Szétszerelés:

 

Érdemes olyan mopedet vásárolni melynek a lehető legtöbb alkatrésze megvan, lehetőleg gyári és a fényezés-krómozás minél jobb állapotú.
Én egy hiánytalan, de eléggé leütött 207.500-ast vettem. Az alkatrészek szerencsére nem voltak töröttek, hajlottak, de a festés igencsak hiányos volt, a motorja pedig ugyan átfordult, de teljesen alkalmatlan volt már a működésre.

 

A szétszerelés során két nagyon fontos dolgot kell tennünk: sűrűn kell fényképeznünk a szerelés minden fázisában, így az összeszerelés során nem tévedhetünk nagyot, valamint semelyik alkatrészt se erőltessünk és törjük el!

Kezdőlap

Itt a 207-es típusjelű Babetták szerelését, felújítását mutatom be. Kitérek a számunkra különleges külföldi típusokra is.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

szerelése

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, kiskerekű merevvázas Babetták tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

JAWA Babetta 207 szétszerelése
JAWA Babetta 207 váz szerelése

Váz felújítása, szerelése:

 

A szétszerelést követően a váz megtisztítása, felújítása következik. A fényezés állapotától függően kell a feladathoz közelednünk. Jó fényezés esetén csak tisztításról beszélhetünk, karcos és kopott fényezés esetén
újrafestés történik.

 

A benzintank felújítása örök probléma, erre is ajánlok pár megoldást.

JAWA Babetta 207 motor szerelése

Motor és motorblokk felújítása:

 

A legtöbb Babettának ez a legelhanyagoltabb része, köszönhetően a 'Babettába jó lesz az is' kezdetű mondatoknak...

 

Itt a motorblokk szét- és összeszerelését, valamint teljes felújítását mutatom be lépésről lépésre.

JAWA Babetta 207 porlasztójának szerelése

Porlasztó szerelése:

 

A motor felújítása után a hozzá csatlakozó porlasztó és a benzincsap felújítása következhet.

 

A korai (207.100-as) Babetták Jikov 2909 DC típusú, a későbbi (207.300, 207.500-as) Babetták Jikov DC 2912 porlasztóval kerültek forgalomba. Ezek szét- és összeszerelését, valamint felújítását szeretném itt bemutatni.

 

Bemutatásra kerül az USA és UK területén forgalmazott prémium 207-eseken előforduló Bing 1-12-325 jelű porlasztó is.

JAWA Babetta 207 gyújtásának szerelése

Gyújtó berendezés és generátor szerelése:

 

Miután a motor és porlasztó felújításra került, kezelésbe vehetjük a motor gyújtóberendezését és generátorát is, még a motornak a vázba való visszaszerelése előtt.

 

Mivel a korai 207.100-as mopedek Tranzimoval voltak szerelve, a későbbi 207-esek pedig külön tirisztoros gyújtással, így itt mindkét variációt bemutatom.

JAWA Babetta 207 kerekeinek szerelése

Első- és hátsókerék szerelése:

 

Ha szerencsénk van, akkor a kerekek igen jó állapotúak és elegendő egy krómtisztítós kezelés, esetleg csapágy- és gumicsere.

 

Ha ennél rosszabb a helyzet, akkor szükség lehet újraküllőzésre, de szerencsére akár egyben is beszerezhetőek újonnan a 207-es Babetták kerekei (jó drágán).

 

Nálunk csak elvétve akadt kilométerórás 207-es, de azért létező dolog volt ez, így ezt is bemutatom pár fotón.

JAWA Babetta 207 teleszkópjának szerelése

Teleszkópok szerelése és felújítása:

 

A 207.100-as mopedek első teleszkópjai a 28-as és 206-os típusok teleszkópjaival gyakorlatilag megegyeztek, ezek voltak az ún. kiskormányos 207-esek.

 

A későbbi 207.300 és 207.500 már ettől eltérő, korszerűbb első teleszkópokkal lettek szerelve.

 

A nálunk forgalomba került 207-es mopedek mind ugyanolyan zárt, csillapítatlan teleszkópikus hátsó rugóstaggal látott napvilágot, de az amerikai prémium mopedek külső rugós teleszkóppal voltak szerelve.

Mindezen teleszkópok bemutatásra kerülnek itt.

JAWA Babetta 207 kormányának szerelése

Kormány és kezelőszervek szerelése, felújítása:

 

A 207.100-as moped kormányszarva a kiskerekű merevvázas Babettákéval megegyezett, viszont a kezelőszervei már modernebbek lettek.

 

A 207.300-as mopedtől kezdve viszont már az ún. magaskormányos megoldás volt alkalmazva, egészen a 210-es mopedek korszakának közepéig.

 

Az amerikai Supreme megnevezésű Sport 207-eseken pedig feltűnnek az olasz Domino-Tommaselli gyártmányú kezelőszervek, melyek utódai végül a prémium kategóriájú 210-eseken és 225-ös mopedeken is megtalálhatóak voltak.

JAWA Babetta 207 kilométeróra szerelése

Kilométeróra szerelése, felújítása:

 

Sajnos nem sok 207-es Babettát árultak nálunk kilométerórával felszerelve, de azért volt belőle. Nálunk gazdagabb országokban viszont ez alapfelszereltség volt. Ha tökrement nem sokat lehet vele kezdeni, így nem a javítását, hanem a beszerelését mutatom itt be.

JAWA Babetta 207 benzincsap szerelése

Benzincsap szerelése, felújítása:

 

Az összes 207-es Babetta a kiskerekű merevvázas Babettákon alkalmazott Jikov benzincsappal volt ellátva. Ez nagyon jó konstrukció volt, eltekintve attól a hiányosságtól, hogy az ember csak sejthette hogy jól nyitotta-e meg a benzincsapot, nem volt rajta érezhető ütközés.

 

Ezen benzincsapok szét- és összeszerelését mutatom itt be.

JAWA Babetta 207 kipufogó szerelése

Kipufogó szerelése, felújítása:

 

A 207-es Babetták kipufogója gyakorlatilag minden típuson megegyezett. Az összes különbözőség csak annyi volt, hogy kezdetben a könyököt és dobot gyárilag összehegesztették, de így a kipufogó tisztíthatósága nem volt biztosított. A későbbi típusokon ugyanolyan geometriájú, de már hollanderes csatlakozású kipufogót találhatunk.

JAWA Babetta 207 ülés szerelése

Ülés szerelése, felújítása:

 

Az alap 207-es Babetták nyerge megegyezett az elődökével. Sajnos a keménygumi borítás házilagosan javíthatatlan. Felújítás esetén érdemes veterán börzén keríteni egy jó állapotú ülést és a borítás alatti elemeket újjávarázsolni, a borítást pedig megtisztítani.

 

Az Egyesült Államokban forgalmazott Supreme modellek nyerge, valamint a prémium 207-esek nyerge eltért ettől, pár fotón bemutatom ezeket is.

JAWA Babetta 207 elektromos berendezéseinek szerelése

Elektromos berendezések szerelése, felújítása:

 

Sajnos az öreg motorkerékpárok elektromos berendezései elég rossz állapotban szoktak lenni. Ezek felújításában szeretnék némi segítséget nyújtani.

 

Bemutatom a nálunk ismert 207-es Babetták elektromos berendezéseit, de érdekesség képpen a tengeren túli 207-esek alkatrészeit is.

JAWA Babetta 207 összeszerelése

Összeszerelés:

 

Végül a rendbehozott alkatrészekből egy működőképes mopedet alkotunk. Itt az összeszerelést mutatom be a megfelelő sorrend megválasztásától kezdve a motorlánc szereléséig.

A 207-es típus 1975-ben váltotta fel az egyre sikeresebb kiskerekű merevvázas Babettákat. Nagyon jó érzékkel megtartották az előd modell rengeteg alkatrészét, melyeket itt is fel lehetett használni. A gyártás könnyítése érdekében azonban a vázat jelentősen átdolgozták. A komfort miatt pedig megjelent a rugózott hátsó lengővilla. A 207-es típust hazánkban főként a 207.100, 207.300 és a 207.500 jelzésű modellek alkották. Ezek a típus alszámok a különböző fejlesztéseket takarták, melyeket az idő elteltével véghez vitt a gyártó. Ezen kívül rengeteg altípus létezett még, mivel minden állam piaci igényeihez igazított kicsit a Babetta gyár, lásd részletesebben a Galériában!

 

Most akkor lássuk a 207-es Babettát az alábbi felújítási lépésekben! Én a legkésőbbi, a 207.500-as típuson mutatom be a szerelés lépéseit, hiszen ilyet újítottam fel.

 

Ahol lehet bemutatom a nálunk nem gyakran látható, főként amerikai és német megoldásokat is.

 

Mivel veterán motorról van szó, így a tuningolást és átalakítást itt elvből nem taglalom. A világhálón számos jobb és rosszabb átépítés található. Ha az ember jó érzékkel nyúl ezekhez a gépekhez, akkor tetszetős kis moped hozható ki belőle. Erre a legszebb példa a gyári tuning: a JAWA Supreme.

Sunday, 21 January 1900