JAWA Babetta 207 típusú mopedek szerelése

Kezdőoldal
Kezdőoldal

A 207-es típus 1975-ben váltotta fel az egyre sikeresebb 206-os modellt. Nagyon jó érzékkel megtartották az
előd modell rengeteg alkatrészét, melyeket itt is fel lehetett használni. A gyártás könnyítése érdekében azonban a
vázat jelentősen átdolgozták. A komfort miatt pedig megjelent a rugózott hátsó lengővilla. A 207-es típust hazánkban
főként a 207.100, 207.300 és a 207.500 jelzésű modellek alkották. Ezek a típus alszámok a különböző fejlesztéseket
takarták, melyeket az idő elteltével véghez vitt a gyártó. Ezen kívül rengeteg altípus létezett még, mivel minden állam
piaci igényeihez igazított kicsit a Babetta gyár, lásd részletesebben a Galériában!

Most akkor lássuk a 207-es Babettát az alábbi felújítási lépésekben! Én a legkésőbbi, a 207.500-as típuson mutatom be
a szerelés lépéseit, hiszen ilyet újítottam fel.

Ahol lehet bemutatom a nálunk nem gyakran látható, főként amerikai megoldásokat is.

Mivel veterán motorról van szó, így a tuningolást és átalakítást itt elvből nem taglalom.

Babetta 207 szétszerelése

Szétszerelés:

Érdemes olyan mopedet vásárolni melynek a lehető legtöbb alkatrésze
megvan, lehetőleg gyári és a fényezés-krómozás minél jobb állapotú.
Én egy hiánytalan, de eléggé leütött 207.500-ast vettem. Az alkatrészek
szerencsére nem voltak töröttek, hajlottak, de a festés igencsak hiányos
volt, a motorja pedig ugyan átfordult, de teljesen alkalmatlan volt már a
működésre.

A szétszerelés során két nagyon fontos dolgot kell tennünk: sűrűn kell
fényképeznünk a szerelés minden fázisában, így az összeszerelés során
nem tévedhetünk nagyot, valamint semelyik alkatrészt se erőltessünk
és törjük el!

Babetta 207 vázának felújítása, szerelése

Váz felújítása, szerelése:

A szétszerelést követően a váz megtisztítása, felújítása következik. A
fényezés állapotától függően kell a feladathoz közelednünk. Jó fényezés
esetén csak tisztításról beszélhetünk, karcos és kopott fényezés esetén
újrafestés történik.

A benzintank felújítása örök probléma, erre is bemutatok pár megoldást.

Babetta 207 motorjának felújítása, szerelése

Motor és motorblokk felújítása:

A legtöbb Babettának ez a legelhanyagoltabb része, köszönhetően a
'Babettába jó lesz az is' kezdetű mondatoknak... Itt a motorblokk
szét- és összeszerelését, valamint teljes felújítását mutatom be lépésről
lépésre.

Babetta 207 porlasztójának szerelése

Porlasztó szerelése:

A motor felújítása után a hozzá csatlakozó porlasztó és
a benzincsap felújítása következhet.

A korai (207.100-as) Babetták Jikov 2909 DC típusú,
a későbbi (207.300, 207.500-as) Babetták Jikov DC 2912
porlasztóval kerültek forgalomba. Ezek szét- és összeszerelését,
valamint felújítását szeretném itt bemutatni.

Bemutatásra kerül az USA és UK területén forgalmazott prémium
207-eseken előforduló Bing 1-12-325 jelű porlasztó is.

Babetta 207 gyújtásának szerelése

Gyújtó berendezés és generátor szerelése:

Miután a motor és porlasztó felújításra került, kezelésbe vehetjük
a motor gyújtóberendezését és generátorát is, még a motornak a
vázba való visszaszerelése előtt.

Mivel a korai 207.100-as mopedek Tranzimoval voltak szerelve, a
későbbi 207-esek pedig külön tirisztoros gyújtással, így itt mindkét
variációt bemutatom.

Babetta 207 kerekeinek felújítása és szerelése

Első- és hátsókerék szerelése:

Ha szerencsénk van, akkor a kerekek igen jó állapotúak és elegendő
egy krómtisztítós kezelés, esetleg csapágy- és gumicsere.

Ha ennél rosszabb a helyzet, akkor szükség lehet újraküllőzésre, de
szerencsére akár egyben is beszerezhetőek újonnan a 207-es
Babetták kerekei.

