Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

JAWA Babetta 28

motorjának szerelése

JAWA Babetta 28 és kiskerekű merevvázas Babetták motorjának szerelése, felújítása

- A műhelyi kézikönyv ajánlása szerint járjunk el. Ha még nem volt megbontva a tengelykapcsoló, vagy hozzáértő szerelő rakta össze a motort, akkor a lendkerékrögzítő csavar alatti körmös alátét pereme a csavar egyik lapjára fel van hajtva.
Egy nagyméretű laposfejű csavarhúzóval egyenesítsük ki az alátétet. Kézzel vagy szalagos lendkerékrögzítővel megfogjuk a lendkereket, egy 24-es csőkulccsal (villáskulcsot és dugókulcsot ne használjunk) fellazítjuk a lendkerék rögzítő csavart.
Ennek kitekerése és a körmös alátét eltávolítása után a 3 db M5×10-es EH lencsefejű csavart szereljük ki, a lendkereket már le is tudjuk szedni.

 

- A körrugós tengelykapcsolót egyszerűen kézzel, vagy lapos csavarhúzó segítségével ki lehet húzni a helyéről. Előtte érdemes összejelölni a pofákat a hozzá tartozó csappal, ugyanis elég kajsza is lehet a szegmensvezető csapja. Ha más állásban szereljük össze a kuplungot, akkor az eddig jól kitapadó pofák akár rosszul is működhetnek a jövőben.

 

- Ha a ferodol réteg még megvan 2-3 mm vastag, akkor mindenképpen hagyjuk meg a gyári alkatrészt. Olajtalanítsuk oldószerrel, szárítsuk ki, aztán 150-es csiszolópapírral óvatosan csiszoljuk meg a felületét. Nem szabad túlzásba esni, hiszen nagyon könnyen elronthatjuk a már beállt geometriát és onnantól kezdve az új pofák beállításának hosszadalmas műveletét kell végigjátszanunk.

 

A gyári körrugós tengelykapcsoló igazából ugyanolyan jól működött mint a később alkalmazott külön rugós megoldás, csak alapjárat közelében jobban csilingelt a tengelykapcsoló. Sajnos az utángyártott alkatrész minősége nem éri el a gyárit, így ha lehet az eredetit alkalmazzuk.

 

Szegmensvezető lehúzása:

- Az egyik legnehezebb feladatrész következik. A tengelykapcsolót tartó ún. szegmensvezető testet kell kiszerelni. A gyári célszerszámot már sehol sem kapni, így vagy készítünk egyet, vagy trükközünk. A lényeg: a szegmensvezető testet 3 db M5-ös csavar segítségével kell meghúznunk, oly módon, hogy a célszerszámunk a főtengely végének támaszkodjon. Én szereltem már le lendkereket keményfa deszka, menetes szár, alátétek, kontraanyák és hosszú M5-ös csavarok segítségével is, de a legkézenfekvőbb megoldás a képen látható. Egy másra már nem használható lendkereket használunk fel célszerszám gyanánt.


Vagy teszünk egy távtartó tömböt (alumínium, réz vagy keményfa) a főtengely vége és a lendkerék közé és a 3 db M5-ös csavar meghúzásával bírjuk mozdulásra az alkatrészt vagy egy gumikalapáccsal szépen körbekocogtatjuk a lendkereket, hogy így engedje el a szegmensvezető a főtengely kúpos végét.

 

De lehet lehúzó célszerszámot is készíteni, ehhez némi segítség itt.

 

- A korai 28-as Babetták szegmensvezető teste alatt lehet egy tájoló kulcs, erre vigyázzunk szétszereléskor, el ne tűnjön.

 

 

 

 

Indítópofák:


 Tőcsavar kiszedése ellenanyával

 A lendkerék alatt található körrugós tengelykapcsoló

 Az indítópofák eltávolítása
Sunday, 21 January 1900
Vissza

- Az indítópofák rögzítő hajtűrugóit egy lapos csavarhúzóval kihúzzuk a fészkükből, majd a két pofát lehúzzuk a csapokról. Itt is jól jöhet a később visszaszerelendő indítópofa és csap összejelölése. Az indítópofák ferodol rétegét szintén olajtalanítani kell és kicsit felcsiszolni 150-es papíron.

