JAWA Babetta 210 típusú mopedek teleszkópjának szerelése

Kezdőoldal
Kezdőoldal

A 210-es modellek 1983-ban az Amerikai Egyesült Államokban jól bevált JAWA X25 típusokon alkalmazott első villát és
teleszkópot kapták meg. Majdnem 10 évig ez volt szolgálatban, de a kolárovói 210-es Babetták első teleszkópját átszabták,
divatos külső rugós megoldást kaptak. Ez könnyebben szerelhető is volt, de lényegében ugyanazt a műszaki színvonalat hozta. A
gyártás utolsó éveiben megvalósították a hidraulikus csillapítású első teleszkópokat, de sorozatgyártású 210-esre végül sosem
került fel. Az megmaradt a 400-as számot viselő Babetta és a Sting kuriózumának.

A hátsó lengővilla továbbra is két oldali rugóstaggal volt megtámasztva. Jó 10 éven keresztül egyedi külső rugós teleszkóppal
szerelték a 210-es Babettákat, de sajnos igen gyenge rugóval rendelkezett, így gyakran felütött a futómű. A '90-es évek elején a
jobban felszerelt 210-es Babetták olajos lengéscsillaíptóval ellátott, állítható rugófeszítésű hátsó teleszkópikus rugóstaggal kerültek
a boltokba. Az összes külső rugós teleszkóp rugója lehetett krómozott vagy a többi alkatrésszel harmonizáló színű komaxit
bevonatos. A komaxit bevonat felújítását egy porszóró festéssel foglalkozó céggel végezzük!

- Az első teleszkóp kiszerelését a Szétszerelés címszó alatt részletesen leírtam. A kormányt úgy tudjuk leszerelni, ha felhegesztett
lemez 4 db rögzítő csavarját kitekerjük.

- A belső rugós első teleszkóp szétszerelése nem túl bonyolult: ha még nem tettük meg, akkor leszereljük róla az első lámpát a két
oldalsó csavar kitekerésével, leszereljük a kilométeróra tartó konzolt (ha van). Ezt alulról rögzíti két csavar a nyaklemezhez.
Egy 10-es kulccsal lazítsuk fel és tekerjük ki a rugórögzítő csavarokat a felső nyaklemezből. Ekkor a villaszárak kihúzhatók a
rugókkal együtt. A villa felső összekötő lemezére belülről 6-lapú fészek van hegesztve, ebbe ül a rugótartó. A rugótartó csavar-
jának kitekerése közben ezért a teleszkóp legyen terhelve, hogy a rugótartó a fészekben maradhasson és ne forogjon el.

Babetta 210 első teleszkópja, elengedett varrattal

(Sajnos a belső rugós első teleszkópoknál gyakori hiba a teleszkópcsövek gyárilag rossz, csak félkörben elkészített hegesztése. Aki
teheti, hegessze újra a teleszkópját.)

Lehúzzuk a porvédő gumiharmonikát a teleszkóp csőről, letekerjük a rugót a villaszárról, a rugóból kitekerjük a rugótartó elemet is.
Lehúzzuk az ütköző gumit a villaszárról. Ekkor már csak a műanyag teleszkópperselyek maradtak az első villában. Az alsó, peremes
persely kiszerelése nem nehéz, kis melegítés után laposfejű csavarhúzóval a perem alá nyúlva kicsit kintebb lehet feszegetni, majd egy
vízpumpafogóval vagy patentfogóval a peremes részt megszorítjuk és csavargatással egyidejűleg kihúzzuk. Csavarlazító használata
sokat segíthet a műveletben.

A felső perselyt még soha nem szereltem ki, így csak tippelni tudom, hogy a rugórögzítő csavar lyukán keresztül egy 6-os rúddal
toszogatjuk ki a teleszkópcsőből.

Az alkatrészek felújítása nem különbözik a 207-es első villájánál alkalmazott módszerektől. Tisztítsuk meg az alkatrészeket és ha
a festett felületek rossz minőségűek, akkor vigyük el a villát egy homokfúvást végző céghez. Ragasszuk le szövetbetétes ragasztó-
szalaggal a teleszkópcsövek végét, valamint a rugórögzítő csavarok számára kialakított lyukakat a felső nyaklemezen. Ezután
csiszoljuk le a fémbe beágyazódott homokszemcséket és vigyük el egy fényezőhöz az alkatrészeket. A festés során először az
úgynevezett wash primer (korróziógátló alapozó) kerül felhordásra, majd szükség szerint a filler (szóró gitt), csiszolás után pedig
a végső festékréteg.

A villaszárak végeinek színe mindig egyezett az első villa színével.

A villaszárak csúszó felületét fúróba fogott réz drótkoronggal tudjuk megszabadítani az esetleges korróziótól. A rugóról oldószerrel
távolítsuk el a régi olajat vagy zsírt!

