Történet

A Babetták történetét a JAWA gyár történetének megismerésével kezdjük, hiszen nagyon sokáig JAWA márkanév alatt gyártották és forgalmazták ezeket a kétkerekűeket.

Frantisek Janecek

A JAWA gyár története – forrás: West Coast Motorcycles, Florida, fordította Selmeci Marcell

1878 január 23-án született Frantisek Janeček, Klaster nad Dedinou-ban, Kelet-Csehország egyik legkisebb falujában az akkori Csehszlovákiában. Szakközépiskolába Prágába járt, ahol gépészetet tanult, majd tanulmányait a Berlini Egyetemen folytatta. Később visszatért Prágába, ahol Kolbennek kezdett dolgozni a Vysocanyban (az egyik legnagyobb társaság Csehországban). 23 éves volt, mikor megbízták egy Hollandiában induló új gyár vezetésével. Itt ismerte meg jövendőbeli feleségét.

Egy nap, miközben munkába kerékpározott, összeütközött egy autóval. Az autó sofőrje hazavitte, majd a lánya ápolta. Nem sokkal később feleségül vette a lányt.

31 éves korában önállóan kezdett dolgozni és megnyitotta a saját szerelő műhelyét Prágában. Az I. világháborúban eltöltött rövid frontszolgálat után visszatért a tervezőasztal mögé és hamarosan hatvan szabadalmat jegyzett. Az akkor legismertebb találmány Janecek kézigránátja volt.

Frantisek Janecek

Amikor 1929-ben a hadiipari termelés leáldozóban volt, Janeček rögtön elhatározta, hogy motorkerékpárokat fog készíteni. Nem volt idő saját erőforrás kifejlesztésére, így Janeček az ausztriai Puch gyár kéthengeres, kétütemű motorja, a berlini Schliha kétütemű motorja és az új Wanderer 500 cm3-es motorja között válogatott. Végül Janeček a Wanderert választotta.

Mivel a német motorgyártás összeomlott, a Wanderer a gyártás leállítása mellett döntött. Ennek oka az volt, hogy nem tartották kifizetődőnek a BMW-vel való közvetlen versengést. A JAWA név a Janeček és Wanderer nevek első két betűiből állt össze.

Habár Janečeknek nem volt semmi tapasztalata a motorkerékpárok területén, de a gyártási technológiák területén otthonosan mozgott. Amikor az első Jawa 500 a boltokba került, már az első villa sajtolt acéllemezből készült, és nyeregtank a háromszögletű benzintank helyett. Ezt követték a fejlesztések a kenési rendszeren, a hengerfejen, a csapszeg csapágyakon és a karter légtelenítés.

1929-es JAWA erőforrás

A harmincas években a legtöbb motorkerékpár 500 cm3-es volt oldalkocsival, majd idővel egyre több lett a 750 cm3-es. Janeček másként gondolkodott, és belevágott a kisméretű kétütemű motorok gyártásába. Ehhez megszerezte az angol mérnök és versenyző – G. W. Patchett – szaktudását, aki magával hozta a Villiers 175 cm3-es motorját Prágába. Közösen építettek egy könnyű és egyszerű motorkerékpárt az angol motor köré. Ez a könnyű és egyszerű motorkerékpár nemsokára közkedveltté vált. Csak 4250 koronába került (szemben más motorkerékpár 7000 koronás vagy drágább árával). 1933-ban ez a JAWA vált a legnépszerűbb motorkerékpárrá Csehszlovákiában és a JAWA gyár leállította a nagy 500 cm3-es járművek gyártását.

Egy erősebb motor igénye miatt Janecek kifejlesztette a JAWA 350 SV négyütemű, egy évvel később a JAWA 350 OHV négyütemű motort. Műszakilag a legérdekesebb modell a II. Világháború előtti JAWA Robot volt. Ez egy kétütemű, 98 cm3-es monoblokkos konstrukció volt, mely azt jelentette, hogy a váltómű a motorblokkba lett integrálva. Ez hétköznapinak tűnik ma, de abban az időben az összes motor elkülönített váltóval rendelkezett. A motorkerékpár elérte a 41 mph végsebességet is. Az összes II. Világháború előtti modell kizárólag piros színben készült.

