Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

JAWA Babetta 28

motorjának szerelése

JAWA Babetta 28 és kiskerekű merevvázas Babettákmotorjának szerelése, felújítása

- A főtengelycsapágyak mellé beütjük a viton szimmeringeket. Ezek hő-, olaj- és benzinállók, onnan lehet felismerni őket, hogy barna színűek és jó drágák. Ha sokáig nem szeretnénk a blokkot szétszedni szimmeringcsere miatt, akkor csak ilyet használunk a főtengely két oldalán. A szimmeringek körrugós (nyitott) oldala a hajtókar (tehát a főtengely közepe) felé nézzen. A beszerelést egy acélcső vagy csőkulcs kalapáccsal való körbekocogtatásával végezzük. Csak addig toljuk a szimmeringet hogy a külső síkja színeljen a blokk felületével, ekkor fognak jó helyre kerülni a tömítőajkak.

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

Szimmering beütése
Sunday, 21 January 1900
Vissza
Vissza

Szimmeringek beszerelése:


 Tájoló stift a főtengelyen

(A fenti felvételeken csak azért került normál szimmering alkalmazásra a főtengely mellett, mert ez a blokk nem motorkerékpárra került, hanem egy kísérleti eszköz készült belőle, nincs a blokkban olaj és nincs hőhatás sem, egyedül porvédő szerepet kaptak a szimmeringek.)

 

- A főtengelyre visszakerül a tűgörgők zárógyűrűje, majd a Z=20-as fogaskerék, mely belsejében zsírágyba fektessük a26 db 2×12 (vagy 11,8) mm-es tűgörgőt.

 

- Visszakerül a helyére a lánckeréktengely, majd a Z=12/34-es áttétel is. A lánckeréktengely a korai 28-as modelleken még nem egy darabból készült, hanem a tengelyre a fogaskerék felszerelve volt. Ettől függetlenül teljesen csereszabatos a ma kapható alkatrésszel. Csak ép fogaskerekeket és csapágytűket szereljünk vissza a blokkba. Ha bármelyik alkatrészen törés vagy nagymérvű kopás látható, akkor vásároljunk helyette új alkatrészt, amíg még kapható.


 Babetta 28 motorblokk összeszerelés közben

- Miután a lánckeréktengely végét elláttuk zégergyűrűvel, a blokk megtisztított illeszkedő felületére felhelyezzük a blokk tömítését, majd a bal oldali felmelegített blokkfelet a hajtóműre kocogtatjuk óvatosan. Közben vigyázzunk, nehogy a főteneglyen lévő Z=20-as fogaskerék kimozduljon a helyéből, mert a blokkba szétszóródó tűgörgők miatt újból szét kellene szedni a blokkot. Lehet összecsavarozni a blokkot. A hiányzó csavarokat véletlenül se 5.6-os vagy 4.8-as minőségű csavarral pótoljuk! Elvileg 8-as minőség kellene, de ez többnyire csak fekete (barnított) felületkezeléssel kapható.
A blokkot érő környezeti hatásokat nem sokáig bírná, így válasszuk lehetőleg a még drágább megoldást: vegyünk rozsdamentes (A2) hengeresfejű EH csavarokat. Ez közel olyan erős mint a 8-as minőségű csavar, de nem fog korrodálni.

 

- Helyükre kerülhetnek a szimmeringek, de itt már elég a normál (fekete) kivitel is. A beszerelés módszere teljesen megegyezik a főtengelyen lévő szimmeringek beszerelésével.

 

- Fel lehet szerelni az indítódobot, bele a zégergyűrűt, szimmeringet, indítópofákat a rugókkal. Az indítópofákat mindenképpen rögzítsűk a hajtűrugókkal. A helyére kerülhet a szegmensvezető test, majd rá a körrugós kuplungpofa-hármas. Helyezzük fel a blokkra a 100×5-ös NBR O-gyűrűt, majd a lendkereket szereljük fel a három csavarral és a lendkerékrögzítő csavarral.