A felújított villaszárra húzzuk rá az új ütközőgumit, zsírozzuk be vékonyan a csúszó felületét és a rugó alatti részeket is! Tekerjük rá
a teleszkóprugót! Még újonnan is kapható a rugó, így ha a régivel bármi bajunk volt, vegyünk újat! Csavarjuk be a rugóba a meg-
tisztított rugórögzítő elemeket is!

Az újrafestett első villába szereljük vissza a műanyag perselyeket! A felső perselyt csak addig toljuk be először, hogy színeljen a
teleszkópcső peremével. Ekkor a teleszkópszárat belepróbáljuk. Ha nem megy bele vagy szorul, akkor egy dörzsárral addig
bővítjük a perselyt, míg a teleszkópszár kissé szorulva, de még nem lötyögve mozog benne. Ez után egy csővel a megfelelő magas-
ságig kalapáljuk be a perselyt.

Babetta 210 teleszkópjának alsó peremes perselye

Az alsó perselyt üssük a helyére, majd a belméretének beállítását ugyanígy végezzük el! Ekkor jöhet a teleszkópcsövek átmosása
először vízzel, majd alkohollal, végül csorgassunk be némi kenő olajat. Húzzuk fel a porvédő gumiharmonikákat a teleszkópcsövekre,
toljuk be az összeszerelt villaszárakat a perselyekbe, a felső nyaklemezen át pedig egy 6-os csavarral rögzítsük a rugókat!

Az első villának a vázba való visszaszerelését lásd az Összeszerelés címszó alatt!

- Az újabb, külső rugós első villa kiszerelése teljesen megegyezik a belső rugós első villa kiszerelésével. Lásd a Szétszerelés címszó
alatt! A kormányrögzítő bilincsek 4 db csavarját tekerjük ki, ekkor a kormány és a rögzítő bilincsek is eltávolíthatók. A keréktengely
kiszerelése után az első kereket kiszereljük. A villaszárakat ekkor ki tudjuk tekerni a teleszkóprugókból, valamint a rugókat is le
lehet tekerni az első villa műanyag idomairól.

Babetta 210 külső rugós teleszkóp kiszerelés előtt

Egy lapos csavarhúzó segítségével pattintsuk ki a villanyak felső lemezéből a két műanyag kupakot. Ha korábban ez nem volt
rajta és évekig az esőn állt, akkor könnyen előfordulhat hogy a villaszárak belerozsdálnak a perselyekbe és mozdíthatatlanná
válnak. Ekkor innen felülről egy acélrúd és egy kalapács segítségével ki lehet ütni a villaszárat.

A villaszárra egy átmenő acél stifttel volt a műanyag tartóelem rögzítve. A stiftet egy dornival kiüthetjük és a műanyag idomot le
lehet húzni. A műanyag elem alatt egy ütköző gyűrű is megbújik, egy drót segítségével bányásszuk ki belőle. A villaszár felújítása
teljesen megegyezik a fent említett eljárással, a műanyag elemet pedig oldószerrel tisztítsuk meg a szennyeződésektől, olajtól és
zsírtól (pl. lakkbenzin hígító)! Ha a villaszár festést fel kell újítani, mindig fekete színt használjunk, soha nem volt más színű a
villaszár vége!

Babetta 210 első teleszkópjai szétszerelés közben

Az első villa csöveire a korai verziókon egy egyoldali acél stifttel volt felfogatva a műanyag rugótartó cső, a későbbi változatoknál
pedig az alsó villanyak-lemezhez volt egy hatos csavarral rögzítve, mely az irányjelző konzoljait is tartotta (ha volt). Ezt kiszerelve
a műanyag rugótartó cső lehúzható a teleszkópcsőről. Oldószerrel ezt is tisztítsuk meg a szennyeződésektől!

A villa felújítása pedig gyakorlatilag a perselyek kiszereléséből, újrafestésből, majd a perselyek visszaszereléséből áll. Az alsó
perselyek kiszerelése nem túl bonyolult feladat: kicsit megmelegítjük a perselyeket, némi WD-40-nel körbefújjuk, majd egy víz-
pumpa fogó segítségével kihúzzuk, kicsavarjuk a csővégből. A felső persely kiszerelése előtt mindenképpen mérjük meg a
csővégtől való távolságát, mivel az új perselynek is ide kell majd kerülnie. A perselyt egy acélcső segítségével kalapáljuk ki a
teleszkópcsőből!

Elvihetjük a villát homokszórásra, majd a fényezőhöz, hogy életet leheljen az alkatrészbe. A teleszkópcső végeit ragasszuk le
szövetbetétes ragasztószalaggal, a csavarnyílásokba tekerjünk csavart, hogy a menetet megvédjük.

Az új persely beszerelése előtt mérjük azt rá a villaszárra. Toljuk be a perselyt a csővégbe (de még ne a végleges magasságba!),
majd egy dörzsárral dolgozzuk meg még a belsejét annyira, hogy a villaszár enhyén szorulva, de azért könnyedén mozogjon benne.
Ekkor egy csővel juttassuk be a perselyt a kívánt mélységig a teleszkópcsőbe. Az alsó persellyel ugyaníg járjunk el, majd üssük
be a perem ütközéséig.

