Kezdőlap

A jobban felszerelt 207-es Babetták sebességmérővel is el voltak látva. Ennek a szerkezetnek a szerelését mutatom itt be.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

sebességmérő szerelése

JAWA Babetta 207 típusú mopedek sebességmérőjének felújítása, szerelése

Nem tudom hogy nálunk forgalmaztak-e valaha sebességmérővel felszerelt 207-es Babettát, de a frekventáltabb piacokat gazdagabban felszerelt modellekkel terítették. Hozzánk is kerültek Szlovákiából, Ausztriából és Németországból olyan 207-es modellek amiken sebességmérő is volt, nem kizárt hogy találunk belőlük. Ezért az alábbiakban ennek a csodás kis szerkezetnek a felépítését és szerelését mutatom be.


 Babetta 207 sebességmérő meghajtó szerkezet

Meghajtó szerkezet

Sebességmérő óra

Kerékagy

Sunday, 21 January 1900

Meghajtó szerkezet:

 

- A 207-es Babetták sebességmérő meghajtó szerkezete nagyjából egységes volt. A gyári szám / utáni számjegye változott, én minimális geometriai különbséget is véltem felfedezni, da az áttételezésben nem találtam különbséget.


 Babetta 206, 207 sebességmérő meghajtó szerkezet

A meghajtó szerkezeten lévő völgy hivatott beakadni a bal teleszkópszárba, nem egy igazán biztos megoldás, de azért működik.

A szerkezet kenését a zsírzószemen keresztül lehetett elvégezni. A meghajtó szerkezet tárcsája a kerékagy bal oldalán lévő 3 fogba kapaszkodott, a tömítést pedig a körbefutó filckarika végezte. A felvételen látható a távtartó gyűrű, mely a kerékcsapágy és a meghajtó szerkezet közé kerül, viszont nélküle a filc acélháza a kerékagyhoz ér és fékezi a kereket. Ki ne felejtsük! Ha nincs meg, akkor esztergáltassunk egyet. A méretei itt találhatók.

 

A meghajtó szerkezet kiszerelése nem túl bonyolult: ki kell csavarnunk a spirál mindkét végén lévő rögzítő anyát, a spirált ki is szerelhetjük. Majd az első kereket kivéve a meghajtót lehúzzuk a tengelyről. Összeszerelni már sokkal nehezebb, épp a fent említett távtartó gyűrű miatt. Amikor a keréktengelyt át kéne tolnunk, a gyűrű hajlamos mindig rossz pozícióban lenni.

A meghajtó szerkezetet oldószerrel tisztítsuk meg, majd zsírozzuk be. Ha jól működik ne szedjük szét. Amennyiben a működése nem megfelelő, vagy egyáltalán nem működik, akkor a hátoldal felől próbáljuk meg szétszedni, de alkatrészt hozzá sehol nem fogunk találni, a tárcsát és a meghajtó spirált is csak gyártatni tudjuk majd egy profi esztegályosnál.

 

Szerencsére néha ismét kapható a nagykerben ez a ritka alkatrész!


 Babetta 207 sebességmérő meghajtó szerkezete szétszerelve

 amerikai 206-os Babetta sebességmérő órája

- Az óra rögzítését U-alakú lemez végezte, a számlap megvilágítása pedig nem külön izzó által, hanem a főfényszóró hulladékfényének hasznosításával történt a ház ablakán keresztül. Ha hibás vagy sérült a mérőóra, nem fogunk tudni rajta segíteni, már csak azért sem, mert az óraüveg krómpereme gyárilag van rásajtolva. Ha azt szétszedjük, többé nem fogjuk tudni úgy összerakni, hogy az mutasson is valahogy. Keressünk használt, de működőképes órát börzén, aukciós oldalakon!

 

Én 207-es moped óráját nem szedtem szét, mert ezek ritkábbak annál mintsem kíváncsiságból megbontsak egy jót, de gondolom hasonló a szerkezete mint a későbbi 210-es sebességmérőknek.

