Kezdőlap

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

összeszerelése

JAWA Babetta 28 és kiskerekű merevvázas Babetták felújítás utáni összeszerelése

- Azt feltételezve, hogy minden alkatrész fel van újítva és beszerezve a cserélendők, a következő sorrendet érdemes követni:

 

- Szereljük össze a vázat a szükséges mértékig:

Szereljük fel a középállványt a rugóval együtt, a szívászaj csökkentőt a légszűrőbetéttel, valamint a hátsó sárvédőt a csomagtartóval, hátsó lámpával együtt. A hátsó vázrész összeállításakor ne felejtsük el a nyeregtartó bilincsek és cső beszerelését sem! Szereljük fel a láncfeszítő konzolt! A hátsó lámpa vezetékét a váz függőleges és vízszintes része között bújtassuk át!

 

A légszűrőbetét semmiképp se legyen a kereskedésekben Babettához kapható műanyag szivacs! Nem időtálló anyagból készült!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az összeszerelés metódusa részletesen a Babetta 28 váz szerelés pontban olvasható.

Sunday, 21 January 1900

Szereljük be a nyeregcsövet, rá az ülést. Nyomjuk a helyére a váz vízszintes részébe kerülő gumibolhákat, zsírozzuk be a pedál tengely perselyeit.

 

 

 

- Szereljük fel a vázra az első villát! Részletesen a Babetta 28 teleszkóp szerelése pontban lehet róla olvasni. Szereljük be a bezsírzott teleszkópszárakat a rugókkal együtt, rögzítsük a rugót a csavarokkal, nyomjuk rá a műanyag kupakokat! Szereljük fel az első villára az első lámpát!

 

- Szereljük fel az első sárvédőt!

 

- Szereljük be az első kereket! A tengelyt szemből nézve balról jobbra toljuk be!

 

- Szereljük be a kormányt, de még a nyakcsavart ne húzzuk meg véglegesen!

JAWA Babetta 28 váz összeszerelése

A fenti fotón kiskerekű merevvázas Babetta hátsó sárvédőjének rögzítése látható. Ez gyökeresen eltért a 28-as Babettáétól, ami a legfelső fotón szerepel.

 

- Szereljük be a hátsó kereket. Legyen a tengelyen a féktámasz lemeze, a kipufogót tartó lemez és a láncfeszítők is! A keréktengelyt mindenképpen balról jobbra toljuk át, így a kipufogó levételéhez csak a tengelyanyát kell leszerelni és nem kell az egész tengelyt kihúzni majd a kerékből!

JAWA Babetta 28 összeszerelése
JAWA Babetta 28 összeszerelése

- Szereljük be a motort a vázba!

 

- Kezdjük el összeszerelni a bowdeneket. A végleges beállítással még várjunk.

JAWA Babetta 28 összeszerelése

- Akasszuk be a gázbowden végét a súberbe és szereljük össze a porlasztót. Ezt részletesen a Babetta 28 porlasztójának szerelése pontban lehet megtekinteni. Majd szereljük fel a porlasztót a motorra. Húzzuk rá a benzincsövet a benzináteresztő
csonkra és vezessük át a blokk és a váz között!

 

- Szereljük fel a vázra a Tranzimót az alatta lévő hőpajzzsal együtt. A generátor test vezetéke ide, a Tranzimót rögzítő csavarhoz kerül rögzítésre. Szereljük fel a műanyag szívómaszkot és a PVC szívócsövet. Ehhez a porlasztó dúsító csapját be kell nyomnunk.

JAWA Babetta 28 összeszerelése

- Még most, amikor könnyen hozzáférünk, töltsük fel a hajtóművet hajtóműolajjal. Előtte az ellenőrző csavart tekerjük ki. Csak annyi olajat töltsünk a hajtóműbe, hogy épp csak megjelenjen az ellenőrző csavar nyílásánál. Tekerjük vissza az ellenőrző csavart és a betöltő csavart, távolítsuk el az olajat a blokkról! Hogy milyen hajtóműolajat használunk, az nem nagyon fontos.
Bámelyik gyártó 80W-90-es olaja megfelel, nincs nagy igénybevétel a hajtóműben.

