JAWA Stella geléria

1988-ban a ZVL Kolárovo – Sarkaná Zvaigzne Riga (Vörös Csillag Rigai Motorgyár) kooperációjából jött létre a Stella nevű kiskerekű segédmotoros kerékpár. Nálunk sosem volt igazán népszerű ez a minimokick kategória, de tőlünk északabbra és keletebbre nagy igény volt rá. A Riga még nem állt készen a motorblokkal amit be lehetett volna építeni ebbe a kecses vonalazású kétkerekűbe, ezért kapóra jött nekik a Babetta gyár által frissen gyártani kezdett 225-ös blokk. Így az 1989-es gyártás kezdetén mindent a Riga gyár készített, kivéve a motorblokkot, gyújtást és porlasztót. Ekkor még a Babetta név nem is szerepelt a mopeden. Később, mikor a Riga elkészült a saját berúgókaros blokkjával amit a Riga Delta kapott, ez bekerült a Stellába is. Ekkor már párhuzamosan készítette a Riga és a Babetta gyár a Stellát, a Babetta gyár egyre több saját alkatrészt alkalmazva.

A Stella lehajtható kormánnyal rendelkezett. A kormányt lehajtva a szállítás egyszerűsödött elvileg, de a kormány előtti csomagtartó miatt nem sokat. Az első féket a kormányszarvon lévő fékkarral, a hátsó féket jobb oldalon lévő lábfékkel lehetett üzemeltetni. Elég szerencsétlen kialakítás, hogy a berúgókar és a fékpedál is jobb oldalon kapott helyet. A hátsó fék működtetése nem rudazattal, hanem bowdennel történt. A hátsó fék egy féklámpa kapcsolót is működtetett, de első féklámpa kapcsoló nem volt. A benzintartály a felhajtható ülés alatt kapott helyet, a pumpa pedig a vázban hátul, akárcsak a 210-es Babettán. A fenti reklámfotón a Babetta által gyártott fényszóró és kürt látható, de a gyártás elején a kürt és a fényszóró is a Riga Deltáról származott még, ezek a lenti képsorozaton láthatók.

stella2
stella1
stella3
stella4
previous arrow
next arrow
stella7
stella6
stella5
stella8
previous arrow
next arrow

A Babetta gyár nagyon jó érzékkel kitartott a Stella mellett akkor is, amikor már a Riga saját blokkal is gyártotta a Stellákat. Ekkor már meg kellett különböztetni a Riga és a Babetta gyár által készített modelleket, így született meg a Babetta 134.000, ami a fenti fotósorozaton látható. Módosították az első villát, mert megszűnt a lehajtható kormány, helyette bilincses rögzítésű hegesztett kormányszarvat alkalmaztak. A sebességmérő, lámpák, kezelőszervek, benzincsap, motorblokk és gyújtás a Babetta gyár termékei voltak, a többi alkatrészt a Riga gyár biztosította.

stella30
stella33
stella32
stella31
previous arrow
next arrow

A fenti képeken egy szépen felújított későbbi 134-es Babettát mutatok be. Ekkor már szakítottak a lábfék megoldással, mindkét fék működtetése a kormányszarvon lévő fékkarokkal történt, mint minden más Babettán.

stella10
stella9
stella15
stella14
stella12
stella11
stella13
previous arrow
next arrow

Nem csak Babetta blokk került ebbe a vázba. A fenti képsorozaton egy eladó sorba került 134-es Babetta látható Morini Franco motorblokkal. Ez a motorblokk kis példányszámban más Babetta típusokban is helyet kapott. Igazi ritkaság egy ilyen, ha börzén ilyet látunk nem érdemes ott hagyni.

stella28
stella26
stella22
stella21
stella23
stella25
stella20
stella19
stella29
stella27
stella24
stella18
stella17
previous arrow
next arrow

Az 1990-es évek közepén a Stellát üvegszál erősítésű műanyagból készített burkolatokkal és új névvel látták el. Az új modell a Mini Hooper nevet kapta. Műszakilag teljesen azonos volt a Babetta 134-gyel, csak a vázra hegesztett fülek különböztek az új burkolatok rögzítése miatt.

stella37
stella36
stella38
stella35
stella40
stella39
stella34
stella41
stella43
stella42
previous arrow
next arrow

A fenti fotókon egy teljesen új Mini Hooper látható, amit Portugáliában mutatott be a tulajdonosa nemrég. A kis kétkerekű minden részlete jól megfigyelhető.