egyéb helyekről kölcsönöztem és olyan is akad köztük amit én készítettem Gútán a 2014. évi búcsún megrendezett veterán kiállításon.