Kezdőlap

A 207-es típusok kormányait mutatom be itt. Főként két változat volt jellemző, ezek szerelését mutatom be.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

kormány szerelése

JAWA Babetta 207 típusú Babetták kormányának felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 207 típusú mopedek fejlődése a kormányon igencsak észrevehető volt. A nálunk értékesített 207-es Babetták kezdetben (207.100) úgynevezett kiskormányos, a későbbi (207.300 és 207.500 altípusai) már úgynevezett nagykormányos Babetták voltak. Tehát a korai 207-esek egy az egyben a korábbi kiskerekű merevvázas Babetták (207.008) kormányszarvát kapták meg, de már új kezelőszervekkel voltak ellátva. A későbbi 207-eseknek pedig a kormánya is teljesen újjá lett tervezve. Gyakorlatilag ez a magas kormány volt az egyik ismertetője a Babettáknak, hiszen szinte egyetlen más moped sem kapott ekkora kormányszarvat.

 

A kezelőszervek minden 207-es mopeden megegyeztek, bár némelyiken kürt nyomógomb és fényváltó kapcsoló is alkalmazásra került. Ebből megint csak az amerikai prémium modellek lógnak ki, hiszen ott alacsony sportkormányt és Domino kezelőszerveket is használtak, ezt a bal oldali ikonra kattintva lehet megtekinteni.

Sunday, 21 January 1900

 Babetta 207 fényváltó kapcsoló bekötése

Ezt követően a kormányszarvat kell kiszerelnünk. Csavarjuk kintebb (de ne teljesen) a kormány rögzítő csavart, mellette némi csavarlazítót csorgassunk be. Egy keményfa alátétet helyezzünk a csavar fejére és kalapáccsal bírjuk megmozdulásra a kormányszarvat rögzítő diót. Ha ez sikerült, akkor a csavart kitekerhetjük, a dió kipottyan alul a kormánynyakból, a csavart, alátétet és takarólemez levehetjük, a kormányszarvat pedig ki lehet húzni. Az alábbi fotón látható a kormány-nyak csavar és rajta a dió.

Babetta 207.100 kormánycsavar

- Ha a kormányszarv sérült, hegesztett, akkor célszerű egy börzén vagy a Vaterán jobb állapotút keresni. Ha a krómozás jó
állapotú (amire kicsi az esély), akkor egy krómtisztító paszta és rongy újra ragyogóvá teheti. Ha nem vagyunk ilyen szerencsések, akkor a kormányszarvat krómoztassuk újra. Ha már ezt tesszük, akkor tegyük ezt meg a fékkarokkal és a dekompresszor karral is.


Eredetileg ugyan ezek az alkatrészek nem voltak vastag dekorkrómmal bevonva, de ha tartósnak szeretnénk tudni a felújított alkatrészeinket, akkor épp azt a krómot tetetjük az apróságokra, mint amit a kormány is kap. A bowdenállító csavarokat mindenképpen mentsük meg, a ma kapható állítócsavarok távolról sem hasonlítanak a gyárira, ráadásul a minőségük is sokkal rosszabb.

 

- A fékkarokat és konzolokat szintén tisztítsuk meg a kosztól, festéktől. A festékmaróval bánjunk óvatosan, a fémeket hosszú
távon korrodálja. A bal oldali fékkarkonzolt érdemes megmenteni, már nem kapható. Ennél a megoldásnál még a fékbowden
finom állítása egy csavarral itt, a konzolnál történt. A ma kapható bal fékkonzol a későbbi 210-es modellekhez készül, melynél
itt már nincs állítási lehetőség. Tehát ha csak korróziós problémánk van, ezt az alkatrészt is újíttassuk fel a krómozó műhelyben, ha sérült, akkor börzén vagy aukciós odalakon vadásszunk egy jó állapotút! A jobb oldali fékkonzol javításakor mérlegeljük azt, hogy ez még újonnan is kapható alkatrész. Lehet hogy olcsóbban jövünk ki, ha az új alkatrészre költünk.

 

- A biluxkapcsolót oldószerrel tisztítsuk meg a szennyeződéstől, a réz érintekző felületekről finom csiszolópapírral kicsit távolítsuk el a korróziós réteget. A kapcsoló házát krómtisztító pasztával tegyük ismét csillogóvá vagy krómoztassuk újra.

