Kezdőlap

A 207-es Babetták kerekének szerelését mutatom be itt. 207-es Babettát gyárilag csak fűzött kerekekkel hoztak forgalomba, így itt csak ezt taglalom.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

kerekeinek szerelése

JAWA Babetta 207 mopedek első és hátsó kerekének felújítása, szerelése

A 207-es típusszámú Babetták mindegyikét 16"-os fűzött kerekekkel hozták forgalomba. A gumiabroncs mérete 16×2,25", a felni pedig 16×1,50"-os. A kerekek 36-36 db M3×160-as küllővel rendelkeztek.

Sunday, 21 January 1900

- Első körben azt kell eldöntenünk, hogy mit is kezdünk a meglévő kerekekkel. Ha jó állapotú a ráfok és a küllők krómja, akkor elég csak a kerékagyat felújítani, a gumi alkatrészeket cserélni és a krómos alkatrészeket krómtisztító pasztával felújítani.

 

- Ha olyan kerékbe futunk, mely küllői rozsdásak, akkor a kerekeket csak teljes szétszerelés után lehet felújítani. A szétszerelés során mérlegelni kell, hogy melyik alkatrész érett meg a kidobásra és melyik kerülhet még valaha fel egy Babettára. Szerencsére a 16-os kerekekhez szinte mindent lehet kapni újonnan is, egy alkatrész tűnt el végleg a boltokból: a hátsó kerékagy. Úgyhogy azt semmiképpen ne dobjuk el, mindenképpen próbáljuk megmenteni.

 

- A kerekek kiszereléséhez először akasszuk ki a fékkarokból a csavaros bowdenszemeket. Ha van sebességmérő a mopeden, akkor a sebességmérő spirál rögzítőanyáját tekerjük ki, a spirált húzzuk ki a meghajtó szerkezetből. Az első kerék tengelyének anyáját lecsavarva és a tengelyt kihúzva a kerék lefelé eltávolítható az első villaszárak közül. A hátsó kerék kiszereléséhez oldjuk fel a tengelyanyát, a láncfeszítők anyáit (207.100 és 207.300 modellnél nincs ilyen), valamint a láncfeszítő görgő anyáját, húzzuk ki a tengelyt! Hátra-lefelé szedjük ki a hátsó kereket! A fékfedeleket, távtartó gyűrűket szedjük ki az agyból.

 

A fenti fotón a hátsó fékfedelet és kerékagyat láthatjuk. A tengelyen még rajta van a távtartó cső. A 207-es modelleknél nem volt külön féktámasz, a fékfedél támasztó csapja a lengővillán kialakított sliccbe támaszkodott. A fékkart egy visszahúzó rugóval látták el. A hátsó lánckerekt 6 db csavar rögzítette. A hátsó lánckerék nálunk mindig 35 foggal rendelkezett, de a németországi mofáknál (melyek nem is 207, hanem 206 típusszámmal rendelkeztek) 39-es lánckerék volt a hátsó keréken.

 

Az alábbi felvételen egy 210-es kerekének gumiszerelése látható, de a művelet teljesen azonos a 207-es modell kerekénél is.

Tovább

 Gumiabroncs leszerelése szerelővassal
Tömlő kiszerelése

- Szereljük szét a fékfedeleket. A fékpofákat úgy tudjuk legkönnyebben kiszedni, ha az egyiket magunk felé billentjük. Ekkor kifordul a helyéről és a fékpofa pár kiszerelhető. Akasszuk ki a két fékrugót, csavarozzuk le a fékkar anyáját és húzzuk ki a fékkulcsot, szedjük le róla az alátétet. Csavarozzuk le a lánckereket. Itt érhet meglepetés, ugyanis a német mofáknál a lánckerék csavarjainak fejét a lánckerékhez hegesztették. Más Babettáknál ez nem volt szokás.


 Babetta hátsó fékfedél leszerelése
Tönkrement Barum köpeny
Első kerékagy bal oldala

- Érdemes a kerékaggyal folytatni, hiszen könnyebben kezelhető, míg a kerék egyben van. A kerékagy állapotától tegyük függővé a továbbiakat. Ha olyan rossz állapotban van az agy (az öntvény sérült, törött, a fék felület teljesen elkopott), hogy használhatatlan, akkor az aggyal ne is nagyon foglalkozzunk, csak szereljük ki a küllőket és mentsük meg a ráfokat!


A csapágyak állapotának ellenőrzéséhez el kell távolítani a tömítő filceket a házukkal együtt. Egy laposfejű csavarhúzóval ki lehet billenteni a fészekből őket, de legyünk óvatosak. A filcet és házat kapni ugyan, de az alatta lévő alátétet nem. Az utángyártott filcház pedig elég méretpontatlan, szóval lehetőség szerint tartsuk meg az eredetieket. Szereljük ki egy zégerfogóval a biztosító gyűrűket! Ezek a kerék bal oldalán vannak, az első kerékben 1 db, a hátsóban 2 db van. A csapágyakat mindenképpen cseréljük ki ha hiányosságot látunk rajtuk vagy érezhetően kottyannak, rossz a futásuk, szorulnak. A csapágyak szerelése a kerékagyban is melegítés mellett történik. Egy hőlégfúvóval melegítsük fel az alumínium kerékagyat 80-100 °C-ra, majd egy csapágykihúzóval szereljük ki az egyik oldali csapágyat. A másik csapágy a galléros távtartó gyűrű eltávolítása után ugyanígy kihúzható, vagy a túloldalról kiüthető. A kerékagy csapágyfészkei a két oldal között leszűkülnek, a csapágyak nem húzhatók át az agy egyik oldaláról a másikra, ilyen módszerrel ne is kísérletezzünk!

Tovább
Alkatrész lista

Szerelést segítő alkatrész-lista, méretek


 JAWA Babetta 207 hátsó kerék

- Csavarjuk le a szelepsapkákat és a szeleptűk benyomásával eresszük le az abroncsokat teljesen. Csavarjuk le a szeleprögzítő anyát villáskulcs vagy kombináltfogó segítségével (kialakítástól függően). Egy gumiszerelő vas vagy nagyméretű laposfejű csavarhúzó segítségével nyúljunk a köpeny pereme alá és emeljük át a ráf peremén. Egy másik szerszámmal ezt a műveletet folytassuk, míg az első szerszámot a helyén tartjuk. Ha az abroncsperem teljesen átugrott, akkor ki lehet húzni a belső gumitömlőt a szeleppel együtt. Ezt követően a köpeny másik peremét kell hasonló módon átvetni a ráf peremén (nyilván az abroncs irányában), ezáltal az abroncs lekerül a kerékről.

 

- Ha az abroncs kopott, töredezett, szakadt vagy szövethibás, akkor nem érdemes tovább őrizgetni. 10 év alatt is elöregszik egy gumiabroncs, nemhogy 30 év alatt. Szerencsére a Mitas (a Barum utódja) még gyárt 2.25×16"-os méretben M03 mintázatú abroncsot. Ez teljesen megegyezik a régi Barum gumiabronccsal, csak kissé gyorsabban kopik.

 

- Szedjük le a kerékről a tömlővédő gumiszalagot. El is vághatjuk, e helyett is mindenképpen újat fogunk beszerelni.

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, kiskerekű merevvázas Babetták tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.