Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

kormány szerelése

JAWA Babetta 28 és kiskerekű merevvázas Babettákkormányának felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 28 és a kiskerekű merevvázas Babetták kormányai majdnem teljesen megegyeztek, így együtt tárgyalom őket. Az összes különbség az, hogy a 28-as kormányszarv kissé laposabb volt a kiskerekű kormányánál. Ezt valószínőleg az indokolta, hogy a kényelmes (nem fekvő) pozícióhoz a 28-as kormányát jelentősen ki kellett emelni egy nem igazán magas embernek is (pl. nekem), ha a nyeregmagasságot kissé megemelte.

Sunday, 21 January 1900
Babetta 28 kormány bal oldala
Babetta 28 kormány jobb oldala

- A fenti fotókon látható, hogy hogy is nézett ki egy 28-as kormánya és a kezelőszervei. A tükröket az előző tulajdonos utólag szerelte fel, a 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták még tükör nélkül kerültek forgalomba. Természetesen a jelenleg érvényben lévő előírások szerint két visszapillantó kell egy segédmotoros kerékpárra. A restaurálásom azonban kizárta ezek alkalmazását.

Tehát bal oldalon található az a gumi markolat, mely a nálunk kapható Babettákon 35 éven keresztül megtalálható volt. A fékkarok és a konzolok alumíniumból készültek, így a bal oldalit csak a markolat eltávolítása után lehet leszerelni. A jobb oldali konzol ad helyt a dekompresszor karnak, mellette látható a gázhúzó markolat. Kicsit bizonytalan vagyok az én mopedem gázhúzójának eredetiségével kapcsolatban, mivel ez már nem csúszkás megoldású, mint a korábbi 28-as modelleken, vagy a kiskerekű merevvázas Babettákon, hanem körmös megoldású, mint a később piacra kerülő 207-es vagy 210-es modelleken. Viszont a gázhúzó házának formája különbözik a későbbi 207-es modellekétől. A gázhúzó markolat viszont egyidejűnek tűnik a mopeddel... A kormánycsövön pedig nem találtam a csúszkás gázhúzóra jellemző lyukat a gázbowden részére, úgyhogy kizártnak tartom a barkács jelleget.

 

A kormányrögzítő csavar alatt egy alátét és egy takarólemez található, éppúgy, mint a JAWA Mustangoknál. A kormányszarv adott helyt a kürt-, vagy biluxkapcsolónak, a vezetékek pedig benne lettek elvezetve, nagyon kulturált módon. Más kérdés, hogy a kormány merevségét ezzel lecsökkentették.

- A kormány felújításához először ki kell azt szerelnünk a motorból. Tehát szabadítsuk fel a bowdeneket: a fékbowdenek végeiről csavarozzuk le a bowdenszemeket, majd a fékkaroknál lévő bowdenszemről egy kis lapos csavarhúzóval pattintsuk le a biztosító gyűrűket. A fékkarokat húzzuk be, a bowdent nyomjuk kissé belsebb és toljuk ki a bowdenszemeket a fékkarokból. A dekompresszor karból csavarozzuk ki a dekompresszor bowden rögzítő bowdenszemét. A gázhúzónál lévő kormányvég dugó csavarját tekerjük ki a markolaton keresztül, majd szedjük ki a dugót. A markolatot kintebb húzva ki tudjuk akasztani a markolatból a gázbowden végét.

 

A gázhúzó házán tekerjük kintebb a hernyócsavarokat, majd húzzuk le a házat. Csavarozzuk le a jobb fékkart, dekompresszor kart, majd a konzolt is. Minden csavart gondosan őrizzünk meg, mivel ezek nem hétköznapi kötőelemek, így nem pótolhatók, csak börzén vagy talán legyártathatók, de egyik sem egyszerű.

 

Ha van kürt- vagy bilux kapcsoló a mopeden, úgy annak a házát csavarozzuk le, majd a vezetékekekt oldjuk le a kapcsolóról.
Közben fotózzuk is le, hogy milyen színű vezetékek hova csatlakoztak, így sokkal egyszerűbb lesz az összeszerelés.