 

- A kormánynyak takarólemezének festését újítsuk fel. Marjuk le a festéket, távolítsuk el a rozsdát, csiszoljuk fel, alapozzuk le, majd fújjuk le középszürkére. Ez a lemez kissé különböző színű volt mint a többi szürke Babetta alkatrész, valószínűleg azért, mert ez az Idealokból és Mustangokból lett megörökölve.

 

Amikor mindezzel készen vagyunk, jöhet az összeszerelés, ez épp fordított sorrendben történik.

- Helyezzük fel a felújított kormányszarvra a bal fékkonzolt, rögzítsük a csavarjával. A bal markolat gumi belsejét kicsit hintőporozzuk be, majd hőlégfúvóval melegítsük meg. Ekkor egy hirtelen mozdulattal toljuk a helyére, állítsuk be úgy, hogy ne legyen megtekeredve és hagyjuk kihűlni. Szereljük össze a fékkart, tekerjük be a felújított bowdenállító csavart a fékkonzolba.

 

- Szereljük össze a kormánynyakat (dió, takarólemez, alátét, csavar), a diót zsírozzuk be kissé. A kormányt szereljük vissza a mopedbe és nagyjából rögzítsük azt a szerelés folytatásához.

 

- Ha volt biluxkapcsolónk, akkor a megtisztított PVC védőcsőbe húzzuk be a vezetékeket. Ezt követően felcsavarozhatjuk a kapcsoló újrakrómozott (vagy új) házát. Ez a kapcsoló volt a Romet mopedeken és CZ motorokon, mai napig kapható.

- A jobb oldalon a konzolt szintén felcsavarozzuk, majd a gázhúzó házát is. A helyes távolságokat és pozíciót próbálgatással
keressük meg, a csavarokat ezért csak kissé tekerjük be. Szereljük fel a fékkart, tekerjük be a bowdenállító csavart, szereljük
fel a felújított dekompresszor kart. Ha a bowdenek rendelkezésre állnak, akkor szereljük be azokat a fékkarokba (teljesen betekert bowdenállító csavarokkal), a dekompresszorkarba (legutolsó művelet, hiszen a csavaros bowdenszemmel lehet csak a bowden feszességét beállítani), a gázhúzóba. Zsírozzuk vagy olajozzuk be a gázhúzónál a kormányszarvat, majd szereljük össze a gázhúzót és keressük meg a házának a megfelelő pozíciót. A fékkarok pozícióját a kormányszarvon lévő lyukak és a konzolokon lévő kitüremkedések jól meghatározzák.

- Mindezek után már csak a helyes kormánymagasságot és szöget kell bállítanunk, majd a kormánynyak csavarral az egészet rögzíteni. Egy retro csengővel is kiegészíthetjük a gépet, hiszen a kürt nélküli mopedeken tartozék volt a csengő.

- A 207.100-as modelleken a bowdenházak gyárilag szürkék voltak. Nem csak ez jelenthet gondot, hanem az is, hogy a ma kapható bowdenek hossza a magaskormányos Babettákhoz lettek mérve. Így ha nagyon le voltak rongyolódva a bowdenek nem marad más, készíttetni kell. Ezt nem sokan vállalják be, mivel ennek igen magas az ára.

 

Minden esetre az R&M néha árul szürke bowdenházat 10 m-es kivitelben és szinte bármelyik bowdenkészítő cég ebből le tudja gyártani a megfelelő kialakítású bowdent. Az eredeti bowdeneket éppen ezért tartsuk meg mintának!

Babetta 207.100 gázhúzó
Babetta 207.100 gázhúzó

- A kormány felújításához először ki kell azt szerelnünk a motorból. Tehát szabadítsuk fel a bowdeneket: a fékbowdenek végeiről csavarozzuk le a bowdenszemeket, majd a fékkaroknál lévő bowdenszemről egy kis lapos csavarhúzóval pattintsuk le a biztosító gyűrűket. A fékkarokat húzzuk be, a bowdent nyomjuk kissé belsebb és toljuk ki a bowdenszemeket a fékkarokból. A dekompresszor karból csavarozzuk ki a dekompresszor bowden rögzítő bowdenszemét. A gázhúzónál lévő kormányvég dugó csavarját tekerjük ki a markolaton keresztül, majd szedjük ki a dugót. A markolat lehúzásához szükség lehet a gázbowden porlasztóból való kiszerelésére is.