 

- Lendkerék... Fura a Babetta motorja, hiszen a lendkerék kívülről látszik, sőt: ez adja meg a motor báját. Ha ez a báj rozsdás, foltos, akkor nem érte meg ennyit dolgoznunk a felújításon. Jópár éven keresztül nem lehetett kapni lendkereket, csak használt alkatrész jöhetett szóba. A lendkerék forgácsolással készült, jól látszik rajta a kések nyoma. Elvileg egy esztergályos tudna ilyet csinálni, de egy jó állapotú használt, vagy egy új lendkerék biztosan sokkal olcsóbb. Megmentendő használt és új lendkerék esetén is egy fúróba fogott finomszálú rézkoronggal távolítsuk el a régi lakkréteget, rozsdát, szennyeződéseket. Acél drótkoronggal ne próbálkozzunk, az szétveri a lendkeréket lévő barázdákat, a végeredmény nem lesz szép. Az sem jó, ha már a lendkerék túlságosan rozsdás volt, a lentebbi fotókon ilyen lendkereket lehet látni a blokkon. Végül újra cseréltem, mert ez nem nyerte el a tetszésem. Polírkoronggal leszedjük a maradék szennyeződést, felfényesítjük a felületet, oldószerrel zsírtalanítjuk és színtelen olaj- és benzinálló lakkal lefújjuk. Ezt új lendkerék esetén is csináljuk meg! A lendkerék felszerelésekor ne feledkezzünk meg a főtengelybe csavart rögzítőcsavar alatti körmös alátétről! A csavar betekerésekor figyeljünk arra, hogy az alátét körme a fészkébe feküdjön, majd a csavar meghúzása után az alátét egyik oldalát a csavar lapjára hajtsuk ki egy laposfejű csavarhúzó segítségével, de közben ne karcoljuk össze az alkatrészeket! A csavar így van rögzítve kitekeredés ellen.

 

- Szereljük fel az új dugattyút a hajtókarra. Csak olyan dugattyút használjunk, melyhez a hengert fúrattuk. Mindegy mi van
ráírva, csak elméletileg megy el pl. egy újonnan vásárolt alapméretes henger a 38.98 mm-es dugattyúval. Bízzuk egy jó gépműhelyre ezt a munkarészt és végül óraműként duruzsoló motor lesz a fenekünk alatt.
A dugattyú melegítését és megtámasztását most se felejtsük el! A legtöbb dugattyún van egy nyíl, ennek a blokk alja felé (a kipufogó felé) kell álnia beszerelt állapotban. Ha nincs nyíl, akkor arra figyeljünk, hogy a tájoló stiftek alul legyenek!
Szereljük fel a dugattyúgyűrűket! Ez szobahőmérsékleten kézzel, vagy esetleg zégerfogóval is megtehető. Hidegben ne nagyon erőltessük, mert a gyűrűk hajlamosak eltörni, elég rideg anyagból készültek.
A gyűrűk felhelyezését segítendő használhatunk vékony acéllemezből hajlított gyűrűt vagy gyűrűfogó szerszámot (ilyet 50 mm-es méret alatt én nem találtam...). Így a gyűrűk nem szántják fel a dugattyú oldalát és nem törnek el. Szereljük be a dugattyúcsapszeg biztosítógyűrűit.

 

