Kezdőlap

A 28-as és kiskerekű merevvázas Babetták szerelését mutatom be itt. A két típus közt főleg csak a kerékméretben volt különbség, de ez az eltérés rengeteg apró differenciát okozott a két modell közt.

Az oldalt szerkesztette: Selmeci Marcell

Társoldal: www.twilighthamster.hu

JAWA Babetta 28

váz szétszerelése

A 28-as Babetták előtt Povázske Strojárnén gyártottak már kétkerekűeket a JAWA megbízásából, de a Babettához hasonló modern segédmotoros kerékpárt még nem.

 

Ennek a mopednek a megalkotásánál több szempontot vettek figyelembe: nagyon olcsón és egyszerűen legyen gyártható, a lehető legkönnyebb legyen a kezelése, pedállal indítható legyen.

 

A célt sikerült elérni, a kortárs mopedeknél jóval korszerűbb gyújtással felszerelt Babetták szerelése többnyire gyerekjáték. Az itt taglalt 28-as (nagykerekű) és 206-os, 207.008-as  (kiskerekű merevvázas) típusok szerelhetőségét később tovább fokozták, mert pl. a kipufogódob és láncfeszítő szerelése kicsit macerásra sikeredett.

 

A különböző szerelési pontokban egy teljes felújítást próbálok részletesen bemutatni. A motordiagnosztikával kapcsolatos tudnivalók többnyire a használati útmutatóban megtalálhatók, ezzel a témával csak érintőlegesen foglalkozom.

JAWA Babetta 28 és kiskerekű merevvázas Babetták vázának és sárvédőinek felújítása, szerelése

A JAWA Babetta 28 és a kiskerekű merevvázas Babetták alig különböztek egymástól. Amiben különböztek: a sárvédők és azok tartópálcái, a csomagtartó alatti sárvédőtartó lemez, a szerelt hátsó villa és a váz hátsó sárvédő tartó kis nyúlványa. Ezek a szerelést tekintve nem lényegi eltérések. Én 28-as Babettát újítottam fel, így a fotóim főként arról származnak.

Minden lekentek pirosra

Szétszerelés:

 

- A felújításhoz minden egyes alkatrészt el kell távolítanunk a vázról. Nem egyszerű a műanyag H-talp alatt lévő 2 db gumibolha kiszerelése. A felvételen még szép pirosra le van mázolva. Használjunk csavarlazítót és kicsit melegítsük is meg a bolhákat, majd egy lapos csavarhúzóval nyomjuk ki a vázból. Legyünk óvatosak, szinte beszerezhetetlen ez az alkatrész.

 

- Minden később még felhasználható alkatrészt őrizzünk meg. Addig ne is dobjunk el semmit amíg a motor felújítása teljesen be nem fejeződik.

 

- Ez különösen vonatkozik a kötőelemekre és a védőcsövekre! Félgömbfejű csavart ma már nem gyártanak, így érdemes a még használhatóakat újra krómoztatni. A látványon rengeteget emel végül ha eredeti félgömbfejű csavarokkal van összeszerelve a moped. A PVC (Mipolán) csöveket szürkében csak aranyáron lehet gyártatni, viszont feketében minden méretben beszerezhető pl. a Boda Autóvillamossági boltban.

Fellelt Babetta 28 váz közelről

- A felvételen látható, hogy a kerékpárlánc feszítő és az oldallemez tartócsavarjai a vázhoz vannak hegesztve. A felújítás során ezek meneteire nagyon vigyázzunk.

A váz felújításakor döntő hogy milyen állapotú az alkatrész fényezése.

 

- Nagyon ritkán bele lehet futni olyan 28-as és kiskerekű merevvázas Babettába, melyek gyári fényezése szinte makulátlan.


Elméletileg ezeket nem is szabad bolygatni. Azt azonban jó tudni hogy 30 év alatt a kívülről tökéletesnek tűnő festés alatt is megindul a rozsdásodás. Ezzel legyünk tisztában, de amíg nem látjuk jelét a korróziónak, ne távolítsuk el a gyári fényezést. A fényezésről az olajsarat, sarat távolítsuk el vízzel, némi oldószerrel. Az oldószerrel bánjunk óvatosan, fel ne marja a festéket!

 

- Legtöbbször kissé kopott, kissé rozsdás a váz. Ilyenkor sokan csak a meglévő fényezés felcsiszolása után átfestik az alkatrészeket. Sajnos a fent említett rejtett korrózió ilyenkor megmarad és tovább terjed. Ha nem mindennapi használatra szánt hanem megmentésre ítélt példányról van szó, akkor én a teljes újrafestést javaslom. Ha meg munkagép, akkor akár maradhat is rozsdás-kopott. Úgyis mindenkiben ez a Babetta-kép él kis hazánkban.

