Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

kerekeinek szerelése

JAWA Babetta 28 és kiskerekű merevvázas Babetták első és hátsó kerekének felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 28 és a kiskerekű merevvázas Babetták főként a kerékméretben különböztek egymástól. Míg a 28-as Babetta 19"-os, addig a kiskerekű merevvázas Babetta 16"-os kerekekkel rendelkezett. Maga a szerelési művelet teljesen megegyezik a két kerékméret esetében, de a kiskerekű merevvázas Babetták esetén inkább a 207-es Babetta kerekeinek szerelését vegyük alapul!

Sunday, 21 January 1900

- A 28-as Babetták kereke kuriózum a maga nemében. A '70-es évek elején nem volt ritka a 23×2"-os abroncsméret (ma ezt 2.00×19"-nak jelöljük), pl. az akkori Komár és Simson SR mopedek is ilyen méretű kerékkel rendelkeztek. Azonban csak a 28-as Babetták rendelkeztek ezzel a mérettel a Babetták történelmében. A Babetták fejlesztésekor igencsak nagy fejtörést okozott a kerékméret, mert a Holland piacon a 19-es kerékméretre volt igény, míg a német és szocialista piacokon inkább a 16-ost preferálták. Ennek köszönhető hogy gyakorlatilag egyszerre fejlesztették ki a 28-as és a kiskerekű merevvázas modelleket, de először a 28-ast kezdték gyártani. A későbbi kiskerekű moped sokkal sikeresebb lett, így teljesen ki is szorította a 16-os kerékméret a korábbi 19-est.

 

- Első körben azt kell eldöntenünk, hogy mit is kezdünk a meglévő kerekekkel. Ha jó állapotú a ráfok és a küllők krómja (erre szinte semmi esély sincs egy 30 éves mopednél), akkor elég csak a kerékagyat felújítani, a gumi alkatrészeket cserélni és a krómos alkatrészeket krómtisztító pasztával felújítani.

 

- Nagyobb valószínűséggel futunk bele olyan állapotú kerékbe, mint ami fent és lent is látható. Ilyen állapotú kerekeket csak teljes szétszerelés után lehet felújítani. A szétszerelés során mérlegelni kell, hogy melyik alkatrész érett meg a kidobásra és melyik kerülhet még valaha fel egy Babettára. Vannak olyan alkatrészek, melyeket már nem gyártanak, ilyen a kerék ráfja, a küllők, valamint a hátsó kerékagy. A ráf pótolható ugyan Radaelli gyártmányú termékkel, de ez valamivel szélesebb a gyári ráfnál, így a gyári méretű gumiabroncs eléggé terpesztene rajta. Szóval lehetőleg tartsuk meg a ráfokat és hozzuk rendbe őket. A küllőket gyártathatjuk is, mivel van pár cég, aki ezzel foglalkozik és 72 db-ra már mozdulnak is. Én Komár küllőkből alakítottam ki a megfelelő méretet. A hátsó kerékagy sajnos nem látszik jól a felvételeken, de különlegessége hogy az agynyúlvány nem alumínium öntvény volt, hanem még külön készült acélból és 4 db szegecs rögzítette a kerékagyhoz. A korhűség miatt ezt mindenképpen őrizzük meg!

Tovább

 Felújításra szoruló Babetta 28 első kerék

 Felújításra váró Babetta 28 hátsó kerék

- A kerekek kiszereléséhez először akasszuk ki a fékkulcsokból a csavaros bowdenszemeket. Az első kerék tengelyének anyáját lecsavarva és a tengelyt kihúzva a kerék lefelé eltávolítható az első villaszárak közül. A hátsó kerék kiszereléséhez oldjuk fel a két oldali láncfeszítőn lévő ellenanyákat két 8-as villáskulccsal, majd a kerékpárlánc láncfeszítő karjának két rögzítő anyáját oldjuk fel, így szabaddá téve a láncfeszítő mozgását. Ezután a tengelyről szereljük le a tengelyanyát, húzzuk ki a tengelyt és hátra-lefelé szedjük ki a hátsó kereket! A fékfedélen külön alkatrészként van feltéve a féktámasz lemeze, kicsit nehezítheti a kiszerelést. A fékfedeleket, távtartó gyűrket szedjük ki az agyból. (A felvételen egy 210-es kerék szerelése látható, de a művelet hasonló.)