 Babetta 28 fényváltó kapcsoló bekötése

Ezt követően a kormányszarvat kell kiszerelnünk. Csavarjuk kintebb (de ne teljesen) a kormány rögzítő csavart, mellette némi csavarlazítót csorgassunk be. Egy keményfa alátétet helyezzünk a csavar fejére és kalapáccsal bírjuk megmozdulásra a kormányszarvat rögzítő diót. Ha ez sikerült, akkor a csavart kitekerhetjük, a dió kipottyan alul a kormánynyakból, a csavart, alátétet és takarólemez levehetjük, a kormányszarvat pedig ki lehet húzni. Az alábbi fotón látható a kormány-nyak csavar és rajta a dió.

Babetta 28 kormánycsavar

A bal oldali markolat eltávolítását hőlégfúvóval melegítve végezzük. Nem kell megégnie, arra ezért vigyázzunk, de 50 °C még nem árt a keményguminak. Egy lapos csavarhúzóval kissé nyúljunk a markolat alá, nyomjunk be egy kis WD-40-et, majd csavargatás kíséretében húzzuk le a markolatot. Ezután a bal fékkonzol is eltávolítható.

 

 

 

 

- Ha a kormányszarv sérült, hegesztett, akkor célszerű egy börzén vagy a Vaterán jobb állapotút keresni. Ha a krómozás jó állapotú (amire kicsi az esély), akkor egy krómtisztító paszta és rongy újra ragyogóvá teheti. Ha nem vagyunk ilyen szerencsések, akkor a kormányszarvat krómoztassuk újra. Ha már ezt tesszük, akkor tegyük ezt meg a kormány kötőelemeivel és a dekompresszor karral is. Eredetileg ugyan ezek az alkatrészek nem voltak vastag dekorkrómmal bevonva, de ha tartósnak szeretnénk tudni a felújított alkatrészeinket, akkor épp azt a krómot tetetjük az apróságokra, mint amit a kormány is kap.

 

- A markolatokat lakkbenzin hígítóval és kefével újjá varázsolhatjuk, de akár tehetünk fel új markolatot is, hiszen olcsón kapható.

 

- A fékkarokat és konzolokat szintén tisztítsuk meg a kosztól, festéktől. A festékmaróval bánjunk óvatosan, a fémeket hosszú távon korrodálja. Amúgy sok teendőnk nincs az alumínium alkatrészekkel, legfeljebb a fékkarok geometriája lehet kérdéses. Ha elhajlottak, akkor egy gumírozott satuval és fogóval próbáljuk meg visszaalakítani.

 

- A biluxkapcsolót oldószerrel tisztítsuk meg a szennyeződéstől, a réz érintekző felületekről finom csiszolópapírral kicsit távolítsuk el a korróziós réteget.

 

- A kormánynyak takarólemezének festését újítsuk fel. Marjuk le a festéket, távolítsuk el a rozsdát, csiszoljuk fel, alapozzuk le, majd fújjuk le középszürkére. Ez a lemez kissé különböző színű volt mint a többi szürke Babetta alkatrész, valószínűleg azért, mert ez az Idealokból és Mustangokból lett megörökölve.

 

Amikor mindezzel készen vagyunk, jöhet az összeszerelés.

Babetta 28 kormány felújítása

- Helyezzük fel a felújított kormányszarvra a bal fékkonzolt, rögzítsük a csavarjával. A bal markolat gumi belsejét kicsit hintőporozzuk be, majd hőlégfúvóval melegítsük meg. Ekkor egy hirtelen mozdulattal toljuk a helyére, állítsuk be úgy, hogy ne legyen megtekeredve és hagyjuk kihűlni. Szereljük össze a fékkart, tekerjük be a felújított bowdenállító csavart a fékkonzolba.

 

- Szereljük össze a kormánynyakat (dió, takarólemez, alátét, csavar), a diót zsírozzuk be kissé. A kormányt szereljük vissza a mopedbe és nagyjából rögzítsük azt a szerelés folytatásához.

 

- Ha volt biluxkapcsolónk, akkor a megtisztított PVC védőcsőbe húzzuk be a vezetékeket, majd bújtassuk át a kormányszarv nyílásain és az ereket csavarozzuk a csatlakozókhoz. Ezt követően felcsavarozhatjuk a kapcsoló újrakrómozott (vagy új) házát.

