Kezdőlap

A 207-es modellek gyújtási berendezései kezdetben megegyeztek a 28-as és kiskerekű merevvázas Babetta modellekével. Később modernizálták és áttértek a tirisztoros gyújtásra a tranzisztorosról.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

gyújtási

berendezéseinek szerelése

JAWA Babetta 207 mopedek gyújtási berendezéseinek felújítása, szerelése

A 207.100-as Babetták gyújtó berendezése a 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták Tranzimós gyújtásával megegyező volt, mely korszakalkotó volt 1970-es megjelenésekor. Ez volt az első alkalom, hogy elektromos gyújtás, mai becenevén (CDI) került egy sorozatgyártású kétkerekűre. Ez a Capacitor Discharge Ignition, azaz kondenzátorkisüléses gyújtás nagyon egyszerű felépítésű rendszer. Mivel állandó mágneses generátor táplálta, így érthető módon adódott, hogy a forgórész legyen a mágnes, az állórész pedig a tekercsek.

 

A működési elve az, hogy a nyolc pólusú forgó mágnes váltakozó feszültségű áramot generál a gyújtást töltő tekercsben, mely a Tranzimo egységben lévő diódán egyenirányításra kerül, így feltöltve a kondenzátort. Minden fordulatnál nyolc alkalommal történik a töltés, így a kondenzátor igen nagy biztonsággal eléri a töltöttségi szintet. Fordulatonként egyszer a jeladó tekercsről jön egy impulzus, mely hatására a tranzisztor a kondenzátort kisüti, áramot generálva a primer gyújtótekercsben. A primer gyújtótekerccsel egy vasmagon lévő szekunder gyújtótekercsben ekkor nagy feszültség keletkezik, mely végül a gyújtókábelen keresztül a gyújtógyertya pólusain keresztül kisül. A rendszer előnye hatalmas volt a megszakítós gyújtással szemben: a meghibásodásra, fordulatszámtól függő működésre és menet közbeni áthúzásra hajlamos megszakítót egy nagyon határozott és gyors működésű tranzisztor váltotta fel. A gyújtógyertyán keletkező szikra így minden működési fordulatszám tartományban egyformán erős és egyenletes. Megszűnt a kopó, elállítódó alkatrész, teljesen gondozásmentes, kompakt rendszer lett.

 

A 207.100-as Babetták elektromos bekötése a 28-as Babettákéval megegyező volt, így a 28-as Babetták elektromos kapcsolási rajzaiból kiderül, hogy már a kezdetekben megpróbálta a gyártó kielégíteni a különböző piacok igényeit. Így készült fényváltóval, kürttel szerelt verzió, valamint az olyan csóró államoknak mint hazánk teljesen fapados verzió. Az itt látható ábrák kissé hiányosak, mivel létezett olyan Tranzimóval szerelt verzió is, mely csak két kivezetéssel rendelkezett, a fekete (test) vezeték helyett a rögzítő fülön keresztül történ a gyújtó berendezés letestelése.

 

A későbbi (207.300 és 207.500 típusú) 207-esek egész más gyújtó berendezést kaptak. Mivel a Tranzimo egységek alkatrészhiba miatt gyakran üzemképtelenné váltak, így a jobb javíthatóság érdekében kétfelé szedték a rendszert: egy fekete dobozban kapott helyet a tirisztoros egység, külön házban pedig a gyújtó transzformátor. A névből is ki lehet következtetni: tranzisztor helyett már tirisztor végzi a gyújtás vezérlését. A tirisztor gyakorlatilag a tranzisztor szerepét vette át az áramkörben, de jellemzően sokkal nagyobb feszültséggel látja el a gyújtótrafó primér tekercsét, a gyújtás pillanatában a szekunder tekercsben indukálódó feszültség is nagyobb lehet ezáltal, a gyertyán keletkező szikra így alacsony fordulatnál is erős, stabil lesz.


Ezen 207-es Babetták elektromos hálózata a 207-es Babetták elektromos kapcsolási rajzai címszó alatt láthatók. Az új gyújtóegység működését Veres László cikkéből lehet részletesen megismerni.

Sunday, 21 January 1900

A fenti fotón látható a generátor összeszerelt állapotban. Középen van a forgó mágnes, mely gyakorlatilag az összes Babettán (kivéve a ritka 12V-os rendszerűeket, a megszakítós gyújtásúakat és a Morini vagy Rizzato blokkosokat) megtalálható volt, mindenféle változtatás nélkül. Az alumínium öntvénybe 8 db állandó mágnes volt beöntve, valamint lentebb 1 db, mely az alaplapba öntött impulzusadó tekercset működtette.

 

- A forgórészt szereljük ki: egy kombináltfogóval vagy kézzel rögzítjük a forgórészt (semmi estre se dugjunk a henger nyílásaiba kiékelési szándékkal fémtárgyakat!), majd a csavart kihajtjuk a főtengely végéből. Fogunk egy 8-as csavart, mely 8.8 minőségnél rosszab ne legyen és ezt betekerve a mágnesbe előbb-utóbb a forgórész szépen leugrik a kúpos főtengely-végről. A főtengelyben lévő pozicionáló stiftet is szereljük ki, el ne veszítsük!