 

A gázhúzó házán tekerjük kintebb a hernyócsavarokat, majd húzzuk le a házat. Csavarozzuk szét a fékkarokat, ekkor kiszerelhetővé válnak a fékkarok, a dekompresszor kar, dekompresszor kar tartója, a jobb oldali bilincs lehúzható a kormányról. A bal oldali bilincset vagy széthajtjuk annyira, hogy leszedhessük a kormányról (ekkor ez eldobós lesz), vagy a gumi fogantyú leszerelése után húzzuk azt le.


A gumi fogantyút egy hőlégfúvóval megmelegítjük (de nem megégetjük!), egy laposfejű csavarhúzóval alányúlva pedig csavarlazítót, WD40-et juttatnuk alá. Ekkor a fogantyút le lehet húzni a kormányszarvról.

 

Ha van kürt- vagy bilux kapcsoló a mopeden, úgy annak a házát csavarozzuk le, majd a vezetékekekt oldjuk le a kapcsolóról.
Közben fotózzuk is le, hogy milyen színű vezetékek hova csatlakoztak, így sokkal egyszerűbb lesz az összeszerelés.

JAWA Babetta 207.100

A fenti fotón egy 207.100-as modell látható egy gyári felvételen.

A merevvázas kiskerekű (207.008) modellek kormányszarvát alkalmazták változtatás nélkül. Ez hasonlított a 28-as Babetták kormányszarvára, de annál kissé magasabb volt.

 

A bal oldalon található az a gumi markolat, mely a nálunk kapható Babettákon 35 éven keresztül megtalálható volt. A fékkarok és a konzolok már krómozott acél alkatrészként készültek. A jobboldali konzol ad helyet a dekompresszor karnak, mellette látható a gázhúzó markolat. A dekompresszor kar rögzítését egyszerűsíteni próbálták és erre a fékkar csavarját használták fel. Sajnos előállhat az a helyzet, hogy ha nagyon meghúzzuk a csavart, akkor a fékkar fog szorulni, ha viszont csak annyira húzzuk meg, hogy a fékkar szabadon elforduljon, akkor a dekompresszor konzol nem marad a helyén. Ezt hosszas próbálkozással lehet jól beállítani.

 

A kormányrögzítő csavar alatt egy alátét és egy takarólemez található, éppúgy, mint a JAWA Mustangoknál. A kormányszarv adott helyt a kürt-, vagy biluxkapcsolónak, a vezetékek itt már a kormányszarvon kívül futottak, így nem kellett furattal gyengíteni a kormányt a vezeték miatt.

 

A gázbowdent viszont továbbra is a kormányszarvban vezették, ugyanis a gázhúzó csúszkás megoldása megmaradt.


 Babetta 207 kormányszarv jobb oldala

 Babetta 207 kormányszarv bal oldala

 JAWA Babetta 207 kormányszarv bal oldala

 JAWA Babetta 207.500 kormányszarv jobb oldala

 JAWA Babetta 207.500 kormánya

A későbbi (207.300 és 207.500 és alváltozatai) újratervezett első villát és újratervezett kormányt kaptak. A kormányszarvnak többé nem volt a kerékpárokra emlékeztető középső csöve, hanem helyette egy lemez volt ráhegesztve, melyen keresztül 4 db csavar rögzítette azt a villa felső lemezéhez. Többé nem volt magasságállítható a kormány, de cserébe nem is kellett már azzal bajlódni, hogy a kerékre merőlegesen álljon, valamint a berozsdásodó dió sem okozott többé gondot. A kezelőszervek teljes egészében megegyeztek a korábbi változatéval, egyedül a gázhúzó modernizálódott: többé nem csúszkás, hanem kampós megoldással történt a vezérlés. Ez sokkal egyszerűbb, könnyebben szerelhetőbb lett, cserébe viszont a gázhúzó útja jóval rövidebbé vált, valamint a gázbowdent a kormányszarvon kívül lehetett vezetni.

 

- A kormány felújítása során tehát a kezelőszerveket úgy kell leszerelni és felújítani, mint azt fent leírtam. Egyedül a kormányszarv leszerelése különbözik a korábbi változatétól: a 4 db rögzítő csavart kell kitekernünk és már lent is van a kormány. Próbáljuk meg krómtisztító pasztával megújítani a krómozást. Ha nem érünk el sikert, akkor szóba jöhet az újrakrómozás. Ha a kormányszarv geometriája rossz, akkor megpróbálhatjuk visszaegyengetni, de börzén vagy online aukciós oldalon olcsón juthatunk jó állapotú bontott alkatrészhez is.

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, valamint kiskerekű merevvázas mopedek tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

Export Babetták

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása

Export Babetták

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása