Szétszerelés:

 

Érdemes olyan mopedet vásárolni melynek a lehető legtöbb alkatrésze megvan, lehetőleg gyári és a fényezés-krómozás minél jobb állapotú.


Én egy majdnem hiánytalan, de ecsettel gazdagon átfestett 28-as Babettát vettem, így az újrafestés nem volt kétséges. Ehhez az egész motort csavarjaira kellett bontani. A szétszerelés során két nagyon fontos dolgot kell tennünk: sűrűn kell fényképeznünk a szerelés minden fázisában, így az összeszerelés során nem tévedhetünk nagyot, valamint semelyik alkatrészt se erőltessünk és törjük el!

Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

szerelése

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as (merevvázas kiskerekű) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

JAWA Babetta 28 szétszerelése
JAWA Babetta 28 váz szerelése

Váz felújítása, szerelése:

 

A szétszerelést követően a váz megtisztítása, felújítása következik. A fényezés állapotától függően kell a feladathoz közelednünk. Jó fényezés esetén csak tisztításról beszélhetünk, karcos és kopott fényezés esetén újrafestés történik.

A benzintank felújítása örök probléma, erre is bemutatok pár megoldást.

JAWA Babetta 28 motor szerelése

Motor és motorblokk felújítása:

 

A legtöbb Babettának ez a legelhanyagoltabb része, köszönhetően a 'Babettába jó lesz az is' kezdetű mondatoknak... Itt a motorblokk szét- és összeszerelését, valamint teljes felújítását mutatom be lépésről lépésre.

JAWA Babetta 28 porlasztójának szerelése

Porlasztó szerelése:

 

A motor felújítása után a hozzá csatlakozó porlasztó és a benzincsap felújítása következhet.

A 28-as és a merevvázas kiskerekű Babetták Jikov 2909 DC típusú porlasztóval kerültek forgalomba. Ezek szét- és összeszerelését, valamint felújítását szeretném itt bemutatni.

JAWA Babetta 28 gyújtásának szerelése

Gyújtó berendezés és generátor szerelése:

 

Miután a motor és porlasztó felújításra került, kezelésbe vehetjük a motor gyújtóberendezését és generátorát is, még a motornak a vázba való visszaszerelése előtt.

JAWA Babetta 28 kerekeinek szerelése

Első- és hátsókerék szerelése:

 

Egy 30 évesnél idősebb moped esetén szinte biztos, hogy a kerekeket nem elég krómtisztító pasztával lekezelni ahhoz hogy ismét a régi fényében ragyoghassanak. Ezt a műveletet mutatom be a 28-as Babetta 19"-os kerekein.

A merevvázas kiskerekű Babetták 16"-os kerekeinek felújítása hasonlóan történhet, de sokkal gazdaságosabb teljesen új kereket venni hozzá, mivel ezt még könnyű beszerezni.

JAWA Babetta 28 teleszkópjának szerelése

Teleszkópok szerelése és felújítása:

 

A 28-as, a merevvázas kiskerekű és a 207.100-as mopedek első teleszkópjai gyakorlatilag megegyeztek. (Ebből kivételt képeznek az amerikai modellek, melyek a JAWA Mustang lámpatest alkalmazása miatt lámpatartó konzolokkal is fel voltak szerelve, de ez a szerelési metódust nem befolyásolja).

A 28-as és merevvázas kiskerekű Babettákon nem volt hátsó lengővilla, így hátsó teleszkóp (rugóstag) sem.

JAWA Babetta 28 kormányának szerelése

Kormány és kezelőszervek szerelése, felújítása:

 

A 28-as és a merevvázas kiskerekű típus kormányszarva csak magasságában tért el, a kezelőszervek teljes mértékben megegyeztek. Ezek szét- és összeszerelését, felújítását mutatom be pár felvételen.


 JAWA Babetta 28 kilométeróra szerelése

Mérföld-óra szerelése, felújítása:

 

A mi kontinensünkön nem forgalmaztak kilométerórával felszerelt 28-as Babettát. Legalábbis az én információim szerint, ha valakinek van felvétele ilyenről, az kérem juttassa el nekem!

Az Egyesült Államokban és Németországban viszont léteztek merevvázas kiskerekű Babetták sebességmérővel gyárilag ellátva, ezekről ejtek itt pár szót.

JAWA Babetta 28 benzincsap szerelése

Benzincsap szerelése, felújítása:

 

A 28-as Babetták Jikov benzincsappal voltak felszerelve, de valamiért úgy döntöttek a tervezők, hogy nem kap rajta helyet kezelő kar. Ehelyett egyenes horony van a benzincsapon, melyet így egy csavarhúzóval vagy kisebb pénzérmével, alátéttel lehet működtetni.

A merevvázas kiskerekű Babettáknál már orvosolták ezt a hibát, itt már a későbbi 207-eseken is alkalmazott bezincsapot találhatjuk meg.

JAWA Babetta 28 kipufogó szerelése

Kipufogó szerelése, felújítása:

 

A 28-as Babetták kipufogó könyöke formára megegyezett a merevvázas kiskerekű modell könyökével, ellenben a dob és kipufogóvég különbözhetett egymástól.

Sajnos mára szinte egy példány kipufogója sem menthető meg újrakrómozás nélkül, de szerencsére erre is van megoldás.

JAWA Babetta 28 ülés szerelése

Ülés szerelése, felújítása:

 

A 28-as és merevvázas kiskerekű Babetták nyerge szinte teljesen megegyezett, de sajnos a keménygumi borítás házilagosan javíthatatlan. Felújítás esetén érdemes veterán börzén keríteni egy jó állapotú ülést és a borítás alatti elemeket újjávarázsolni, a borítást pedig megtisztítani.

JAWA Babetta 28 elektromos berendezéseinek szerelése

Elektromos berendezések szerelése, felújítása:

 

Sajnos az öreg motorkerékpárok elektromos berendezései elég rossz állapotban szoktak lenni. Ezek felújításában szeretnék némi segítséget nyújtani.

JAWA Babetta 28 összeszerelése

Összeszerelés:

 

Végül a rendbehozott alkatrészekből egy működőképes mopedet alkotunk. Itt az összeszerelést mutatom be a megfelelő sorrend megválasztásától kezdve a motorlánc szereléséig.

A 28-as típust 1970-74 között gyártották, így a kezünk közé kerülő moped valószínűleg nagyon elhasznált, a teljes felújításra megérett darab. A szerelési leírást a teljes szétszerelés, majd javítás és összeszerelés gondolatmenetét követve készítettem el.

 

Ez volt az első Babetta, a gyártó előtte nem készített hasonló modellt, így néhol kicsit nehézkes a szerelés. Szerencsére folyamatosan dolgoztak a hibák kiköszörülésén, 20 év gyártás után már sikerült igen könnyen javítható és szerelhető mopedet készíteni.

 

De most lássuk a 28-as (nagykerekű) Babettát az alábbi felújítási lépésekben!

 

Példaként a saját 28-as Babettám restaurálását hozom, viszont mindenütt felhívom a figyelmet arra, ha a típuson belül eltérés tapasztalható vagy éppen a merevvázas kiskerekű modellnél jelentkező különbségekre.

 

Mivel veterán motorról van szó, így a tuningolást és átalakítást itt elvből nem taglalom.

Sunday, 21 January 1900