Kezdőlap

A 207-es modellek elektromos berendezései alapjaiban megegyeztek a 28-as és kiskerekű merevvázas Babettákéval. Eltérés csak a külföldi modelleknél volt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

elektromos berendezéseinek szerelése

JAWA Babetta 207 mopedek elektromos berendezéseinek felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 207 típusú mopedek elektromos berendezései teljes egészében megegyeztek a korábbi 206-os mopedek elektromos berendezéseivel. Ebből csak az amerikai és német 207-esek jelentenek kivételt, náluk igencsak bő választék volt az altípusokból és szinte minden verzió külön alkatrészekkel készült.

Sunday, 21 January 1900

- A 207-es Babetták elektromos berendezései nem voltak túlbonyolítva. Az elektromos kapcsolási rajzokat a Dokumentációk menüpontban lehet megtekinteni. Az európai modelleken a '70-es években igencsak modernnek számító szögletes fényszórók és hátsó lámpák kaptak helyet, melyek a 210-es modell megjelenéséig meghatározták a Babetták megjelenését.

 

A legegyszerűbb kialakítás egy első és egy hátsó lámpából állt, a világítás kapcsolója a fényszórótest aljába volt építve. Létezett bilux- (váltó-) kapcsolóval ellátott fényszóró is és kürt is a jobban felszerelt mopedeken. Az egész Babetta-koncepció az egyszerűségre épült, így nem kell csodálkozni azon, hogy nincs egyenirányítás és feszültségstabilizálás. A fogyasztók és a generátor egyensúlya állítja be a 6V körüli feszültséget. A váltóáramról a világítás áramköréről üzemeltetett kürt elég vicces, nem igazán működőképes megoldás.


 Babetta 28 benzincsap szétszerelve

- Az első fényszóró szétszerelése nem okozhat gondot. A fényszóró vezetékeit leoldjuk, a konzolról lecsavarozzuk a lámpatestet. A bura elején lévő két csavart kitekerjük, leemeljük a burát. Amint kicsavarjuk a hatlapú csavarokat a foncsorról, levehető az is. A fotón 207.500-as lámpatest látható, ennek a kapcsolója lemezzel van rögzítve, de a korábbi 207-es mopedeké két csavarral. Csavarozzuk ki őket, bújtassuk át a vezetéket a gumigyűrűn és kiemelhetjük az egészet a lámpatestből. Vegyük le a kilométeróra takaró műanyag lapot óvatosan (esetleg kissé melegítve), vegyük ki az átvezető gumigyűrűt. Ezekre vigyázzunk, mert nem kapható alkatrészek.

 

- Hozzáláthatunk a lámpatest felújításának. A házról festékmaróval távolítsuk el a festéket, majd csiszoljuk fémtisztára drótkoronggal, csiszolópapírral. Oldószerrel zsírtalanítsuk, egy vagy két réteg korróziógátló alapozóval fújjuk le. Minden festést szobahőmérsékleten végezzünk, különben nem lesz szép a végeredmény. A 207-esek lámpateste többnyire szürke kalapácsütéshatásúra festett volt, így ilyet válasszunk lehetőleg a fedőréteg esetén. Fújjuk színre a lámpatestet és foglalkozzunk a belsejével.

 

- Hibás (rozsdás) foncsor kijavítása házilag nem végezhető el tökéletesen. Nem ajánlom sem krómfesték használatát, sem alufólia beragasztgatását sem. Az országban szerencsére található pár foncsor felújítással foglalkozó cég ahol viszonylag olcsón újjávarázsolják a régi alkatrészt. Nekünk csak annyi a dolgunk hogy az izzó foglalatát óvatosan le kell bontani a reflektorról, majd felújítás után visszaépíteni. Sajnos a felújításkor a reflektoron lévő 4 kis lyuk sikeresen eltömődik, itt nagyon óvatosan kell a bővítést végezni különben hiába történt a felújítás. Az új foncsor tükrös felületét soha ne érintsük meg! Én náluk javíttattam a foncsort.

 

- A kapcsolót még kapni, ha esetleg rossz lenne. A vezetékeket pedig illik újra cserélni, ha már szétszedtük a lámpát, 30 év alatt ugyanis nagyon el tud korrodálni a vezeték. Forrasszuk le a vezetéket a foglalatról (jegyezzük meg melyik szín hová csatlakozott), majd forrasszuk fel az új vezetéket. Vezetéket villamossági szaküzletben érdemes keresni. A mopedhez tartozó kapcsolási rajznak megfelelő színű 1,5 mm2-es MKH vezetéket vásároljunk.

