Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

ülésének szerelése

JAWA Babetta 28 és 206 mopedek ülésének felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 28 és 206 típusú mopedek ülése tökéletesen megegyezett egymással. Az alábbiakban ezek szerelését, felújítását mutatom be.

 

A világ legtöbb országában csak műanyag burkolattal ellátott üléssel forgalmazták a 28-as és kiskerekű merevvázas Babettákat, nálunk viszont sokszor találkozhatunk bőr ülőrésszel szerelt mopeddel is. A nyereg taljesen más volt, viszont az én kezeim közt csak a műanyag üléslapos nyereg fordult meg eddig, így csak annak felújítását tudom bemutatni. Gyári felvételen egyébként sehol nem látható a bőr ülőlapos nyereg, azt valószínűleg csak hozzánk szállították ahol a létező legolcsóbb konstrukciókra volt csak kereslet.

Sunday, 21 January 1900

- A 28-as és a kiskerekű merevvázas Babetták nyerge nem változott az évek folyamán és a később megjelenő nálunk kapható 207-es modellek is ezzel voltak felszerelve. A nyereg a merevvázas kivitelhez igazodva többszörösen rugózott kialakítású volt. A keménygumi borítás alatt szivacs (ennek vastagsága az évek során egyre nőtt), elválasztó PVC lap, alatta ülésrugók voltak megtalálhatók. Viszont az egész ülés konzolosan volt felszerelve a nyeregcsőre és egy központi csavarrugó támasztotta meg. Az ülés így egészében és az ülőlapon is rugózott volt. A '70-es években ez egész jó konstrukciónak számított, bár hosszú távon elég kényelmetlen volt rajta ücsörögni.

 

A fenti fotón a nyeregcső bilincse, a központi rugó bizosító csavarja és az üléslapot tartó szegecsek hiányoznak.

Babetta 28 felújításra váró üléssel

 Babetta 28 ülés kiszerelve

 Babetta 28 ülés szétszerelés közben

- A szétszerelés a nyeregcsőről való leszereléssel kezdődik. Ehhez a rögzítőcsavar anyáit mindkét oldalon szereljük le az alátétekkel együtt. Az ülés lehúzása után toljuk ki oldalra a rögzítő csavart a bilincsből, majd a bilincs is kiszerelhető a bordázott alátéteivel.

A nyereg borítása szegecselve van, így leszereléséhez a szegecseket ki kell fúrni. Ezt célszerűbb a hátoldal felől végezni, így nem teszünk kárt a borításban, mivel az már régóta nem kapható, így egyre nagyobb kincs egy szakadásmentes példány.

Ezeken a felvételeken nem látszik, mivel az ülésből hiányzott, de a központi rugó közepén egy csavar futott, mely a rugót védte kiesés ellen, valamint végütközőként működött. Ha ez a csavar még benne van az ülésben, akkor két villáskulcs segítségével az anyát csavarjuk le, majd szedjük ki a csavart. Ez nem feltétlenül egyszerű feladat, mivel az anyát a menet elkalapálásával védték a leesés ellen.


 Babetta 28 ülés szétszerelés közben

- Mindezek után a központi rugót egy nagy lapos csavarhúzó vagy rugóakasztó kampó segítségével billentsük ki a fészkéből. A nyeregrugókat a kampó segítségével egyenként akasszuk ki, ezután kiszedhetővé válik a beakasztott rugórögzítő lemez is.
Jegyezzük meg, hogy a hosszabb rugók középre estek!


 Babetta 28 ülésvas homokfúvás után

- A festéket eltávolíthatjuk pl. Szuper Kromofággal, az alkatrészeket rozsdátlaníthatjuk RO-55-tel, de sokkal gyorsabb és egyszerűbb mindezt egy lépésben egy homokfúvással foglalkozó céggel elvégeztetni. Mindkét módzser után egy 150-es csiszolópapírral távolítsuk el a vegyszermaradékot, illetve beékelődött homokszemcséket! Fújjuk le a nyereg alkatrészeit korróziógátló alapozóval, majd fényes fekete festékkel.

 

- A rugókat véletlenül se vigyük homokfúvásra! Azokat minden esetben vegyszeresen festék- és rozsdamentesítsük! Én a rugókat egymásba, két végüket egy-egy szegbe akasztom, majd a közepén az egészet leterhelem pl. egy füles vizes palackkal (így a súly könnyedén beállítható). A megnyúlt rugókat a vegyszer jól körül tudja futni. Ez a módszer alkalmazható a festés során is. A rugók nem voltak alapozóval ellátva gyárilag sem, így mi se hordjunk fel a megtisztított rugókra ilyet. Csak egy réteg fekete festéket fújjunk fel a megnyújtott rugókra, mivel a vastag festék a rugót egyébként könnyen kiékelné. Ha nem megynyújtott állapotban festjük le, akkor meg nem folyja körbe rendesen az alkatrészt a festék és hamar rozsdásodásnak indul majd.


 Babetta 28 ülésvas frissen festve

- Amikor minden alkatrészt lefestettünk az összeszerelés épp ellentéte a szétszerelésnek. Célszerű a nyeregbe először a központi rugót beszerelni, mivel közben könnyen megsérülhet a festés és ekkor még gond nélkül javítható. Tegyük be a központi rugót tartó csavart, rá az anyát és állítsuk be úgy, hogy csak addig tudjon a nyereg kinyílni, hogy a központi rugó még mindenképpen a fészkében maradjon. A csavart itt jelöljük meg, szedjük szét, vágjuk méretre és újbóli összeszerelés után a végén a menetet kalapáljuk el.

 

- Szereljük vissza a krómtisztító pasztával rendbehozott vagy újrakrómozott bilincset. Az újrakrómozott alkatrészekről senki meg nem mondaná, hogy 40 évesek.


 Újrakrómozott üléstartó cső

- Akasszuk vissza a lefestett nyeregrugókat.


 Babetta 28 nyereg felújítás közben
Szivacs és műbőr szabása

- A szivacsot cseréljük újra. Vegyünk egy kárpitos boltban az eredetivel megegyező vastagságú (úgy emlékszem 28-asnál 3-6 mm-es szivaccsal találkoztam) szivacsot, rajzoljuk körbe a gyárit és egy ollóval vágjuk ki. A lyukakat egy lyukasztóval készíthetjük el könnyedén rajta. Ugyanígy járjunk el a PVC elválasztó lappal is. A fenti felvételen a PVC lapon még nincsenek a lyukak elkészítve.

 

- Mindezek után helyezzük a borításba a szivacsot és a PVC lapot, tegyük fel a nyeregre és rögzítsük az egészet popszegeccsel.

Felújított Babetta ülés beszerelve

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.