Kezdőlap

A 207-es Babetták legtöbbször Jikov 2909 és 2912 DC porlasztóval voltak felszerelve. Ezt a porlasztót és szerelését mutatom be.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

porlasztójának szerelése

JAWA Babetta 207 mopedek porlasztójának szerelése, felújítása

A JAWA Babetta 207 mopedek porlasztója a gyártás 10 éve alatt gyakorlatilag teljesen megegyezett. Az egyes modellek között csak annyi különbség volt, hogy idővel kicsit szélesítettek a csepptálcán, valamint nem mindig került leeresztő csavar az úszóházra, a 9 mm-es szívótorok átmérőt pedig 12 mm-esre növelték.

Szétszerelés

Tisztítás

Benzinszint beállítása

Porlasztó beállítása

Sunday, 21 January 1900

Tehát a 207-es Babetták a Jikov DC 2909 típusú porlasztóval voltak felszerelve egészen a 207.300-as modellek megjelenésének környékéig. A típusszámban 09 arra utal, hogy a szívótorok belső átmérője 9 mm. A fenti fotót az internetről szereztem, egy eladó porlasztó képe. Jól megfigyelhető rajta a keskeny csepptálca, mely az idő folyamán egyre szélesedett, a 210-es modelleken már az egész porlasztó alját fedte. Látható az igen szűk torok is.

A porlasztó szét- és összeszerelése nem bonyolult feladat:

 

- Fejre állítva csorgassuk ki belőle a benzint, majd csavarozzuk le a szívócsövet, távolítsuk el a tömítést!

 

- Csavarozzuk ki a porlasztó fedelének két csavarját és húzzuk le azt a porlasztóról. Ekkor a gázbowdennel együtt kihúzzuk a súbert, súberrugót és súbertűt is a porlasztóból. Akasszuk ki a gázbowden végét a tűből, húzzuk ki a súberből! Csavarjuk ki a bowdenállító csavart a porlasztófedélből! A fotón nem szerepel a súberrugó!

(A fenti fotóról sajnos lemaradt az úszóháztömítés, a benzináteresztő csavar és a két oldalán lévő fiber tömítés. Viszont a szívatócsap gyári rögzítő gyűrűje látszik: a szívatócsap rugója alatt fekszik. Nagyon fontos, hogy ne zégergyűrűt használjunk ide, hanem vagy a fotón látható alkatrészt vagy egy házilag készített biztosítást, pl. vastag drótot aminek a végét fogóval összesodortuk. Az utángyártott szívatócsapokhoz zégert adnak és le is rázódik mindről, nem ritkán a hengerben köt ki végül.)

 

- Csavarjuk ki a benzináteresztő csavart és szereljük le a benzincsonkkal, tömítésekkel együtt!

 

- Csavarjuk ki az állítócsavarokat!


 Jikov porlasztó szétszerelése

- Csavarozzuk le a csepptálcát, majd az úszóházat is a tömítésével együtt!


 Jikov porlasztó szétszerelése

- Toljuk ki oldalra egy dróttal az úszó tengelyét, szedjük ki az úszót óvatosan (közben ki kell akasztani a tűszelep horgából is), majd csavarjuk ki az alapjárati fúvókát egy lapos csavarhúzóval, a főfúvókát egy lapos csavarhúzóval úgy, hogy közben egy 9-es kulccsal megtámasztjuk a házát, majd tekerjük ki a főfúvóka tartót is. A tűszelepet egy 7-es csőkulccsal tudjuk ki-
szerelni.


 Jikov porlasztó szétszerelése

- Csavarozzuk ki a hidegindító lemezét rögzítő csavart, szereljük azt le a rugóval együtt! Távolítsuk el a szívatócsap zégerét és húzzuk ki a hidegindító csapot a rugójával együtt!

 

Az összeszerelés éppen fordított sorrendben történik majd.

Tisztítás:

 

- A porlasztó házát, fedelét és az úszóházat helyezzük oldószer-fürdőbe! Brigéciolba csak rövid időre, lakkbenzin-hígítóba viszont hosszabb távon is tarthatjuk, hogy leoldódjon a külső és a belső szennyeződés! Az úszót vizsgáljuk meg és ha nem horpadt, törött, lyukas, akkor oldószerrel óvatosan tisztítsuk meg, használjuk fel újból! A tisztításnál vigyázzunk, könnyen behorpad és a forrasztás is elengedheti. Érdemes az eredeti úszót megtartani akkor is, ha nem szép, mivel az utángyártott úszók nem alakhelyesek és szinte lehetetlen velük jól beállítani a benzinszintet.

