Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

gyújtó berendezésének  berendezéseinek szerelése

JAWA Babetta 28 és kiskerekű merevvázas Babetták gyújtó berendezésének felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 28 és a kiskerekű merevvázas Babetták gyújtó berendezése teljes egészében megegyezett, így együtt tárgyalom őket a 28-as Babettámon bemutatva mindezt.

JAWA Babetta 28 generátora
Sunday, 21 January 1900

- A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták gyújtó berendezése korszakalkotó volt 1970-ben. Ez volt az első alkalom, hogy elektromos gyújtás, mai becenevén (CDI) került egy sorozatgyártású kétkerekűre. Ez a Capacitor Discharge Ignition, azaz kondenzátorkisüléses gyújtás nagyon egyszerű felépítésű rendszer. Mivel állandó mágneses generátor táplálta, így érthető módon adódott, hogy a forgórész legyen a mágnes, az állórész pedig a tekercsek.

 

A működési elve az, hogy a nyolc pólusú forgó mágnes váltakozó feszültségű áramot generál a gyújtást töltő tekercsben, mely a Tranzimo egységben lévő diódán egyenirányításra kerül, így feltöltve a kondenzátort. Minden fordulatnál nyolc alkalommal történik a töltés, így a kondenzátor igen nagy biztonsággal eléri a töltöttségi szintet. Fordulatonként egyszer a jeladó tekercsről jön egy impulzus, mely hatására a tranzisztor a kondenzátort kisüti, áramot generálva a primer gyújtótekercsben. A primer gyújtótekerccsel egy vasmagon lévő szekunder gyújtótekercsben ekkor nagy feszültség keletkezik, mely végül a gyújtókábelen keresztül a gyújtógyertya pólusain keresztül kisül. A rendszer előnye hatalmas volt a megszakítós gyújtással szemben: a meghibásodásra, fordulatszámtól függő működésre és menet közbeni áthúzásra hajlamos megszakítót egy nagyon határozott és gyors működésű tranzisztor váltotta fel. A gyújtógyertyán keletkező szikra így minden működési fordulatszám tartományban egyformán erős és egyenletes. Megszűnt a kopó, elállítódó alkatrész, teljesen gondozásmentes, kompakt rendszer lett.

 

A 28-as Babetták elektromos kapcsolási rajzaiból kiderül, hogy már a kezdetekben megpróbálta a gyártó kielégíteni a különböző piacok igényeit. Így készült fényváltóval, kürttel szerelt verzió, valamint az olyan csóró államoknak mint hazánk teljesen fapados verzió. Az itt látható ábrák kissé hiányosak, mivel létezett olyan Tranzimóval szerelt verzió is, mely csak két kivezetéssel rendelkezett, a fekete (test) vezeték helyett a rögzítő fülön keresztül történ a gyújtó berendezés letestelése.

 

A fenti fotón látható a generátor még összeszerelt állapotban. Középen van a forgó mágnes, mely gyakorlatilag az összes Babettán (kivéve a ritka 12V-os rendszerűeket, a megszakítós gyújtásúakat és a Rizzato vagy Morini blokkal szerelt Babettákat) megtalálható volt, mindenféle változtatás nélkül. Az alumínium öntvénybe 8 db állandó mágnes volt beöntve, valamint lentebb 1 db, mely az alaplapba öntött impulzusadó tekercset működtette.

 

- A forgórészt szereljük ki: egy kombináltfogóval vagy kézzel rögzítjük a forgórészt (semmi estre se dugjunk a henger nyílásaiba kiékelési szándékkal fémtárgyakat!), majd a csavart kihajtjuk a főtengely végéből. Fogunk egy 8-as csavart, mely 8.8 minőségnél rosszab ne legyen és ezt betekerve a mágnesbe előbb-utóbb a forgórész szépen leugrik a kúpos főtengely-végről. A főtengelyben lévő pozicionáló stiftet is szereljük ki, el ne veszítsük! Hibás menet eswetén lehetőség van egyel nagyobb menet fúrására, például Babetta motoros kerti gépek forgórész is így van megoldva.

 

Ekkor jól szemügyre vehetjük a mopedünk meglévő generátorát. A gyújtó tekercs jobbra fent található, a másik három a világítás áramkörét látja el energiával. A szétszerelésnél ezt vegyük figyelembe és a tekercsfüzért együtt szereljük le a vasmagokon átmenő csavarok kicsavarásával, véletlenül se vágjuk el az összekötő vezetéket. A világítótekercseknek sorbakötve kell lenniük! A moped nálunk kétféle (21W és 15/15W) teljesítményű főfényszóróval került forgalomba, így a generátor teljesítménye is kétféle lehetett. Ezt az impulzusadó alaplap oldalába beütve láthatjuk: 20W vagy 30W. Szétszerelés közben fotózzunk, hogy mindent jól tudjunk majd később összeszerelni.