 

Ha végképp késztetést érzünk a javításra, akkor egy kisméretű laposfejű csavarhúzóval hajlítgassuk fel a krómperemet körben, szedjük le az üveglapot a gumitömítéssel együtt. Tekerjük le az anyát a ház alján, ekkor ki lehet húzni az óra szerkezetét a házból.


 Jawa Transistor 40 moped 1974 környékéről az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban rosszul indult a Babetták forgalmazása: az első példányok nem feleltek meg a helyi szabályozásoknak. A visszahívás után olyan lámpatestet kaptak a mopedek, melyekre volt helyi minősítés. De a sebességmérő külön, ház nélkül volt felszerelve a lámpatest fölé. Természetesen az ablakos kivitelben. Ezt gyorsan követte a fent látható Transistor 40-es modell, ahol a JAWA Mustang (kint Golden Sport) első fényszórója a Babettákon, amibe be lehetett építeni egy 6V-os 'sealed beam' kivitelű izzót, így már megfelelt a tengeren túlon is. A sebességmérő pedig ebbe a lámpatestbe volt kitalálva, így már védett volt az időjárástól.

 

Természetesen a nálunk ismert szögletes fényszóróházba is éppen ez a sebességmérő illik, a német és angol piacokon így árusították a Babettákat, csak éppen kilométer skálázással.


 Sebességmérő megtámasztása

Fent látható az "ablakos" óra és az U-alakú megtámasztása.

 

 

 

- A német piacra szánt kiskerekű merevvázas Babetták szögletes lámpatesttel rendelkeztek. A beléjük szerelt kilométeróra gyakorlatilag megegyezett a fent bemutatott mérföldórával, egyedül a skála tért el tőle. Az U alakú tartólemezre nem volt szükség az óra rögzítéséhez, közvetlenül a lámpatesthez volt csavarozva a sebességmérő.


 207-es Babetta lámpatest átalakítása 210-es Babetta sebességmérőhöz

Ha ablakkal rendelkező kilométerórát nem tudunk venni, akkor szóba jöhet a 210-es Babetta sebességmérője is. Ezen nem volt ablak mert alul egy izzó világította meg a számlapot. A 207-es moped lámpa házába ennek a foglalata nem fér be, így vagy levágjuk az óráról vagy lyukat fúrunk neki. Ha már ott a foglalat akkor izzót is tehetünk bele, lássunk is sötétben valamit és a darazsak se költözzenek bele.

 


 Sebességmérő a 207-es lámpatestben

A működéshez vennünk kellene egy 207-eshez való kilométeróra spirált. Ha még kapható lenne, de pár éve elfogyott a nagykerből. Vagy csináltatunk egyet jó drágán vagy a 210-es Babettákhoz készített hosszabb spirált alkalmazzuk.

 

Kerékagy:

 

A 206-os mopedek sebességmérővel való ellátásának van még egy módja: 210-es Babetta első fékfedelét alkalmazunk. Egy kis átalakítást kell ehhez végeznünk az első kerékagyon (vagy keríteni egy 210-es Babetta kerékagyat), mégpedig a csapágyfészek nyúlványán kell 4 bemetszést készítenünk, amibe a sebességmérő meghajtó kerekének stiftjei kapaszkodhatnak. Ezt a bemetszést óvatosan reszelővel pár perc alatt el lehet készíteni. Összeszereléskor nem kell visszatenni a csapágyon lévő porvédő filcet a házával és a távtartó csővel együtt, a 210-es első fékfedelében ez máshol van megoldva. Arra azért érdemes figyelni hogy a fékfedélben minden meglegyen a meghajtó szerkezethez, ugyanis árulnak üres fékfedelet amiből még az alsó persely is hiányzik, azt pedig házilag lehetetlen a helyére varázsolni.

Gyári babetta 207 kerékagy

Az eredeti első kerékagy.

Megreszelt első kerékagy

A megreszelt első kerékagy.

Sebességmérő óra:

 


 Kilométeróra meghajtó és távtartó
Alkatrész lista

Szerelést segítő alkatrész-lista, méretek

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.