Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

elektromos berendezéseinek szerelése

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as (merevvázas kiskerekű) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

JAWA Babetta 28 és merevvázas kiskerekű Babetták elektromos berendezéseinek felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 28 és a merevvázas kiskerekű Babetták elektromos berendezései teljes egészében megegyeztek, legalábbis az európai modelleken. A tengeren túli és német merevvázas kiskerekű Babetták elektromos berendezéseit is bemutatom, bár ezek a modellek már ott sem nagyon találhatók meg, így valószínűleg soha nem fogunk vele találkozni. A generátorral a gyújtás kapcsán foglalkozom.

JAWA Babetta 28 újravezetékelése
Sunday, 21 January 1900

- A 28-as és a merevvázas kiskerekű Babetták elektromos berendezései nem voltak túlbonyolítva. Az elektromos kapcsolási rajzokat a Dokumentációk menüpontban lehet megtekinteni. Az európai modelleken a '70-es években igencsak modernnek számító szögletes fényszórók és hátsó lámpák kaptak helyet, melyek a 210-es modell megjelenéséig meghatározták a Babetták megjelenését.

 

A legegyszerűbb kialakítás egy első és egy hátsó lámpából állt, a világítás kapcsolója a fényszórótest aljába volt építve. Létezett bilux- (váltó-) kapcsolóval ellátott fényszóró is és kürt is a jobban felszerelt mopedeken. Az egész Babetta-koncepció az egyszerűségre épült, így nem kell csodálkozni azon, hogy nincs egyenirányítás és feszültségstabilizálás. A fogyasztók és a generátor egyensúlya állítja be a 6V körüli feszültséget. A váltóáramról a világítás áramköréről üzemeltetett kürt elég vicces, nem igazán működőképes megoldás.

- Az első fényszóró szétszerelése nem okozhat gondot. A fényszóró vezetékeit leoldjuk, a konzolról lecsavarozzuk a lámpatestet. A bura elején lévő két csavart kitekerjük, leemeljük a burát. Amint kicsavarjuk a hatlapú csavarokat a foncsorról, levehető az is. A kapcsoló két csavarral van rögzítve a lámpa házához, a vezetékek pedig csavaros rögzítéssel a kapcsolóhoz. Csavarozzuk ki őket, bújtassuk át a vezetéket a gumigyűrűn és kiemelhetjük az egészet a lámpatestből. Vegyük le a kilométeróra takaró műanyag lapot óvatosan (esetleg kissé melegítve), vegyük ki az átvezető gumigyűrűt. Ezekre vigyázzunk, mert nem kapható alkatrészek. (Az itt látható lámpa fényváltó kapcsoló nélküli modellen volt, ezért van csak egy érintkező és egy vezeték az izzó alatt.)

 

- Hozzáláthatunk a lámpatest felújításának. A házról festékmaróval távolítsuk el a festéket, majd csiszoljuk fémtisztára drótkoronggal, csiszolópapírral. Oldószerrel zsírtalanítsuk, egy vagy két réteg korróziógátló alapozóval fújjuk le. Minden festést szobahőmérsékleten végezzünk, különben nem lesz szép a végeredmény. A 28-asok lámpateste többnyire selyemfényű fekete vagy szürke volt, így ebből a két színből válasszunk lehetőleg a fedőréteg esetén. Fújjuk színre a lámpatestet és foglalkozzunk a belsejével.

 

- Hibás (rozsdás) foncsor kijavítása házilag nem végezhető el tökéletesen. Nem ajánlom sem krómfesték használatát, sem alufólia beragasztgatását sem. Az országban szerencsére található pár foncsor felújítással foglalkozó cég ahol viszonylag olcsón újjávarázsolják a régi alkatrészt. Nekünk csak annyi a dolgunk hogy az izzó foglalatát óvatosan le kell bontani a reflektorról, majd felújítás után visszaépíteni. Sajnos a felújításkor a reflektoron lévő 4 kis lyuk sikeresen eltömődik, itt nagyon óvatosan kell a bővítést végezni különben hiába történt a felújítás. Az új foncsor tükrös felületét soha ne érintsük meg! Én náluk javíttattam a foncsort.

 

- A kapcsolót még kapni, ha esetleg rossz lenne. A vezetékeket pedig illik újra cserélni, ha már szétszedtük a lámpát, 30 év alatt ugyanis nagyon el tud korrodálni a vezeték. Forrasszuk le a vezetéket a foglalatról (jegyezzük meg melyik szín hová csatlakozott), majd forrasszuk fel az új vezetéket. Vezetéket villamossági szaküzletben érdemes keresni. A mopedhez tartozó kapcsolási rajznak megfelelő színű 1,5 mm2-es MKH vezetéket vásároljunk.

 

- Ha a kilométeróra fedlapját, illetve az átvezető gumigyűrűt az évek során valaki lefestette volna, úgy Kromofággal távolítsuk el a festéket, hogy eredeti színükben tűnjenek fel az alkatrészek a motoron. A vezetéken lévő szürke PVC védőcső beszerzését sem sikerült még megoldanom, én bontott alkatrészeket használtam fel a felújítás során. Régen Mipolán névvel illették ezeket a csöveket, ma is gyártanak hasonlót. Autóvillamossági boltban sokféle méretben kaphatunk feketét, de szürke színben gyártatnunk kellene és kifejezetten nagy mennyiség miatt indítják csak be a gyártó gépet.