 

Ha jó volt az előgyújtás a szétszerelés előtt, akkor érdemes összejelölni a blokköntvényt és az impulzusadó alaplapot egy karcolással. Csavarozzuk ki az alaplap két csavarját és így azt is eltávolíthatjuk a blokkról.

 

- Ha a forgórész mágnesein korrózió nyomait látjuk, akkor azt 150-es csiszoló papírral távolítsuk el. Amennyiben bármilyen mechanikai sérülés nyomait látjuk, kerítsünk helyette jó alkatrészt. Akár használtat, akár újat, hiszen ez az alkatrész mai napig változatlan formában kapható.

 

- A tekercsek folytonosságát egy multiméterrel ellenőrizzük, amennyiben nem találunk szakadást, a tekercseket tisztítsuk meg a rárakódott olajsártól. Az oldószerrel óvatosan bánjunk, le ne oldjuk a vezetékekről a szigetelést. A 20W-os generátor tekercsei alacsonyabbak voltak, míg a 30W-os generátor tekercsei nagyobb vasmagra kerültek, gyakorlatilag a forgórész teljes magasságát kihasználva.

 

- Az impulzusadó alaplapot szemrevételezzük! Ha az impulzustekercset rögzítő ragasztó töredezett, akkor azt javítsuk valamilyen epoxi ragasztóval. Ha a vezeték eltörött, akkor kissé nagyobb a baj. A jeladó tekercset és a vasmagot szinte lehetetlen egyben kibontani. Tehetünk egy próbát a letörött vezeték végének kibontására és az ahhoz való forrasztásra, de valószínűleg nem fog sikerülni olyan csatlakozást csinálnunk, mely hosszú időn keresztül ellenáll majd a rázkódásnak. Ekkor keressünk börzén vagy pl. a Vaterán eladó használt alaplapot. Arra figyeljünk, hogy mindenképpen Tranzimós gyújtáshoz való alaplapot szerezzünk be, mivel ez biztosan jó lesz a mi gyújtási rendszerünkhöz. A korabeli alaplapok jeladója csak egy kivezetéssel rendelkezett, a jeladó tekercs földelése a ragasztóval kiöntött részben található (ezáltal utólag nem javítható). A ma kapható alaplapok két kivezetéssel is rendelkezhetnek.

 

Az egy vezetékes alaplapok vezetékét (a vezeték szigetelésének színére való tekintet nélkül) a Tranzimo középső (I) csatlakozójához kell majd bekötnünk. Ha két vezetékes alaplappal rendelkezünk, úgy a fehér vezetéket le kell testelnünk (pl. a Tranzimo rögzítő csavarjához), a másik vezeték pedig szintén a Tranzimo I csatlakozójához megy. Ha egy vezetékes 207-es alaplap áll csak rendelkezésre, akkor arra ügyeljünk, hogy sárga vezeték jön ki a jeladóból, ezt vezessük a Tranzimo I csatlakozójához.

 

A vezetékek saruit tisztítsuk meg a korróziótól vagy cseréljük újakra (Babettával foglalkozó boltokban vagy jobban felszerelt elektronikai üzletben kaphatók ezek a saruk), a vezetékeket természetesen hagyjuk meg eredeti állapotukban.


 Tranzimo gyújtóegység

- Az általam felújított 28-as Babetta három vezetékes Tranzimoval rendelkezett. Érdekes módon az előző tulajdonos színtévesztő lehetett, vagy csak rövidlátó, hiszen feliratozta a Tranzimot. Pedig mindegyik csatlakozó mellett gyárilag festékpötty jelezte az oda csatlakozó vezeték színét és ez 35 év elteltével sem kopott le a Tranzimoról. Az itt látható gyújtóegység tehát fekete (test), fehér (gyújtóimpulzus) és piros (gyújtástöltő) vezetékekkel rendelkezett. Ha két vezetékes rendszerrel találkozunk, akkor ott a fekete (test) vezeték nem szerepel ezek közül. A Tranzimo alatt gyárilag volt egy hővédő lemez, hiszen a Tranzimo házának kifejezetten nem használ a motor nagy hőmérséklete.