A II. Világháború a JAWA motorkerékpárok fejlesztésének és gyártásának végét jelentette. Már 1939 áprilisában átállt a gyár haditermelésre. Amikor 1938-ban a németek elfoglalták Csehszlovákiát tudták, hogy a gyár jól felszerelt és a munkásai jól képzettek. A gyárat átszerelték repülőgépmotorok és generátorok meghajtó motorjainak gyártásához. Azonban senki sem hitte hogy a Harmadik Birodalom uralma néhány évnél tovább tart, így a cseh kutatók megpróbálták szabotálni a gyártást és elkezdtek a háború utáni időszakkal foglalkozni.

1940-ben Janeček elkezdett dolgozni egy új motorkerékpáron, ami a vásárlók igényeire és a legújabb gyártási módszerekre alapozott. (1941-ben Frantisek Janeček elhunyt, a céget fiára, Karelre hagyta.) Az új modellnek megbízhatónak, egyszerűnek és kényelmesnek kellett lennie. Ez a modell a szerviz részlegen született, mely a Német Hadsereg javítási munkáit is végezte. Perak-nak (rugózik) nevezték el, katona zöldre festették és a német megszállók őrizete alatt tesztelték. Ez rendkívüli előnyhöz juttatta a JAWA-t a versenytársakkal szemben és a Perakba fektetett munka vált a háború utáni gyártás alapjává. A gömbölyded formára épített koncepció szolgált mintául a világ talán összes motorkerékpárjához.

Közvetlenül a háború után a JAWA volt az első motorkerékpár gyár, mely egy bevált és modern új motorkerékpárt tudott az Európai kontinens üzleteibe juttatni. Ebbe a motorkerékpárba 249 cm3-es egyhengeres, kétütemű motort építettek. Sajnos a JAWA gyárat államosították a kommunisták és a fiatal Janeček elhagyta az országot. Az 1948-ban megjelent 350 cm3-es motorkerékpárok a régi 250-es vázával készültek. Ez volt az első modell, melyet JAWA-Ogar néven vezettek be, mert ezt a harmadik legnagyobb csehszlovák motorgyár készítette, az Ogar. Azonban még ebben az évben ez a gyár a JAWA gyárba olvadt. A 350-es JAWA-knak kéthengeres motorja volt, mely a 250 cm3-es motorokra épült. A motor lapos visszaáramlásos dugattyúkkal készült és a lökettérfogata 348 cm3 volt. A végsebessége 65 mph körül mozgott. Amikor a négyütemű motorokat bevezették, a JAWA folytatta ezt az utat. Az alapmodell OHC kéthengerest utcai versenymotorhoz fejlesztették ki. 1952-ben kijött a JAWA 500 cm3-es négyütemű OHC motorja, a 15/00. Az évek során némi változtatás történt a motoron, az utolsó darabot 1958-ban gyártották belőle.

Az az igazság, hogy a JAWA azért állt le a négyütemű 500 cm3-es motorok fejlesztésével, mert a gyártása nehézkes volt. Ez műszakilag szégyenletes döntés, de gazdaságilag teljesen érthető. Az új formát a két új oldalkocsi és a harmadik, teljesen zárt oldalkocsi adta. A kerékfelfüggesztés hidraulikus lengéscsillapítókkal és nagy rugóúttal készült az első és hátsó keréknél is. 1954-től az új 250 és 350 cm3-es modelleket a JAWA-ČZ gyártotta. Röviddel a bemutatásuk után ezek a típusok megkapták a Kyvacka (Hinta) becenevet. A hivatalos megnevezése JAWA-ČZ 353 és 354 volt. Ezeket a modelleket a JAWA-ČZ készítette kisebb verziókban is, 125 és 175 cm3-es motorokkal. A rugóút megnövelése miatt a 19”-os kerekekről áttértek a 16”-os kerékméretre. Amikor a Szovjetunió piaca megnyílt, a JAWA 354-es típusra koncentrálták a gyártást, mivel ehhez lehetett oldalkocsit kapcsolni. Ebben az időben a mindenható Csehszlovák kommunista miniszterelnök, Novotny leszögezte: a szocialisták nem vezetnek motorkerékpárt. Ennek és a japán motorkerékpárok térhódítása ellenére a JAWA még mindig él. Ez nem volt könnyű, hiszen a gazdaság az elmúlt 50 év kommunista gazdálkodására volt berendezkedve.