Ha már kilométeróra: a 28-as modelleken sosem láttam, viszont a gyártó már gondolt rá, hiszen a lámpatestben már kihagyták a helyet, valamint az első kerékagy is megkapta a meghajtószerkezetet működtető 3 karmot.


A 206-os modellek viszont Amerikában csak mérföldórával jöttek ki, nálunk is valószínűleg kapható volt pár kilométerórás példány. A kilométeróra a takaró műanyag lemez helyére kerül, alatta egy gumigyűrűvel. A lámpatest úgy van kialakítva, hogy a fenekén lévő lyukon átér a spirált fogadó nyúlvány, és az ide kerülő anya biztosítja az órát elmozdulás ellen. A kilométeróra megvilágítása egy kis ablakon keresztül, a fényszóró maradékfényével történt. Lásd a kilométeróráknál!

 

- Ha az első lámpa burája törött, sárgult, akkor utángyártott alkatrésszel megkísérelhetjük a pótlást. Nekem csak válogatás után sikerült jó geometriájú burát találnom, viszont az utángyártott alkatrészből hiányzik a takarólemez. Ezt az eredeti búrából mindenképpen mentsük ki, majd az új búrába helyezzük be. A rögzítését a búra kis csapjainak ráolvasztásával lehet megoldani, éppúgy mint az eredetin volt.

 

- Az összeszerelés épp fordítottja a szétszerelésnek, nincs benne trükk. Az első lámpába 6V 15W Ba15s, vagy 6V 15/15W Ba15s, vagy 6V 21W Ba15s izzót kell tennünk az elektromos rendszertől és a generátoról függően.


 Babetta 28 kürt és bilux kapcsoló

Ha a moped távolsági fényszóróval, illetve kürttel is fel volt szerelve, akkor a fent látható kormánykapcsoló is helyet kapott a járművön. Ez a kapcsoló megegyezett a korabeli Romet mopedek kapcsolójával, de létezett csak nyomógombos, illetve csak váltókapcsolós kivitelben is. (A fotón látható kapcsoló egy 207-es modellről származik, ezért különbözik a fékkar a 28-as és a merevvázas kiskerekű modellekétől)

Babetta 28 kormánykapcsoló

A kapcsoló vezetékeinek csatlakozása csavaros megoldással történt. Szétszerelés közben érdemes fotózni, hogy később ne okozzon gondot, hogy melyik szín hova való.


 Babetta 28 kormánykapcsoló beszerelése

A megtisztogatott (vagy új, mivel Romet alkatrészként mai napig kapható) kapcsoló vezetékeit a 28-as típusnál a kormányszarvon keresztül kell vezetni, a kormányból alul pedig már szürke PVC védőcsőben lépett ki a 3 vezeték. Merevvázas kiskerekű Babettáknál a kormánykapcsoló vezetéke a kormányszarvon kívül kapott helyet.

Babetta 28 és 206 kürt

A 28-as és merevvázas kiskerekű Babetták kürtje fent látható. A 6V-os kürt bekötésénél nem kellett figyelni a polaritásra, hiszen váltóáram érkezett a kürtre. Ez a kürt jóval kisebb a JAWA és CZ nagymotorokon alkalmazott kürtöknél,

7 cm a külső átmérője. Száma: N03 941302

A 28-as Babetták hátsó lámpája műszakilag nem igazán bonyolult. Volt egy testes gumi tartó, ami a lámpa fémházával volt felrögzítve a sárvédőre. A sárvédőn természetesen a vezeték átbúltatásánál gumigyűrű volt alkalmazva. Ilyesmit pl. a Conrad webshopjában lehet beszerezni, vagy jobban felszerelt elektronikai szaküzletben. A két vezeték közül az egyik a fém házra csatlakozott csúszósaruval, a másik pedig a 6V 5W-os 39 mm-es szofita izzó ellenkező végéhez. Az egészre jött rá a búra, melyet egy csavar tartott a helyén. A gumitömb szigetelte le vízmentesen a burát, de elég nehézkes volt jól beleilleszteni azt.

Babetta 28 hátsó lámpa

A gumi tartó elég sokáig bírja repedezés nélkül, tisztogatás után azért ne felejtsük el szilikonnal lekezelni. Az izzó mögötti kis foncsor szokott rozsdálni, ezt csiszoljuk fel és krómfestékkel tegyük ismét használhatóvá. Ha valaki nagyon igényes, akkor le is szerelheti, persze ehhez a szegecset ki kell belőle fúrni, és elviheti újrakrómoztatni is. A lámpabura mattulását alacsony fordulatú polírozás még javíthatja, de a legjobb egy jó állapotú bura beszerzése egy börzén.

Babetta 28 hátsó lámpa felszerelve

Nekem a felújítás során meg kellett szabadítanom a gumi tömböt a ráhordott fehér festéktől és meg kellett állapítanom, hogy a Szuper Kromofág a gumit nem oldotta fel!

 

- A merevvázas kiskerekű Babetták hátsó lámpája a 207-es modellekével egyezett meg, így azok szerelését a 207-es elektromos berendezéseinek szerelése címszó alatt lehet megtalálni.

 

- A 28-as és merevvázas kiskerekű Babettában is 6V 5W 39 mm-es szofita izzó került a hátsó lámpába.


 JAWA Babetta 28 és 206 első fényszórója

 Első fényszóró felújított foncsora
Export Babetták

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása

Export Babetták

Számunkra különleges

export Babetták

alkatrészeinek bemutatása