Kezdőlap

A 207-es modell szétszerelését mutatom be ezen az oldalon.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

szétszerelése

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, 206-os mopedek tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

A nálunk forgalmazott JAWA Babetta 207.100, 207.300 és 207.500 típusú mopedek alig különböztek egymástól, így a szétszerelési műveletet együtt tárgyalom. A minimális eltérések a kormánynál, első villánál, láncfeszítőnél, hátsó lengőkarnál voltak.

Nagy sajnálatomra az általam felújított 207.500-as mopedről elég kevés felvételt készítettem, de azt a pár fotót itt közkincsé teszem.

 

- A moped szétszerelését a porlasztó előtti fekete műanyag szívótorok eltávolításával célszerű kezdeni. Ehhez ki kell csavarni a 2 db csavarját, le kell húzni a gyertyapipát a gyertyáról és a gyújtókábelről lecsavarni azt. Ezután meg kell billenteni a műanyag szívótorkot miközben a szivató csapot tövig benyomjuk. Ekkor a műanyag szívócsővel együtt leemelhető.

 

- Második lépésként a műanyag H-talpat és az oldalsó takarólemezeket kell lecsavarozni.

 

- A benzincsap elzárása után lehúzzuk a benzincsövet a benzincsapról. A tankrögzítő csavar eltávolítása után leemeljük a benzintankot, a 207.500-as modell esetén előbb a váz alatti takarólemezt is le kell venni, a korábbi modelleken ez nem szerepelt.

 

- Le kell szerelni a kábelrendezőket, ezután következhet a fék-, gáz- és dekompresszor bowdenek leszerelése. Ezt a csavaros bowdenvégek kicsavarozásával, valamint a fékkaroknál lévő biztosító gyűrű kipattintásával kell végezni (lapos csavarhúzóval). El ne ugorjon, könnyen nyoma vész!

A 207.300-as és 207.500-as típusoknál sokkal egyszerűbb a kormányt leszerelni: 4 db 6-os csavar rögzíti a kormányt az első villához. Ezeket kicsavarva a bowdeneitől megszabadított kormány leemelhető a mopedről. Kürt-, vagy biluxkapcsolóval ellátott modelleknél a kormány kiszerelése előtt szükség lehet még a kapcsoló leszerelésére is: le kell csavarozni a kapcsoló fém házát, majd az alatta lévő bakelit testről le kell oldani a vezetékeket.

 

- Oldjuk fel a nyeregcsövet rögzítő csavart és a nyerget a nyeregcsővel együtt húzzuk ki.

 

- Szereljük le a légszűrő házát a légszűrő betéttel együtt.

 

- Szereljük le az első sárvédőt a pálcáit rögzítő 4 db csavar kiszerelésével. A hátsó sárvédő kiszerelésekor a vázhoz elöl 1 db, felül 2 db csavart kell kitekernünk, valamint le kell csavaroznunk a sárvédőtartó pálcákat.

Közben fotózzunk, jegyezzük meg a vezetékek nyomvonalát!

Sunday, 21 January 1900
JAWA Babetta 207.100

- A kormányt célszerű még az első kerék kiszerelése előtt eltávolítani, mivel a kiskormányos Babetták kormánya még a kerékpárokhoz hasonlóan diós rögzítéssel volt megoldva. A kormányrögzítő csavart ki kell csavarni pár menetnyit, majd gumikalapáccsal vagy keményfa közbetét alkalmazásával ki kell ütni a diót a kormány-nyakból. Ezután szembe állunk a mopeddel, lábunk közé fogjuk az első kereket és a kormányt jobbra-balra csvarva kihúzzuk azt az első villából.

JAWA Babetta 207.500

 JAWA Babetta 207.500 hátsó világításának vezetéke

 JAWA Babetta 207.500 szétszerelés közben

- Egy kombináltfogóval szereljük szét a láncok patentszemeit. A fogó egyik pofája a csap végébe támaszkodjon, a másik a patentszem rögzítő lemezkéjének végébe és nyomjuk össze a fogót. Vegyük le a láncokat.

 

- Szereljük ki az első kereket a keréktengely kihúzása után.

 

- Oldjuk az első lámpa vezetékét, majd szereljük le az első lámpát a tartó konzollal együtt.

 

- Fogjunk neki az első teleszkópok és a villa leszerelésének!