 

- A fúvókákat, főfúvóka tartót és tűszelepet oldószerrel tisztítsunk meg, majd sűrített levegővel fúvassuk át! Ne használjunk acél drótot, vagy kefét a tisztításukhoz, mert pillanatok alatt tönkretesszük a kalibrált furatokat! A főfúvókatartó nem szokott tönkremenni, de a másik három alkatrész hosszú idő elteltével eltömődhet, lerakódások nehezíthetik a tűszelep működését. Szerencsére kapható, nem túl drága alkatrészek, így ha nem sikerül jól kitisztítanunk őket, akkor új alkatrésszel helyettesíthetjük azokat. A tűszelepet mindenképpen próbáljuk ki visszaszerelés előtt! Belefújunk és betoljuk a tűt. Ekkor teljesen zárnia kell. A porlasztónkhoz 35-ös alapjárati- és alap esetben 63-as főfúvóka tartozik. Új alkatrész vásárlásánál ilyet keressünk! Német mofák 58-as főfúvókával voltak szerelve.

 

- A súbert, súbertűt, rugókat, állító csavarokat, hidegindító alkatrészeit szintén oldószeres tisztítás után vizsgáljuk át! Az állítócsavarok rugójának kivételével az összes alkatrész könnyen beszerezhető, így ne sokat gondolkodjunk, ha valahol sérülést, törést találunk, helyettesítsük új alkatrésszel! Főleg a hidegindító csap szokott korrodálni, valamint a hidegindító lemez, illetve a porlasztó ház fedelébe épített lemez szokott megkopni, a hidegindítást lehetetlenné téve, hiszen ekkor a lemez nem marad lezárt állapotban a gázhúzó alaphelyzeti állapotában.

 

- A porlasztó úszóház és szívótorok tömítését cseréljük újra, ha hibásnak látjuk a tűszelep alatti tömítést, akkor azt is bányásszuk ki óvatosan egy dróttal és tegyünk helyette újat! A benzináteresztő csavaron lévő fiber alátétek a sok szét- és összeszerelés miatt tönkre szoktak menni, jó méretben nagyon nehéz beszerezni. Ha nem sikerült hozzájutnunk, akkor helyettesítsük réz alátéttel, ugyanolyan jól fog tömíteni, mint az eredeti alátét. Természetesen restaurálás esetén ezt kerülni kell, addig kell kutatni, míg nem találunk Vaterán, ebayn vagy egy műszaki-elektronikai boltban megfelelő fiber alátétet.

Szintén fiber alátét volt az úszóház fenekében lévő leeresztő csavar alatt is, ezt is ellenőrizzük! Nem mindegyik porlasztó volt ilyen fenékkel ellátva, idővel szépen lehagyták ezt az alkatrészt.

 

- Ellenőrizzük az állítócsavarok kúpos hegyének állapotát! Ha kopás, sérülés van rajtuk, úgy vásároljunk új alkatrészt és hasonlítsuk össze az eredetivel! Ha úgy látjuk, hogy az utángyártott alkatrész geometriája jól közelíti az eredetit, akkor használjuk fel azokat, ha nem, akkor vadásszunk használt de jó alkatrészekre, illetve gyártassunk magunknak egy esztergályossal! Ekkor természetesen még az alkatrész krómozását is meg kell oldanunk...

Az állító csavarok állapota nagyon fontos a jó benzin-levegő keverékarány és alapjárat beállításához!

 

- Ha mindent rendben megtiszítottunk és beszereztünk, nekiállhatunk a porlasztót összeszerelni a szétszereléssel ellentétes sorrendben. Összeszereléskor figyeljünk arra, hogy a tűszelep kampója be legyen akasztva az úszó karjába, különben könnyen felakadhat!

