A szerkesztő gondolatai

 

JAWA

A JAWA gyár története kiegészítésre szorul, hiszen a 350 cm3-es motorkerékpárok típusválasztéka nem állt meg a 354-esnél, a '80-as és '90-es években újabb és újabb módosítások, fejlesztések történtek. A teljesség legkisebb igénye nélkül (hiszen a JAWA típusoknak csak a felsorolása is több oldalra terjedne ki) álljon itt pár fotó a nálunk talán leggyakoribb 634-es és 638-as Twin Sport típusokról:

JAWA 634

JAWA 634

(kép forrása: JawaWeb.cz)

JAWA 638 TwinSport

JAWA 638 TwinSport

(kép forrása: JawaCZ Owners Club)

Magyarországon valahol itt volt a csúcson a JAWA...

 

Aztán a '90-es évek végén, talán '98-ban igencsak gyengélkedni kezdett a JAWA gyár, és sok más régi nagy szocialista motorgyárral szinte egy időben megszüntette a magyarországi kereskedést, hiszen nem csak értékesíteni kell a motorokat, az igen költséges szervízhálózatot is fenn kell tartani, erre pedig a magyarországi árbevételük nem volt elegendő.


A Tomos például éppen a JAWA-val egy időben döntött ugyanígy. 2006-2007-ig kijött pár típus, melyek valószínűleg nálunk is versenyképesek lehettek volna az ár-érték arányt tekintve. A JAWA gyár több részre szakadt, napjainkban a JRM Jawa Divišov a.s.
foglalkozik a salakmotorok és metanol üzemű erőforrásaik gyártásával, a JAWA Moto spol s r.o.
 továbbra is a hétköznapi motorkerékpárok gyártásával foglalkozott. A Struktura Motoscoot a.s. szintén jogutód cég, ők a kis kategóriát és az ATV-t képviselik. Sajnos nem csak a gyártás helyeződött a távolkeletre, hanem egyre inkább kínai licenc alapján JAWA néven jönnek ki modellek... A legszebb példa erre a JAWA Betka (ami az új Babetta szeretett volna lenni) és Panama MEX néven nálunk is kapható barkácsáruházakban. Így a JAWA formavilág egyre inkább a múlté, de például a MEX alapra épített New Pionyr Limited Edition gyönyörű retro modell lett. A Babetta MX és Stella utódait árulja a J.H.Pento vállalkozás, azt nem tudom van-e jogutódlás a régi Babetta gyár és közöttük.

 

A JAWA gyár 1929-es alapítása óta rengeteg motorkerékpárt, személyautót, oldalkocsit, segédmotoros kerékpárt és a hírhedt Velorexet gyártott. A motorsportban is sikeresen képviseltette magát, a JAWA Speedway a mai napig fogalom. A JAWA kezdetben jól tette hogy a nevét adta a Babettákhoz, hiszen hatalmas bevételre tett szert így, végül érthető módon hátrált ki az egyre eladósodottabb és gátlástalanabb Babetta gyárral való kapcsolatból, de a JAWA-k bukását ez nem tudta befolyásolni. A távolkeleti motoráradattal szemben ők is tehetetlenek voltak.

 

JAWA 50 Robby
Vissza a kezdőlapra
JAWA 125
JAWA 250

JAWA 50 Robby

JAWA 125

JAWA 250

JAWA 350 (640)

JAWA 350 (640)

JAWA 660

JAWA 660

JAWA 250 California

JAWA 250 Californian

Az elmúlt években még folyt a fenti képeken látható modellek gyártása, jelenleg főként a 640-est forgalmazzák, például Nagy-Britanniában, de nemrég dobták piacra az utolsó fotón látható kaliforniai 250-est. A gyár küzd az egyre szűkülő motorkerékpár piacon való megmaradásért és én csak reménykedem hogy sikerüljön nekik. Sajnos továbbra sincs hír magyar viszonteladóról, így kis hazánkban nem egyszerű új JAWA motorkerékpárhoz jutni. 

Babetta

 

A Babetta gyár története sem állt meg a 134-es Babettánál. A gyár végső bezárásáig még rengeteg fejlesztéssel próbálkoztak
az anyagi nehézségek ellenére. Talán a legjobban sikerült próbálkozás a Babetta Sting volt, de már nagyon késve érkezett és nem is volt olcsóbb a piacon lévő versenytársaknál, így nem menthette meg a céget. A fotógalériában láthatók az egyéb próbálkozások, pl. a háromkerekű Tribeta modellek, a kemping-robogó Tina, és a Babetta motorokat például Robi-55 rotációs kapába is beépítették. A gyerekeknek szánt MX viszont túl korán érkezett, a pitbike-ok csak manapság lettek divatosak igazán.

Robi-55 kapálógép

Robi-55 kapálógép

A Mini Hooper Csehországban és Szlovákiában nagyon kedvelt kismotor lett, a Stinget is kedvelték az emberek, bár az ára nem volt túl versenyképes, a Stewardnak meg nem volt ideje befutni, 1998-ban a gyár végleg bezárt. Utángyártott alkatrészek viszont mai napig kaphatók a Babettákhoz, mai napig szinte jobb az alkatrészellátottsága mint bármely ma gyártott és nálunk értékesített motorkerékpárnak.

A piaci adottságok, tervgazdálkodás, jó tervezés okozta-e a Babetták hihetetlen térhódítását, azt nehéz megítélni. Az biztos hogy a mai segédmotoros kerékpárok és robogók gyártói összetennék a két kezüket ha bármelyik modelljük csak tizedannyi példányban gazdára lelne mint ahány Babetta a világon el lett adva. Az sem jellemző hogy alsó kategóriás modellen annyi kockázatot vállaljon egy gyár mint a Babettáknál tették: az automata, száraz röpsúlyos tengelykapcsoló, az érintkezésmentes gyújtás (ma CDI-nek becézzük, de jól hangzott volna ez a Babetta reklámokban!), a 210-esnél pedig a száraz automata váltó.
A Babetták előtt ezek a megoldások már léteztek gépkocsikon, de motorkerékpáron, főleg segédmotoros kerékpáron kuriózumnak számítottak.

A megbecsülés hiánya, mely hazánkban tapasztalható, nem a műszaki problémákra, típushibákra vezethető vissza. A Babetta volt a legolcsóbb segédmotoros kerékpár hazánkban, mely elég tartósnak is bizonyult a korabeli versenytársakhoz képest. Így ma még rengeteg letámasztott roncs, fellelt őskövület és egy-két megóvott példány található, melyek ára a nagy darabszám miatt a béka feneke alatt van. De előbb-utóbb elfogynak a Babetták is és akkor talán ismét értékké válnak. Talán.

Kezdőlap