207.100 típus esetén egy lapos csavarhúzó segítségével távolítsuk el a műanyag kupakokat a teleszkóp rugórögzítő csavarjairól. Fogjunk egy csőkulcsot és egy hosszú szárú lapos csavarhúzót. A csőkulcsot toljuk az ellenanyára, dugjuk át rajta a csavarhúzót. A csavarhúzót tartsuk, miközben a csőkulccsal az anyát letekerjük. Szükség lehet a csavarhúzó fejét kicsit keskenyebbre reszelni, mivel nem sűrűn kapni olyan csavarhúzót ami jó lenne ehhez a művelethez. Megoldást hozhat a csőkulcs rövidebbre vágása is, mindenki maga döntse el melyik módszer olcsóbb. Az anyák eltávolítása után a teleszkópszárakat húzzuk ki. A teleszkóprugót rögzítő csavarokra vigyázzunk, ilyet nem kapni már és gyártatni sem egyszerű. Egy ronggyal körbetekerjük a villanyak bordázott anyáját és egy fogó segítségével letekerjük, majd az alatta lévő anyát is tekerjük le (elég méretes anya, én franciakulcsot ajánlok hozzá). A teleszkóp csöveit rögzítő csavarokat egy vastagabb acéllemez segítségével csavarjuk ki és vegyük le a kormányvilla felső tartólemezét. Húzzunk egy zacskót a kormányvillára és a felső kormánycsésze meglazítása után a kormányvillát lefelé húzzuk ki a vázból. A csapágygolyók remélhetőleg a zacskóban kötnek ki.

 

A 207.300 és 207.500 típusoknál jóval egyszerűbb a helyzetünk. Az első villa felső lemezén lévő 2 db csavart próbáljuk meg kitekerni! Ez nem feltétlenül sikerül, előfordulhat hogy a teleszkóprugó tartója elforog, kiforog a rugóból. Sebaj, így vagy úgy, de húzzuk ki a teleszkópszárakat a rugóval együtt! Ezeknél a típusoknál már gumiharmonika védte a teleszkópszárakat, némelyik modellnél a teleszkópcsőhöz bilincs szorította azt. Egy lapos csavarhúzóval oldjuk fel a bilincset és szereljük le a gumiharmonikát is! A kormánynyak csavarról alul tekerjük le az anyát, majd tegyünk egy zacskót a nyak alá és a nyakcsavar kihúzása után az első villát húzzuk előre, le a vázról! Ekkor a csapágygolyók és az alsó kónusz kiesik a helyéről, remélhetőleg a zacskóba. A felső csapágy alkatrészeit is tessékeljük bele!

- Húzzuk le a vezetékeket a tirisztor egységről, csavarozzuk le a vezetékeket a gyújtó transzformátorról és a vázra kötött testeléseket is szabadítsuk fel! Szereljük le a gyújtó trafót és a tirisztoros egységet!

 

- Szereljük le a kipufogót! A henger alján csavarjuk le a két anyát, valamint oldalt a kipufogótartó konzolból csavarjuk ki a két csavart! A korai modelleknél a dob egybe volt hegesztve a könyökkel, az újabb típusoknál egy hollanderrel csatlakoztak egymásba. Ha hollanderes megoldású mopedünk van, akkor a kipufogó leszerelése előtt célszerű lehet a hollandert kitekerni, mert leszerelt állapotban már nehéz jó fogást találnunk rajta. Minden esetre a kipufogó tartó konzolját ne törjük le!

 

- Csavarjuk le a pedál ék anyáit, üssük ki az éket egy kalapáccsal. Szükség lehet némi csavarlazító használatára is. Majd húzzuk ki a pedáltengelyt a vázból. Ne veszítsük el az alátéteit, nem kapható méretűek.

 

- A három blokkrögzítő csavar kicsavarása után emeljük ki a vázból a motorblokkot.

 

- Szereljük le a kerékpárlánc feszítőjét.

 

- Húzzuk ki a hátsó kerék tengelyét és szereljük ki a kereket a kerékaggyal és a féktámasz lemezével együtt. A tengelyen lévő alkatrészek sorrendjét mindenképpen rögzítsük fényképfelvételen!


 JAWA Babetta 207.500 szétszerelésének befejező műveletei

- Egy kampó segítségével akasszuk ki a sztenderrugót, egy zégerfogóval pedig távolítsuk el az állványcsap biztosító gyűrűit és húzzuk ki a csapot. A motorállvány ekkor leszedhetővé válik.

 

- Szereljük le a hátsó rugóstagokat! A korai modelleknél zégergyűrű tartotta a helyén, a későbbieknél pedig zárt anyák. Ezek eltávolítása után a rugóstag oldalra lehúzható, némi csavarlazító megkönnyíti a lehúzást.

 

 

 

 

A Babetta teljes szétszerelésével végeztünk, neki lehet látni az egyes alkatrészek felújításának.

A hátsó lengővilla leszerelését nem véletlenül nem említettem a szétszerelésnél. Lehetőleg kerüljük, hiszen gyárilag összesajtolt szerkezetről van szó. Az összekötő csövet ugyan még lehet kapni, szilenteket is (bár vastagabbak a kelleténél), mégis hanem szakértő sajtolja szét- és össze a szerkezetet, akkor könnyen tönkremegy a váz, vagy a lengővilla. Ha midenképpen ragaszkodunk a meglévő vázhoz, de tönkrementek a szilentek, akkor tegyünk kísérletet a szilent utólagos beszerelésére. Ha a lengővilla sérült, akkor alkalmazzuk a JAWA bulletin-ben leírt módszert! A legjobb megoldásnak mégis az tűnik, ha keresünk egy jó állapotú bontott vázat és arra építjük fel a mopedet. A 207-es típusnál a vázba ritkán ütötték be a vázszámot, csak a nyaktábla cseréjét kell megoldanunk.