Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

kipufogó szerelése

JAWA Babetta 28 és kiskerekű merevvázas Babetták kipufogójának felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 28 és a kiskerekű merevvázas Babetták kipufogói kissé különböztek egymástól. Itt a 28-as kipufogójának szerelését mutatom be, de a kiskerekű merevvázas modell kipufogóját is ismertetem.

Sunday, 21 January 1900

- A 28-as és a kiskerekű merevvázas Babetták kipufogó könyöke 3-szor hajlított volt, a blokk aljához két tőcsavarral, a dobba egy bilinccsel és a vázhoz egy füllel volt rögzítve. A 3 hajlítás miatt a könyök mechanikailag szinte egyáltalán nem tisztítható belülről, bár ennek is megvan a módja. Ha az újrakrómozás tervbe van véve (és a könyök nincs agyon korrodálva), akkor a belsejében lévő koksz lerakódást ki lehet égetni belőle. Ehhez kell egy gázégő, némi védő felszerelés és türelem. Ha így nem boldogulunk, akkor például lánc végére kötözött különböző fémtárgyak áthúzásával próbálkozhatunk. Elméletileg gyártathatunk is kipufogó könyököt, de igen költséges mulatság és utánna még a krómozására is költenünk kell. A krómozás mellett döntve igen kényelmes a dolgunk, hiszen a krómozó műhelyben elvégzik a kipufogó dob kiégetését, a felcsiszolást, krómleoldást, polírozást, nikkelezést vagy krómozást, nekünk csak fizetnünk kell. Mostanában már nem is keveset. A kétféle modell kipufogó könyöke majdnem megegyezett, de mégsem. Sajnos a vázhoz való rögzítés egy árnyalatnyit máshol van a két könyöknél.

 

- A kipufogó dob fejlődésen ment keresztül. A 28-as Babettákon még rövidebb dob volt (40 cm) mint a kiskerekű merevvázas típusokon (48 cm). Ez annak volt köszönhető, hogy a hangtompító véget átalakították. A 28-as kipufogó vége egyben a hangtompító is volt, belseje igen nehezen tisztítható. A kiskerekű merevvázas Babetták csak a gyártás legelején rendelkezett ezzel a véggel,  később a 207-es és 210-es mopedeken is sokáig használt hangtompító megoldást kapta. Itt a dobban már külön hangtompító furulya volt, a vég pedig csak egy kis csövet tartalmazott, mely az égésterméket a mopedtől elfelé vezette.

 

Tehát a fenti fotón az alsó dob és hangtompító tartozik a 28-as modellhez, a felső dob pedig a kiskerekű merevvázashoz. A 28-as típusnál a dobhoz egy lemez volt csavarozva, melyet egy kisebb csavar rögzített a vázhoz, valamint a hátsó kerék tengelyének anyája a beállítás és meghúzás után. A kiskerekű merevvázas modelleknél a vázról lelógó tartólemezhez kellett a dobot csavarozni. A könyöknél a tömítés úgy történt, hogy a dob felsliccelt vége alá azbesztzsinórt tekertek, a dobra egy alátét gyűrűt helyeztek és erre jött a bilincs, melyet egy csavar meghúzásával lehetett rögzíteni. Igen macera jól összerakni, valahol szinte mindig kifúj, alkalmazzunk hőálló tömítő pasztát a rések kitöltéséhez, de lehetőleg fekete színűt! A kipréselődött tömítő pasztát távolítsuk el a krómozott felületről!

JAWA Babetta 28 kipufogója
JAWA Babetta 28 kipufogó dob

- A 28-as típus kipufogó dobjában a dob végétől nem is nagyon messze volt található a zárólemez két furatával, valamint volt egy felhegesztett gyűrű, melyre szintén azbeszt tömítés volt helyezve, erre támaszkodott fel a felcsavarozott kipufogó vég. Ez látható a fenti felvételen. Azbesztzsinórt hazánkban csak pár helyen árusítanak, ha nem kapunk alkalmazzunk helyette kenderkötelet (madzagot) fekete hőálló tömítő pasztával kombinálva. Az összeszerelés után gondosan távolítsuk el a felesleges pasztát!


 JAWA Babetta 206 kipufogó dob

A fenti fotón pedig a kiskerekű merevvázas Babetta dobjának belseje látható. Itt már sokkal mélyebben van a két furattal ellátott zárólemez, hiszen a teljes hangtompító a dobon belül helyezkedik el.


 JAWA Babetta 206 kipufogó vég kialakítása

Így nézett ki a kiskerekű merevvázas Babetta hangtompítója és kipufogó vége. Összeszereléskor arra kell ügyelni, hogy a hangtompítót abban az irányban helyezzük a dobba, hogy a kipufogóvég ne rá támaszkodjon, hanem beleszoruljon!

 

- A kipufogó dobok belsejét szintén kiégetéssel, esetleg a könyök felőli végről egy acél rúddal való kaparással kell megtisztítani. Ha a külseje jó krómmal rendelkezett (kiégetés után nem fog), akkor krómtisztító pasztával varázsoljuk újjá a felületét! Egyébként pedig a rögzítő fültől külön szerelve vigyük el újrakrómoztatni. Ugyanezt tegyük a 28-as kipufogóvégével is!

 

- A 206-os hangtompítóját és kipufogó végét kiégetéssel és mechanikusan is tisztíthatjuk, de akár utángyártott alkatrészre is
cserélhetjük, ezek ugyanis ma is kapható alkatrészek. A hangtompító és a kipufogó vég közé itt is azbesztzsinór lenne szükséges, használjuk helyette a fent is javasolt madzag-tömítőpaszta együttest!


 JAWA Babetta 28 kipufogója felújítva

Sajnos a fotón látható dobon a tartófül a dobra lett hegesztve, így a fül és a dob találkozását nem tudták jól felpolírozni, ezért lekrómozni sem. Lehetőleg olyan dobot keressünk aminek a tartó lemeze lecsavarozható.

A merevvázas kiskerekű Babetták kipuffogó rögzítése kis mértékben, de éppen eléggé eltért a 28-as modellekétől. A fenti fotósorozaton ezen megoldás látható. Itt már nem kellett attól tartani, hogy a kipufogót tartó fül elhajlik és a kipuffogó leszereléséhez sem kellett a keréktengelyt kiszedni.

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.