Benzinszint beállítása:

 

Gyönyörűen hangzana, ha azt mondanám hogy elkészültünk a porlasztóval, de sajnos a Babetták Jikov porlasztójának kellemetlen procedúrája még előttünk van: be kéne állítanunk a helyes benzinszintet. Ehhez először le kell ellenőriznünk, hogy hozzá kell-e egyáltalán nyúlnunk. Ha nem volt benzinleeresztő csavar az úszóház fenekében, akkor vásároljunk börzén vagy a Vaterán ilyen úszóházat. Esetleg egy elfekvőben lévő úszóházba fúrjunk lyukat, menetet, hiszen az öntvényben ott a hely. Egy benzináteresztő csavar, sok tőmítés és egy benzincsonk, valamint benzincső segítségével könnyen készíthetünk ellenőrző szerkezetet a porlasztónkhoz. Arra vigyázzunk, hogy a benzináteresztő csavar ne lógjon be az úszóházba!!

Akkor jó a benzinszint, ha az éppen az úszóház tömítésének magasságáig ér. Nyilván az üzemi állapotba szerelve érdemes ellenőrizni, tehát felszerelt tankkal, benzincsappal és a tervezett helyén, különben a hidrosztatikai nyomás eltérhet a végleges állapottól és hiába küzdünk az állítással, mégsem lesz jó a végeredmény.

 

A benzincsapot megnyitva láthatjuk, hogy először gyorsan, majd egyre lassulva telik meg az úszóház. Ha túl hamar zár le a tűszelep, vagy meg sem nyit az éppannyira nem jó, mintha nem zár le és a benzin túlfolyik. Ezt amúgy is észrevennénk, hiszen a szívótorokból, légzőnyílásból benzin csordogál ekkor. Ha minden jól működik, akkor természetesen elkészültünk. Azért ellenőrizzük többször is, ráadásul ne csak rövid ideig, hanem tartsuk nyitva a csapot akár 5 percig is!

 

A benzinszint beállítására mond pár jó dolgot a Babetta 28 műhelyi kézikönyv.

 

Sajnos akármilyen fejlett műszakilag egy Jikov porlasztó, annál kényesebb a jó beállításra.

 

- Ha túl hamar zár a tűszelep, vagy egyáltalán ki sem nyit, akkor ellenőrizzük, hogy nincs-e eltömődve, beakasztottuk-e az úszó karjába a kampóját, nem szorul-e meg az úszó az úszóházban (ez utángyártott úszóra nagyon jellemző). Ha mindez rendben van, akkor nekieshetünk az úszó karjának hajlításának. Arra ügyeljünk, hogy el ne törjük és be ne horpasszuk az úszót! Az úszónak szimmetrikusnak és függőleges tartályokkal rendelkezőnek kell lennie! Hajtsuk kissé laposabbra az úszó karjait, szereljük össze a porlasztót és ellenőrizzük a szintet. Addig ismételjük a dolgot, míg meg nem találjuk a jó arányt. Érdemes arról is tudnunk, hogy különböző hosszúságú tűszelepet lehetett kapni az évek során és az is okozhat ilyen problémát!

 

- Ha nem zár el a tűszelep, akkor szintén ellenőrizzük le hogy nincs-e szennyeződés a tűszelepben, az úszó szabadon mozoghat-e az úszóházban. Ha mindez rendben, akkor hajlíthatunk az úszó karjain óvatosan, de lehet az úszó karjára forrasztott óncseppel is csökkenteni a zárási magasságon. A próbálgatási procedúra éppúgy ismétlődik, mint fentebb írtam. Jó tudni róla hogy az utángyártott tűszelep hosszabb mint a gyári, valamint az utángyártott úszó geometriája sem egyezik a gyárival. Mindezzel együtt az utángyártott alkatrészekkel is lehet boldogulni, csak éppen nem annyiból áll a történet hogy beszereljük az új alkatrészt és már gurulunk is, hanem egy hosszadalmas türelemjáték veszi kezdetét...

 

Legyünk türelmesek, elég macera ezt végigjátszani, de ha sikerül jól beállítani, akkor éppoly megbízható lesz a Jikov porlasztónk, mint a mai modern porlasztók!

Tovább
Tovább

Szétszerelés

Tisztítás

Benzinszint beállítása

Porlasztó beállítása


 Benzinszint ellenőrzése

 Jikov 2909 DC porlasztó szétszedve
JAWA Babetta 206N gyújtása

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, kiskerekű merevvázas Babetták tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

JAWA Babetta 206N gyújtása

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása