Kezdőlap

A Babetta 207 típusú mopedek vázának szerelését mutatom be itt. Kitérek a különböző altípusok közti eltérésekre is.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 207

váz szétszerelése

1975 és 1983 között a 207-es típusjelű Babetták gördültek le a PS gyártósorairól. A gyártás 8 éve alatt folyamatosan a 28-as, 206-os mopedek tervezési hiányosságait próbálták orvosolni, illetve azokat amiket a 207-es modell bevezetésekor követtek el.

 

Ennek következtében a legutolsó típuscsalád (a 207.500) már egy egészen kiforrott típus lett. De sajnos ezt az alapot felhasználva már nem tudtak továbblépni, így '83-ban leváltották a típust.

 

Hazánkban főleg 3 altípusa létezett a 207-esnek: a 100-300-500. Ezek eltéréseit is ismertetem az egyes szerelési metódusoknál.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

JAWA Babetta 207 mopedek vázának és sárvédőinek felújítása, szerelése

Szétszerelés:

 

- A felújításhoz minden egyes alkatrészt el kell távolítanunk a vázról. A moped teljes szétszerelését itt mutatom be.

 

- Minden később még felhasználható alkatrészt őrizzünk meg. Addig ne is dobjunk el semmit amíg a motor felújítása teljesen be nem fejeződik.

 

- Ez különösen vonatkozik a kötőelemekre és a védőcsövekre! Félgömbfejű csavart ma már nem gyártanak, így érdemes a még használhatóakat újra krómoztatni. A látványon rengeteget emel végül ha eredeti félgömbfejű csavarokkal van összeszerelvea moped. A PVC (Mipolán) csöveket még gyártják, de csak fekete színben. Így ha ragaszkodunk az eredeti megjelenéshez, akkor a gyári szürke védőcsöveket ne dobjuk el.

 

 

 

 

A váz felújításakor döntő hogy milyen állapotú az alkatrész fényezése.

 

- Néha bele lehet futni olyan 207-es mopedbe, melyek gyári fényezése szinte makulátlan.
Elméletileg ezeket nem is szabad bolygatni. Azt azonban jó tudni hogy 30 év alatt a kívülről tökéletesnek tűnő festés alatt is megindul a rozsdásodás. Ezzel legyünk tisztában, de amíg nem látjuk jelét a korróziónak, ne távolítsuk el a gyári fényezést. A fényezésről az olajsarat, sarat távolítsuk el vízzel, némi oldószerrel. Az oldószerrel bánjunk óvatosan, fel ne marja a festéket!

 

- Legtöbbször kissé kopott, kissé rozsdás a váz. Ilyenkor sokan csak a meglévő fényezés felcsiszolása után átfestik az alkatrészeket. Sajnos a fent említett rejtett korrózió ilyenkor megmarad és tovább terjed. Ha nem mindennapi használatra szánt hanem megmentésre ítélt példányról van szó, akkor én a teljes újrafestést javaslom. Ha meg munkagép, akkor akár maradhat is rozsdás-kopott. Úgyis mindenkiben ez a Babetta-kép él kis hazánkban. Az utólagosan készített fényezés pedig ugyan szebb mint a gyári, de soha nem lesz ugyanolyan tartós.

 

- Belefuthatunk nagyon rozsdált, kopott vagy szakszerűtlenül festett mopedekbe is (mint amilyen az enyém is volt). Ekkor irány egy homokfúvató műhely, aztán egy fényező műhely.

A fenti fotót azért mutatom be, hogy legyen egy referenciánk a gyári, sértetlen alakú alsó váznyúlványról. Ugyanis rengeteg Babettás állványon biciklizve indítja a mopedet, hosszú távon ezzel tönkretéve ezt a feltámasztási pontot. Az eredeti állapot visszaállításához jól jöhet ez a felvétel.

- A váz újrafényezése előtt tisztítsuk meg a szennyeződésektől oldószerrel (pl. lakkbenzin hígítóval) a vázat, vizsgáljuk végig a váz minden részét, hogy ép-e. Ugyanis célszerű minden javítást a fényezés előtt elvégezni. Ha esetleg alakítani kell a vázon akkor keressünk egy karosszérialakatos ismerőst és bízzuk meg a feladattal. A vázon minden varratnak védőgázas hegesztőautomatával kell készülnie, felejtsük el a barkácstrafót!

 

- A benzintank belsejét még festés előtt célszerű kitisztítani. Erre sokan a mechanikus tisztításnak azt a válfaját ajánlják, mely abból áll, hogy némi fémalkatrészt (csavaranyát) és apró szemű kavicsot (lehetőleg homokmentest) helyeznek a tankba és addig rázzák, míg ínhüvelygyulladást nem kapnak. Én kipróbáltam és nem értem el vele azt a hatást, amit szerettem volna. Én a festékmaradványt Szuper Kromofággal távolítottam el, a rozsdát RO-55 rozsdamaróval alakítottam át. Majd jött némi rázogatás, utána pedig hosszú szárú acélsörtés tisztítópálcával vettem kezelésbe a tank belsejét. Babra munka, de szerintem hatásosabb. Lehet a belső rozsdátlanítást citromsavval végezni, talán ez a legolcsóbb megoldás.

 

- Ha a kormánycsészék kopottak, akkor most üssük ki őket a vázból egy acélrúd és kalapács segítségével némi melegítés mellett, majd üssünk újat a helyükre (vagy sajtoljunk ha van hozzá kézi présünk).

 

- Mielőtt elvisszük a vázat a homokfúvatóhoz tekerjük be szigetelőszalaggal (ha lehet szövetbetétessel, pl. Pattex Power) a vázra hegesztett csavarok menetes végét, dugaszoljuk be a vázon lévő levegőnyílásokat. A csavarok helyét se hagyjuk szabadon, mindenhová tekerjünk be hatlapú csavart, de ne ütközésig, így a menet ép marad, de mindenhova odafér a homoksugár. Végül a váz nyaktábláját vagy szereljük le (a szegecsek lefúrásával) vagy védjük meg ragasztószalaggal. A pedáltengely perselyét szintén védjük meg a homoktól. A benzintank betöltő nyílását és a benzincsap felőli menetet is védjük, a tankból a beékelődött homokot nagyon körülményes eltávolítani.

 

- Homokfúvatás után távolítsuk el az összes csavart és ragasztószalagot, majd 150-es csiszolópapírral kézzel mindenhol távolítsuk el a vázba tapadt homokszemcséket. Ha a benzintank lyukas volt vagy a homokfúvás után az lett, akkor hegesztéssel, forrasztással foltozzuk azt be még festés előtt.

 

- Mehetünk a fényezőhöz, aki némi csiszolás után wash primerrel, fillerrel majd kétkomponensű festékkel fújja le az alkatrészeket. Mindenképpen tisztázzuk előre hogy melyik alkatrész milyen színű is legyen. Takarjuk le a váz nyaktábláját festőszalaggal, valamint a kormánycsészéket és a pedál perselyét is. Ha lehet a meneteket most is védjük anyákkal és csavarokkal, de most se tekerjük be ütközésig őket.

 

- A benzintank belsejének kifestését nem javaslom. Egykomponensű festékkel rövid távon sem érünk el hatást, kétkompnensű festék pedi évek alatt, de leválik, leoldódik, akkor is ha rá van írva hogy benzin- és olajálló. Ha végképp el szeretnénk kerülni, hogy a tankban lévő rozsda eltömítse a szűrőt vagy a fúvókákat, akkor ajánlom a hazánkban is kapható POR-15 műgyantát, vagy a tengerentúlon használatos KREEM műgyantát. Ezek pont erre a célra készültek, viszont az áruk igencsak húzós.

 

Itt elnézést kérek azoktól akik festési tanácsokat vártak volna. A festéshez éppúgy nem értek mint a hegesztéshez
és a hengerfúráshoz. Ezeket én mindig szakemberre bízom.

A 207.100 és 207.300 modellek a korábbi Babettákéhoz hasonló műanyag tanksapkával rendelkeztek. Ezek egy fekete aljból
és egy piros kupakból álltak. Ha esetleg eltömődött a lélegző nyílás, akkor a piros kupakot kipattintva a tanksapka
belseje oldószerrel könnyedén tisztítható.

A 207.500-as modelltől kezdve a Babetták bajonettzáras krómozott tanksapkát kaptak. Fontos, hogy jó legyen a tank-
sapka alatti gumi tömítés, különben a benzin könnyen a tankot áztatja rázósabb úton vagy egy nagyobb fékezés után.
De ennek a tanksapkának könnyen előfordult a légzőnyílás eltömődése.

Szétszerelés

Sárvédők

Krómozás

Tartozékok

Váz felújítása

Benzintank

Befejező munkák

Elkészült moped

Tovább
Sunday, 21 January 1900
Tovább
JAWA Babetta 207 moped szétszerelése
JAWA Babetta 207 váznyúlvány

 JAWA Babetta 207.500 tanksapka szétszerelve

A légzőnyílás az alsó elem és a felső krómozott fedő egyik füle között van kialakítva, itt kicsit nagyobb a hézag. A szétszerelést is itt érdemes megejteni egy kis méretű lapos csavarhúzóval. A tanksapka belsejét oldaószerrel tisztítsuk meg, majd szereljük össze. A légzőnyílásba fújva ellenőrizzük le a helyes működést. Ha ugyanis légmentesen zár a tanksapka, akkor a benzintankban kialakuló vákuum megakadályozza a benzin kifolyását, így a motor leáll. Teli tank esetén ez hamarabb megtörténik, üres tank esetén jóval később, de ugyanúgy előfordul. Ha a tanksapkát leszedjük és szisszenés hallunk, akkor bizony a tanksapka a hiba okozója!