Kezdőlap

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

benzincsap szerelése

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, kiskerekű merevvázas Babetták tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

JAWA Babetta 207 mopedek benzincsapjának felújítása, szerelése

Gyakorlatilag az összes 207-es Babetta ugyanolyan Jikov benzincsappal rendelkezett. Sok gond nem is volt velük, talán csak az jelenthetett gondot hogy nem lehetett érezni hogy melyik állás pontosan hol is található.

Sunday, 21 January 1900

- A 207-es Babettákon a már a kiskerekű merevvázas Babettákon alkalmazott benzincsap volt megtalálható. Olyan jó konstrukciónak tartották, hogy a 207-es modelleken soha nem is változtattak rajta. A benzincsap kifolyása a csap tengelyirányába történt, így könnyen megkülönböztethető a később megjelenő 210-esek benzincsapjától, mely 90°-kal megtörve vezette ki a benzint. A 350-es JAWA benzincsapja viszont nagyon hasonló volt, de annak sokkal rövidebb volt a karja. Börzén ne vegyünk iyesmit 207-es Babettához, mert nem fog kilógni az oldalsó takarólemezen lévő lyukon.

- A benzincsap kiszereléséhez húzzuk le a benzincsövet a csapról, szereljük le a tankot a mopedről és engedjük ki az összes benzint egy edénybe. Egy franciakulcs segítségével a benzincsap hollanderét letekerjük és már ki is tudjuk húzni a benzincsapot a tankból.

 

- 30 éves mopedeknél elég siralmas látvány fogadhat minket, főleg ha évekig nem volt használva és állt a keverék a tankban. Ilyenkor a csap szívócsövén lévő fém szűrőbe bekövül az olaj és a benzinből kiváló adalékok. A tisztításhoz-felújításhoz érdemes darabjaira szedni a benzincsapot. Húzzuk le a szűrőt a csapról. Egy villáskulccsal tekerjük le az anyát a benzincsap karjáról, majd húzzuk azt ki a csapból. Az anya és a kar között egy rugót is kell találnunk, a kar tányérja alatt pedig egy gumitömítést. A benzincsap test még két részből állt, így a hollandert a csap felé tolva egy villáskulccsal kell széttekernünk. Az itt lévő fiber alátétre vigyázzunk, mert ebben a méretben nem kapható. A hollander alatti tömítést árulják, ha rossz állapotú, cseréljük újra.


 JAWA Babetta 207 benzincsap

 JAWA Babetta 207 benzincsap szétszerelve

 JAWA Babetta 207 benzincsap szétszerelve

Minden alkatrészt áztassunk be Brigéciolba, de most sem túl sokáig, nehogy a korrózióvédelmet tönkretegyük. A szűrő ázhat sokáig, annak nem fog megártani. Eztán minden alkatrészt nitrohígítóval vagy lakkbenzin hígítóval és egy kefével tisztítsunk meg a szennyeződésektől, valamint egy drót segítségével tisztítsuk ki a benzincsap járatait. Átjárhatóvá kell tennünk a szívócsövön keresztül is és mellette, a tartalék furatán keresztül is. Az alkatrész tisztítását végezhetjük ultrahangos tisztítóval is, ez igazán kényelmes tisztítási módszer: az tisztító gépbe csak némi ioncserélt víz kell és a tisztítandó alkatrész, aztán már csak várnunk kell az eredményt.

 

A tömítést egy kis csavarhúzóval ki tudjuk szedni, cseréljük újra. Sajnos a tömítést néhol olyan gumiból készítik, mely a benzinnek nem áll ellen. Ha ilyennel találkoznánk, akkor keressünk tovább. Szemre nem lehet a jót megkülönböztetni a rossztól.

 

- Miután minden megtisztítottunk és sűrített levegővel kifúvattuk a benzincsap járatait, valamint meggyőződtünk arról, hogy jól átjárható, a szétszereléssel ellentétes sorrendben kell összeszerelnünk a csapot. A benzincsap két felét jól húzzuk egymásra, már beszerelt állapotban nem fogjuk tudni szorosabbra húzni a hollander miatt és elég kellemetlen a folyamatosan szivárgó benzin.

A hollandert is jól húzzuk meg a tankon, ügyelve arra, hogy a csap vezérlő karja jó irányba álljon!

A fenti fotón látható benzinszűrő utángyártott, peremes. A 207-es tankjába úgy tudjuk problémamentesen beépíteni, ha ezt a peremet előzőleg levágjuk róla. A szűrő anyagát kissé melegítsük meg mielőtt a benzincsapra toljuk, így elkerülhetjük hogy a műanyag eltörjön a művelet közben.

Az alsó fotón viszont a hollander tömítése utángyártott. A tömítések lehetnek fiber, műanyag, alumínium vagy réz alátétek, lényeg hogy a benzinnek és olajnak ellenálljanak.

 

Kapható egy-két féle utángyártott benzincsap is 207-es Babettához. Ha a gyári csapot nem tudjuk megmenteni, akkor válasszuk ezt a megoldást.

A 207-es modell benzincsapját onnan lehet felismerni hogy a benzint iránytörés nélkül vezette.