 

- Ha a kilométeróra fedlapját, illetve az átvezető gumigyűrűt az évek során valaki lefestette volna, úgy Kromofággal távolítsuk el a festéket, hogy eredeti színükben tűnjenek fel az alkatrészek a motoron. A vezetéken lévő szürke PVC védőcső beszerzését sem sikerült még megoldanom, én bontott alkatrészeket használtam fel a felújítás során. Régen Mipolán névvel illették ezeket a csöveket, ma is gyártanak hasonlót. Autóvillamossági boltban sokféle méretben kaphatunk feketét, de szürke színben gyártatnunk kellene és kifejezetten nagy mennyiség miatt indítják csak be a gyártó gépet.


A jobban felszerelt 207-es modellek sebességmérő órával jöttek ki. A kilométeróra a takaró műanyag lemez helyére kerül, alatta egy gumigyűrűvel. A lámpatest úgy van kialakítva, hogy a fenekén lévő lyukon átér a spirált fogadó nyúlvány, és az ide kerülő anya biztosítja az órát elmozdulás ellen. A kilométeróra megvilágítása egy kis ablakon keresztül, a fényszóró maradékfényével történt. Lásd a kilométeróráknál! Ettől csak az amerikai késői 207-es modellek tértek el, ahol is már a lámpatesttől elkülönítve építették be a kilométerórát. Itt a kilométeróra tartó lemeze volt úgy kialakítva, hogy egy Ba9-es foglalatú izzót tartson a kilométeróra ablaka elé.

 

- Ha az első lámpa burája törött, sárgult, akkor utángyártott alkatrésszel megkísérelhetjük a pótlást. Nekem csak válogatás után sikerült jó geometriájú burát találnom, viszont az utángyártott alkatrészből hiányzik a takarólemez. Ezt az eredeti búrából mindenképpen mentsük ki, majd az új búrába helyezzük be. A rögzítését a búra kis csapjainak ráolvasztásával lehet megoldani, éppúgy mint az eredetin volt.

 

- Az összeszerelés épp fordítottja a szétszerelésnek, nincs benne trükk. Az első lámpába 6V 15W Ba15s, vagy 6V 15/15W Ba15s, vagy 6V 21W Ba15s izzót kell tennünk az elektromos rendszertől és a generátoról függően.


 Babetta 28 kürt és bilux kapcsoló

Ha a moped távolsági fényszóróval, illetve kürttel is fel volt szerelve, akkor a fent látható kormánykapcsoló is helyet kapott a járművön. Ez a kapcsoló megegyezett a korabeli Romet mopedek kapcsolójával, de létezett csak nyomógombos, illetve csak váltókapcsolós kivitelben is.

Babetta 28 kormánykapcsoló

A kapcsoló vezetékeinek csatlakozása csavaros megoldással történt. Szétszerelés közben érdemes fotózni, hogy később ne okozzon gondot, hogy melyik szín hova való.

Babetta 28 és 206 kürt

A 207-es Babetták kürtje fent látható. A 6V-os kürt bekötésénél nem kellett figyelni a polaritásra, hiszen váltóáram érkezett a kürtre.

 

 

 

- A 207-es Babetták hátsó lámpája műszakilag nem igazán bonyolult, a kiskerekű merevvázas Babettákéval teljesen megegyezett. Volt egy acél lemez lámpatartó a hátsó sárvédőre csavarozva, rajta egy szigetelő gumilap, mely a lámpa fémházával volt felrögzítve a sárvédőre. A sárvédőn természetesen a vezeték átbúltatásánál gumigyűrű volt alkalmazva. A két vezeték közül az egyik a fém házra csatlakozott csúszósaruval, a másik pedig a szofita izzó ellenkező végéhez. Az egészre jött rá a bura, melyet egy csavar tartott a helyén. A gumilap szigetelte le vízmentesen a burát, már valamivel könnyebb volt a burát a helyére illeszteni, mint a korábbi 28-as megoldásánál, de ha figyelmetlen volt az ember, itt is könnyen alágyűrhette a tömítést..

Export Babetták

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása

Babetta fényszóró belülről

A felső fotón a korai 207-es modellek vékonyabb világítás kapcsolója látható. A felvételen látható vezeték színek általában nem jellemzőek.

Fent a 207.500-as modellek fényszórójának felépítése látható. A szélesebb kapcsolót itt már nem csavar, hanem egy lemez tartja a helyén.


 JAWA Babetta 207 első fényszórója szétszedve
Felújított foncsor

 JAWA Babetta 207 hátsó lámpa

A gumi lap elég sokáig bírja repedezés nélkül, tisztogatás után azért ne felejtsük el szilikonnal lekezelni. Az izzó mögötti kis foncsor szokott rozsdálni, ezt csiszoljuk fel és krómfestékkel tegyük ismét használhatóvá. Ha valaki nagyon igényes, akkor le is szerelheti, persze ehhez a szegecset ki kell belőle fúrni, és elviheti újrakrómoztatni is. A lámpabura mattulását alacsony fordulatú polírozás még javíthatja, de a legjobb egy jó állapotú bura beszerzése egy börzén.


 JAWA Babetta 207 hátsó lámpa
Export Babetták

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, kiskerekű merevvázas Babetták tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.