 

Ekkor jól szemügyre vehetjük a mopedünk meglévő generátorát. A gyújtó tekercs jobbra fent található, a másik három a világítás áramkörét látja el energiával. A szétszerelésnél ezt vegyük figyelembe és a tekercsfüzért együtt szereljük le a vasmagokon átmenő csavarok kicsavarásával, véletlenül se vágjuk el az összekötő vezetéket. A világítótekercseknek sorbakötve kell lenniük! A moped nálunk kétféle (21W és 15/15W) teljesítményű főfényszóróval került forgalomba, így a generátor teljesítménye is kétféle lehetett. Ezt az impulzusadó alaplap oldalába beütve láthatjuk: 20W vagy 30W. Szétszerelés közben fotózzunk, hogy mindent jól tudjunk majd később összeszerelni.

 

Ha jó volt az előgyújtás a szétszerelés előtt, akkor érdemes összejelölni a blokköntvényt és az impulzusadó alaplapot egy karcolással. Csavarozzuk ki az alaplap két csavarját és így azt is eltávolíthatjuk a blokkról.

 

- Ha a forgórész mágnesein korrózió nyomait látjuk, akkor azt 150-es csiszoló papírral távolítsuk el. Amennyiben bármilyen
mechanikai sérülés nyomait látjuk, kerítsünk helyette jó alkatrészt. Akár használtat, akár újat, hiszen ez az alkatrész mai napig változatlan formában kapható.

 

- A tekercsek folytonosságát egy multiméterrel ellenőrizzük, amennyiben nem találunk szakadást, a tekercseket tisztítsuk meg a rárakódott olajsártól. Az oldószerrel óvatosan bánjunk, le ne oldjuk a vezetékekről a szigetelést. A 20W-os generátor tekercsei alacsonyabbak voltak, míg a 30W-os generátor tekercsei nagyobb vasmagra kerültek, gyakorlatilag a forgórész teljes magasságát kihasználva.

 

- Az impulzusadó alaplapot szemrevételezzük! Ha az impulzustekercset rögzítő ragasztó töredezett, akkor azt javítsuk valamilyen epoxi ragasztóval. Ha a vezeték eltörött, akkor kissé nagyobb a baj. A jeladó tekercset és a vasmagot szinte lehetetlen egyben kibontani. Tehetünk egy próbát a letörött vezeték végének kibontására és az ahhoz való forrasztásra, de valószínűleg nem fog sikerülni olyan csatlakozást csinálnunk, mely hosszú időn keresztül ellenáll majd a rázkódásnak. Ekkor keressünk börzén vagy pl. a Vaterán eladó használt alaplapot. Arra figyeljünk, hogy mindenképpen Tranzimós gyújtáshoz való alaplapot szerezzünk be, mivel ez biztosan jó lesz a mi gyújtási rendszerünkhöz. A korabeli alaplapok jeladója csak egy kivezetéssel rendelkezett, a jeladó tekercs földelése a ragasztóval kiöntött részben található (ezáltal utólag nem javítható). A ma kapható alaplapok két kivezetéssel is rendelkezhetnek.

 

Az egy vezetékes alaplapok vezetékét (a vezeték szigetelésének színére való tekintet nélkül) a Tranzimo középső (I) csatlakozójához kell majd bekötnünk. Ha két vezetékes alaplappal rendelkezünk, úgy a fehér vezetéket le kell testelnünk (pl. a Tranzimo rögzítő csavarjához), a másik vezeték pedig szintén a Tranzimo I csatlakozójához megy. Ha sárga vezeték jön ki a jeladóból, ezt vezessük a Tranzimo I csatlakozójához.

A vezetékek saruit tisztítsuk meg a korróziótól vagy cseréljük újakra (Babettával foglalkozó boltokban vagy jobban felszerelt elektronikai üzletben kaphatók ezek a saruk), a vezetékeket természetesen hagyjuk meg eredeti állapotukban. Mivel a generátor hibája legtöbbször a gyújtótekercs hibájában merül ki, így gyújtási gond esetén kezdjük ennek az ellenőrzésével! Mérjük ki az ellenállását, szakadás esetén cseréljük! Gyakori hiba az is, hogy csak a letestelésnél vagy a vezeték csatlakozásnál elengedte a forrasztás. Mielőtt eldobnánk a tekercset forrasszuk újra a kivezetéseket és próbáljuk ki újból.

JAWA Babetta 207 generátor

 JAWA Babetta Tranzimo gyújtással

- Mindegyik csatlakozó mellett gyárilag festékpötty jelezte az oda csatlakozó vezeték színét. Az itt látható gyújtóegység tehát fekete (test), fehér (gyújtóimpulzus) és piros (gyújtástöltő) vezetékekkel rendelkezett. Ha két vezetékes rendszerrel találkozunk, akkor ott a fekete (test) vezeték nem szerepel ezek közül. A Tranzimo alatt gyárilag volt egy hővédő lemez is. A fenti fotón 207.008 modellen látható a Tranzimo, de így volt elhelyezve a lengővillás 207.100 modelleken is.