Tranzimo bekötése

A Tranzimo minden jó tulajdonsága ellenére rendelkezett két alapvető hibával: az alkatrészei hajlamosak voltak tönkremenni,
sokkal gyakrabban mint az elvárható lett volna. Ilyesmire számíthattak is a tervezők, hiszen a tranzisztor cserélhető a Tranzimón. A másik hiba: 10 év elteltével a műanyag ház repedezni kezdett és a beázások szintén működésképtelenséget okozhattak.

A Tranzimon sok gyógyítást nem tudunk eszközölni. Ha minden megfelel a Műhelyi kézikönyv utolsó oldalán található diagnosztikának, tisztítsuk meg az egyes alkatrészeket és gondosan tömítsük ki a repedéseket lehetőleg színazonos szilikon ragasztóval. A Tranzimo piros és fekete színben is létezett.

Sajnos a kábelsaruk szigeteletlen kivitelben már nem kaphatók, így szigetelt sarukkal helyettesítsük azokat ha a régiek nem használhatók!


 Tranzimó házának javítása tömítőpasztával
A kijavított Tranzimo

Ha a Tranzimo tokozása jelentősen sérült, akkor valami epoxi gyantával szobrászkodhatunk, de használtan pár ezer forintért még beszerezhető jó állapotú bontott Tranzimo is, lehet hogy azzal jobban járunk.

 

A Tranzimo egyetlen cserélhető alkatrésze a TESLA KD602 tranzisztor. Ha annak hibájára gyanakszunk, cseréljük ki másikra. A cserealkatrészt főként másik Tranzimoról tudjuk beszerezni (de újonnan is kapható), így a működésképtelen Tranzimot se dobjuk el, hátha ez a része még jó! A dióda, kondenzátor és tekercsek körbe vannak öntve a műanyag házzal, így szétbontás után nem fogunk tudni belőle használható Tranzimót készíteni, szóval ne is szedjük szét...

- A gyújtási rendszer többi alkatrésze könnyen cserélhető: a gyújtókábel mindenütt beszerezhető, a tömítő gumiharangok már kevésbé, de kis utánajárás után azt is lehet keríteni. Ugyanis nagyon fontos hogy mind a gyertyapipán, mind a Tranzimon legyen ilyen tömítés, különben esős időben könnyen elszáll a delej a rendszerből.

 

A gyertyapipa hajlított kivitelű, árnyékolatlan volt gyárilag, használjunk ilyet mi is a felújítás során. Sajnos mostanában a gyári pipára leginkább hasonlító legegyszerűbb utángyártott gyertyapipa nagyon hamar széthullik az én tapasztalatom szerint, így jobban járunk ha inkább egy neves gyártó olcsó termékét választjuk. A gyújtókábel hosszát akkorára vegyük, hogy ne legyen túl feszes, de ne is lógjon le a motor alá. A szerelhetőség kedvéért érdemes kicsit ráhagyni, tehát tényleg ne
legyen feszes. A gumiharangokat a kábelre húzzuk, a kábel egyik végét a Tranzimoba tekerjük, ráhúzzuk a harangot, majd a gyertyapipát rácsavarjuk a kábel másik végére (de ezt csak a műanyag szívóidom felhelyezése után), majd a tömítést itt is a helyére igazítjuk.

PAL N7 gyújtógyertya

A mopedben talált gyújtógyertyát szemrevételezzük. Ha használható még, akkor csak tisztítsuk meg, állítsuk be a gyertyahézagot (0,4-0,5 mm). Ha új gyertyára van szükség, akkor szerezzünk be PAL N5 (a fotón N7-es látható, de a 28-as Babettába N5 való!) gyújtógyertyát. Nagyon ritka már, hiszen lassan 20 éve nem gyártják. Ha ilyet nem sikerül szerezni, akkor arra figyeljünk, hogy 14-es menetű, 175-ös körüli hőértékű nem hosszított gyertyát válasszunk. A PAL gyár utóda, a BRISK gyártja a formailag az előddel teljesen megegyező BRISK N19 gyertyát, de sajnos a minőség már nem ugyanaz. Létezik hogy semmi gond vele, de van olyan példánya is mely 5 perc után tönkremegy.


A piacon lévő olcsóbb típusokból még az Isolator M14-175, NGK B4H vagy B5HS, Bosch W8A vagy W9A jöhet szóba.

 

A gyertya beszerelésénél arra kell ügyelnünk, hogy miután kézzel ütközésig betekertük, a gyertyakulccsal csak annyit húzzunk még rajta, hogy a tömítő alátét összenyomódjon. Ilyenkor kissé nő az ellenállás, ekkor véletlenül se erőltessük tovább, a hengerfej menetét könnyen tönkretehetjük.

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.