Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

JAWA Babetta 28

motorjának szerelése

JAWA Babetta 28 és kiskerekű merevvázas Babetták motorjának szerelése, felújítása

- A 28-as Babetta primer áttételének kombinált fogaskereke alatt még külön alátét volt, a kiskerekű merevvázas Babetták blokkjában már mindez egy alkatrész volt.

 

 

 

Csapágyszerelés:

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.


 28-as Babetta primer áttétele
Sunday, 21 January 1900
Vissza

 Kalapácsos belső csapágykihúzó

- Többnyire csapágycsere miatt szoktuk szétszedni a blokkot, így lássuk ezt is. A bal oldali blokkfélben lévő golyóscsapágyak zsákfuratban lakoznak. Ez a megoldás nagyon gazdaságos ötlet lehetett a gyártás során, de a szerelhetőséget nem javította. Zsákfuratban lévő csapágyak kiszerelésére több módszer is kínálkozik, de mint minden csapágyszerelésnek, az összes itt alkalmazható módszernek az a lelke, hogy a blokkfelet 80-100 °C-ra fel kell melegíteni hozzá.

 

- A csapágyat akkor kell kiszerelni, ha akadozva, illetve lötyögve fordul, vagy ha már hiányos. Vagy ha biztosra akarunk menni egy bizonytalan múltú motor esetében.

 

- A csapágy kiszerelése történhet kissé átalakított fejű lapos csavarhúzó alkalmazásával, a külső gyűrűre hegesztett rúd segítségével, de én a legkorrektebb megoldásnak a felvételen látható csúszókalapácsos kihúzó alkalmazását tartom. Természetesen ez a módszer csak hiánytalan csapágy esetén alkalmazható, mivel a belső gyűrűt kalapáljuk kifelé. Hiányos csapágy külső gyűrűjének kiszerelése szinte kizárólag a ráhegesztett acélrúd segítségével oldaható meg. De hogy ne keseredjünk el teljesen: olyan is előfordul, hogy maga a gravitáció is elég a csapágy kiszereléséhez: a fejre fordított blokkfelet 150-200 °C-ra melegítve a csapágy a fészekből kieshet. (Bár találkoztam olyan csapággyal is, amit semmilyen módon nem tudtam kiszerelni a blokkfélből...)

Szimmeringek:

 

- A blokkban lévő fogaskerekeket kiszedjük, ügyelve a főtengelyen lévő tűgörgőkre, nehogy szétguruljanak. A meghajtó tengelyt a csapágy melegítése után a fogaskerék felé ki tudjuk húzni a csapágyból.

 

- A főtengely házát összefogó csavarokhoz már hozzáférünk, a fent említett módon kell ezeket is kicsavarnunk.

 

- A főtengely csapágyait megmelegítve a blokkot szét tudjuk húzni, némi kocogtatás kíséretében. Ne óvatoskodjunk a melegítéssel, a szimmeringeket úgyis cserélni kell egy ilyen beavatkozás után.

 

- A főtengelycsapágyak vagy a blokkban maradtak, vagy a főtengelyen. A blokkban lévő csapágyakat a zsákfuratból a fent bemutatott csúszókalapácsos kihúzóval tudjuk kiszerelni. A hátoldalról hozzáférhető csapágyakat a szimmeringek eltávolítása és a blokk felmelegítése után egy csőkulcs vagy acélcső kalapálásával ki lehet ütni a fészkükből. Ha a főtengelycsapágy a főtengelyen maradt, akkor a csapágy melegítése után két lapos csavarhúzó segítségével eltávolítjuk a főtengely sonkájától annyira hogy egy külső csapágylehúzó karmai aláférjenek, majd a csapágylehúzóval lehúzzuk a csapágyat.

A blokkban lévő összes szimmering kiszerelése egy kisebb, illetve közepes méretű laposfejű csavarhúzó segítségével történhet. Ha a szimmering kiszerelése önálló feladat és nem bontjuk szét a blokkot, akkor nehezebb a dolgunk, mert a tengelyektől nehéz a szimmering tömítőajkai alá nyúlni a csavarhúzóval. Minden esetre a csavarhúzó megbillentésével és egyidejű csavarásával tudjuk a szimmeringet mozdulásra bírni és körben kifeszegetni. Közben vigyázzunk a tengely épségére (bár ez általában keményebb acélból készült mint egy mezei csavarhúzó), valamint különösen figyeljünk a blokköntvény épségére. Ha a szimmering fészkét tönkretesszük, akkor az új szimmering beszerelése problémás lehet, valamint a szimmering mellett olaj szivároghat a blokkból.

Szimmering kiszerelése

- Tisztítsuk meg a blokk alkatrészeit a szennyeződésektől. Erre puha sörtéjű kefe (pl. fogkefe) és némi oldószer tökéletes kombináció. Az oldószer lehet Brigéciol, nitrohígító, esetleg benzin, én a lakkbenzin hígítót preferálom.


 Csapágy beszerelése beütő szerszámmal

- A blokkban minden csapágy C3-as besorolású legyen! Válasszunk olyan gyártót, akinek a termékeiben feltétlenül megbízunk: pl. SKF, FAG vagy Koyo. A főtengelycsapágyak 6203/C3, a primer áttétel csapágyai 6001/C3, a lánckeréktengely csapágyai pedig 6004/C3 jelzésű csapágyak legyenek. Ha porvédős csapágyat sikerült csak venni, az sem baj, egy órás csavarhúzóval a porvédő lemezeket pattintsuk le a csapágy oldalairól és lehet is beszerelni.

 

- Az új csapágyak beszerelése csak elsőre tűnik bonyolult feladatnak. A blokkot felmelegítjük 80 °C-ra (de a csapágy ne legyen rajta, a kép csak illusztráció!), a hideg csapágyat pedig a fészkére helyezzük és betessékeljük egy szerszámmal. A szerszám lehet egy olyan csőkulcs vagy acélcső, mely a csapágy külső gyűrűjére ül csak fel. Kapható műanyag beütő szerszám is, én acélból készíttettem hozzá célszerszámot. Így csak a merőlegességre kell figyelni, a szerszám mindig központos és csak a külső gyűrűre támaszkodik. A behelyezendő csapágy legyen olajos vagy zsíros, hogy könnyen a helyére csússzon. Én a csapágyakat fagyasztó csavarlazítóval szoktam lekezelni a blokkba való behelyezés előtt. Ekkor nem is kell kocogtatni, a szerszámmal könnyen a helyére lehet nyomni a csapágyat.

 

- Felmerül a kérdés, hogy a főtengelycsapágyakat először a főtengelyre vagy a blokkba kell beszerelni. Mindkét út járható, én személy szerint a csapágyakat a blokkba szoktam inkább beszerelni. Főként azért, mert ehhez van célszerszámom, de a csapágy főtengelyre való felszereléséhez sem nehéz segédeszközt készíteni: egy olyan méretű acélcsövet keressünk mely a főtengelyre ráhúzható, de csak a csapágy belső gyűrűjére támaszkodik. Ha elég nagy a hőmérsékletkülönbség a főtengely és a csapágy között, akkor minden különösebb toszogatás nélkül, szó szerint a helyére kell esnie a csapágynak. De ha bármi miatt megakadna a főtengelyen, akkor a cső segítségével óvatosan kocogtatható míg össze nem melegednek az alkatrészek.

 

- Ha nem sikerül merőlegesen a fészekbe juttatni a csapágyat vagy megszorul mielőtt elérné a megfelelő helyet, akkor ne erőltessük, hanem a blokkot melegítsük meg ismét, húzzuk (vagy üssük) ki a csapágyat és a csapágy lehűlése után ismét próbáljuk meg beszerelni azt.

 

- Találkozhatunk olyan blokkféllel is, melyben az idő során megfordult a csapágyak külső gyűrűje, így a csapágyfurat a kelleténél nagyobb. Ezt könnyű észrevenni, hiszen ilyenkor a csapágy akár melegítés nélküli blokk esetén is könnyen a helyére csusszan. Ilyenkor javasolt új blokkfelet keresni, bár ezen blokknál a nem összetartozó blokkfelek esetében előfordulhat tömítési probléma. A jobb oldali blokkfelet (inkább középsőt) csak a végső esetben cseréljük, hiszen ezen van a motorszám beütve.
A másik lehetőség a csapágyak külső gyűrűjének beragasztása a blokkba pl. Loctite 938 ragasztó segítségével. Óvatosan bánjunk a ragasztóval, csak oda kerüljön belőle ahová feltétlenül szükséges.

Motor összeszerelése:

 

- A motor összeszerelése épp fordítottja a szétszerelésnek, de összeszerelés előtt távolítsuk el a tömítések maradványait óvatosan. Azokat a tömítésmaradványokat, melyeket az oldószer nem képes eltávolítani egy pengével vagy schnitzerrel vágjuk le a blokkról. Ne sértsük meg a blokk illeszkedő felületeit, különben a tömítettség rossz lesz és kénytelenek leszünk tömítő pasztával összeszerelni a blokkot.

 

- A primer áttétel kis fogaskerekébe zsírágyba ragasszuk a tűgörgőket, így könnyedén tudjuk a főtengelyre húzni.

 

- Először a blokk felmelegített jobb oldali darabjába szereljük be a főtengelyt, a kihűlt blokkra felhelyezzük a forgattyús ház tömítését. Ha a blokk felületei nem egyenesek és sérülésmentesek, akkor a tömítés mindkét oldalát vékonyan (!) hőálló tömítőpasztával kenjük be. Ezek a tömítőpaszták egy darabig megfelelő védelmet nyújtanak a falslevegő vagy a kifújás ellen, de többségük hosszú távon nem olaj- és benzinálló. Pár évet biztosan kibírnak, én nem tapasztaltam a saját motorjaimnál a tömítőanyag elváltozását. A középső blokkfelet (hívhatjuk blokközépnek is hogy ne legyen számtani ellentmondás) melegítés után egy hirtelen mozdulattal rányomjuk a főtengelyre. Minden ilyen műveletnél rendkívül fontos a jó melegítés és az alkatrészek kenőanyaggal történő ellátása.


 Primer fogaskerék csapágyazása
Vissza

Szétszerelés

Forgórész levétel

Tengelykapcsoló

Szegmensvezető lehúzása

Szimmeringek

Hajtómű

Csapágyszerelés

Összeszerelés

Indítópofák

Főtengely

Társoldal: DOKUBANK - veterán dokumentumtár 

Ha gépműhely, akkor TÁBORI TUNING