Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

benzincsap szerelése

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as (merevvázas kiskerekű) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

JAWA Babetta 28 és merevvázas kiskerekű Babetta mopedek benzincsapjának felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 28 és a merevvázas kiskerekű Babetta mopedek benzincsapjai egyformák voltak, ezt mutatom be itt. Rengeteg merevvázas kiskerekű modellnél a későbbi 207-es modell benzincsapját lehet megtalálni. Nem tudom hogy a modellváltás előtt már újított a gyártó, vagy a felhasználók cserélték le a jobban használható alkatrészre. Akárhogy is, de ez a fura kialakítású csap nehezíti az ember életét.


 Hogy ne kelljen keresgélni alátétet: belehegesztették inkább
Sunday, 21 January 1900

- A 28-as Babetták benzincsapjához foghatót még nem láttam korábban. Maga a benzincsap négy állású: van egy nyitott, egy tartalék és két zárt állása. Ez rendben is van, gyakorlatilag az összes régi Babetta benzincsap így működik. Ellenben a benzincsap működtetése katasztrofális: egy alátéttel vagy csavarhúzóval kellett tekergetni, mivel nem kar volt kiképezve rajta, hanem egy horony. Ez valószínűleg immobilizer szerepet kívánt betölteni, de elég hamar rájöttek, hogy ez egy halva született ötlet. A moped használója minden elinduláskor és megálláskor szüttyög egy szerszámmal, míg minden épkézláb tolvajnál van csavarhúzó, tehát lopás ellen ez a megoldás semmit sem ér. Minden esetre a 28-as Babetták gyárilag ezzel a megoldással készültek.

A fenti fotón látható, hogy ötletes emberek alátétet hegesztettek a benzincsap hornyába, így már használhatóvá téve azt. Mások inkább a 207-es Babetták benzincsap-karját szerelték be. Én azon ritka szerencsés emberek közé tartozom, aki tudott venni 30 éve be nem szerelt komplett 28-as benzincsapot a Vaterán. Így megmenekültem attól a feladattól, hogy a behegesztett alátétet ki kelljen bányásznom.

- A benzincsap kiszereléséhez húzzuk le a benzincsövet a csapról, szereljük le a tankot a mopedről és engedjük ki az összes benzint egy edénybe. Egy franciakulcs segítségével a benzincsap hollanderét letekerjük és már ki is tudjuk húzni a benzincsapot a tankból.

 

- 30 éves mopedeknél elég siralmas látvány fogadhat minket, főleg ha évekig nem volt használva és állt a keverék a tankban. Ilyenkor a csap szívócsövén lévő fém szűrőbe bekövül az olaj és a benzinből kiváló adalékok. A tisztításhoz-felújításhoz érdemes darabjaira szedni a benzincsapot. Húzzuk le a szűrőt a csapról. Egy villáskulccsal tekerjük le az anyát a benzincsap karjáról, majd húzzuk azt ki a csapból. Az anya és a kar között egy rugót is kell találnunk, a kar tányérja alatt pedig egy gumitömítést. A benzincsap test még két részből állt, így a hollandert a csap felé tolva egy villáskulccsal kell széttekernünk. Az itt lévő fiber alátétre vigyázzunk, mert ebben a méretben nem kapható. A hollander alatti tömítést árulják, ha rossz állapotú, cseréljük újra.

Minden alkatrészt áztassunk be Brigéciolba, de most sem túl sokáig, nehogy a korrózióvédelmet tönkretegyük. A szűrő ázhat sokáig, annak nem fog megártani. Eztán minden alkatrészt nitrohígítóval vagy lakkbenzin hígítóval és egy kefével tisztítsunk meg a szennyeződésektől, valamint egy drót segítségével tisztítsuk ki a benzincsap járatait. Átjárhatóvá kell tennünk a szívócsövön keresztül is és mellette, a tartalék furatán keresztül is. A tömítést egy kis csavarhúzóval ki tudjuk szedni, cseréljük újra. Sajnos a tömítést néhol olyan gumiból készítik, mely a benzinnek nem áll ellen. Ha ilyennel találkoznánk, akkor keressünk tovább. Sajnos szemre nem lehet a jót megkülönböztetni a rossztól.


 Babetta 28 benzincsap szétszerelve

A felvételen a gumi tömítés már a benzincsapban látható.

 

- Miután mindent megtisztítottunk és sűrített levegővel kifúvattuk a benzincsap járatait, valamint meggyőződtünk arról, hogy jól átjárható, a szétszereléssel ellentétes sorrendben kell összeszerelnünk a csapot. A benzincsap két felét jól húzzuk egymásra, már beszerelt állapotban nem fogjuk tudni szorosabbra húzni a hollander miatt és elég kellemetlen a folyamatosan szivárgó benzin.

A hollandert is jól húzzuk meg a tankon, ügyelve arra, hogy a csap vezérlő karja jó irányba álljon!