- Ha a dugattyúba túl könnyen megy be a csapszeg vagy esetleg melegítés nélkül kézzel át tudjuk tolni rajta, akkor ne is szereljük össze a motort. Lehet tökéletes a henger és a dugattyú, a gyűrűk, lehet 5 százados az illesztés a henger és dugattyú között, akkor is csörögni fog a motor a csapszegnél és idővel szétveri a dugattyú csapszegfuratát. Ilyenkor vagy keresünk egy a dugattyúnkba jól illeszkedő (melegen is szoruló) csapszeget, vagy készíttetünk egy esztergályossal (nem szívesen, vagy egyáltalán nem vállalják a jó anyagminőség miatt). Létező megoldás lehet a csapnak csapágyragasztóval való rögzítése is, de a jövőbeni szétszerelést ez nagyon megnehezítheti. Igazából még a henger fúratása előtt kell olyan dugattyút keresni, melyhez renelkezünk a megfelelő méretű csapszeggel is. Viszont a csapszeg a hajtókar bronzperselyében nem szorulhat, de nem is lötyöghet! Ez az egyszerűbb feladat, megfelelő méretű bronzperselyt bármelyik esztergályos tud nekünk készíteni. A beszerelését épp úgy kell végezni, mint a csapágyakét: melegítve!

- Helyezzük fel a hengertalp tömítést. Amennyiben korábban a hengertalpnál kifújt a motor, úgy érdemes lehet ide is hőálló tömítőpasztát kenni a tömítés mindkét oldalára, de csak leheletnyi vastagságban.
Végül a vékonyan beolajozott hengerbe bújtassuk be a dugattyút. Fontos, hogy a dugattyúgyűrűk slicce pontosan a dugattyúgyűrű hornyában lévő tájoló stiftekhez kerüljön. A hengerhüvely alja kissé le van fózolva azért hogy könnyebben a helyére csúszhasson a dugattyú és a gyűrűk. A gyűrűket minden esetben teljesen össze kell nyomni (én kis kezemmel, a körmeimmel szoktam) egy erre alkalmas vékony acéllemezből hajlított cső segítségével. Mielőtt végleg a helyére tolnánk a hengert, győződjünk meg arról, hogy a tömítés és a henger is a megfelelő irányban áll, majd a 4 db hengertőcsavart óvatosan tekerjük be.

 

- Ezután a hengerfejet a bordáira állítjuk, a dekomresszor furatára (nem a szelepre!) felhelyezzük a tömítő O-gyűrűt, majd az egész motort a ráhúzzuk felülről. Kicsit erőlködni kell ennél a módszernél, de így a tömítő gyűrű a helyén marad. Természetesen ha a hengerfejet nem leszerelt motornál szereljük vissza, akkor marad a nőgyógyászati módszer és laposfejű csavarhúzóval vagy valami más eszközzel kell a gyűrűt a helyén tartani, míg a hengerfejet fel nem csavarozzuk. A hengerfejet csavarozzuk fel! Mindig legyen alátét az anyák alatt!

 

- Visszatekerjük a fiberalátétekkel ellátott olajleeresztő, betöltő és ellenőrző csavarokat. Lehetőleg vigyázzunkaz eredeti alkatrészekre, mivel egyiket sem kapni már. A fiberalátéteket sem egyszerű bezerezni, alkalmas lehet helyette sárga- vagy vörösréz alátétek alkalmazása. Új félgömbfejű csavart ne is keressünk, helyette hengeresfejűt használhatunk, ha hiányzik a betöltő csavar, akkor a 210-es Babettához árusított betöltő csavar közepére fúrjunk egy minél kisebb lyukat (hétköznapi fémfúró készletben talán 2 mm-es a legkisebb).

 

- Felszereljük a generátor álló- és forgórészt, valamint a gyújtásfedelet, felszereljük a lánckereket és a kerékpárátváltót. Itt nagyon jó hasznát vesszük a szétszereléskor készített fotóknak. Először a kerékpárátváltó belső alkatrészeit zsírozzuk be, majd toljuk a lánckeréktengelybe az átváltórugót és az átváltó csapot. A csap hegyes vége álljon kifelé! Természetesen az utángyártott átváltócsapról lehagyták a kis hegyet, mely a gyártást biztosan nagyon leegyszerűsítette, de az összeszerelést így nagyon megnehezítette.
A 3 db 5 mm-es csapágygolyót behelyezzük a fészkébe, a bezsírozott lánckereket felhelyezzük úgy, hogy a fogaskoszorú kifelé legyen tolódva, ráhelyezzük a bezsírzott alátétet, felhúzzuk az átváltó csillagot (vagy korongot, mert már csillagot gyártani is bonyolult) és áttoljuk rajta a biztosító sasszeget, széthajtjuk azt. Na ez az áttolás utángyártott csap esetén művészet! Úgyhogy vagy gyártatunk jó mertű csapot, vagy bűvészkedünk. Én egy vékony dróttal tartottam a helyén a csapot, miközben az átváltót feltoltam, és a sasszeget át tudtam fűzni. Ráment egy fél órám.