Babetta 28 dekompresszor kar

- A jobb oldalon a konzolt szintén felcsavarozzuk, majd a gázhúzó házát is. A helyes távolságokat és pozíciót próbálgatással keressük meg, a csavarokat ezért csak kissé tekerjük be. Szereljük fel a fékkart, tekerjük be a bowdenállító csavart, szereljük
fel a felújított dekompresszor kart. Ha a bowdenek rendelkezésre állnak, akkor szereljük be azokat a fékkarokba (teljesen betekert bowdenállító csavarokkal), a dekompresszorkarba (legutolsó művelet, hiszen a csavaros bowdenszemmel lehet csak a bowden feszességét beállítani), a gázhúzóba. Zsírozzuk vagy olajozzuk be a gázhúzónál a kormányszarvat, majd szereljük össze a gázhúzót és keressük meg a házának a megfelelő pozíciót, igazítsuk hozzá a fékkonzolt is.

Babetta 28 kormány

- Mindezek után már csak a helyes kormánymagasságot és szöget kell bállítanunk, majd a kormánynyak csavarral az egészet rögzíteni. Egy retro csengővel is kiegészíthetjük a gépet, hiszen a kürt nélküli mopedeken tartozék volt a csengő.

- A bowdenházak gyárilag szürkék voltak. Nem csak ez jelenthet gondot, hanem az is, hogy a lemezvázas Babettákhoz más hosszúságú bowdenek kellettek mint a most kapható 207-es bowdenek. Így ha nagyon le voltak rongyolódva a bowdenek nem marad más, készíttetni kell. Ezt nem sokan vállalják be, mivel ennek költsége több mint egy használt 28-as Babetta ára.

 

Minden esetre az R&M árul szürke bowdenházat 10 m-es kivitelben és szinte bármelyik bowdenkészítő cég ebből le tudja
gyártani a megfelelő kialakítású bowdent. Az eredeti bowdeneket éppen ezért tartsuk meg mintának!

Babetta 28 gázhúzó
Babetta 28 gázhúzó

- A fenti két fotón a 28-as és lent a kiskerekű merevvázas Babettákra jellemző csúszkás gázhúzó látható szétszerelve. A csúszka részére a kormány hosszan fel volt sliccelve, a gázhúzó csövének belsejére pedig egy csavarvonalban futó lemez volt heggesztve. A gázhúzó elfogatásával így a csúszka egyenesvonaló mozgást végzett. A gázbowden a gázhúzó házának alumínium fogalalatába volt akasztva, de a későbbi változattól eltérően itt a kormánycsövön belül érkezett a bowden a gázhúzóhoz. A gázhúzó házát itt is hernyócsavarok rögzítették és ugyanolyan alumínium kormányvég került a cső végére mint a későbbi modelleken. A kormányvég dugót a gázhúzón keresztül lehetett a kormánycsőre csavarozni egy lencsefejű csavar segítségével.

 

Ilyen gázhúzót még nem szereltem össze, így csak sejtem hogy a bowden és bowdenház hossza, valamint a bowdenvég is eltérő a 207-es modelleken alkalmazott alkatrészektől. Erre nem tudok iránymutatást adni.


 JAWA Babetta 206 gázhúzója
JAWA Babetta 28 kormány

A fenti fotón a 28-as Babetták egy másfajta kormánya látható, nyilván itt takaró lemez festéssel nem kell bajlódni. Ez is gyári megoldás, senki el ne dobja ha ilyennel találkozik! A fenti fotón látható, hogy gyárilag a bal oldali fogantyú nyitott véggel készült. Ha valaki teljesen törekszik a gyári állapotra, akkor az utángyártott gumi markolat végét szépen kivágja egy schnitzerrel. Azért volt itt lyuk mert ide jöhetett a kormány végére szerelt visszapillantó tükör, a '70-es években ez volt a helye.

 

A lenti fotón pedig egy kiskerekű merevvázas Babetta kormánya látható. A magassági eltérésen kívül különbözik a 28-astól még abban, hogy a bilux kapcsoló vezetéke már nem a kormányszarvon belül volt levezetve, nem hagytak ki neki lyukat. A gázbowden viszont még továbbra is itt kapott helyet.

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.