 

- Belefuthatunk nagyon rozsdált vagy szakszerűtlenül festett mopedekbe is (mint amilyen az enyém is volt). Ekkor irány egy homokfúvató műhely, aztán egy fényező műhely. Én sokat próbálkoztam akril sprayk használatával, de a végeredménnyel soha nem voltam elégedett. Vagy a felület minősége nem érte el a mércét vagy szép lett ugyan, de az elégtelen zsírtalanítás miatt nem maradt a felületen. Bízzuk szakemberre a festést ha szép végeredményt akarunk!

- A váz újrafényezése előtt tisztítsuk meg a szennyeződésektől oldószerrel (pl. lakkbenzin hígítóval) a vázat, vizsgáljuk végig a váz minden részét, hogy ép-e. Ugyanis célszerű minden javítást a fényezés előtt elvégezni. Ha esetleg alakítani kell a vázon akkor keressünk egy karosszérialakatos ismerőst és bízzuk meg a feladattal. A vázon minden varratnak védőgázas hegesztőautomatával kell készülnie, felejtsük el a barkácstrafót!

 

- A benzintank belsejét még festés előtt célszerű kitisztítani. Erre sokan a mechanikus tisztításnak azt a válfaját ajánlják, mely abból áll, hogy némi fémalkatrészt (csavaranyát) és apró szemű kavicsot (lehetőleg homokmentest) helyeznek a tankba és addig rázzák, míg ínhüvelygyulladást nem kapnak. Én kipróbáltam és nem értem el vele azt a hatást, amit szerettem volna. Én a festékmaradványt Szuper Kromofággal távolítottam el, a rozsdát RO-55 rozsdamaróval alakítottam át. Majd jött némi rázogatás, utána pedig hosszú szárú acélsörtés tisztítópálcával vettem kezelésbe a tank belsejét. Babra munka, de szerintem hatásosabb. Lehet a belső rozsdátlanítást citromsavval végezni, talán ez a legolcsóbb megoldás.

 

- Ha a kormánycsészék kopottak, akkor most üssük ki őket a vázból egy acélrúd és kalapács segítségével némi melegítés mellett, majd üssünk újat a helyükre (vagy sajtoljunk ha van hozzá kézi présünk).

 

- Mielőtt elvisszük a vázat a homokfúvatóhoz tekerjük be szigetelőszalaggal (ha lehet szövetbetétessel, pl. Pattex Power) a vázra hegesztett csavarok menetes végét, dugaszoljuk be a vázon lévő levegőnyílásokat. A csavarok helyét se hagyjuk szabadon, mindenhová tekerjünk be hatlapú csavart, de ne ütközésig, így a menet ép marad, de mindenhova odafér a homoksugár. Végül a váz nyaktábláját vagy szereljük le (a szegecsek lefúrásával) vagy védjük meg ragasztószalaggal. A pedáltengely perselyét szintén védjük meg a homoktól. A benzintank betöltő nyílását és a benzincsap felőli menetet is védjük, a tankból a beékelődött homokot nagyon körülményes eltávolítani.

 

- Homokfúvatás után távolítsuk el az összes csavart és ragasztószalagot, majd 150-es csiszolópapírral kézzel mindenhol távolítsuk el a vázba tapadt homokszemcséket. Ha a benzintank lyukas volt vagy a homokfúvás után az lett, akkor hegesztéssel, forrasztással foltozzuk azt be még festés előtt.

 

- Mehetünk a fényezőhöz, aki némi csiszolás után wash primerrel, fillerrel majd kétkomponensű festékkel fújja le az alkatrészeket. Mindenképpen tisztázzuk előre hogy melyik alkatrész milyen színű is legyen. Takarjuk le a váz nyaktábláját festőszalaggal, valamint a kormánycsészéket és a pedál perselyét is. Ha lehet a meneteket most is védjük anyákkal és csavarokkal, de most se tekerjük be ütközésig őket.

 

- A benzintank belsejének kifestését nem javaslom. Egykomponensű festékkel rövid távon sem érünk el hatást, kétkompnensű festék pedi évek alatt, de leválik, leoldódik, akkor is ha rá van írva hogy benzin- és olajálló. Ha végképp el szeretnénk kerülni, hogy a tankban lévő rozsda eltömítse a szűrőt vagy a fúvókákat, akkor ajánlom a hazánkban is kapható POR-15 műgyantát, vagy a tengerentúlon használatos KREEM műgyantát. Ezek pont erre a célra készültek, viszont az áruk igencsak húzós.

Itt elnézést kérek azoktól akik festési tanácsokat vártak volna. A festéshez éppúgy nem értek mint a hegesztéshez és a hengerfúráshoz. Ezeket én mindig szakemberre bízom.

Szétszerelés

Váz összeszerelése

Krómozás

Hátsó sárvédő

Első sárvédő

Benzintank

Befejező munkák

Elkészült moped

Szétszerelés

Váz összeszerelése

Krómozás

Hátsó sárvédő

Első sárvédő

Benzintank

Befejező munkák

Elkészült moped

Tovább
Sunday, 21 January 1900
Tovább
Alkatrész lista

Szerelést segítő alkatrész-lista, méretek