Ekkor jöhet a teleszkópcsövek átmosása először vízzel, majd alkohollal, végül csorgassunk be némi kenő olajat.

Az első teleszkópok összeszerelése éppen fordítottja a szétszerelésnek. Összeszerelés közben a teleszkópszárat zsírozzuk vagy
olyajozzuk be! A rögzítő stiftek beszerelése után egy szeggel vagy egy pontozóval a stift végét kicsit üssük meg, hogy a helyére
befeszüljön és ne essen ki!

A vázba való visszaszerelés épp ellenkezője lesz a kiszerelésnek: a kormány nyak csészéibe zsírágyba fektetjük a csapágygolyókat,
rájuk helyezzük a kónuszokat, majd előlről rátoljuk az első villát, fentről áttoljuk a kormánynyak csavart és alul meghúzzuk rajta az
anyát. A csapágygolyók helyett alkalmazhatunk golyóskosarat is a könnyebb szerelés érdekében, de legyünk tisztában azzal, hogy
ez csak feleannyi csapágygolyót tartalmaz, így hajlamosabb lesz a kormánycsapágy a bemaródásra.

Babetta 210 összeszerelt első teleszkópja

- A 210-es Babetták teljesen új hátsó rugóstagot kaptak. A gyár erősebb rugókkal kívánta ellátni, mint ami a 207-es modelleken
volt korábban. Ez nem igazán sikerült, ráadásul a rugóstag műanyag háza sem volt olyan tartós mint kellett volna és évek alatt a
vezető tengelye szétkoptatta azt, majd az ember súlya alatt megtört.

A teleszkópokat szereljük le a motorról! Lecsavarjuk az anyákat, lehúzzuk az alátéteket és oldalra a rugóstag lehúzható. A
konzolokon lévő gumi szilentek acél gyűrűje sokszor rározsdál a konzolra, ekkor az hajlamos a helyén maradni. Csavarlazítóval
és egy fogóval bírjuk távozásra őket!

Babetta 210 hátsó teleszkóp felújítás közben

A teleszkóp két végét megfogjuk és egyszerűen szétcsavarjuk, majd széthúzzuk. A felvételen látható, hogy szimplán a rugó
bele van tekerve a teleszkópvégek műanyag házába. Mivel a járműbe építve az elcsavarodás kizárt, így a rugó biztosítja szétesés
ellen a szerkezetet. Az is látható, hogy a teleszkóp acél tengelyén egy ütköző gumicső is található.

A teleszkóp felújítása nem különösebben bonyolult. Persze csak olyan rugóstaggal érdemes foglalkozni, mely szerkezetileg ép.
A teleszkópszárat fúróba fogott réz drótkoronggal tisztítsunk meg a rozsdától, a műanyag alkatrészeket oldószerrel tisztítsuk meg
a szennyeződésektől! A teleszkópszár fémmel borított alsó részét csiszoljuk fel, alapozózzuk le és fújjuk le selyemfényű feketére!
A festés során az oldószeres tisztítást és a festőszalaggal való kitakarást ne spóroljuk el! Ha a rugó törött, akkor börzén vagy
aukciós oldalon vadásszunk jó cserealkatrészt, újonnan már nem kapható. A rugó újrakrómozás szóba kerülhet, de nem lesz
olyan szép mint új korában, mivel teljes felületén nem tudják felpolírozni. Mi elszórakozhatunk vele, igen hosszadalmas feladat.

A leggyakrabban tönkrement része a hátsó teleszkópnak a gumi szilent. Ezt kis hazánkban én még sehol nem láttam újonnan, csak
a cseh FichtlKrámek webshopjában. Így vagy rendelünk tőle cserealkatrészt, vagy olyan teleszkópot keresünk, melyben még jó
állapotú a szilent gumi. A szilentet oldalra ki kell préselni a teleszkópból, ehhez használhatunk satut vagy kézi prést. Ebben a
webshopban új teleszkópot is rendelhetünk, nem is drágán.

- A felújított alkatrészekből az összeszerelés éppen a szétszereléssel ellentétes sorrendben történik. A teleszkóp tengelyét ne
feledjük el beolajozni! Végül csavarjuk össze a teleszkópot a rugóval, majd toljuk vissza a vázra és rögzítsük a helyén anyával.

Babetta 210 hátsó rugóstag felújítás után

A későbbi, jobban felszerelt 210-es modellek olajos lengéscsillapítóval is ellátott állítható hátsó rugóstagot kaptak. Ez nem
gyakori kis hazánkban, de előfordul. A teleszkópok felújítása házilag szerintem nem egyszerű, én legalábbis éppúgy nem tudtam
szétszerelni mint az indiai szürke utángyártott rugóstagot. A szürke rugóstag soha nem volt gyári 210-esen, viszont sokkal erősebb
rugóval rendelkezik mint a gyári rugóstagok, nagyon jó cserealkatrész.

Babetta 210 utángyártott hátsó rugóstaggal