 

- A műhelyi kézikönyv 11. ábráján látható persellyel én nem találkoztam a 28-as Babettám blokkjában, így csak azt tudom mondani hogy akinek van benne, az húzza le egy csapágylehúzó segítségével.

 

- Egy lapos csavarhúzó segítségével eltávolítjuk az indítódobból a szimmeringet, egy zégerfogóval pedig a főtengelyen lévő biztosítógyűrűt szedjük ki.

 

- Az indítódob ezután lehúzható a főtengelyről.

- A hengeren lévő porlasztó- és kipufogótartó tőcsavarok kiszerelése legegyszerűbben ellenanyák alkalmazásával történhet. Két 8-as, illetve 10-es (tőcsavartól függően) villáskulccsal egymással szemben megfeszítjük az anyákat, majd az alsót kifelé hajtva kitekerjük a fészkéből a tőcsavart. A szigetelések ezután könnyen eltávolíthatókká válnak.

 

- A hengerfejet rögzítő anyákat egy 10-es csőkulccsal kicsavarjuk, a hengerfejet és a hengert lehúzzuk.

 

- A 4 hengertőcsavart a fent említett módon kiszereljük. Hanyagoljuk a tőcsavarok fogóval való gyötrését!

 

- A dugattyú csapszegrögzítő gyűrűit lapos csavarhúzóval vagy zégerfogóval kiszereljük. Az egy füllel rendelkező gyűrűt lapos csavarhúzóval könnyebb szerelni, a két füllel rendelkezőt pedig zégerfogóval.

 

- Egy hőlégfúfóval felmelegítjük a dugattyút és egy csapszegkinyomóval vagy egy 8-as csőkulccsal kitoljuk a dugattyúcsapszeget a dugattyúból. Fontos hogy a dugattyú meg legyen támasztva oldalról, egyébként a főtengely hajtókarját akaratlanul is elgörbíthetjük.


 Dugattyú csapszeg kinyomó célszerszám

- A blokk további szétszerelése elméletileg egyszerű. Egy méretes lapos csavarhúzóval ki kell tekerni a blokkcsavarokat. Igen ám, de 30 év alatt jól össze tud gyógyulni a blokk. Csavarlazító spray, üthető csavarhúzó jó segítség tud lenni ebben a munkában. Arra nagyon figyeljünk, hogy a csavarok hornyát ne tegyük tönkre, illetve épp akkora fejű csavarhúzót használjunk ami pontosan illik a csavarfejek hornyába.

 

- Ha olyan csavarral találkozunk ami már tönkre van téve, vagy nekünk sikerült tönkretennünk, akkor még mindig van megoldás. Acélfúró heggyel és lehetőleg állványos fúró használatával a csavarfejeket le tudjuk fúrni. A blokkra fokozottan vigyázzunk! Az alumínium öntvényt sokkal jobban viszi a fúró mint a 8.8-as csavarokat!

 

- Amint minden csavart kiszedtünk vagy megfúrtunk a blokkfeleket kell egymástól eltávolítanunk. A felvételen látható, hogy összesen két csapágy tartja már csak a helyén a blokkot, valamint a blokk szélein van két központosító gyűrű. A blokkot hőlégfúvóval felmelegítjük, majd egy gumikalapáccsal, vagy egy keményfa deszka és egy kalapács segítségével szétkocogtatjuk. Soha ne feszegessük a blokkfeleket közéjük helyezett csavarhúzóval, mert a blokkfelek szigetelésre felfekvő felületét teljesen tönkretehetjük. Sokat tud segíteni a blokk széthúzásában ha csinálunk hozzá egy acéllemezből és csavarokból széthúzó célszerszámot, de igazából a legtöbb esetben enélkül is roncsolásmentesen szét lehet kapni a blokkot.

 

- A blokkfelek széthúzása után ellenanyák vagy kombináltfogó segítségével kitekerhetők a lefúrt fejű blokkcsavarok.


 Babetta 28 blokk leszerelt fedéllel

Hajtómű:

 

Szétszerelés

Forgórész levétel

Tengelykapcsoló

Szegmensvezető lehúzása

Szimmeringek

Hajtómű

Csapágyszerelés

Összeszerelés

Indítópofák

Főtengely

Vissza

Tengelykapcsoló:

 

Szegmensvezető lehúzó szerszám

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

Társoldal: DOKUBANK - veterán dokumentumtár 

Ha gépműhely, akkor TÁBORI TUNING