 

- Szereljük be a pedáltengelyt, de ne felejtsük le a két oldaláról az alátéteket sem! Ezeket is célszerű beszerelés előtt kissé bezsírozni.
Szereljük fel a pedálokat és rögzítsük pedálékkel. Figyelem! A pedálok jobbos és balos kivitelben készülnek, figyeljünk a jelzésre!

L: left, azaz bal, R: right, azaz jobb.

A korai 28-as modelleken áttört, 32 fogú lánckerékkel szerelt behajtó tengely volt, míg a későbbi 28-as modelleken már tömör, 26 foggal rendelkező lánckerékkel ellátott behajtó tengely szerepelt. A kisebbik változatlanul végigkísérte a Babetták teljes életútját.

JAWA Babetta 28 pedáltengely

- Beszerelhetjük a dekompresszor bowdent is. Akasszuk be a végét a hengerfejen lévő dekompresszor támaszba, a bowdent vezessük fel a dekompresszor karig, majd itt a csavaros bowdenszemmel rögzítsük úgy, hogy legyen a bowdennek kb. 1,5 mm szabad játéka. Így menet közben zárva van a szelep és a kar működtetésével a szelepet teljesen kinyitva le is tudjuk állítani az erőforrást.

 

- Szereljük össze a világítás vezetékelését a kapcsolási rajzok felhasználásával! A világítás vezetékei szürke PVC védőcsőbe húzva voltak gyárilag, ha lehet mi is így szereljük össze. A csúszósarukkal kialakított toldás a tank alatt, valamint a hátsó világításé a műanyag H-talp alatt volt. A toldások fehér PVC védőcsővel voltak szigetelve, helyezzük mi is ide vissza ezeket a szigetelőket, vagy helyettesítsük zsugorcsővel, melyet egy hőlégfúvóval melegítsünk meg mikor már leellenőriztük művünket. A tank alatti részen a bowdeneket és a vezetékeket rögzítsük a kábelrendező szalagokkal. Tegyük a vázon lévő tüskére a tank alatti rezgéscsillapító gumihengert!

 

- A benzintankra szereljük fel a benzincsapot, állítsuk be jól a pozícióját, majd húzzuk meg erősen a hollandert! Helyezzük a tankot a vázra, fent rögzítsük az anyával, oldalt pedig két csavarral! Nyomjuk a betöltő nyílásba a tanksapkát, a benzincsövet vágjuk méretre és húzzuk fel a benzincsapra! A benzincső ne feszüljön, de ne is legyen olyan hosszú, hogy bárhol megtörhessen!

JAWA Babetta 28 összeszerelése

- Kössük be a generátor vezetékeit a Tranzimoba, de előtte ne felejtsük őket átbújtatni a Tranzimo egység védőkupakján!
Fehér az I-hez, Piros a G-hez, ha van, akkor fekete az 1-hez, vagy inkább a velük azonos színű pöttyhöz.

JAWA Babetta 28 összeszerelése

- Ezen a felvételen látható, hogy a hátsó keréknél hogyan kell beakasztani a féktámaszt. A fékbowdent elvezetjük a fékkarig,
majd teszünk rá egy csavaros bowdenszemet. A csavar meghúzása előtt győződjünk meg arról, hogy a fékkar jól van beállítva, tehát a bowdenre nagyjából merőleges és behúzott állapotban sem támaszkodik neki a fékfedélnek, a kormányon a fékkarnál teljesen be van csavarva az állítócsavar, a bowdenház mindenütt a helyén van. A bowdenszem csavarjának teljes meghúzását azonban érdemes a hátsó kerék beállítása után végezni.

 

Mielőtt tovább haladnánk, szereljük fel a kipufogót! Ezt a Babetta 28 kipufogójának szerelése pontban lehet részletesen olvasni.

Tovább
Tovább
Alkatrész lista

Szerelést segítő alkatrész-lista, méretek

JAWA Babetta 206 csomagtartó

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

Csak ezt ne!