Kezdőlap

A 207-es Babetták kipufogóinak szerelését mutatom be itt. Kétféle változattal találkozhatunk: szerelt és hegesztett.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

kipufogó szerelése

JAWA Babetta 207 típusú Babetták kipufogójának felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 207 típusú Babetták kipufogói kissé különböztek egymástól. Itt a szerelt kipufogó rendszer felépítését mutatom be. A hegesztett kivitel annyiban különbözött, hogy a dob és könyök gyárilag össze volt hegesztve és ezért nem volt a könyöknél azbesztzsinór tömítés és hollander. Cserébe nehezebb volt tisztítani és a méretpontatlanságokra is érzékeny volt.

 

A 207-es típusok legelső, merevvázas példányain kúpos kipufogóvéggel rendelkező kipufogók kaptak helyet. Ezeket a 28-as Babetták kipufogóinak felújítása során mutatom be. Ezeknél a dob és a vég idővel változott, viszont a könyök és dob kapcsolata mindig bilincses volt, a könyök pedig mindig többször ívelt.

 

A lengővillával szerelt 207-es Babettáknál a nagy újítás az volt, hogy a kipufogó könyök szinte egyenes volt. Maga a dob szinte teljesen megegyezett a késői merevvázas Babetták dobjával, de a könyök és dob össze volt hegesztve. Így itt nem léphetett fel tömítési probléma, cserébe nagyon érzékeny volt a kipufogó tartó és a kipufogó tőcsavarok távolságára: nem volt állítási lehetőség.

 

A kipufogóvég és a hangtompító megegyezett a későbbi 207-es, 210-es és 225-ös modelleken alkalmazott alkatrészekkel. A szerelt kipufogóknál mutatom be őket.

Sunday, 21 January 1900

A hegesztett kipufogót nehéz tisztítani (pedig még a használati útmutató szerint is kell néha!). Hátulról a véget rögzítő anyát lecsavarjuk, a véget, majd a hangtompítót kihúzzuk. Ha beszorultak az alkatrészek akkor fogóval vagy egy kampóval lehet segíteni a kiszerelést.

 

Hátulról a terelő lemezig ki tudjuk kaparni a kokszot. A többi terület vagy égetéssel tisztítható (ez macera, büdös és valószínűleg újrakrómozást is von maga után), vagy némi trükkel végezhető: fúróba fogunk egy házától megfosztott bowdent, bedugjuk a könyökbe és megforgatjuk. Amit tud ki fog kotorni belülről.

 

Egyébként a vég és hangtompító kapható alkatrész, nagyon nem szoktuk felújítgatni őket. A hegesztett kipufogót pedig krómozóban lehet újrakrómoztatni, ahol jobb esetben vállalják a kipufogó kiégetését is.

JAWA Babetta 207 kipufogó

 JAWA Babetta 207 kipufogó dob

A későbbi 207-es Babettákon (207.300 és 207.500) már külön alkatrész volt a könyök és a dob. Itt már sokkal egyszerűbb a koksztalanítás: a könyök majdnem egyenes, így egy acél rúddal könnyedén kikotorható belőle az égéstermék. A dobot is mindkét végéről tudjuk tisztogatni. De ha valaki akarja, akkor továbbra is ki lehet égetni a kipufogót.

 

A krómozott alkatrészek újrakrómoztathatók, de újonnan is beszerezhetők. Árban nagyjából egyezik a két megoldás.

 

 

- A fenti fotón látható az újabb 207-es modelleken alkalmazott kipufogó dob, a hangtompító betét és a kipufogó vég szétszerelt állapotban. Az alkatrészek megmentése általában mechanikai és oldószeres tisztítással, a krómos alkatrészeké pedig krómtisztító paszta használatával történik. A kipufogó könyök, a dob, hangtompító és kipufogó vég ma is kapható, így azok felújítgatásával, újrakrómozásával nem kell még bajlódni, sokkal olcsóbb új alkatrészt vásárolni. A felvételen nincs rajta, de a hollander alá és a kipufogó vég alá azbesztzsinór tömítés került gyárilag. Azbesztzsinórt kis haszánkban szinte sehol nem árulnak, így kénytelenek leszünk beérni kenderkötéllel, melyet hőálló tömítőpasztával kenjünk be. (Pár forrásból még azért lehet azbesztzsinórt is venni, ha tudunk azt használjunk. Nagyon jó tömítés, nem véletlenül ezt alkalmazták régen.)

 

Beszerelés után a kinyomódó pasztát alaposan töröljük le és 24 óráig ne indítsuk be még a motort!

 

Ajánlott lehet a könyökcsövet rövidebbre vágni a gyárinál, mivel az jócskán beér a dobba. Ez egy bevált módszer volt a motor amúgy sem nagy teljesítményének további fojtására. Úgy válasszuk meg a könyökcső hosszát, hogy az kb. 6 cm-nyit még belógjon a dobba, különben a hollandernél megtámasztási és tömítési gondjaink lesznek. Egyébként a 207-es könyökcsöve nagyon jól tisztítható, mivel gyakorlatilag csak egy hajtás van rajta, amúgy majdnem teljesen egyenes. Egy acélrúd vagy menetes szál segítségével hamar kikaparhatjuk a kokszot belőle. A kipufogó dob tisztítását a hollander felől szintén egy acélrúd segítségével tudjuk manuálisan megoldani. Lényeg, hogy a dob zárólemezén, a hangtompító betéten és a kipufogóvégen lévő nyílások jól átjárhatóak legyenek!

 

A kipufogó könyök és a henger közé ne felejtsük el betenni a tömítést! Néha még ez sem elegendő, hiszen főleg utángyártott
könyök esetén előfordulhat, hogy nem lehet jól összehúzatni a csavarokkal az illesztést. Ekkor hőálló tömítőpasztát alkalmazzunk a tömítés alatt és felett, és csak akkor húzzuk meg az anyákat, amikor a tömítőpaszta már megszilárdult! Egyébként a kipufogó ki fog fújni és nem csak a hangja lesz csúnya, de a motort is hamar összeolajozza.

 

Végül pedig a felújított 207.500-as Babetta összeszerelt kipufogóját mutatom meg:


 JAWA Babetta 207.500 felújítva

 JAWA Babetta 207.500 felújítva

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, kiskerekű merevvázas Babetták tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.