 Gumiabroncs leszerelése szerelővassal
Tömlő kiszerelése

- Csavarjuk le a szelepsapkákat és a szeleptűk benyomásával eresszük le az abroncsokat teljesen. Csavarjuk le a szeleprögzítő anyát villáskulcs vagy kombináltfogó segítségével (kialakítástól függően). Egy gumiszerelő vas vagy nagyméretű laposfejű csavarhúzó segítségével nyúljunk a köpeny pereme alá és emeljük át a ráf peremén. Egy másik szerszámmal ezt a műveletet folytassuk, míg az első szerszámot a helyén tartjuk. Ha az abroncsperem teljesen átugrott, akkor ki lehet húzni a belső gumitömlőt a szeleppel együtt. Ezt követően a köpeny másik peremét kell hasonló módon átvetni a ráf peremén (nyilván az abroncs irányában), ezáltal az abroncs lekerül a kerékről.

 

- Ha az abroncs kopott, töredezett, szakadt vagy szövethibás, akkor nem érdemes tovább őrizgetni. 10 év alatt is elöregszik egy gumiabroncs, nemhogy 30 év alatt. Szerencsére a Mitas (a Barum utódja) még gyárt 2.00×19"-os méretben M02 mintázatú abroncsot a 28-as Babettához. Ez teljesen megegyezik a régi Barum gumiabronccsal. A kiskerekű merevvázas Babettára többféle gyártó termékei közül választhatunk, de az eredeti mintázattal azonosat a Barum M03 köpeny fogja csak adni.

 

- Szedjük le a kerékről a tömlővédő gumiszalagot. El is vághatjuk, e helyett is mindenképpen újat fogunk beszerelni.

- Szereljük szét a fékfedeleket. A fékpofákat úgy tudjuk legkönnyebben kiszedni, ha az egyiket magunk felé billentjük. Ekkor kifordul a helyéről és a fékpofa pár kiszerelhető. Akasszuk ki a két fékrugókat, csavarozzuk le a fékkart és húzzuk ki a fékkulcsot, szedjük le róla az alátétet. Csavarozzuk le a lánckereket. Itt érhet meglepetés, ugyanis a német mofáknál a lánckerék csavarjainak fejét a lánckerékhez hegesztették. Más Babettáknál ez nem volt szokás.


 Babetta hátsó fékfedél leszerelése
Tönkrement Barum köpeny
Első kerékagy bal oldala

- Érdemes a kerékaggyal folytatni, hiszen könnyebben kezelhető, míg a kerék egyben van. A kerékagy állapotától tegyük függővé a továbbiakat. Ha olyan rossz állapotban van az agy (az öntvény sérült, törött, a fék felület teljesen elkopott), hogy használhatatlan, akkor az aggyal ne is nagyon foglalkozzunk, csak szereljük ki a küllőket és mentsük meg a ráfokat!


A csapágyak állapotának ellenőrzéséhez el kell távolítani a tömítő filceket a házukkal együtt. Egy laposfejű csavarhúzóval ki lehet billenteni a fészekből őket, de legyünk óvatosak. A filcet és házat kapni ugyan, de az alatta lévő alátétet nem. Az utángyártott filcház pedig elég méretpontatlan, szóval lehetőség szerint tartsuk meg az eredetieket. Szereljük ki egy zégerfogóval a biztosító gyűrűket! Ezek a kerék bal oldalán vannak, az első kerékben 1 db, a hátsóban 2 db van. A csapágyakat mindenképpen cseréljük ki ha hiányosságot látunk rajtuk vagy érezhetően kottyannak, rossz a futásuk, szorulnak. A csapágyak szerelése a kerékagyban is melegítés mellett történik. Egy hőlégfúvóval melegítsük fel az alumínium kerékagyat 80-100 °C-ra, majd egy csapágykihúzóval szereljük ki az egyik oldali csapágyat. A másik csapágy a galléros távtartó gyűrű eltávolítása után ugyanígy kihúzható, vagy a túloldalról kiüthető. A kerékagy csapágyfészkei a két oldal között leszűkülnek, a csapágyak nem húzhatók át az agy egyik oldaláról a másikra, ilyen módszerrel ne is kísérletezzünk!

Tovább
Alkatrész lista

Szerelést segítő alkatrész-lista, méretek

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.