Kezdőlap

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

motorjának szerelése

JAWA Babetta 207 mopedek motorjának felújítása, szerelése

Sunday, 21 January 1900

A szét- és összeszerelés a műhelyi kézikönyvben részletesen be van mutatva.

 

- Még a vázból való kiszerelés előtt célszerű a gyertyát meglazítani. Ha nagyon ráhúzta az előző tulaj a gyertyát (amit egyébként nem szabad), akkor kiszerelt blokk esetében elég harcos feladat azt a hengerfejből eltávolítani.

 

- Első lépésként a motorra rakódott szennyeződés nagyját távolítsuk el, csak ezután szereljük le a porlasztót, majd a gyújtásfedelet. Ha a blokkot eleve teljes felújításra ítéltük, akkor a tisztítás maradhat későbbre is. Részleges szétszerelés esetén történő tisztításnál arra kell ügyelni, hogy az oldószer és a koszlé ne folyjon a hengerbe, hajtóműbe, generátorba.

 

- Csavarjuk ki az olajbetöltő csavart, majd az olajleeresztő csavart is és egy edénybe engedjük le a hajtómű olajat. Egy alkalmas drótdarabbal vagy tűvel tisztítsuk meg a betöltő csavaron lévő légzőnyílást. Hülyeségnek tűnhet, de 30 év alatt nagyon el tud tömődni és a blokkban lévő levegő hőtágulása mindenképpen végbemegy, ha itt nem tud kifújni, akkor a blokk tömítésén keresztül fogja azt megtenni, de akkor azt már tönkre is tette...

 

- Általánosságban elmondható, hogy az összes kiszerelt alkatrészt rögtön érdemes megtisztítani a kosztól és az olajtól, majd jól rendszerezetten tároló edényekben érdemes gyűjteni azokat. A tisztítás történhet motorblokk lemosóval, Brigéciollal, de ne sokáig áztassuk benne az alkatrészeket mert hosszú idő elteltével a galvanizált bevonatot tönkre teheti. Szóba jöhet még a nitrohígító is, én leginkább a lakkbenzin-hígítóra esküszöm. Kell még egy erős szálú fogkefe vagy körömkefe és kis erőfeszítéssel gyönyörűvé varázsolható a motor minden alkatrésze.

Alkatrész lista

Szerelést segítő alkatrész-lista, méretek

A 207-es Babetták motorjának szerelését mutatom be itt. A típus alváltozatain belül a motorblokk egységes volt, az itt bemutatott módszerek minden 207-es mopedre alkalmazhatók.

Tovább

 JAWA Babetta 207 motorblokk szétszerelés előtt

 JAWA Babetta 207 motorja szétszerelés előtt

- A motorblokk további tisztítása, oldószerrel való nyakonöntése előtt a gyújtásfedél alatt található generátor állórészt mindenképpen távolítsuk el, mert a tekercsek lakkbevonatát könnyen tönkretehetik az oldószerek. A biztonság kedvéért összejelölhetjük a gyújtásalaplapot a blokkal, de csak akkor érdemes megtenni, ha biztosak vagyunk benne hogy eddig jól volt beállítva az előgyújtás. A gyújtásfedelet tartó rugó egyik végét kiakasztjuk, így a rugó és a fedél eltávolítható.


 JAWA Babetta 207 motor 20W-os generátorral

- A motorblokk további tisztítása, oldószerrel való nyakonöntése előtt a gyújtásfedél alatt található generátor állórészt mindenképpen távolítsuk el, mert a tekercsek lakkbevonatát könnyen tönkretehetik az oldószerek. A biztonság kedvéért összejelölhetjük a gyújtásalaplapot a blokkal, de csak akkor érdemes megtenni, ha biztosak vagyunk benne hogy eddig jól volt beállítva az előgyújtás. A gyújtásfedelet tartó rugó egyik végét kiakasztjuk, így a rugó és a fedél eltávolítható.


 Generátor forgórész leszerelése

- A gyújtás alaplap eltávolítása könnyebb, ha előtte a mágneses forgórészt leszereljük. Ki kell csavarni a hatlapú csavart a főtengely végéből, majd egy 8.8-as minőségű M8-as csavart betekerünk a forgórészbe miközben azt kézzel, pántos olajszűrő leszedő szerszám segítségével, vagy egy kombinált fogóval a bordájánál megfogva rögzítjük. A csavar lelöki a forgórészt a főtengely végéről.


Vigyázat! A főtengely kúpos végében van egy furat, abban egy tájoló stift. Ezt ne hagyjuk el, mert összeszereléskor még szükségünk lesz rá!


 JAWA Babetta 207 generátor kiszakadt menete

A forgórész leszerelésekor történhet baleset: ha 30 éve nem volt leszedve a forgórész, akkor előfordulhat hogy a menet kiszakad a mágnedből. Ilyenkor M10-es menetet fúrunk a forgórészbe és egy M10-es, 8-as minőségű csavar behajtásával teszünk kísérletet. A forgórész melegítése és gumikalapáccsal való kocogtatása segíthet. Mindazonáltal a forgórész leszerelése könnyebb ha az állórész már nincs a helyén, mert ekkor a mágneses erő nem tartja a helyén a forgórészt, tehát a csavarnak csak a főtengely végéről történő leszakításhoz való erőt kell közvetítenie és kisebb az esélye a menet kiszakadásának.

 


 Kiszakadt menetű generátor forgórész leszerelése

- Ha már a blokk ezen oldalán járunk, szereljük szét a kerékpár-átváltót és szedjük le a meghajtó lánckereket. Először az átváltót rögzítő sasszeget kell összehajtani és kihúzni, közben vigyázzunk hogy a rugó ki ne lökje a helyéről a tengelyben lévő átváltó csapot. 3 db 5 mm-es csapágygolyó végzi a lánckerék rögzítését, szereléskor ezeket is fogjuk fel egy edényben, el ne guruljanak.
Egy zégerfogóval leszedjük a biztosító gyűrűt, alátétet és meghajtó lánckereket, a 3 csapágygolyót, valamint kihúzzuk a meghajtó tengelyből az átváltó csapot és a rugót. Ekkor eltávolítható az alátét és a lánckerék is.

 


 Kerékpárátváltó szétszerelve
Tovább

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, kiskerekű merevvázas Babetták tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.