 

- Felhelyezzük a porlasztó alatti fiber alátétet és tömítést, betekerjük a tőcsavarokat, felcsavarozzuk a szívócsövet, esetleg porlasztót (csak azért, hogy csökkentsük a szennyeződések, alátétek, csavarok motorba jutását).

 

- Betekerjük a kipufogó tőcsavarjait, betekerünk egy gyertyát (kézzel!) és a lendkereket olyan állásba tekerjük, hogy ne legyen nyitva a kipufogó nyílás. A tőcsavarokat ne erőltessük nagyon, könnyen beszakad a menet. Sokat dolgoztunk a motoron, ne most rontsuk el!

 

A motor készen áll a vázba való visszaszerelésre!

Főtengely:

 

A főtengelyről nem sokat írtam eddig, mivel a felújítás során egy átlagos Babettás nem sokat tud gyógyítani egy hibás főtengelyen, legfeljebb cseréli azt.

 

A műhelyi kézikönyv utasításain túl érdemes a következőket leellenőrizni:

 

- A főtengelyt még a blokk szétszerelése előtt forgassuk át és közben figyeljük a tengelyvégeket. Ezeknek szemmel láthatóan tilos imbolyogniuk, magyarul egytengelyűnek kell lenniük.

 

- Leszerelt hengernél és dugattyúnál a hajtókar oldalirányú kottyanását is tudjuk vizsgálni. Ez lehet érezhető, de a hajtókar felső szeménél nem lehet nagyobb az elmozdulás oldal irányba 1 mm-nél.

 

- Szemre legyenek épek a csap tűgörgői, a csapágyak működési felületei, a hajtókar bronzperselye.

 

- A hajtókar bronzperselye fixen üljön a hajtókar szemben, a dugattyú csapszeg kézzel elforgatható legyen a perselyben, de nelötyögjön benne egy kicsit sem!

 

- A hajtókar merőlegesen álljon a tengelyre.

 

Bármilyen hiba esetén vigyük egy gépműhelybe a főtengelyt felújíttatni vagy vegyünk újat. Kapható felújító készlet (hajtókar, csapszeg és csapágyak) a Babetta főtengelyhez, de érdemes összeadni az árát és a gépműhely díját mielőtt rendelnénk. Könnyen lehet hogy az utángyártott új főtengely olcsóbbra jön ki.

Szétszerelés

Forgórész levétel

Tengelykapcsoló

Szegmensvezető lehúzása

Szimmeringek

Hajtómű

Csapágyszerelés

Összeszerelés

Indítópofák

Főtengely

A fenti fotósorozaton Tóth Vilmos barátom 28-as Babetta motorjának felújítása látható. A blokköntvény tönkrement zsákfuratait menetjavító alkalmazásával lehet javítani. A menetjavító alkalmazását vagy bízzuk szakemberre, vagy faggassuk ki a mikéntjéről. A menetfúráshoz a menetjavítóhoz egyező menetfúrót kell használni, a menetjavító betekerését óvatosan kell végezni, erőltetni nem szabad mert akkor sérül a menetjavító. Végül a kiálló részt gondosan el kell távolítani.


 Felújítás előtti és utáni Babetta 28 motor

 Felújítás előtti és utáni Babetta motor

Társoldal: DOKUBANK - veterán dokumentumtár 

Ha gépműhely, akkor TÁBORI TUNING