Kezdőlap

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

teleszkóp szerelése

JAWA Babetta 207 mopedek teleszkópjának felújítása, szerelése

A 207.008-as (merevvázas kiskerekű) és 207.100-as modellek első villája teljesen megegyezett a korábbi 28-as Babetták alkatrészeivel. Eltérés csak a villaszárak kialakításában volt.

A későbbi modellek (207.300 és 207.500) már korszerűbb első villával lettek felszerelve, ellenben továbbra is csillapítatlan
rugózású volt a felfüggesztés.

 

A lengővilla megjelenésével hátsó rugóstagok alkalmazása is szükségessé vált. A nálunk értékesített 207-es Babettákon burkolt rugóstag kapott helyet.

Sunday, 21 January 1900

- A fenti fotón egy 207.100-as modell látható. Az első villája szerelt jellegű, a villaszárakon gyárilag nem volt se ütközőgumi, se porvédő gumiharmonika. A hátsó rugóstag a nálunk sztenderdnek mondható burkolt kivitelű teleszkóp, melynek színe a sárvédőkével vagy a vázéval egyezett. Sajnos a rugók elöl és hátul is igen gyengék, így igen komfortos az utazás, de csak kis sebességnél és jó útviszonyok között. Nagyobb sebességnél és rossz útminőség esetén mind az első, mind a hátsó rugóstag hajlamos felütni.

 

- Az első teleszkóp szétszerelését a Szétszerelés címszó alatt részletesen leírtam. Az alábbi fotón egy 28-as moped első villája látható szétszerelés közben, ez teljesen megegyezik a 207.100-as modell első villájával.

A 207.100-as modellektől kezdve már nem csak az első, hanem a hátsó kerék is rugózott volt. Ezen teleszkópok szerelését mutatom be itt.

JAWA Babetta 207.100

 JAWA Babetta 28 és 207.100 első teleszkópja

- A későbbi 207-es modellek (207.300 és 207.500) első villája jelentős módosításon esett átt. Megszűnt a villa szerelt jellege, a teleszkópcsövek és a villanyak lemezei össze voltak hegesztve. A vázon lévő csészébe helyezett csapágygolyókra külön kormánykónusz került, a villanyak lemezek ezt ölelték körül és egy egyszerű kormánynyak csavar fogat össze az egészet. A kormányszarv igencsak magas lett, az alján lévő ráhegesztett lemez volt lecsavarozva a villanyak felső lemezéhez. Tehát megszűnt a magassági állítás, cserébe sokkal könnyebb lett a szerelés, valamint nem kellett bajlódni a kormány egyenesbe állításával sem.


 JAWA Babetta 207.500 első teleszkópja

Az új megoldásnak előnye lett az is, hogy a teleszkóp rugóit rögzítő csavarok sokkal könnyebben hozzáférhetők lettek, hiszen egyáltalán nincsenek elrejtve, kupakkal lezárva egy mélyedésben. Ezáltal az esővíz sem állhat meg a csavarok mellett, így sem a rögzítő csavar, sem a villaszár nem fog rozsdásodásnak indulni. A felső összekötő lemezre alulról egy hatlapú fészek van hegesztve, a rugórögzítők ebbe ülnek, ez akadályozza meg az elfordulásukat. Tehát a rugórögzítő csavarját úgy tekerjük ki, hogy a teleszkópszárat benyomva tartjuk. Különben kicsúszhat a fészekből a rugórögzítő elem és elforoghat.

 

Visszaszereléskor ugyanerre kell figyelni, addig kell forgatni a villaszárat, amíg a rugórögzítő elem a fészekbe nem csúszik.

Egyedül a felső teleszkóppersely kiszerelése lett nagyon nehézkes. Csak úgy tudom elképzelni, hogy felülről, a 6 mm-es lyukon átdugott pálca segítségével kikocogtatjuk. Szerencsére a felső perselyt nagyon ritkán kell cserélni.

 

Az új első teleszkóp megoldás sajnos nem sikerült nagyon erősre, a felső lemez és a teleszkópcsövek hegesztése kritikán aluli. Sokszor csak a csövek fele van körbevarrva. Ha tehetjük hegesszük át figyelmesen.


 JAWA Babetta 207.500 első teleszkópja szétnyitva

Először a 207.008-as (merevvázas kiskerekű) és a 207.100-as modell első teleszkópjának szerelését mutatom be. A lenti fotón a teljesen szétszerelt teleszkóp látható, egyedül a csapágygolyók nincsenek a képen.

- A szétszerelt alkatrészeket nézzük át tüzetesen. Az első teleszkópok egyik legfontosabb eleme a kormánynyak-csapágy. A fenti felvételen is látható, hogy az alsó csapágy gyűrűje a kormány nyak csövének aljára van húzva. Ezt nekem nem sikerült innen leszerelnem, így a további felújítást attól tettem függővé, hogy használható állapotú-e ez az alkatrész. Szerencsére nem volt rozsdás, nem volt felmarva és a csapágygolyók sem hagytak nyomot rajta, így tisztítás után maradt a helyén. Egyéb esetben addig vadásszunk bontott alkatrészre börzéken, aukciókon, míg nem találunk használható első villát. Ezt az alkatrészt ugyanis kapni sehol sem lehet, a felújítása pedig nagyon körülményes.

 

A kormánynyak csapágy felső gyűrűjét, anyákat egy újrakrómozás ismét helyrehozhatja. Természetesen csak akkor, ha a korrózió nincs előrehaladott állapotban. Ezek az alkatrészek is csak bontott állapotban lelhetők fel.

 

- A rugók általában nem szoktak tönkre menni, de törés esetén vásároljunk újat. A teleszkópszárakat fúróba fogott réz drótkorong segítségével tisztítsuk meg a szennyeződésektől. Ha a korrózió már egyenetlenné tette a villaszárak felületét, szintén keressünk jobb állapotú bontott alkatrészt, éppúgy, mint elgörbült villaszárak esetén. Újrakrómozást nem nagyon ajánlok, mivel a mai krómozó műhelyek már nem akalmazhatnak rezes technológiát. Egy nagy igénybevételnek kitett alkatrészen ne kísérletezzünk, hagyjuk meg az eredeti bevonatot.

 

Általában a műanyag perselyek kopottak, így cserére szorulnak. Szerencsére a legtöbb Babettával is foglalkozó kereskedés árul 207-es és 210-es mopedhez való perem nélküli műanyag perselyt. Válasszuk közülük azt, ami nem lötyög a villaszáron (az nem baj, ha bele sem megy). Az alsó persely helyzete egyértelmű, de a felső persely helyzetét még kiszerelés előtt mérjük meg. Ez nem túl bonyolult feladat szerelt első villánál, hiszen a teleszkópcsövek tetején lévő csavarokat már eltávolítottuk, így felülről hozzáférünk.


Miután feljegyeztük a mélység értékét, kiszerelhetjük a perselyeket. Ehhez meg kell melegíteni az alkatrészeket, majd az alsó perselyt pl. egy csapágykihúzó szerszámmal vagy kampóval kihúzzuk. A felső perselyt szintén melegítés után egy csővel, kalapáccsal távozásra bírhatjuk. Az új perselyeket dörzsárral kibővítjük olyan méretűre, hogy a villaszárak belecsusszanjanak, majd először a felső perselyt toljuk a helyére melegítés után egy csővel. A villaszárat belepróbálva azt fogjuk tapasztalni, hogy szorul, mivel a persely a beszerelés során zömül. A dörzsárral addig bővítjük az új perselyt, míg a villaszár nem jár benne könnyedén, de még ne is kotyogjon! Ezután a helyére nyomjuk az alsó perselyt is és ezt is felbővítjük a kívánt méretre.

 

A 207.100-as modell első teleszkópjának alsó perselye megegyezett a felsővel, tehát nem volt peremes!

Mindezek után kerülhet sor az első villa és villafedél felcsiszolására (homokfúvására), alapozására, újrafestésére. Homokfúvás esetén a teleszkóp csövek végét, a meneteket, a csapágyat ragasztószalaggal védjük meg. A festés esetén is jól jön hasonló védelem.

Tovább
Tovább
Export Babetták

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, kiskerekű merevvázas Babetták tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.


 JAWA Babetta 207.008 és 207.100 első teleszkópja
Export Babetták

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása