JAWA Stella geléria

1988-ban a ZVL Kolárovo – Sarkaná Zvaigzne Riga (Vörös Csillag Rigai Motorgyár) kooperációjából jött létre a Stella nevű kiskerekű segédmotoros kerékpár. Nálunk sosem volt igazán népszerű ez a minimokick kategória, de tőlünk északabbra és keletebbre nagy igény volt rá. A Riga még nem állt készen a motorblokkal amit be lehetett volna építeni ebbe a kecses vonalazású kétkerekűbe, ezért kapóra jött nekik a Babetta gyár által frissen gyártani kezdett 225-ös blokk. Így az 1989-es gyártás kezdetén mindent a Riga gyár készített, kivéve a motorblokkot, gyújtást és porlasztót. Ekkor még a Babetta név nem is szerepelt a mopeden. Később, mikor a Riga elkészült a saját berúgókaros blokkjával amit a Riga Delta kapott, ez bekerült a Stellába is. Ekkor már párhuzamosan készítette a Riga és a Babetta gyár a Stellát, a Babetta gyár egyre több saját alkatrészt alkalmazva.

A Stella lehajtható kormánnyal rendelkezett. A kormányt lehajtva a szállítás egyszerűsödött elvileg, de a kormány előtti csomagtartó miatt nem sokat. Az első féket a kormányszarvon lévő fékkarral, a hátsó féket jobb oldalon lévő lábfékkel lehetett üzemeltetni. Elég szerencsétlen kialakítás, hogy a berúgókar és a fékpedál is jobb oldalon kapott helyet. A hátsó fék működtetése nem rudazattal, hanem bowdennel történt. A hátsó fék egy féklámpa kapcsolót is működtetett, de első féklámpa kapcsoló nem volt. A benzintartály a felhajtható ülés alatt kapott helyet, a pumpa pedig a vázban hátul, akárcsak a 210-es Babettán. A fenti reklámfotón a Babetta által gyártott fényszóró és kürt látható, de a gyártás elején a kürt és a fényszóró is a Riga Deltáról származott még, ezek a lenti képsorozaton láthatók.

previous arrow
next arrow
Slider
previous arrow
next arrow
Slider

A Babetta gyár nagyon jó érzékkel kitartott a Stella mellett akkor is, amikor már a Riga saját blokkal is gyártotta a Stellákat. Ekkor már meg kellett különböztetni a Riga és a Babetta gyár által készített modelleket, így született meg a Babetta 134.000, ami a fenti fotósorozaton látható. Módosították az első villát, mert megszűnt a lehajtható kormány, helyette bilincses rögzítésű hegesztett kormányszarvat alkalmaztak. A sebességmérő, lámpák, kezelőszervek, benzincsap, motorblokk és gyújtás a Babetta gyár termékei voltak, a többi alkatrészt a Riga gyár biztosította.

previous arrow
next arrow
Slider

A fenti képeken egy szépen felújított későbbi 134-es Babettát mutatok be. Ekkor már szakítottak a lábfék megoldással, mindkét fék működtetése a kormányszarvon lévő fékkarokkal történt, mint minden más Babettán.

previous arrow
next arrow
Slider

Nem csak Babetta blokk került ebbe a vázba. A fenti képsorozaton egy eladó sorba került 134-es Babetta látható Morini Franco motorblokkal. Ez a motorblokk kis példányszámban más Babetta típusokban is helyet kapott. Igazi ritkaság egy ilyen, ha börzén ilyet látunk nem érdemes ott hagyni.

previous arrow
next arrow
Slider

Az 1990-es évek közepén a Stellát üvegszál erősítésű műanyagból készített burkolatokkal és új névvel látták el. Az új modell a Mini Hooper nevet kapta. Műszakilag teljesen azonos volt a Babetta 134-gyel, csak a vázra hegesztett fülek különböztek az új burkolatok rögzítése miatt.

previous arrow
next arrow
Slider

A fenti fotókon egy teljesen új Mini Hooper látható, amit Portugáliában mutatott be a tulajdonosa nemrég. A kis kétkerekű minden részlete jól megfigyelhető.