Nálunk csak elvétve akadt kilométerórás 207-es, de azért létező dolog
volt ez, így ezt is bemutatom pár fotón.

Babetta 207 teleszkópjainak szerelése

Teleszkópok szerelése és felújítása:

A 207.100-as mopedek első teleszkópjai a 28-as és 206-os típusok
teleszkópjaival gyakorlatilag megegyeztek, ezek voltak az ún. kis-
kormányos 207-esek.

A későbbi 207.300 és 207.500 már ettől eltérő, korszerűbb első
teleszkópokkal lettek szerelve.

A nálunk forgalomba került 207-es mopedek mind ugyanolyan zárt,
csillapítatlan teleszkópikus hátsó rugóstaggal látott napvilágot, de
az amerikai prémium mopedek külső rugó teleszkóppal voltak
szerelve.

Mindezen teleszkópok bemutatásra kerülnek itt.

Babetta 207 kormányának szerelése

Kormány és kezelőszervek szerelése, felújítása:

A 207.100-as moped kormányszarva a 206-os mopedekével
megegyezett, viszont a kezelőszervei már modernebbek lettek.

A 207.300-as mopedtől kezdve viszont már az ún. magaskormányos
megoldás volt alkalmazva, egészen a 210-es mopedek korszakának
közepéig.

Az amerikai Supreme megnevezésű Sport 207-eseken pedig feltűnnek
az olasz Domino-Tommaselli gyártmányú kezelőszervek, melyek utódai
végül a prémium kategóriájú 210-eseken és 225-ös mopedeken is
megtalálhatóak voltak.

Babetta 207 benzincsapjának szerelése

Benzincsap szerelése, felújítása:

Az összes 207-es Babetta a 206-os modelleken alkalmazott Jikov
benzincsappal volt ellátva. Ez nagyon jó konstrukció volt, eltekintve
attól a hiányosságtól, hogy az ember csak sejthette hogy jól nyitotta-e
meg a benzincsapot, nem volt rajta érezhető ütközés.

Ezen benzincsapok szét- és összeszerelését mutatom itt be.

Babetta 207 kipufogójának felújítása, szerelése Kipufogó szerelése, felújítása:

A 207-es Babetták kipufogója gyakorlatilag minden típuson
megegyezett. Az összes különbözőség csak annyi volt, hogy kezdet-
ben a könyököt és dobot gyárilag összehegesztették, de így a
kipufogó tisztíthatósága nem volt biztosított. A későbbi típusokon
ugyanolyan geometriájú, de már hollanderes csatlakozású kipufogót
találhatunk.

Babetta 207 nyergének szerelése

Nyereg szerelése, felújítása:

Az alap 207-es Babetták nyerge megegyezett az elődökével.
Sajnos a keménygumi borítás házilagosan javíthatatlan. Felújítás
esetén érdemes veterán börzén keríteni egy jó állapotú ülést és a
borítás alatti elemeket újjávarázsolni, a borítást pedig megtisztítani.

Az Egyesült Államokban forgalmazott Supreme modellek nyerge,
valamint a prémium 207-esek nyerge eltért ettől, pár fotón bemutatom
ezeket is.

Babetta 207 elektromos berendezéseinek felújítása, szerelése

Elektromos berendezések szerelése, felújítása:

Sajnos az öreg motorkerékpárok elektromos berendezései elég
rossz állapotban szoktak lenni. Ezek felújításában szeretnék némi
segítséget nyújtani.

Bemutatom a nálunk ismert 207-es Babetták elektromos berendezéseit,
de érdekesség képpen a tengeren túli 207-esek alkatrészeit is.

Babetta 207 kilométeróra

Kilométeróra szerelése:

Sajnos nem sok 207-es Babettát árultak nálunk kilométerórával
felszerelve, de azért volt belőle. Nálunk gazdagabb országokba
viszont ez alapfelszereltség volt. Ha tökrement nem sokat lehet vele
kezdeni, így nem a javítását, hanem a beszerelését mutatom itt be.

Babetta 207 összeszerelése Összeszerelés:

Végül a rendbehozott alkatrészekből egy működőképes mopedet
alkotunk. Itt az összeszerelést mutatom be a megfelelő sorrend meg-
választásától kezdve a motorlánc szereléséig.