Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

teleszkóp szerelése

JAWA Babetta 28 és kiskerekű merevvázas Babetták teleszkópjának felújítása, szerelése

A korai Babetta 28-asok ('70-72) eltértek a későbbi Babetta teleszkópoktól. Ezek ugyanúgy rugózott, csillapítás nélküli teleszkópikus első villák voltak, mint a későbbi modelleké, ellenben nem műanyag csúszóperselyt alkalmaztak a villaszárak mentén, hanem fém perselyeket tömítőgyűrűkkel kombinálva. A későbbi 28-as modellek első teleszkópjai már műanyag perselyekkel voltak szerelve, éppúgy mint a kiskerekű merevvázas modellek, vagy a 207-es és a korai 210-es mopedek. A különbség csak annyi volt, hogy a 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták műanyag perselyei nem voltak peremezettek, így nem takartak rá az első villa csöveire és ütköző gumi, valamint porvédő gumiharmonika sem volt tartozékuk. A 28-as modell első villáját egészen a 207.100 típus gyártásáig alkalmazták.

Sunday, 21 January 1900
JAWA Babetta 28 fémperselyes első teleszkóppal

- A fenti fotón látható egy ilyen korai 28-as modell, melynél a teleszkópcsövek végei menetesek voltak és ide csatlakozott a perselyt és tömítőgyűrűt tartó hollander. Ennek a típusnak a szerelése jól be van mutatva a műhelyi kézikönyvben.


 Babetta 28 teleszkópjainak menetes vége

- A fenti fotón szétszerelt állapotában látható a korai 28-as Babetta első teleszkópja. Látható, hogy nem csak a perselye tér el a későbbi változatoktól, hanem a villaszáárak is. Ezek alulról nyitottak voltak (gondolom azért, hogy a keréktengely anyájának fellazítása esetén már ki lehessen szerelni a kereket), de valószínűleg balesetveszélyesnek tartották, mert soha többé egy Babettán sem alkalmaztak ilyet.

Késői Babetta 28 első teleszkóp

- A későbbi 28-as Babettáknál már csak műanyag perselyek voltak a teleszkóp csövekben. A csővégről eltűnt a menet és a hollander. A fejlesztést valószínűleg a gyártás egyszerűsítése, valamint a korrózióra nem hajlamos perselyek alkalmazása késztette. A látvány kissé suta lett, de működőképes a konstrukció. Véletlenül sem hibátlan a kialakítás, hiszen nincs a teleszkópszárakat védő gumiharmonika, valamint nincs ütközésvédelem. A felütő teleszkópszárak a perselyeket bentebb ütik a teleszkópcsőbe, később pedig a teleszkópcsövek végét verik szét. Ez persze csak extrém használat során jelentkezik, de ez akkor sem volt így az igazi. Ezért is fejlesztették később tovább a 207-es modelleknél a megoldást.


 Babetta 28 első teleszkóp

- Az első teleszkóp szétszerelését a Szétszerelés címszó alatt részletesen leírtam.


 Babetta 28 teleszkóp szétszerelés közben

- A 28-as és 206-os típusok történelméhez hozzátartozik, hogy a legelső 28-as Babetták fényszórója még nem a teleszkópok
felső összekötő lemezén lévő fülre csatlakoztak. Ekkor még a kormányoszlopra rögzített bilincs tartotta a fényszórót, így a legelső széria teleszkópján hiába is keresünk rögzítőfület. A magasra helyezett lámpa az első kerék fölé helyezett csomagtartó koncepciója miatt jött létre, de ezt a csomagtartó megoldást szerencsére még a legelején elvetették.

Reklámfotó a legelső 28-as Babetták egyikéről

- A tengerentúlon 28-ast nem, viszont kiskerekű merevvázas modellt már forgalmaztak. A fényszóró felfogatása ismét különbözött a jól ismert megoldástól, ugyanis a JAWA Mustang fényszórót a teleszkópcsövekre helyezett bilincses konzolok tartották.


 Amerikai Babetta 28 lámpatartókkal kiegészített első teleszkópja
Tovább
Tovább

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.