Tranzimo bekötése

A Tranzimo minden jó tulajdonsága ellenére rendelkezett két alapvető hibával: az alkatrészei hajlamosak voltak tönkremenni,
sokkal gyakrabban mint az elvárható lett volna. A másik hiba: 10 év elteltével a műanyag ház repedezni kezdett és a beázások szintén működésképtelenséget okozhattak.

A Tranzimon sok gyógyítást nem tudunk eszközölni. Ha minden megfelel a Műhelyi kézikönyv utolsó oldalán található diagnosztikának, tisztítsuk meg az egyes alkatrészeket és gondosan tömítsük ki a repedéseket lehetőleg piros szilikon ragasztóval.

Sajnos a kábelsaruk szigeteletlen kivitelben már nem kaphatók, így szigetelt sarukkal helyettesítsük azokat ha a régiek nem használhatók!


 Tranzimo gyújtóegység sérült tokozással

 Tranzimo gyújtóegység tokozása javítva

Ha a Tranzimo tokozása jelentősen sérült, akkor valami epoxi gyantával szobrászkodhatunk, de használtan pár ezer forintért még beszerezhető jó állapotú bontott Tranzimo is, lehet hogy azzal jobban járunk.

 

A Tranzimo egyetlen cserélhető alkatrésze a TESLA KD602 tranzisztor. Ha annak hibájára gyanakszunk, cseréljük ki másikra. A cserealkatrészt főként másik Tranzimoról tudjuk beszerezni (de újonnan is kapható), így a működésképtelen Tranzimot se dobjuk el, hátha ez a része még jó! A dióda, kondenzátor és tekercsek körbe vannak öntve a műanyag házzal, így szétbontás után nem fogunk tudni belőle használható Tranzimót készíteni, szóval ne is szedjük szét...

A jobb megbízhatóság, erősebb szikra érdekében átdolgozták a gyújtóegységet valahol a 207.100 és 207.300 modellek közti váltásnál. Az addigi Tranzimo kettévált: külön alkatrész lett a gyújtóegység és a 4V-os gyújtótranszformátor. A gyújtóegység egy fekete műanyag dobozba került 4 db hengeres csatlakozóval ellátva. A fekete dobozkában immár nem tranzisztor, hanem tirisztor végezte a vezérlést.

 

Maga a generátor kinézetre semmit sem változott, egyedül az alaplapon lévő jeladó tekercselési iránya fordult meg a tirisztor elektromos tulajdonságai miatt. A jeladó vezeték színe ettől fogva nem fehér, hanem sárga volt és így volt esély megkülönböztetni egymástól a két alaplapot.


 JAWA Babetta 207.500 gyújtási rendszere

- A generátor itt is lehetett 20 vagy 30 W-os, a fogyasztók igényéhez igazítva. A teljesítmény a gyújtási alaplap oldalára írva látható. A világító tekercsek sorba vannak kötve, zöld kivezetéssel, a jeladó sárga vezetékkel, a gyújtó tekercs pedig pirossal. A fehér vezeték a test, a szemessarunak az alaplap rögzítő csavarja alá kell érkeznie. A generátor alkatrészeit színes festékkel jelölték meg a gyárban. Én piros és sárga jelöléssel találkoztam, de még nem jöttem rá mikor melyiket használták.

 

- A tirisztoros egység egy bilinccsel a meghajtó lánckerék felett van rögzítve, a gyújtótrafó pedig a korábbi Tranzimo helyét foglalja el, kivezetésekkel hátrafelé nézve. A szennyeződések így kevésbé érik menet közben. Mindkét elektromos alkatrész meghibásodás esetén könnyen és gyorsan cserélhető, bár a porlasztó szereléséhez a gyújtótrafót ugyanúgy ki kell szerelni, mint korábban a Tranzimót. A tirisztoros egységen már nem színekkel, hanem írásjelekkel jelölték a csatlakozókat: G - generátorhoz, I - impulzus jeladóhoz, 15 - gyújtó trafó primér tekercséhez, 1 - testhez. A gyújtó transzformátoron szintén megjelölték 15-tel a primér tekercs csatlakozóját, az 1 jelű csatlakozó a test vezetékhez tartozik.

 

- A tirisztoros egység ugyanúgy hengeres sarukkal volt szerelve, mint a Tranzimo. Az eddig nem említett kék vezeték köti össze a tirisztoros egységet a gyújtó transzformátorral. A transzformátor meghibásodása esetén arra figyeljünk, hogy lehetőleg gyári 4V-os transzformátorral cseréljük ki, de léteznek utángyártott trafók is, ezek kissé rövidebb házzal rendelkeznek a gyárinál.

 

Veres László cikke alapján a tirisztoros egység és gyújtótekercs ellenőrizhető, de ne barkácsoljunk új gyújtóegységet, hiszen újonnan egész olcsón beszerezhető, ha a miénk cserére érett.

JAWA Babetta 206N gyújtása

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása

JAWA Babetta 206N gyújtása

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták  tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.